Paljonko sulla on puskurina käyttötilillä rahaa?
Mulla menee käyttötili aina tai lähes aina nollille. Saatan kerran tai kaksi käydä ruokakaupassa visalla. Maksan sen kyllä heti pois kun palkka tulee, mutta ihan jäätävää kun koko ajan pitää laskea kaikki eikä voi oikein höllätä ja ostaa esim. vaatteita. Mulla on lainat, lapset jne.. Rahaa on ruokaan ja laskuihin, muttaa viimeiset ruokaostokset menee visalta. Täytyisi varmaan sinne käyttötilille säästää puskuri, jonka alle raha ei saisi mielellään mennä. Tokihan tuo visa saman asian ajaa, mutta tympii maksaa sillä RUOKAlaskuja. Visalla voisi mielestäni maksaa vaikka rikkimenneen pesukoneen ennemmin tai jonkun pakollisen lääkärikäynnin.
Kommentit (174)
Meillä on erikseen puskuritili, jonne laitetaan joka kuukausi ns. ylimääräiset. Sitten on sijoitukset ja matkasäästötili. Käyttötilillä on ehkä 500€ laskujen jälkeen. Kaikki muu menee näihin edeltä mainittuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
Lisää keskustelua aiheesta. Miten te saatte kerättyä käyttötilille puskurin? Jonkun satasen pystyn sinne ehkä saamaan per kuukausi, mutta se tarkoittaa sitten sitä että kuukausittain vähenee melkeen vuodeksi se, (jos puskurina ajattelisi 1000 euroa) että voisi jotain ostaa, esim. vaatetta.. ja niitäkin on välillä ostettava uusia etenkin kauden vaihtuessa.
ap
Teen niin, että siirrän heti käyttötililtä säästötilille tietyn summan kun palkka tulee ja sitten en koske siihen. Käyttötilille jäävällä rahalla pitää pärjätä.
Mitoitat ihan itse menosi samaksi kuin tulosi. Et saa mitään säästöön ennen kuin lakkaat tekemästä niin. Ostat koko ajan tuotteita ja palveluita mitä et todella tarvitse. Niistä voi karsia. Jos pitää säästää, jätät kampaajan välistä, kutsut kaverin kotiisi syömään itse tehtyä pizzaa, et osta sitä uutta takkia (se nykyinen on aivan hyvä) jne.
Niin, siis mulla on säästötilillä kyllä. Siihen en koske kuin pakosta. Ongelma on se, että käyttötili menee nollille. En säästötililtä ota kuin esim. suuremmissa hankinnoissa pakosta.. kun esim. pesukone tai jääkaappi hajoaa. Sinne siirrän jos jää yli, on varmemmassa tallessa.. Mutta haluaisin nyt myös KÄYTTÖtilille säästää pienen puskurin. Tilille, jonne tulee palkka.. mutta se on helpompi kuluttaa loppuun koska onhan mulla sitten vielä säästötili.. Tavis saada ajatuksenjuoksua muutettua nii, ettei vaan OSTA. Nyt koitan olla vaikka kaksi viikkoa olla ostamatta mitään muuta kuin työpaikkaruuat, jos näistä sitten jäisi satanen tai kaksi pesämunaksi pohjalle puskuriksi.
Ei säästäminen ole aina enää helppoa tässä elämäntilanteessa kun on lainat ja juoksevat säännölliset kulut ja teini-ikää lähestyvät lapset. Varsinkin kun ne tulot eivät ole suuren suuria.
ap
Vierailija kirjoitti:
En pidä käyttötilillä puskuria, vaan puskurirahasto on omalla tilillään, josta voi siten tarpeen tullen nopeasti siirtää rahaa myös käyttötilille tai maksaa jonkun laskun suoraan sieltä. Käyttötilillä pidän rahaa jotakuinkin sen verran, mitä tiedän kuukaudessa kuluttavani. Tällä hetkellä tuolla tilillä on 13 000 €.
Miksi pitää olla erillinen puskurirahasto? Mulla on rahat käyttötilillä, josta siirrään ylimääiräiset rahat säästötilille. Ei ole tarvetta erilliselle puskiritilille.
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
Lisää keskustelua aiheesta. Miten te saatte kerättyä käyttötilille puskurin? Jonkun satasen pystyn sinne ehkä saamaan per kuukausi, mutta se tarkoittaa sitten sitä että kuukausittain vähenee melkeen vuodeksi se, (jos puskurina ajattelisi 1000 euroa) että voisi jotain ostaa, esim. vaatetta.. ja niitäkin on välillä ostettava uusia etenkin kauden vaihtuessa.
ap
Niin joillain tosiaan on sellainen tilanne, että ei ole varaa säästää edes 100€. Päinvastoin, olisi paljon tarpeellista ostettavaa, mutta niitäkään ei tule ostettua kun jää odottamaan sitä, että on enemmän rahaa käytössä. Tietenkin aina voi väkisin yrittää runtata menot pienemmäksi, mutta ehkä ei edes järkevää, jos siitä säästämisestä tuntee koituvan elämänlaatua heikentäviä haittoja. Pienistä tuloista on nyt vaan vaikeampi ja "inhottavampi" säästää kun isoista.
Joillekin voisi olla liian ankeaa esim. väkisin laittaa asumis- ruoka- tai harrastuskuluja alas (ellei ne ole olleet jotenkin hulppean pröystäilevät aikaisemmin) mutta esim. ei niin ankeaa jos miettii laittaako 10000€ säästöön tai ostaa jotain kivaa ylimäärästä tai vaihtoehtoisesti ostaessa jotain tarpeellista isompaa ostosta miettii, ostaako sen kalliimman (tai kalleimman) vai halvemman.
Jos ei kärsi saituri elämästä eikä hirveästi väliä edes perushyödykkeissä mitä on esim. asuminen ja ruoka, ihminenhän voi periaattessa elää todella pienellä summalla ja pistää jostain työttömyyskorvauksestakin parisataa säästöön, jos säästämistä pitää tärkeimpänä asiana ja kokee velvollisuudekseen säästää.
Ja entäs kun työtön pääsee töihin ja tienaa muutaman satasen enemmän kun työttömänä. Elääkö edelleen samaa elintasoa kun työttömänä ja laittaa säästöön ylimenevät
vai pistääkö ranttaliksi ja alkaa elämään vähän enemmän rahoja vievää elämää, ehkä ostaa enemmän kotiin tai itselleen tai matkustaa.
Käyttötilillä en pidä puskuria vaan ainoastaan sen verran, mitä olen budjetoinut kuukauden normaaleihin tarpeisiin. Säästötilillä on 1000-5000€ ja summa riippuu siitä, minkä verran olen joutunut käyttämään säästötilini rahoja yllättäviin menoihin kuten esim eläinlääkärilaskuun tms. Lisäksi mulla on kaksi sijoitusta, joista toinen on lyhytaikanen ja summaltaan pienempi ja toinen pitkäaikainen, jossa on suurempi summa. Ensimmäinen on tarkoitettu erilaisiin kodin pikkuremontteihin ja jälkimmäinen on olemassa esim sitä varten, kun jossain vaiheessa taloyhtiöön tulee putkiremontti, tai jos menettäisin työkykyni, saisin maksettua loput asuntolainastani pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
ap
Teen niin, että siirrän heti käyttötililtä säästötilille tietyn summan kun palkka tulee ja sitten en koske siihen. Käyttötilille jäävällä rahalla pitää pärjätä.
Mitoitat ihan itse menosi samaksi kuin tulosi. Et saa mitään säästöön ennen kuin lakkaat tekemästä niin. Ostat koko ajan tuotteita ja palveluita mitä et todella tarvitse. Niistä voi karsia. Jos pitää säästää, jätät kampaajan välistä, kutsut kaverin kotiisi syömään itse tehtyä pizzaa, et osta sitä uutta takkia (se nykyinen on aivan hyvä) jne.
