Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joiltakin ihmisiltä puuttuu empatiakyky?

Vierailija
13.04.2022 |

Siis kaikkien ei todellakaan tarvitse olla mitään yliempaattisia ja liian kilttejä, jotka menevät liikaa mukaan toisen tunteeseen eivätkä osaa pitää puoliaan, mutta ihan normaaliempatiakin tuntuu olevan monelle mahdotonta, eikä yhtään osata samaistua toisen asemaan ja tunteisiin ja nähdä asioita hänen kantiltaan. Onko heillä kenties ollut omassa elämässä jotain huolia, eivätkä ole osanneet käsitellä niitä oikealla tavalla, ja purkavat sen muihin ihmisiin?

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Valtaosin empatia on näyttelemistä.

Tuo on totta. Jos tilanteesta pääsee nopeammin eroon sillä, että sanoo sopivan surullisesti "no voiiii..." ja katsoo kohti, niin se on helppoa ja se kannattaa toistaa seuraavallakin kerralla.

Jotkut ihmiset ovat toimeliaita ja ratkaisukeskeisiä ja he saattavat ehdottaa jotain viisasta ratkaisuksi. Jos heidän ratkaisujaan ja neuvojaan ei selkeästi kuunnella, niin ei sitten, yritä pärjäillä ja kiinnostus loppuu täysin.

Vierailija
22/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi erilaisuus olisi vika? Ehkä kaikki eivät sitä tarvitse ja ovat sitten parempia toimimaan esim. kriisitilanteessa.

Mutta jotkut vain ovat niin ilkeitä, että eivät esim. yhtään tajua, että joku, mikä itsestä on hauskaa, voi toisesta tuntua todella pahalta. Kyllä mielestäni kaikilta ihmisiltä voisi ihan perusempatiaa edellyttää.

Miksi haukut toisia ihmisiä, vaikka et tiedä heistä luultavasti yhtään mitään? Miksi sinun asiasi on mielestäsi muiden asioita tärkeämpi?

No kyllä monet hyvin tuntemanikin ovat olleet minulle hyvin ilkeitä ja töykeitä.

Miksi olet jäänyt rämpimään vanhoihin tunteisiisi? Sehän on sairasta ja tulevankin sairastuttavaa, etkä parane siitä koskaan, jos murehdit vain menneitä.

Jos joku on minulle töykeä, niin mitä sitten, unohdan asian nopeasti ja matka jatkuu. En ymmärrä miksi minun pitäisi pyörittää asiaa päässäni sitä, kun ympärillä on satoja ihania asioita. Elä hetkessä, älä menneessä. Älä valita siitä mitä muut ovat joskus ammoin tehneet tai sanoneet, sillä ihan tasan varmasti sinäkin olet satuttanut monia ihmisiä elämäsi aikana ja tulet satuttamaan vastaisuudessakin. Et ole enkeli.

Tämä. Ap, sinäkään et nyt ole sellainen kuin mitä toisilta vaadit. Haukut toisia ilkeäksi ja töykeiksi aiheuttaen ehkä muille pahaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei piikittele ja ilkeile kuuluu myös normaaleihin käytöstapoihin. Nämä pahimmat kuspäät eivät kestä yhtään itsensä kritisointia, kun ensin ovat itse yrittäneet alistaan toista ja olleet inhottavia. 

Vierailija
24/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun vastanneet, joiden mielestä muiden loukkaaminen on ok: Hyväksyttekö siis esim. koulu- ja työpaikkakiusaamisen?

Vierailija
25/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei piikittele ja ilkeile kuuluu myös normaaleihin käytöstapoihin. Nämä pahimmat kuspäät eivät kestä yhtään itsensä kritisointia, kun ensin ovat itse yrittäneet alistaan toista ja olleet inhottavia. 

Jaxuhalit.

