Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpäleikkaukset tauolle OYS:ssa lakon takia

Vierailija
13.04.2022 |

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000008749113.html

Tämä on törkeää. Vähäisetkin sympatiat lakkoilijoita kohtaan loppuivat tähän.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule apuun Aki!

Vierailija
42/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiire ja jaksaminen on ongelma niin miksi ette pyydä lisää työvoimaa vaan lisää palkkaa? Itse kuvittelisin että silloin työssäjaksaminenkin olisi parempaa, vastuuta yhdellä vähemmän ja se palkka vastaisi sitä työtä paremmin 🤔 Itse tienaan huomattavasti vähemmän niin on vaikea ymmärtää tätä ”palkkakuoppaa”.

Torvi.

Kukaan ei tule töihin. Paikkoja on vapaana mutta niihin ei ole tulijoita koska palkka on pieni.

Mitä itse arvelisit, miten tuota kannattaisi alkaa purkaa?

Älä nyt viitsi väittää teidän palkkaa pieneksi!Tehkää enemmän vuorotyötä,niin muutkin tekevät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lakkoilen, koska en jaksa enää. Kaksi burn outia takana hoitoalalla ja uraa vasta 10v. Viimeiset vuodet on olleet sitä, että potilasturvallisuus on vaarantunut joka päivä, koska ei ole ollut tarpeeksi henkikökuntaa. Suostuisitteko itse työskentelemään sellaisissa oloissa? Oloissa, joissa saisitte pelätä, että väsymyksessänne annoitte potilaalle yliannostuksen lääkettä, koska oli niin kiire ja sulla takana 12h vuoro, koska pakko oli jatkaa? Haluatteko itse yliväsyneen hoitajan potilaaksi?

Luuletko että henkilökuntaa on tarpeeksi jos saatte vaatimuksenne läpi?Silloin ei ole enää varaa palkata.

Miten niihin lisähenkilöihin nyt olisi varaa? Sillähän työnantaja perustelee myös sitä että palkkoja ei ole varaa nostaa kun ei ole rahaa. Miten sitä yhtäkkiä olisikin uusien työntekijöiden palkkaamiseen?

Vierailija
44/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei syöpäleikkaus mut tosi tärkeä operaatio elämänlaadulle ja sitä siirrettiin. Elämä on monella tapaa katkolla ilman sitä. Ensin sai kuukausikaupalla odotella. Suututtaa.

Joku syy lienee myös siinä, että olet saanut jo ENNEN LAKKOA odotella kuukausikaupalla?

Oletko koskaan kuullut koronasta?

Vierailija
45/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei syöpäleikkaus mut tosi tärkeä operaatio elämänlaadulle ja sitä siirrettiin. Elämä on monella tapaa katkolla ilman sitä. Ensin sai kuukausikaupalla odotella. Suututtaa.

Joku syy lienee myös siinä, että olet saanut jo ENNEN LAKKOA odotella kuukausikaupalla?

Oletko koskaan kuullut koronasta?

Korona on tähän saakka hiljentänyt sairaalat potilaista. Toki samalla on voitu vähentää myös muuta hoitoa/hoitopaikkoja.

Vierailija
46/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tämän hoitovelan purkaa, kun ihmiset pakenevat alalta ja nuoret eivät halua sille, koska palkkaus on pielessä, työolot ovat pielessä ja johtaminen on pielessä?

Jos kansanterveytemme ei kestä hoitajien kahden viikon lakkoa ilman työhön pakottamista, miten se voi kestää pysyvän ja tuhansia hoitajia suuremman työvoimavajeen, joka siintää edessämme. Eikö tämän ratkaiseminen ole nyt se, mihin poliittiset voimat kannattaisi suunnata vai onko ajatuksena jatkossakin vain pakottaa hoitajat töihin?

Vaikka lakolla onkin nykyisessä pandemiatilanteessa ja kahden vuoden aikana kertyneessä hoitovelassa paikoin varmasti jopa rajujakin vaikutuksia, on jokseenkin tekopyhää hurskastella potilasturvahuolilla tai syyllistää lakkoilijoita. Nimittäin potilasturva on murentunut jo vuosia kroonistuneen työvoimapulan vuoksi. Osastoja on suljettu ja työtä on tehty koko ajan pienemmällä henkilömäärällä. Eikä juuri kukaan päättäjistä ole tehnyt asialle tosissaan mitään.

