Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei sanontoja ja kielikuvia käytetä enää? Moniko alle 40-vuotias tietää, mitä tarkoittaa suun laittaminen säkkiä myöten?

Vierailija
13.04.2022 |

Kieli muuttuu, näinhän sanotaan. Muutosta se on kielen köyhtyminenkin.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä otsikon kielikuva meinaa. Olen 31v. :D

Tykkään käyttää vanhan kansan sanontoja. Johtunee ehkä siitä, että olin päivähoidossa isovanhemmillani (sekä isän, että äidin vanhemmilla) enkä käynyt päiväkodissa (ikäisteni joukossa).

Olen kuulostanut lapsesta asti 70v eläkeläiseltä :D

Minäkin pidän ns. vanhan kansan viisauksista tyyliin "parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan."

(selkokielellä virsta on 1066,80 metriä ja vaaksa on 0,148 45 metriä).

Vierailija
82/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielen voi tosiaan sanoa köyhtyvän, jos tai kun vanhat, kuvailevat sanonnat jäävät vähitellen unholaan.  Mutta tämä on maailman laki: kaikki muuttuu.

Budjettiriihi kantaa mukanaan vanhaa viljanpuintiin liittyvää sanaa.  Kyllä ne jotkut aina jää elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanonnat on typeriä niin mitä niitä käyttämään. En tiedä mitä aloituksen kielikuva tarkoittaa t. 35v

Vierailija
84/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin tiedän, mutta tuollaisten tietäminenkin riippuu paljon siitä kuinka paljon niitä esim. kotona käytetään. Ei kaikki vanhemmatkaan ihmiset noita välttämättä tiedä, jos niitä ei ole paljoa omissa piireissä käytetty.

Vanhemmat ihmiset käyttivät lapsuudessani sanontoja. Jos niitä muistaa ja tietää merkityksen ja se liittyy sivistykseen ja ymmärrys kykyyn. Sanavarasto,käsitteet on hyvä olla olla laaja. Luontoon,säähän,tunnetiloihin ym liittyy monia eri sanoja joiden tunteminen ja käyttö on eduksi kirjoittamisessa ja lukiessa. Kielen köyhyys on mielen köyhyyttä. Suomen kieli on rikas ilmaisujen vivahteiden,murre sanojen vuoksi toisin kuin englanti. On muutamia sananlaskuja jotka ovat huonoja,kielteisiä.

On väärin sanoa, että englannissa on vain muutamia sanontoja. Se ei todellakaan pidä paikkaansa. Englanninkieliset sananlaskut ja idiomit ovat usein myös käännetty muille kielille, joten suuri osa suomenkin sananlaskuista ovat alun perin englanninkielestä peräisin.

Ei ole, vaan ne on lainattu englantiinkin vanhemmista kielistä ja kulttuureista, kuten kreikka, latina, heprea.  Raamatussahan on oikein Sananlaskujen kirjakin, muutama tuhat vuotta vanha kokoelma sanontoja.

Vierailija
85/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä otsikon kielikuva meinaa. Olen 31v. :D

Tykkään käyttää vanhan kansan sanontoja. Johtunee ehkä siitä, että olin päivähoidossa isovanhemmillani (sekä isän, että äidin vanhemmilla) enkä käynyt päiväkodissa (ikäisteni joukossa).

Olen kuulostanut lapsesta asti 70v eläkeläiseltä :D

Minäkin pidän ns. vanhan kansan viisauksista tyyliin "parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan."

(selkokielellä virsta on 1066,80 metriä ja vaaksa on 0,148 45 metriä).

Nämä on juuri näitä tyhmiä sanontoja, kun ei kukaan nykyään tiedä googlettamatta mitä virsta ja vaaksa tarkoittavat.

Vierailija
86/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oikeasti käytä enää kalosseja??

https://schoffa.com/product-category/asusteet/kalossit/

"Kalossit kuuluvat jokaisen miehen vaatekaappiin. Kalossien tarkoitus on suojata laatukenkiäsi sateisella ja loskaisella säällä."

Minäkään ei käytä kalosseja mutta suosin muuten nahkaisia mustia kävelykenkiä mustien tai harmaitten farkkujen kanssa. Lenkkikengiä käytän vain verkkareitten ja shortsien kanssa.

Vierailija
87/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin tiedän, mutta tuollaisten tietäminenkin riippuu paljon siitä kuinka paljon niitä esim. kotona käytetään. Ei kaikki vanhemmatkaan ihmiset noita välttämättä tiedä, jos niitä ei ole paljoa omissa piireissä käytetty.

Vanhemmat ihmiset käyttivät lapsuudessani sanontoja. Jos niitä muistaa ja tietää merkityksen ja se liittyy sivistykseen ja ymmärrys kykyyn. Sanavarasto,käsitteet on hyvä olla olla laaja. Luontoon,säähän,tunnetiloihin ym liittyy monia eri sanoja joiden tunteminen ja käyttö on eduksi kirjoittamisessa ja lukiessa. Kielen köyhyys on mielen köyhyyttä. Suomen kieli on rikas ilmaisujen vivahteiden,murre sanojen vuoksi toisin kuin englanti. On muutamia sananlaskuja jotka ovat huonoja,kielteisiä.

On väärin sanoa, että englannissa on vain muutamia sanontoja. Se ei todellakaan pidä paikkaansa. Englanninkieliset sananlaskut ja idiomit ovat usein myös käännetty muille kielille, joten suuri osa suomenkin sananlaskuista ovat alun perin englanninkielestä peräisin.

Ei todellakaan ole englannin kielestä suomen kielen sananlaskut.

Vierailija
88/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret lukevat niin vähän. He eivät nykypäivänä oikeasti osaa tuollaisia sanontoja.

Pahimmallaan he käyttävät onnetonta suomen ja englannin sekakieltä. Minä käytän englantia ensisijaisesti semmoisten ihmisten seurassa tai kansainvälisillä nettifoorumeilla, joilla kukaan muu ei välttämättä ymmärrä sanaakaan suomea.

Vierailija
89/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan ne on lainattu englantiinkin vanhemmista kielistä ja kulttuureista, kuten kreikka, latina, heprea.  Raamatussahan on oikein Sananlaskujen kirjakin, muutama tuhat vuotta vanha kokoelma sanontoja.

Sananlaskujen kirjasta ovat mm. sanonnat Herran pelko on viisauden alku  ja joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.

Vierailija
90/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan tutkittu tosiasia, että suomen kieli on köyhtynyt ja köyhtyy koko ajan kiihtyvää tahtia. Kyse ei ole vain siitä, ettei tunnisteta esim. sanontojen merkityksiä, vaan myös siitä, ettei ymmärretä aivan yleisten sanojen merkitystä. Mm. blogimaailmassa on aivan yleistä, että jotain suomen kielen sanaa käytetään täysin eri merkityksessä kuin mikä sillä todellisuudessa on. Minkä lisäksi sanavarasto on nykykuorilla huomattavasti suppeampi kuin aiemmilla sukupolvilla. Ja ei, mitkään lit:it, MP:t ja bae:t eivät korvaa kielellistä rikkautta, kun kokonaisia sanoja, sanontoja ja merkityksiä katoaa aina vain kiityvää vauhtia.

Myös suomalaisten väheneminen alkaa ja etenee kiihtyen.  Häviön takana ovat EVA:t, ETLA.:t. EK:t, KKK:t, Sitrat ym. riistäjäjärjestöt, joilla on maassamme mahtava valta.

Vierailija
91/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuttikangassäkeissä vaarilla oli kerrostalon kylmäkellarissa pottuja ja sipulia. Näin 80-luvun  lopulla.

Vierailija
92/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekka H kirjoitti:

Se tarkoittaa et heppi imetään palleja  "säkkiä" myöten suuhun.

Kerkesit jo tännekin. En tajua, miksi pitää joka ikiseen ketjuun tulla räkimään noita alapään juttuja. Kyllä on köyhä elämä, kun päässä ei muuta liiku.

Minustakin on masentavaa että joiden ihmisten ainoa tuntema huumorin laji ovat mahdollisimman rasvaiset vitsit. He yrittävät vääntää vitsiä jos joku käyttää "panna" verbiä "laittaa" verbin sijasta tai jotain muuta vastaavaa.

Vierailija
93/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse alle 30v ja käytän jatkuvasti kielikuvia ja sanontoja puheessa.

Mutta luulen että liittyy siihen, että lapset lukevat nykyään vähemmän kirjoja. Niistähän sitä kielenkäyttöä oppii.

Vierailija
94/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sananlaskujen kirjasta ovat mm. sanonnat Herran pelko on viisauden alku  ja joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.

"Putinin tiet ovat tutkimattomat"  (uusin venäläinen Raamatun käännös).

Vierailija
95/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 ja tiedän sanonnan tarkoittavan suurin piirtein, että talouden tulee olla tasapainossa. Sen kirjaimellista merkitystä mietin kyllä.

Vierailija
96/97 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni käyttää sanontaa "Tulee kuin manulle illallinen" tietämättä, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
97/97 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu säkkiä myöten on ruotsiksi "rätta mun efter matsäcken" eli sovita suu eväspussin mukaiseksi. Helpompi hahmottaa kuin suomenkielinen vastine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä