Paljonko sulla on puskurina käyttötilillä rahaa?
Mulla menee käyttötili aina tai lähes aina nollille. Saatan kerran tai kaksi käydä ruokakaupassa visalla. Maksan sen kyllä heti pois kun palkka tulee, mutta ihan jäätävää kun koko ajan pitää laskea kaikki eikä voi oikein höllätä ja ostaa esim. vaatteita. Mulla on lainat, lapset jne.. Rahaa on ruokaan ja laskuihin, muttaa viimeiset ruokaostokset menee visalta. Täytyisi varmaan sinne käyttötilille säästää puskuri, jonka alle raha ei saisi mielellään mennä. Tokihan tuo visa saman asian ajaa, mutta tympii maksaa sillä RUOKAlaskuja. Visalla voisi mielestäni maksaa vaikka rikkimenneen pesukoneen ennemmin tai jonkun pakollisen lääkärikäynnin.
Kommentit (174)
Tänään palkkapäivä ja just siirsin taas 500 e säästötililleni, siellä nyt 11 500 e, tavoite ens vuoden loppuun 20 000 e.
Ap täällä.
Joo siis on mulla säästötilillä n. 6000 e ja muutama muu tili jossa on osakesäästöjä. Rahaa siis "on", mutta niin on vielä paljon asuntolainaakin. En ajatellut sitä kuitenkaan maksaa pois kovinkaan isoilla lyhennyksillä paljon ennen aikojaan, jotta voin muutenkin elää enkä vain kituuttaa. Että olisi joskus varaa vaikka tehdä jotain matkoja ym.. Tai ostaa auto/tehdä remonttia tms. Näitä varten en ihan välttämättä tarvitsisi uutta lainaa vaan voisin säästöillä ostaa. Kaikkea ei siis kannata maksaa heti pois jos korot on siedettävän alhaalla.
Ongelma on siinä, että koko käyttötili menee kuiville joka ikinen kuu. Olen kai keskituloinen? Tänään tuli palkka. Käteen jäi 2100e. Siitä kun osa menee lainatilille, osa yhteiselle ruokatilille (näistä maksetaan ruoka ja lainat ja muut yhteiset laskut, mm. sähkö, vesi, jäte, netti, lasten harrastusmaksuja..) niin mun henkilökohtaiselle käyttötilille jää kuukausittain n. 700 e. Tällä ostan vielä työpaikkalounaita, jotka ovat edullisia, yleensä maksavat n. 5e. Sitten pitää ostaa itselle joskus vaatteita, esim. vaikka uusia alushousuja tai sukkia.. ettei edes aina mitään mielitekoja vaan ihan kuluvaa tavaraa. Tai jos menee kaverin kanssa lounaalle kerran kaksi kuussa.. tai kampaajalle.. Niin ei sitä rahaa vaan enää tunnu jäävän omista rahoista säästöön! En ole mitenkään sellainen, että ostan hulluna juttuja, vaan rahaa kuluu normaaliin elämiseen ja ns. normaaliin "viihtymiseen". Joka kuu sama juttu. :P
Ja tietty yhteiselle tilille voisi koittaa kerätä isompaa puskuria myös, mutta sekin menee kuukausittain kuiville. Puskurina siellä on n. 500 e. Ei näillä palkoilla kovasti vaan jää ekstraa mihinkään.
ap
Ap nostaa.
Lisää keskustelua aiheesta. Miten te saatte kerättyä käyttötilille puskurin? Jonkun satasen pystyn sinne ehkä saamaan per kuukausi, mutta se tarkoittaa sitten sitä että kuukausittain vähenee melkeen vuodeksi se, (jos puskurina ajattelisi 1000 euroa) että voisi jotain ostaa, esim. vaatetta.. ja niitäkin on välillä ostettava uusia etenkin kauden vaihtuessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
Lisää keskustelua aiheesta. Miten te saatte kerättyä käyttötilille puskurin? Jonkun satasen pystyn sinne ehkä saamaan per kuukausi, mutta se tarkoittaa sitten sitä että kuukausittain vähenee melkeen vuodeksi se, (jos puskurina ajattelisi 1000 euroa) että voisi jotain ostaa, esim. vaatetta.. ja niitäkin on välillä ostettava uusia etenkin kauden vaihtuessa.
ap
Oikeastaan aika vahingossa. Opiskeluaikana hiljalleen kerääntyi rahaa tilille, joten noin kymppitonnin kohdalla perustin säästötilin ja siirtelin sinne aina välillä. Nyt valmistumisen jälkeen tahti on luonnollisesti kasvanut, vaikka olen säästötilin lisäksi laittanut rahaa rahastoihin.
1600. Mies maksaa vielä tässä kuun puolessa välissä osan asuntolainasta, ruoka ja bensa kuluja. Säästötilillä 27000 ja etutilillä 4000€.
Joitain satasia, alle tonni kuitenkin. Käyttötilillä pidän hyvin vähän rahaa ihan turvallisuussyistäkin, jos vaikka kortti varastetaan. Säästötilillä ja rahastoissa sitten paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Joitain satasia, alle tonni kuitenkin. Käyttötilillä pidän hyvin vähän rahaa ihan turvallisuussyistäkin, jos vaikka kortti varastetaan. Säästötilillä ja rahastoissa sitten paljon enemmän.
Tämä munkin syynä, etten sinne enempää haluakaan kuin sen n. 1000 e, jos menisi sen yli, niin siirtäisin säästötilille. Juurikin esim. siksi jos kortti varastetaan.
ap
Noin 36 000 €, siinäpä ne on minun rahat, lisäksi on 10 000€ auto ja noin 120 000 € velaton asunto, erittäin hyväkuntoinen, ei vanha. Eläkeläinen olen, eläke n. 1800 €, yksin asun. Niin ja tietysti irtaimisto, ehkä n. 10 000 € arvosta ja korut n. 5000 €. Eläkkeestä jää säästöön pakollisten jälkeen n. 600-700 €, vastike vain 240 €, sis. lämmön ja veden muun lisäksi. Vuosi eläkkeellä oloa, olen uusinut sängyn ja huonekaluja, nyt alkaa jäädä säästöön.
En tule säästämään jos ei tulot ole n. 4000€ vähintään. Huh, jotkut säästää säästää jopa työttömyyskorvauksesta. En pystyisi, enkä aio edes yrittää. Eikä siinä mitään kehumista ole, jos säästää olemattomista summista, kuten ei siinäkään että kehuu säästävänsä ja on hyvät tulot.
Mulla on suurinpiirtein samanlaiset kk-tulot kuin ap:lla; aika tarkkaan 2000,00 nettona.
Tästä menee yhteiselle lasku+lainatilille heti palkkapäivänä 950€, omalle säästötilille 500€.
Kuukausittain käytettäväksi jää siis n. 550€. Tällä sitten bensaa tankkiin ja ruokaa pöytään.
Mm. kampaajakäynnit on "budjetoitava", saati suuremmat vaate- tms. hankinnat.
Minua ei harmita "kituuttaminen", koska tiedän tuolla summalla pärjääväni. Saan pientä iloa siitä, että sivutilille kertyy hiljalleen pientä puskuria. Tuolta olen sitten tietyn kipurajan yli päästyäni vapauttanut varoja isompiin kertahankintoihin, kuten uuteen sänkyyn ja auton loppumaksuun (koska en pidä osamaksusopimuksista). Periaatteeni on, että ostan sitten kun minulla on varaa. Näin tulee myös tehtyä loppuun asti harkittuja ostopäätöksiä.
Poikkeus tässä on toki asunto. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ap nostaa.
ap
Teen niin, että siirrän heti käyttötililtä säästötilille tietyn summan kun palkka tulee ja sitten en koske siihen. Käyttötilille jäävällä rahalla pitää pärjätä.
Mitoitat ihan itse menosi samaksi kuin tulosi. Et saa mitään säästöön ennen kuin lakkaat tekemästä niin. Ostat koko ajan tuotteita ja palveluita mitä et todella tarvitse. Niistä voi karsia. Jos pitää säästää, jätät kampaajan välistä, kutsut kaverin kotiisi syömään itse tehtyä pizzaa, et osta sitä uutta takkia (se nykyinen on aivan hyvä) jne.
Miten kaikilla on rahaa noin paljon??? Mulla on pari sataa puskuria, mutta muuten velkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tule säästämään jos ei tulot ole n. 4000€ vähintään. Huh, jotkut säästää säästää jopa työttömyyskorvauksesta. En pystyisi, enkä aio edes yrittää. Eikä siinä mitään kehumista ole, jos säästää olemattomista summista, kuten ei siinäkään että kehuu säästävänsä ja on hyvät tulot.
Eikä siinä ole mitään kehumista että ei säästä.
38 000 euroa. Mietin kyllä, että onko tuo liikaa pitää säästötilillä?
Vierailija kirjoitti:
Noin 36 000 €, siinäpä ne on minun rahat, lisäksi on 10 000€ auto ja noin 120 000 € velaton asunto, erittäin hyväkuntoinen, ei vanha. Eläkeläinen olen, eläke n. 1800 €, yksin asun. Niin ja tietysti irtaimisto, ehkä n. 10 000 € arvosta ja korut n. 5000 €. Eläkkeestä jää säästöön pakollisten jälkeen n. 600-700 €, vastike vain 240 €, sis. lämmön ja veden muun lisäksi. Vuosi eläkkeellä oloa, olen uusinut sängyn ja huonekaluja, nyt alkaa jäädä säästöön.
Kivasti olet saanut elämäsi järjestettyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikilla on rahaa noin paljon??? Mulla on pari sataa puskuria, mutta muuten velkaa.
Koska säästämme.
Itselläni puskuri on neljä tuhatta. Jos kertyy sen yli, sijoitan osakkeisiin.
Noin 200-300 euroa ja oletettavasti huomenna Kela laittaa työmarkkinatuet tilille, jos vain pankkiyhteydet toimivat. En voi säästää, sillä saan myös toimeentulotukea.
1000€ on sellanen jonka pidän aina varalla; eri tilillä hätätilanteeseen. Tälllä hetkellä säästän, ja n. 4000€ kerätty jonkinaikaa kun sain vakityön ja palkan. Saan säästöön yleensä väh. 200€/kk - nyt joskus jopa 1000€/kk kun ei ole isoja menoja mut säännöllinen palkka. Ei lapsia ja isoa perherrä yms. tilanne olis ihan kädestä suuhun varmasti jos olisi toinen tilanne.
Kävin katselemassa niin olihan siellä 290.457€ ihan säästö tili. Kulutus tilillä oli vain 65000€ no kai sillä pärjää.
Tietenkin on vielä sijoitus asunnot 9kpl noin 6miljoonaa