Syöpäleikkaukset tauolle OYS:ssa lakon takia
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000008749113.html
Tämä on törkeää. Vähäisetkin sympatiat lakkoilijoita kohtaan loppuivat tähän.
Kommentit (88)
Tässä näyttää työnantaja pelaavan mediapeliä.
Jakaa resurssit miten haluaa ja uutisoi vajauksista, joiden tietää uppoavan kansaan.
Noloa!
Alan palkkataso on erittäin jälkeenjäänyt, ja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla eivät hoitajat välttämättä selviä valtavan kalliista asumiskustannuksista. Nämä hoitajat huolehtivat ikäihmisistä tehostetussa palveluasumisessa, huolehtivat erikoissairaanhoidon toimivuudesta, mielenterveyspalveluiden ihmisläheisyydestä ja perusterveydenhuollon ydintehtävistä.
Hoitohenkilökunta on se voimavara, joka on olennaista suomalaisen yhteiskunnan toimivuudelle. Jos alan muutenkin kriisissä olevan pito- ja vetovoiman päälle lyödään vielä pakkotyövelvollisuus uhkasakon ohella, en ihmettele yhtään, että suuri joukko kanssahoitajia on sosiaalisessa mediassa kertonut olevansa valmiit luopumaan ammattioikeuksistaan Valviralta. Kyseessä on ennen kaikkea nöyryyttävä teko, koska mitä ilmeisimmin suojelutyövoimaa on kyllä riittänyt esimerkiksi työntekijöiden mukaan kautta maan.
Samaan aikaan hoitajavajeen aiheuttamat vaaratilanteet potilasturvallisuudelle lakkoa ennen ovat olleet aivan arkipäivää jo pitkään. Siitä ei pahemmin möykkää ole pidetty tai vaadittu kiireellisiä lakeja laadittavaksi.
Helpottaa kummasti alan työvoimapulaa tällaiset uutiset.
Ennen oli sairaaloissa koululaiset hommissa
Ei tarvita moniin vuosien koulutuksia
Vierailija kirjoitti:
Joo hallitus Ei pidä huolta syöpäpotilaista
Juuri näin.
Rahaa on miljarditokulla lähettää maasta ulos ja kaikkeen humpuukiin, mutta terveydenhoito, joka on perusoikeus, on retuperällä, koko ajan tulee ulkomailta uusia hoidettavia.
Miten tilanne on päästetty tähän?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei syöpäleikkaus mut tosi tärkeä operaatio elämänlaadulle ja sitä siirrettiin. Elämä on monella tapaa katkolla ilman sitä. Ensin sai kuukausikaupalla odotella. Suututtaa.
Joku syy lienee myös siinä, että olet saanut jo ENNEN LAKKOA odotella kuukausikaupalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei syöpäpotilaat on myös äitejä ja isiä ja työssäkäyviä
Ketä vaan
Rikkaat saa hoidon rahalla ja köyhä kuolee
Ei syöpäleikkauksia tehdä yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset hoida omaisiaan itse, jos kerran näiden hoitoon menee muka liikaa resursseja?
Itse en hoida, koska omaishoidon tuki on naurettavan pieni. Se voitaisiin vähintään nelinkertaistaa ja senkin jälkeen se olisi vielä edullista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset hoida omaisiaan itse, jos kerran näiden hoitoon menee muka liikaa resursseja?
Itse en hoida, koska omaishoidon tuki on naurettavan pieni. Se voitaisiin vähintään nelinkertaistaa ja senkin jälkeen se olisi vielä edullista hoitoa.
Sama homma se on hoitoalallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syöpäpotilaat on myös äitejä ja isiä ja työssäkäyviä
Ketä vaan
Rikkaat saa hoidon rahalla ja köyhä kuolee
Ei syöpäleikkauksia tehdä yksityisellä puolella.
Docrates tekee yksityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma se on hoitoalallakin.
Minusta vanhushuollon ja päiväkotien ongelmia mietittäessä pitäisi miettiä kotihoidontuen ja omaishoidontuen roimia korotuksia. Vapautuisi paikkoja ja kustannukset laskisivat korotuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on kärsinyt työvoimapulasta jo kauan. Väsymys ja ylipitkät vuorot aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita ja virheitä potilaiden hoidossa. Ihmiset jää pois töistä burnoutin takia ja vaihtaa alaa. Hajoavat itkuun kesken vuoron kun eivät jaksa enää. Näin kauan on venytty ihan juuri siksi, että hoitajat eivät ole kestäneet jättää potilaita pulaan. Tässä hyväksikäytetään ihmisten omaatuntoa. Onko kuitenkaan oikein vaatia, että jotkut uhraavat oman terveytensä toisten hoidon vuoksi? Eikö työn pitäisi olla järjestetty niin, että sitä voi tehdä ilman että henkinen ja fyysinen kuormitus on ihmiselle liikaa?
Näinkö te haluatte että teitä hoidetaan? Pitäisikö ihan oikeasti korjata koko terveydenhuolto? Tämä lakko on hätähuuto ja viimeisen pisaran jälkeen.
Ahneus on tässä yhtälössä ihan jossain muualla kuin työntekijöissä.
Joka alalla sitä on resurssihaastetta.
On röyhkeää, miten hoitajat kohtuuttomilla palkkavaatimuksillaan vaarantavat ihmisten terveyden. Tällaisina aikoina.
Jotenkin todella käsittätön ajatusmaailma taas. Ihmiset ovat vähän eri asia kuin kasaantuneet työtehtävät jollain muulla alalla. Vai haluatko sä itse, että sulle ei kukaan ehdi antamaan kipulääkettä, koska kaikki hoitajat ovat kiinni jossain toisessa potilaassa? Tai haluatko, että äiti makaa tuntitolkulla omissa ulosteissaan, koska kukaan hoitaja ei vaan ehdi paikalle? Tällaista se hoito kun alkaa olla nykypäivänä, koska me hoitajat emme pysty olemaan yhtäaikaa monen potilaan luona. Jos niitä potilaita on liikaa, siitä kärsii aina joku. Ja kiireessä/väsyneenä sattuu myös niitä hoitovirheitä, jotka voivat olla kohtalokkaita.
Jotenkin tuntuu, että moni työntää nyt pään pensaaseen, eikä halua hyväksyä sitä tosiasiaa, että meidän terveydenhuolto on romahtamassa. Helpompi haukkua hoitajat kuin hyväksyä se, että meidän päättäjät ovat tilanteen tähän ajaneet.
Jos kiire ja jaksaminen on ongelma niin miksi ette pyydä lisää työvoimaa vaan lisää palkkaa? Itse kuvittelisin että silloin työssäjaksaminenkin olisi parempaa, vastuuta yhdellä vähemmän ja se palkka vastaisi sitä työtä paremmin 🤔 Itse tienaan huomattavasti vähemmän niin on vaikea ymmärtää tätä ”palkkakuoppaa”.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiire ja jaksaminen on ongelma niin miksi ette pyydä lisää työvoimaa vaan lisää palkkaa? Itse kuvittelisin että silloin työssäjaksaminenkin olisi parempaa, vastuuta yhdellä vähemmän ja se palkka vastaisi sitä työtä paremmin 🤔 Itse tienaan huomattavasti vähemmän niin on vaikea ymmärtää tätä ”palkkakuoppaa”.
Torvi.
Kukaan ei tule töihin. Paikkoja on vapaana mutta niihin ei ole tulijoita koska palkka on pieni.
Mitä itse arvelisit, miten tuota kannattaisi alkaa purkaa?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuko se jotenkin paremmin kuin se että pyydetään suoraan rahaa. Ei työantaja ole halukas käyttämään työvoimakustannuksiin yhtään enempää ihan riippumatta siitä kenelle se maksetaan. Toinen syy miksi se ei työantajalta onnistu on alalla valitseva työvoimapula eli ei ole ketä pyytää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä lakkoilen, koska en jaksa enää. Kaksi burn outia takana hoitoalalla ja uraa vasta 10v. Viimeiset vuodet on olleet sitä, että potilasturvallisuus on vaarantunut joka päivä, koska ei ole ollut tarpeeksi henkikökuntaa. Suostuisitteko itse työskentelemään sellaisissa oloissa? Oloissa, joissa saisitte pelätä, että väsymyksessänne annoitte potilaalle yliannostuksen lääkettä, koska oli niin kiire ja sulla takana 12h vuoro, koska pakko oli jatkaa? Haluatteko itse yliväsyneen hoitajan potilaaksi?
Ja kun saatte haluamanne palkankorotuksen niin nämä ongelmat mystisesti katoavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lakkoilen, koska en jaksa enää. Kaksi burn outia takana hoitoalalla ja uraa vasta 10v. Viimeiset vuodet on olleet sitä, että potilasturvallisuus on vaarantunut joka päivä, koska ei ole ollut tarpeeksi henkikökuntaa. Suostuisitteko itse työskentelemään sellaisissa oloissa? Oloissa, joissa saisitte pelätä, että väsymyksessänne annoitte potilaalle yliannostuksen lääkettä, koska oli niin kiire ja sulla takana 12h vuoro, koska pakko oli jatkaa? Haluatteko itse yliväsyneen hoitajan potilaaksi?
Ja kun saatte haluamanne palkankorotuksen niin nämä ongelmat mystisesti katoavat?
Todennäköisesti ei, mutta ainakin enemmän alalle olisi varmasti tulijoita. Sairauslomista silloin kun ne on tarpeen ei tarvitsisi kantaa huonoa omaatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että henkilökuntaa on tarpeeksi jos saatte vaatimuksenne läpi?Silloin ei ole enää varaa palkata.
Millaisina aikoina?