Päinvastoin hoitajia on ensin kuritettu kikytyksellä ja perään pyydetty pelastamaan suomalaiset covid-pandemialta. Seuraavaksi hoitajia pyydetään toteuttamaan käytännössä tämän vuosisadan suurin rakenteellinen uudistus – sote-uudistus. Tämä kaikki on tehty ja tullaan tekemään rajusti aliresursoidun perustyön päälle.

Vierailija
47/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lakkoilen, koska en jaksa enää. Kaksi burn outia takana hoitoalalla ja uraa vasta 10v. Viimeiset vuodet on olleet sitä, että potilasturvallisuus on vaarantunut joka päivä, koska ei ole ollut tarpeeksi henkikökuntaa. Suostuisitteko itse työskentelemään sellaisissa oloissa? Oloissa, joissa saisitte pelätä, että väsymyksessänne annoitte potilaalle yliannostuksen lääkettä, koska oli niin kiire ja sulla takana 12h vuoro, koska pakko oli jatkaa? Haluatteko itse yliväsyneen hoitajan potilaaksi?

Luuletko että henkilökuntaa on tarpeeksi jos saatte vaatimuksenne läpi?Silloin ei ole enää varaa palkata.

Miten niihin lisähenkilöihin nyt olisi varaa? Sillähän työnantaja perustelee myös sitä että palkkoja ei ole varaa nostaa kun ei ole rahaa. Miten sitä yhtäkkiä olisikin uusien työntekijöiden palkkaamiseen?

No miten sitä rahaa löytyy kuuden miljardin EU-paketteihin, miljardien kehitysapuihin ja samaan aikaan tänne tulee ja otetaan kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia, jotka marssivat suoraan julkiselle puolelle hoidattamaan itseään.

Miten tämä on mahdollista?

Vierailija
48/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämän maan, korkean verotuksen maan, verorahat menevät? Se on nyt se keskeinen kysymys tässä.

Vierailija
49/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yhteisen hyvän puolesta tämä lakkoilu. Onhan niitä ongelmia ollut jo ihan ennen lakkoakin ja pahenee vaan jos ei asioille mitään tehdä. Olen vierestä nähnyt miten moni nuori vastavalmistunut oikeasti lähtee alalta (ja itseni mukaan lukien), se on todella huolestuttavaa. Sekö on hyvä asia ettei ihmiset pysy alalla eikä työpaikkoihin ole hakijoita? Jotainhan asialle on pakko tehdä (palkankorotukset). Rahan takia ihmiset töitä tekee ja rahalla ihmiset houkutellaan töihin. Kunnollisella asianmukaisella palkalla minä itsekin ja varmasti moni muu voisi harkita palaavansa alalle.

Vierailija
50/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala on kärsinyt työvoimapulasta jo kauan. Väsymys ja ylipitkät vuorot aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita ja virheitä potilaiden hoidossa. Ihmiset jää pois töistä burnoutin takia ja vaihtaa alaa. Hajoavat itkuun kesken vuoron kun eivät jaksa enää. Näin kauan on venytty ihan juuri siksi, että hoitajat eivät ole kestäneet jättää potilaita pulaan. Tässä hyväksikäytetään ihmisten omaatuntoa. Onko kuitenkaan oikein vaatia, että jotkut uhraavat oman terveytensä toisten hoidon vuoksi? Eikö työn pitäisi olla järjestetty niin, että sitä voi tehdä ilman että henkinen ja fyysinen kuormitus on ihmiselle liikaa?

Näinkö te haluatte että teitä hoidetaan? Pitäisikö ihan oikeasti korjata koko terveydenhuolto? Tämä lakko on hätähuuto ja viimeisen pisaran jälkeen.

Ahneus on tässä yhtälössä ihan jossain muualla kuin työntekijöissä.

Tuo henkilöstöpula on tiedossa ollut pitkään ja hoitajien uupuminen. Mutta miksi hoitajat eivät kampanjoi tai lakkoile sen puolesta, vaan huudetaan vain lisää liksaa? Mitä se palkankorotus ja ahneus isomman palkan suhteen auttaa tähän tilanteeseen? Olen itse kokenut burn outin (en tosin hoitoalalla) ja siihen ei todellakaan auttanut raha.