Vierailija
26/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä nyt erityisen paljon kokoontunut entisiä koulu-, nykyisiä työpaikkakiusaajia, kun empatian puute nähdään niin hyvänä ominaisuutena? Kyllä nämä inhottavat ihmiset, joilta puuttuu empatiakyky, ovat usein vain itsekeskeisiä, enemmän tai vähemmän luonnevikaisia tapauksia.

Vierailija
27/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni kenenkään tarvitsisi sietää piikittelyä ja ilkeilyä. Kyllä nyt ihan peruskäytöstavat olisi hyvä olla jokaisella.

Vierailija
28/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun vastanneet, joiden mielestä muiden loukkaaminen on ok: Hyväksyttekö siis esim. koulu- ja työpaikkakiusaamisen?

En, mutta kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää. Tärkeintä on, että pitää asialliset välit, ja osaa olla tekemisissä sen verran kuin on välttämätöntä. Elämässä vain täytyy tulla toimeen myös sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa kemiat eivät kohtaa.

Vierailija
29/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin miestä, ihan keski-ikäistä, jolla ei ollut empatiakykyä ollenkaan, luulin olevan vain lukossa, mutta taisikin olla tunnekylmä narsisti.

Hän tarvitsi henkistä tukeani paljon ja yritin kaikkeni. Itselläni oli oikeasti kaksi ylättäen tullutta murhetta lyhyen aikaa, mutta häneltä ei saanut yhtään empatiaa. Vahakasvona vain möllötti tai totesi, ettei halua kuulla.

Vastasi hellyydenosoituksiin kuin kivikasvo. Toivottavasti kukaan toinen ei enää ymmärrä ja joutuu kohtaamaan ongelmansa. Hänellä oli myös täälläkin mainittu ahne, saita ja kateus syndrooma.

Herkkänahkaisen narsistin uhri.

Vierailija
30/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan esittää uskottavasti empaattista ja varsinkin omien lasteni kohdalla pistän tästä syystä parastani ja olen kiinnostunut, myötätuntoinen ja rakastava, vaikka tilanne ei herättäisi minussa tunteita. Oikeasti en oikein osaa olla empaattinen. Mutta olen tarkkailemalla oppinut reagoimaan oikein. 

Miksikö näin on? Suurin syy on varmaan se, että lapsena näin ja koin sekä fyysistä että emotionaalista väkivaltaa. En pienenä saanut tarpeeksi rakastavaa ja empaattista kohtelua, enkä nähnyt perheenjäsenteni osoittavan sitä toisilleen. Minulla on siis paha aukko tunnetaidoissani. Opin lapsena, että jos minulla on paha olla (nälkä, tylsää, väsyttää, surettaa jne) niin se on aikuiselle ärsyttävää ja hankalaa, ei asia jonka ratkaisemisessa aikuinen koettaisi minua auttaa. 

Vierailija
31/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole itse kokenut empatiaa, ei voi jakaa muillekaan.

Vierailija
32/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää. Tärkeintä on, että pitää asialliset välit, ja osaa olla tekemisissä sen verran kuin on välttämätöntä. Elämässä vain täytyy tulla toimeen myös sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa kemiat eivät kohtaa.

Asiallisiin väleihin ei kuulu loukkaaminen ja ilkeily. 

Vierailija
33/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein tuntuu kuin olisit saanut samalta henkilöltä kaikki vastaukset, joten tässä vähän erilainen vastaus.

Empatia on keskeinen osa ihmisyyttä ja monella tapaa juuri se erottaa meidät muista eläinlajeista. Empatia on tunne, mutta mukana on myös kognitiivisia elementtejä. Korkea älykkyys korreloi negatiivisesti rikollisuuden, päihdeongelmien ja kiusaamisen kanssa ts. mitä älykkäämpi olet, sitä epätodennäköisemmin teet rikoksia tai kiusaat. Empatia ei siis ole vain höttö tunne, vaan myös sen ymmärtämistä järjellä, miten parhaiten tulemme toistemme kanssa toimeen, mikä ajaa yhteistä etua, mikä on hyödyllistä pitkällä aikavälillä ja sen logiikan ymmärtämistä, että minkä katsot omaksi oikeudeksesi, on sen loogisesti oltava myös muiden oikeus.

Seuraavan kerran, kun ilkeät ja rikolliset tyypit ottaa päähän, muista että kyseessä on keskimäärin älykkyysero. Siksi ette tule toimeen. 😁

Vierailija
34/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni kenenkään tarvitsisi sietää piikittelyä ja ilkeilyä. Kyllä nyt ihan peruskäytöstavat olisi hyvä olla jokaisella.

Niin, myös ap:lla. Häneltä ne puuttuvat kokonaan.

En ole mielestäni tehnyt kenellekään mitään pahaa. Olen aina yrittänyt nähdä asiat mahdollisimman positiivisesti, ja pyrkinyt auttamaan muita ja samaistumaan toisen asemaan ja tunteisiin, enkä ole ikinä nauranut muille tai yrittänyt pilailla heidän kustannuksellaan. Jostain syystä monet kuitenkin ivailevat, piikittelevät ja naureskelevat minulle. Onko se vain niin, että ns. kylmät ja tunteettomat ihmiset pärjäävät elämässä parhaiten?

Vierailija
35/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ohjesääntö on: Pyri kohtelemaan muita niin kuin toivoisit itseäsikin kohdeltavan.

Vierailija
36/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, myös ap:lla. Häneltä ne puuttuvat kokonaan.

En ole mielestäni tehnyt kenellekään mitään pahaa. Olen aina yrittänyt nähdä asiat mahdollisimman positiivisesti, ja pyrkinyt auttamaan muita ja samaistumaan toisen asemaan ja tunteisiin, enkä ole ikinä nauranut muille tai yrittänyt pilailla heidän kustannuksellaan. Jostain syystä monet kuitenkin ivailevat, piikittelevät ja naureskelevat minulle. Onko se vain niin, että ns. kylmät ja tunteettomat ihmiset pärjäävät elämässä parhaiten?

Pitäisikö meidän nyt ymmärtää sinua? Entä ymmärrätkö sinä meitä ja heitä, jotka ihailevat, piikittelevät ja naureskelevat?

Olisiko paras, että etsit ihmisiä, jotka ovat ystäviäsi ja jätät muut omaan arvoonsa?

Vierailija
37/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voi olla lukuisia:

-lapsuuden traumat

-tunnekylmä kotikasvatus ja vanhemmat

-narsismi/psykopatia/sosiopatia

-elämän vastoinkäymiset katkeroittaneet

-ei ole ollut elämässä juuria huolia ja vastoinkäymisiä, joten ei osata ymmärtää, ettei kaikilla ole ollut yhtä helppoa

jne.

Vierailija
38/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi olla niin laiminlyövä lapsuus, että empatiakykyä ei kehity. Myös jotkut piirteet, antisosiaalinen pershäiriö voi periytyä vanhemmilta (ehkä isovanhemmiltakin) tai sitten kehittyä itsekseen traumaattisen lapsuuden myötä.

Vierailija
39/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapen puute synnytyksen aikana. Napanuora kaulan ympärillä. Frontaalilohkon vaurio, seurauksena tunnekylmyyttä, sadismia, jne.

Vierailija
40/146 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo mennä epäempaattisen ihmisen nahkoihin ihan vain pohtimalla, miksi itse ei tunne empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan, mutta tuntee sitä omaa lemmikkiään kohtaan. Monet ihmiset ovat samanlaisia, eli omat kaikkein läheisimmät ovat tärkeitä mutta muiden hyvinvointi tai tunteet eivät kiinnosta. Toki jotkut ovat myös sosiaalisesti niin kömpelöitä, etteivät tunnista toisten tunnetiloja, ja äärimmäiset tapaukset puolestaan nauttivat vallasta voidessaan suhtautua tietoisesti epäempaattisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä