Paljonko sulla on puskurina käyttötilillä rahaa?
Mulla menee käyttötili aina tai lähes aina nollille. Saatan kerran tai kaksi käydä ruokakaupassa visalla. Maksan sen kyllä heti pois kun palkka tulee, mutta ihan jäätävää kun koko ajan pitää laskea kaikki eikä voi oikein höllätä ja ostaa esim. vaatteita. Mulla on lainat, lapset jne.. Rahaa on ruokaan ja laskuihin, muttaa viimeiset ruokaostokset menee visalta. Täytyisi varmaan sinne käyttötilille säästää puskuri, jonka alle raha ei saisi mielellään mennä. Tokihan tuo visa saman asian ajaa, mutta tympii maksaa sillä RUOKAlaskuja. Visalla voisi mielestäni maksaa vaikka rikkimenneen pesukoneen ennemmin tai jonkun pakollisen lääkärikäynnin.
Kommentit (174)
En pidä käyttötilillä rahaa vaan siirrän pakollisten maksujen jälkeen lähes kaikki säästötilille ja sijoituksiin.
Maksan kaikki ostokset Visalla ja summa menee automaattisesti tililtä kerran kuukaudessa.
Pyrin siihen, että tilipäivänä on tonni.
Kaikki muut menee sentilleen ylimääräiseen lainanlyhennykseen. Siinä eurokin auttaa.
Käyttötilillä mitä milloinkin. Puskurin pidän säästötilillä, josta "lainailen" tarpeen vaatiessa. Periaate on, että säästötili ei saa mennä alle 5000 euron. Olen ihan tavallista työtä tekevä yh.
Säästötilillä 28 000 e, mutta näihin en koske kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Toisena hätävarana on luottokortit. Pienemmällä säästötilillä on nyt 500 e, ja näitä rahoja saan käyttää esimerkiksi kodin- tai vaatehankintoihin. Käyttötilillä pidän vain sen kuun aikana käytettäviä rahoja.
Käyttötilillä sen kuukauden palkka, kun taas uusi palkkapäivä koittaa, siirrän sinne jääneet rahat säästötilille. Ei siis puskuria käyttötilillä.
Pankissa lisäksi vielä säästölipas tili (itselle se puskuri :D) missä on aina 1000€, millä voi maksaa suurempia hankintoja (matkat, ostokset yms.).
Sitten vielä säästötili, mihin kerään rahaa asunnonostoa varten, eli tämän tilin rahoja ei usein käytetä.
Puskuria ei kannata pitää käyttötilillä, vaan tilillä johon ei ole korttia. Mulla on säästötilillä tonni puskurina, se riittää useimmiten yllättäviin menoihin. Muuten reilut 40t erinäisissä rahastoissa, osakesalkkunsa, pitkäaikaisilla säästötileillä yms. Nopeasti ilman kuluja pääsen käsiksi noin kuuteen tonniin.
Käyttötili on kuun lopussa nollilla ihan suunnitellusti. Siellä on turha rahaa makuuttaa.
Mitä ihmettelette kirjoitti:
Mä tienaan 6000€ ja 200€ menee kevyesti säästöön.
No sitä ettei noista tuloista muka jäisi enemmän säästöön. Itse pyrin reilun 2300e nettotuloista säästämään tonnin.
Ei ole yhtään säästöjä, omaisuutta tai mitään vararahastoa. Olen työtön ja tulona on pelkkä työmarkkinatuki.
Nuorena perheenäitinä tuli muutaman kerran tosi tiukka tilanne,ei ollut juurikaan rahaa,kun auto,pesukone ym hajosi.Mies joutui sairaalaan,lapsille olisi tarvinnut välyyämättä sitä tai tätä.Silloin aloin toellisen säästökuurin ja joka kk laitan osan syrjään. Ja myös ne rahat,kun aion vaikka ostaa uuden takin enkä ostakaan,niin oletetun summan laitan talteen.Kyllä vaan ihminen tulee todella vähällä toimeen.Nykyään minulla on käyttötili,osaketili ja rahasto.Niissä on yhteensä hieman enempi kuin vuoden palkka.On helppo ja turvallinen ole,kun on rahaa varalla.On stressi pois ,ei tarvi jännittää esim;kodinkoneiden hajoamista tms
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että tilipäivänä on tonni.
Kaikki muut menee sentilleen ylimääräiseen lainanlyhennykseen. Siinä eurokin auttaa.
Ei auta. Se euron ylimääräinen lyhennys ei käytännössä näy mitenkään taloudessasi. Se ei pienennä korkomenoja tulevilta kuukausilta senttiäkään, se ei vähennä tulevien kuukausien menoja ollenkaan (lyhennykset pysyvät samana) eikä sinulla ole yhtään joustovaraa jäljellä yllättäviä menoja vastaan.
Minä taas sijoitan ylimääräisten lyhennysten sijaan. Näin minulla vastaavasti
-tulee kuukausittain enemmän rahaa kuin aikaisemmin. (tulot kasvavat)
-palkastani tarvitsee laittaa vähemmän kulujen kattamiseen (palkasta jää enemmän käteen)
-"ylimääräiset" rahat ovat joustovarana yllättäviä menoja varten.
Tällä hetkellä sijoituksista saamani pääomatulot kattavat joka kuukausi kaikki lainojeni korkomenot ja leijonan osan itse lyhennyksistäkin. Näin palkasta ei tarvitse maksaa kuin pieni osa lainojen lyhennystä, ja loppu jää elämiseen ja sijoittamiseen (ekstra lyhennysten sijaan).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään säästöjä, omaisuutta tai mitään vararahastoa. Olen työtön ja tulona on pelkkä työmarkkinatuki.
Pian ei siis ilmeisesti ole tuotakaan kun taitaa karenssi tulla uusien sääntöjen astuessa voimaan. Elokuun alussa saan veronpalautusta ja ilmeisesti noilla pitää sitten pitkään yrittää elää.
En mä tartte puskuria käyttötilillä kun joka viikko tulee rahaa osinkojen muodossa sen verran että kattaal laskennalliset kulut ja jää ylikin. Luottokorttia käytän maksuaikakorttina eli tilipäivänä maksan aina pois kertyneen saldon. Olen ennakoinut kuukauden tulot ja pakolliset menot eli mulla on budjetti.
Jos ap on sitä mieltä että rahaa menee liikaa niin ehkä kannattais niitä kuluja seurata tarkemmin ja katsoa missä kuussa mitäkin laskuja maksetaan ja kuinka paljon?
Omiin menoihin pystyy kyllä vaikuttamaan.
Käyttötilillä pidän max 1000€. Palkkapäivänä siirrän osan palkasta suoraan säästötilille. Siirrän säästötililtä käyttötilille kun tulee tarve.
Mulla jää koka kuukausi palkasta säästöön. Olen sina ollut tarkka rahan käyttäjä. Nyt on säästötilillä 30 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian ei siis ilmeisesti ole tuotakaan kun taitaa karenssi tulla uusien sääntöjen astuessa voimaan. Elokuun alussa saan veronpalautusta ja ilmeisesti noilla pitää sitten pitkään yrittää elää.
Vinkki: sen karenssin pystyy välttämään. Liityt kassaan jos et ole jo jäsen, kerrytät mitä työtä vaan tekemällä sen 6 kk työssäoloehtoa ja jos et työllisty toistaiseksi saanet ansiosidonnoista.
En ymmärrä miksi ihmiset jäävät työmarkkinatuen eli viranomaisten armoille. Miltei mikä tahansa duuni on sitä parempi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettelette kirjoitti:
Mä tienaan 6000€ ja 200€ menee kevyesti säästöön.
No sitä ettei noista tuloista muka jäisi enemmän säästöön. Itse pyrin reilun 2300e nettotuloista säästämään tonnin.
minulla taas 3700 euron kk-nettopalkkatuloista on säästöjä tänä vuonna kertynyt tänä vuonna 14571,10 €. Näinkin voi elää JOS osaa ja älyää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: sen karenssin pystyy välttämään. Liityt kassaan jos et ole jo jäsen, kerrytät mitä työtä vaan tekemällä sen 6 kk työssäoloehtoa ja jos et työllisty toistaiseksi saanet ansiosidonnoista.
En ymmärrä miksi ihmiset jäävät työmarkkinatuen eli viranomaisten armoille. Miltei mikä tahansa duuni on sitä parempi ratkaisu.
Kohdallani ei ole ollut koskaan ylipäätään mahdollisuutta liittyä kassaan/ammattiyhdistykseen. Muutenkaan en ole koskaan ollut tilanteessa, että työssäoloehto olisi täyttynyt, enkä ole olisi siis muutenkaan ollut koskaan oikeutettu ansiosidonnaiseen. En ole ollut koskaan palkkatyössä. En nyt jaksa kertoa syistä tarkemmin, mutta kerron nyt vain, että ongelmia ja myös terveysongelmia on paljon. Eläkkeelle en pääse. Aikoinaan itselläni oli vuosia kestänyt karenssi, joka kumoutui vasta lakimuutoksen myötä.
Käyttötilillä vähän päälle 4000 euroa.
Toisella tilillä kokolailla tarkalleen 15 000. Ne saavat olla siellä, en nosta jos ei ihan jotain kummallista tapahdu. Hätävarana.
Sijoitustilillä sitten on summa jota en katso tarpeelliseksi kertoa.
Elän yksin ja hallitsen siis raha-asiat yksin. Olen hyvä taloudenpidossa, kotoa opittu taito.
Olen siis sinkku nainen.
Just. Mulla on 2 käyttötiliä, joista toinen aika lailla sentilleen nollilla ja toisella pari sataa käyttövaraa. Ostan ruoat ja päivittäistavarat pääsääntöisesti luotolla (ja maksan saldon nollille eräpäivänä).
Erillisillä säästötileillä on 5000e puskuria menettämässä koko ajan arvoaan. Likvideissä sijoituksissa 160ke vastapainoksi tuottamassakin jotain.
Tän perusteella oon varmaan palstan mukaan persaukinen ja taloudellisesti holtiton. Mut ainakin rehellinen, toisin kuin valtaosa aiemmista vastaajista.
Tismalleen 2,5 kk palkka, kuten suositus on eli 12,5 k/eur.