Niin, siis mulla on säästötilillä kyllä. Siihen en koske kuin pakosta. Ongelma on se, että käyttötili menee nollille. En säästötililtä ota kuin esim. suuremmissa hankinnoissa pakosta.. kun esim. pesukone tai jääkaappi hajoaa. Sinne siirrän jos jää yli, on varmemmassa tallessa.. Mutta haluaisin nyt myös KÄYTTÖtilille säästää pienen puskurin. Tilille, jonne tulee palkka.. mutta se on helpompi kuluttaa loppuun koska onhan mulla sitten vielä säästötili.. Tavis saada ajatuksenjuoksua muutettua nii, ettei vaan OSTA. Nyt koitan olla vaikka kaksi viikkoa olla ostamatta mitään muuta kuin työpaikkaruuat, jos näistä sitten jäisi satanen tai kaksi pesämunaksi pohjalle puskuriksi.
Ei säästäminen ole aina enää helppoa tässä elämäntilanteessa kun on lainat ja juoksevat säännölliset kulut ja teini-ikää lähestyvät lapset. Varsinkin kun ne tulot eivät ole suuren suuria.
ap
Miksi et voi siirtää puskuria sinne säästötilille? Tai perustaa uutta puskuritiliä? Yleensä se on ilmaista. Kun käyttöraha on selvästi käyttötilillä ja säästöt muualla, on helpompi hahmottaa paljonko saa käyttää.
Eikä ole mitään hyötyä jumittaa ajatukseen että säästäminen on vaikeaa. Ei ole väliä onko se helppoa vai vaikeaa, alat vain tehdä sitä. Ei se mikään sattuma ole, että menosi ovat aina samat kuin tulot. Se on itse järjestämäsi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
ap
Niin joillain tosiaan on sellainen tilanne, että ei ole varaa säästää edes 100€. Päinvastoin, olisi paljon tarpeellista ostettavaa, mutta niitäkään ei tule ostettua kun jää odottamaan sitä, että on enemmän rahaa käytössä. Tietenkin aina voi väkisin yrittää runtata menot pienemmäksi, mutta ehkä ei edes järkevää, jos siitä säästämisestä tuntee koituvan elämänlaatua heikentäviä haittoja. Pienistä tuloista on nyt vaan vaikeampi ja "inhottavampi" säästää kun isoista.
Joillekin voisi olla liian ankeaa esim. väkisin laittaa asumis- ruoka- tai harrastuskuluja alas (ellei ne ole olleet jotenkin hulppean pröystäilevät aikaisemmin) mutta esim. ei niin ankeaa jos miettii laittaako 10000€ säästöön tai ostaa jotain kivaa ylimäärästä tai vaihtoehtoisesti ostaessa jotain tarpeellista isompaa ostosta miettii, ostaako sen kalliimman (tai kalleimman) vai halvemman.
Jos ei kärsi saituri elämästä eikä hirveästi väliä edes perushyödykkeissä mitä on esim. asuminen ja ruoka, ihminenhän voi periaattessa elää todella pienellä summalla ja pistää jostain työttömyyskorvauksestakin parisataa säästöön, jos säästämistä pitää tärkeimpänä asiana ja kokee velvollisuudekseen säästää.
Ja entäs kun työtön pääsee töihin ja tienaa muutaman satasen enemmän kun työttömänä. Elääkö edelleen samaa elintasoa kun työttömänä ja laittaa säästöön ylimenevät
vai pistääkö ranttaliksi ja alkaa elämään vähän enemmän rahoja vievää elämää, ehkä ostaa enemmän kotiin tai itselleen tai matkustaa.
Pitää se puskuri silti säästää vaikka elämä olisi miten kauheaa sen säästämisen ajan. Muuten käy herkästi niin että yllättävän rahanmenon takia on pakko ottaa kallis laina. Parhaassakin tapauksessa korkoihin menee iso summa, pahimmillaan menee luottotiedot.
No mikset ota sieltä säästöistä sitä puskuria kertaluonteisesti, jos siellä kerran on? En nyt ihan ymmärrä tätä ongelmaasi.
N. 30.000:- (Työtön.) Ja osakkeina n. 8000:-
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt 12500 euroa
Täällä noin 500€ enemmän.
Pari vuotta sitten oli vielä 45 000 euroa, nyt on vähän reilu tonni. Tullut vähän juhlittua, mennyt lähinnä alkoholiin, hotelleihin ja lentolippuihin.
Siellä on ehkä 500 ja säästössä on 1400 euroa.
Olin pankissa aikaisemmin töissä ja ihmettelenkin sen takia näitä keskustelupalstojen puskurirahastoja. Voin nimittäin sanoa, että suurimmalla osalla ei tosiaankaan ollut mitään merkittäviä säästöjä tileillään, vaan hyvin monella näyttä elämä sujuvan samaan malliin kuin minullakin, eli toimintatonni on, mutta sen suurempaa varakassaa ei.
Säästötililla nyt joku 26 000, käyttötilillä vain pari tonnia. Sijoituksissa sitten jotain vielä lisää. Kaikki ei ole kyllä puskuria, osa on tarkoitus käyttää lähiaikoina vessaremonttiin.
Minulla on pakko olla kunnon puskuria, olisi muuten ihan liian stressaavaa sillä en halua tulla yllätetyksi kun jotain sattuu. Onneksi olen luontainen penninvenyttäjä :D. Puskuria on aina ollut, toki opiskelijana summat oli paljon pienempiä. Asuntolaina oli pakko ottaa, mutta muuten pyrin viimeiseen saakka välttämään lainanottoa.
250 euroa, säästötilillä jotain 300. Yritän parhaillani säästää, jotta kumpikaan ei menisi alle viidensadan.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ehkä 500 ja säästössä on 1400 euroa.
Olin pankissa aikaisemmin töissä ja ihmettelenkin sen takia näitä keskustelupalstojen puskurirahastoja. Voin nimittäin sanoa, että suurimmalla osalla ei tosiaankaan ollut mitään merkittäviä säästöjä tileillään, vaan hyvin monella näyttä elämä sujuvan samaan malliin kuin minullakin, eli toimintatonni on, mutta sen suurempaa varakassaa ei.
Tilastojen mukaan puskuri löytyy vähemmistöltä. Mutta ei keskustelupalsta tietenkään noudata tilastoja.
Käyttötilille tulee vain palkka ja lapsilisät ja siellä on parhaina päivinä max 3000, hieman ennen palkkapäivää yleensä jäljellä 500-1000, riippuen paljonko ollut laskuja siinä kuussa, matkoja tms. ja kuinka paljon edellisestä palkasta jäi. Säästötilillä pidän 10000, josta puolet olen korvamerkinnyt hyvän päivän ja puolet huonon päivän varalle. Eli 5000 on heti käyttöön jos haluaa vaikka matkalle ja se toinen 5000 jos pesukone hajoaa, auto vaatii korjausta tms. Rahastoihin rahaa ei mene automaattisesti vaan silloin kun laskuja on vähemmän, siirrän ylim. rahat indeksiin. Rahastoissa nyt n. 40000. Niitä ei oo tarkoitus nostaa ellei ole ihan pakko ja sellainen tilanne tulisi vain, jos tulisi samaan syssyyn vaikka avioero, sairastuminen, työttömyys tms.
Nro 99 jatkaa: eronneen, vähävaraisen äitini paras elämänohje on ollut: älä ikinä koskaan milloinkaan ole miehestä taloudellisesti riippuvainen, vaan pidä aina huoli siitä, että sinulla on omat rahat
10e on kaikilla tileillä yhteensä ja enempää ei tule ennen kuun vaihdetta.
Kiva olla yhteiskunnan halveksuttu jäsen joka elää hulppeaa elämää tukien varassa.
En pidä käyttötilillä puskuria, vaan puskurirahasto on omalla tilillään, josta voi siten tarpeen tullen nopeasti siirtää rahaa myös käyttötilille tai maksaa jonkun laskun suoraan sieltä. Käyttötilillä pidän rahaa jotakuinkin sen verran, mitä tiedän kuukaudessa kuluttavani. Tällä hetkellä tuolla tilillä on 13 000 €.