Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko sulla on puskurina käyttötilillä rahaa?

Vierailija
13.04.2022 |

Mulla menee käyttötili aina tai lähes aina nollille. Saatan kerran tai kaksi käydä ruokakaupassa visalla. Maksan sen kyllä heti pois kun palkka tulee, mutta ihan jäätävää kun koko ajan pitää laskea kaikki eikä voi oikein höllätä ja ostaa esim. vaatteita. Mulla on lainat, lapset jne.. Rahaa on ruokaan ja laskuihin, muttaa viimeiset ruokaostokset menee visalta. Täytyisi varmaan sinne käyttötilille säästää puskuri, jonka alle raha ei saisi mielellään mennä. Tokihan tuo visa saman asian ajaa, mutta tympii maksaa sillä RUOKAlaskuja. Visalla voisi mielestäni maksaa vaikka rikkimenneen pesukoneen ennemmin tai jonkun pakollisen lääkärikäynnin.

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin siihen, että tilipäivänä on tonni.
Kaikki muut menee sentilleen ylimääräiseen lainanlyhennykseen. Siinä eurokin auttaa.

Ei auta. Se euron ylimääräinen lyhennys ei käytännössä näy mitenkään taloudessasi. Se ei pienennä korkomenoja tulevilta kuukausilta senttiäkään, se ei vähennä tulevien kuukausien menoja ollenkaan (lyhennykset pysyvät samana) eikä sinulla ole yhtään joustovaraa jäljellä yllättäviä menoja vastaan.

Minä taas sijoitan ylimääräisten lyhennysten sijaan.  Näin minulla vastaavasti

-tulee kuukausittain enemmän rahaa kuin aikaisemmin. (tulot kasvavat)

-palkastani tarvitsee laittaa vähemmän kulujen kattamiseen (palkasta jää enemmän käteen)

-"ylimääräiset" rahat ovat joustovarana yllättäviä menoja varten.

Tällä hetkellä sijoituksista saamani pääomatulot kattavat joka kuukausi kaikki lainojeni korkomenot ja leijonan osan itse lyhennyksistäkin. Näin palkasta ei tarvitse maksaa kuin pieni osa lainojen lyhennystä, ja loppu jää elämiseen ja sijoittamiseen (ekstra lyhennysten sijaan).

Tiedän. Sijoittamista olen harrastanut, kun taloudellinen tilanne oli toinen.

Minun ja mieheni työpaikalla oli yt neuvottelut ja mies menetti työnsä jo muutama vuosi sitten.

Meillä on lainaa alle 80 000 ja tiedän työpaikkani ei ole ikuinen.

Yt.n jälkeen myimme 2 autoa, kesämökin ja mökin irtaimiston pois. N 5 v meni, tyhjensimme oman ja appivanhempien kodin irtaimistosta n 80%. Lisäksi olemme vuokranneet yhden huoneen lähihoitajalle ja Amerikassa nyt asuvalle kellarikomeron.

Pienistä puroista tulee tuloja sieltä täältä ja siksi selvitään arjessa, laskut tulevat maksettua.

Jo useita vuosia olen tehnyt tämän lisälyhennyksen ja vuodessa näistä tulee ainakin 1 ylimääräinen lyhennys.

Kotoa on myyty kaikki arvokkaat pois. Jos tulee joku yllätysmeno, siihen ei ole rahaa. Siksi mm pidetään huolta vaatteista, käydään säännöllisesti hammaslääkärissä jne. vältetään näitä meni pesukone rikki ja siitä alkoi ongelmat -tilanteet.

Esim sain vaihtokaupoissa pari v sitten pääsiäiskoristeita.

Virkkasin pieniä kanoja, koristelin oksia, kasvatin herneistä rairuohoa.

Laitoin pari vkoa sitten myyntiin alueen fb.hen ja kaikki meni kaupaksi.

Vappuna teen munkkeja varmaan 200 kpl.

Rahat suoraan lyhennykseen.

Siinä vaiheessa, kun jään työttömäksi, enkä enää työllisty, on hyvä, että lainaa on vähän jäljellä.

Vierailija
162/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä vain 5600, mutta säästötilillä 78900.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e.

Vierailija
164/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7500€

Vierailija
165/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ihan samassa tilanteessa, palkka on isompi ja pystyn siitä säästämään, mutta olen kyllä ollut työssä, jossa brutto oli 2000 ja sain siitäkin säästettyä vähän. Salaisuus on ihan excelillä tehty budjetti, johon laskettu tulot ja menot, sitä päivitämme vuosittain ja sillä myös tasataan tuloeroa miehen kanssa (maksan enemmän kuluja koska tienaan enemmän). Eli jos palkka menee joka kk, lähtisin katsomaan minne se menee. Käyttötilillä on noin 2t, en pidä siellä paljoa rahaa.

Vierailija
166/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

104k

Vierailija
167/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ihan samassa tilanteessa, palkka on isompi ja pystyn siitä säästämään, mutta olen kyllä ollut työssä, jossa brutto oli 2000 ja sain siitäkin säästettyä vähän. Salaisuus on ihan excelillä tehty budjetti, johon laskettu tulot ja menot, sitä päivitämme vuosittain ja sillä myös tasataan tuloeroa miehen kanssa (maksan enemmän kuluja koska tienaan enemmän). Eli jos palkka menee joka kk, lähtisin katsomaan minne se menee. Käyttötilillä on noin 2t, en pidä siellä paljoa rahaa.

Yksinhuoltaja. Brutto 2000e. Jaa että katsomaan mihin se menee.. harva se päivä katson kun se menee ruokakauppaan, bensatolpalle ja pakollisten laskujen maksuun vaikka kuinka pitelisin sitä jemmassa.

Vierailija
168/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

61000 €.

Vierailija
169/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä en pidä puskuria, siellä on vaan se mitä käytän esim ruokaan. Ylimääräinen menee säästöön, sitä pidän puskurina. Siellä on yli satatonnia. Sen alle en anna mennä.

Vierailija
170/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää alle 2000 käteen kuussa ja säästän tonnin kuussa eikä edes tee tiukkaa. En shoppaile, siinä ehkä salaisuus.

Vierailija
171/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 000€, pitäs varmaan ostaa joku halpa auto, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Vierailija
172/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä yleensä 500-10000 euroa, tilille tulee palkka päätoimestani sekä luottamushenkilöpalkkiot. Säästötilille tulee vuosittain osinkotuloni n. 30000 euroa pörssiosakkeista, vuokratulot sinkkuaikojeni kaksiosta n. 10000 euroa sekä perheyrityksemme osingot n. 5000 euroa. Käyttötililtä maksan ruokaostoksia, laskuja sekä osuuteni asuntolainasta. Talletustililtä menee vuokra-asunnon vastikkeet ja siirrän tililtä kuukausittain vähän lisää käyttötilille koska viisi lasta. Jos talletustilin saldo nousee kovin paljon yli tuon 30000 euron niin ostan lisää osakkeita. Miehellä samantyylinen ratkaisu.

Vierailija
173/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja. Brutto 2000e. Jaa että katsomaan mihin se menee.. harva se päivä katson kun se menee ruokakauppaan, bensatolpalle ja pakollisten laskujen maksuun vaikka kuinka pitelisin sitä jemmassa.

Yksinhuoltaja. Bruttopalkka 3000 + lapsilisät neljästä, elatusmaksja ei ole koska vuorottelemme lähivanhemmuutta. Ennen avioliittoa ja lapsia ehdin maksaa miltei kokonaan yhden asunnon ja osakkeita sain vähän kotoa jo lapsena ja jatkoin niihin säästämistä. Asuntolainaa jäljellä n. 50000 euroa, n.500 euroa/kk. Osinkotuloja vuodessa kymppitonnin verran. Tullaan ihan hyvin toimeen Terv. Nimimerkki Kaukaa Viisas.

Vierailija
174/174 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minua se budjetti auttoi eniten silloin, kun rahaa oli vähemmän. Tiesin esim säästää kerran vuodessa tuleviin vakuutus etc maksuihin, kun tiesin milloin ne tulee ja paljon ne on. Eikä sitä puskuria tuolloin voinut paljon kerätä. Pahimmillaan työttömänä tein ruokaostokset, niin että olin etukäteen laittanut listalle ruuat viikoksi eteenpäin ja ostin tarvikkeet niihin mahd halvalla eri paikoista kävellen, pitäen huolta ettei hävikkiä synny. Autoon ei silloin ollut varaa.