Ja jos tarkoitus on rahan kanssa houkutella lisää työntekijöitä alalle, niin sellaista palkan korotusta, joka olisi todellinen houkutin alalle (siis ihmisille, jotka valitsevat työn pääsääntöisesti rahan takia), ei tulla ikinä saamaan. Ihan epärealistista on. Alalle tulee hakeutua ihan eri syistä, ja jos Suomessa ei ole halukkaita, niin eiköhän niitä muualta saada (niin kuin jo nyt onkin paljon ulkomaalaistaustaisia hoitajia).

Sympatiseeraan kyllä kiirettä ja stressiä, mutta en tätä rahanahneutta. Itse asiassa se syö uskottavuutta aika pahasti. Alkaa kohta epäilyttämään, että mitään henkilöstöpulaa ei edes oikeasti ole.

Vierailija
51/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten sitä rahaa löytyy kuuden miljardin EU-paketteihin, miljardien kehitysapuihin ja samaan aikaan tänne tulee ja otetaan kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia, jotka marssivat suoraan julkiselle puolelle hoidattamaan itseään.

Miten tämä on mahdollista?

Sille on varmasti syynsä että noihin halutaan laittaa rahaa, kansainvälistyminen ja se että me haluamme olla osa sitä.

Myös hoitoalan sisällä rahaa on moniin asioihin kyllä laittaa, mutta toisiin ei. Yleensä se johtuu (yhteiskunta)politiikasta.

Vierailija
52/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta argumentti "on se kumma kun aiemmin ei kiinnostanut potilasturvallisuuden vaarantuminen vaan vasta nyt" on todella huono, koska potilasturvallisuuden vaarantuminen ja potilaan kuoleminen hoidotta jäämisen vuoksi on eri asia. Tässä nyt vaarannetaan tahallaan potilasturvallisuutta siinä määrin että ihmisiä kuolee. Tässä tapauksessa syöpäpotilaat ei tietenkään heti kuole, mutta tauti saattaa ehtiä etenemään siinä määrin, että kuolee myöhemmin. Homma on mennyt todella pahasti överiksi ja mauttomaksi, ei riitä enää sympatiakyky tätä lakkoa kohtaan, enkä halua tukea tällaista toimintaa. 

Vierailija
53/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämän maan, korkean verotuksen maan, verorahat menevät? Se on nyt se keskeinen kysymys tässä.

Sekä kuntien että valtion budjetti on ihan julkinen. Se kun vain lukemaan sitä.

Vierailija
54/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiire ja jaksaminen on ongelma niin miksi ette pyydä lisää työvoimaa vaan lisää palkkaa? Itse kuvittelisin että silloin työssäjaksaminenkin olisi parempaa, vastuuta yhdellä vähemmän ja se palkka vastaisi sitä työtä paremmin 🤔 Itse tienaan huomattavasti vähemmän niin on vaikea ymmärtää tätä ”palkkakuoppaa”.

No juurikin näin. Sitä paitsi hoitajien palkat eivät yleisesti ottaen ole pienet. Eikö käytännössä lähes kaikille tule ainakin vuorotyölisiä, jotka nostavat sitä palkkaa paljon sen peruspalkan yläpuolelle.

Vierailija
55/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettu juuri sairaus, joka ilman hoitoa johtaa kuolemaan hyvinkin nopeasti. En kuitenkaan saanut kiireellisyysluokitusta 1-7 vrk vaan 8-30 vrk. Ja nyt minulle ilmoitettiin, että olen jonossa ja jonotusaika vähintään 3 kk. No siinä ajassa ehtii jo tulla fataaleja juttuja. Kiitos. Ei heru kunnioitusta lakkoilijoille.

Itse teen ympäripyöreää päivää ilman ylityökorvauksia sen vuoksi, että saisitte ruokaa ja muita välttämättömiä tarvikkeita. 

Voidaanhan mekin lopettaa ruuan ja käyttötavaroiden toimitus kauppoihin jos se siitä on kiinni. Mun henki vastaan sun henki. Reilu peli?

Vierailija
56/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettu juuri sairaus, joka ilman hoitoa johtaa kuolemaan hyvinkin nopeasti. En kuitenkaan saanut kiireellisyysluokitusta 1-7 vrk vaan 8-30 vrk. Ja nyt minulle ilmoitettiin, että olen jonossa ja jonotusaika vähintään 3 kk. No siinä ajassa ehtii jo tulla fataaleja juttuja. Kiitos. Ei heru kunnioitusta lakkoilijoille.

Itse teen ympäripyöreää päivää ilman ylityökorvauksia sen vuoksi, että saisitte ruokaa ja muita välttämättömiä tarvikkeita. 

Voidaanhan mekin lopettaa ruuan ja käyttötavaroiden toimitus kauppoihin jos se siitä on kiinni. Mun henki vastaan sun henki. Reilu peli?

Luuletko sinä tosiaan että hoitajat on vastuussa siitä millaisen kiireellisyysluokan lääkäri lähetteeseen laittaa? Totta että hoitajat ovat työssään vastuussa monenlaisista asioista, mutta vastuuta lääkäreiden tai työnantajien tehtävistä, yhteiskuntapolitiikasta jne ei voi kyllä systä hoitajille.

Vierailija
57/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua hoitajan työhön nykyään. Huono palkka, vuorotyö, vaativuus, tuplavuorot ja kaupan päälle koko kansan halveksunta työn asiantuntijuutta ja vaativuutta kohtaan. Miksi kukaan haluaisi hoitajaksi näiden ulostulojen jälkeen? Miksi kukaan haluaa alalle, josta tietää saavansa 100% varmuudella aina ja ikuisesti työhön ja koulutukseen nähden liian vähän palkkaa. Ne jotka voisivat kouluttautua sairaanhoitajaksi usein pystyvät hyvinkin kouluttautumaan aloille, jossa työlle ja koulutukselle annetaan tunnustusta. Sairaanhoitajilta, varhaiskasvatuksen alan henkilökunnalta ja opettajilta vaaditaan aivan kohtuutonta matelemista muiden edessä. Pitää tehdä sekä fyysisesti että henkisesti kuormittavaa työtä, jossa joutuu soveltamaan jatkuvasti teoriaa käytäntöön ja käyttämään kaikki oppejaan koulutuksesta (todellakaan joka alalla ei ole näin) ja sitten pitäisi nöyristellä ja hyväksyä huono palkka.

Suomen kansa on näyttänyt arvostuksensa. Toivon että hoitajat ja opettajat näyttävät nyt jaloillaan takaisin. Hoitakaa itse itsenne ja kasvattakaa itse lapsenne, jos ette ole hyvästä hoidosta ja opetuksesta valmiita maksamaan!

Vierailija
58/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä tosiaan että hoitajat on vastuussa siitä millaisen kiireellisyysluokan lääkäri lähetteeseen laittaa? Totta että hoitajat ovat työssään vastuussa monenlaisista asioista, mutta vastuuta lääkäreiden tai työnantajien tehtävistä, yhteiskuntapolitiikasta jne ei voi kyllä systä hoitajille.

Ja lakkoko ei vaikuta siihen, mitä lääkäri siihen lähetteeseen laittaa? Totta kai vaikuttaa, mitä vähemmän resursseja, sitä vähemmän kiireellisiä tapauksia.

-eri

Vierailija
59/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lakkoko ei vaikuta siihen, mitä lääkäri siihen lähetteeseen laittaa? Totta kai vaikuttaa, mitä vähemmän resursseja, sitä vähemmän kiireellisiä tapauksia.

-eri

Ei sen kyllä pitäisi vaikuttaa jos lääkäri toimii ammatillisesti. Se voi tietenkin jossain tilanteessa vaikuttaa siihen pääseekö hoitoon jos kiireellisyys luokka on joku muu kuin päivystys tai 1-7 vuorokautta.

Vierailija
60/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin ryhmän menestyksellä ei nyt paljoa Suomi menettäisi. Anteeksi, mutta käytähän nyt hetki niitä aivojasi senkin trolli ja mieti hetki, miten se lakko vaikuttaa noiden em. asioihin ja miksi sinä et saa ajallaan hoitoa. Siksi koska hoitajia ei ole tarpeeksi.

Minun puolesta hoitamatta voidaan jättää kaikki, jotka eivät ole maksamaan hoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän