Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Tonttivuokra 200,
osuus lainanlyhennyksestä 400,
autolaina 400,
puhelinlaskut (mun ja lasten) 70,
vesilasku 60
vakuutuslaskuja 60-300 riippuen kuusta.
visalyhennys 100
muut luottolyhennykset 150-200
ruokaan satoja euroja
lasten vaatteita yms. tarpeellista 50-100
bensaan n. 100.
Lisäksi jotain extempore ostoja ja siinähän se 2100 nettopalkka alkaa olla taputeltu💩
Visalyhennys ja muut luottolyhennykset 300e??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontti
vuokra 200,
autolaina 400,
vesilasku 60
visalyhennys 100
ruokaan satoja euroja
bensaan n. 100.
Lisäksi jotain extempore ostoja ja siinähän se 2100 nettopalkka alkaa olla taputeltu💩Ja tässä siis mun tulot ja menot. Miehellä melko sama palkka ja menoja lähes sama.
Autolainaa 800e??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontti
vuokra 200,
autolaina 400,
vesilasku 60
visalyhennys 100
ruokaan satoja euroja
bensaan n. 100.
Lisäksi jotain extempore ostoja ja siinähän se 2100 nettopalkka alkaa olla taputeltu💩Ja tässä siis mun tulot ja menot. Miehellä melko sama palkka ja menoja lähes sama.
Autolainaa 800e??
Ei. Miehellä vain asuntolainanlyhennys sama, muut laskut eri kohteisiin.
Netto noin 2200
Säästöt 500
Vastike ja vesi 350
Bensa 250
Ruoka 450
Puhelin ja netti 35
Vakuutukset /kk noin 50
Lehti noin 10/kk
Sähkö noin 70 kk
Ja sitten je parturit, autohuolto, autoon renkaat, nuorelle kengät, nuorelle salikortti, nuorelle lisenssi, harrastukset, ulkona syömiset, kesäkukat, lääkkeet, ostokset -turhat ja tarpeelliset..ja mitä nyt milloinkin eteen tulee/ kk. Vaikea sanoa. Periaatteessa käyttötilin saldolla budjetoin menot mutta isompiin otan säästöistä (yritän välttää. Toki isot ostot esim kodin remontti säästöistä)
Tällä budjetilla N51 ja poika18
Lasten kilpaurheilu vetää tilin tyhjäksi. 500e/kk/lapsi ja kolme lasta. Ei kyllä valiteta. Siitä saan silti kuitettua oman osuuteni asumisesta ja miehen rahoilla saadaan muu elämä hoidettua. Yhteisesti ollaan päätetty näin.
No jo on kumma jos ei 2000e riitä.
Mulle sanottiin toisessa ketjussa että 870e riittää lapsiperheessä.
Asumiskulut plus sähkö ja puhelin sekä netti 2100 euroa, taksikulut 1200 euroa ( ei omaa autoa ja pakko lasta kuskata taksilla), siivooja 900 euroa, ruoka 700 euroa, toisen asunnon yhtiövastike 400 euroa, päivähoito 288 euroa, siihen päälle kampaaja, vaatteet yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
No et sinä varmaan kuukausittain autoa huolla? Ja kuinka usein oikein vaihdat jarrupalat? Niiden käyttöikä on 50.000 - 60.000 kilometrin luokkaa vai ajatko muka oikeasti vuodessa noin paljon?
Olihan tossa bensakulutkin mukana. Mulla menee joka kuukausi nykyään n. 400 pelkkiin bensoihin, kiitos hintojen nousun. Siihen vakuutukset ja verot, niin puhutaan jo 500/kk. Huollot päälle, niin kyllä se vaan nousee. Eli vaikka tosta 300 ois vaan puolet bensaan ja loput muihin, niin ihan realistinen summa.
Vuokra halvin alueella, kaupungin kämppä 750e (kaksio) pk-seudun ulkopuolella. Vuorotyö Helsingissä, oli pakko hankkia auto kun uudistus vei toimivan bussilinjan. Ilman autoa raha riittäisi paremmin, nyt menee useita satasia kuussa siihen. Uusia töitä on etsitty lähempää kotia. Taloudessa aikuinen ja kouluikäinen lapsi.
Täällä on monella liian kallis auto vastausten perusteella.
Autoonhan suositellaan otettavan laina jonka kk-erä korkeintaan 10% nettotuloista ja pystyy maksamaan 4 vuodessa. Esim 2000e nettona tienaava voi ostaa 200e*48kk=9600e autolainaa, loput rahoitettava säästöillä/vaihtoautolla.
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 2200. Minulla on kaksi täysi-ikäistä opiskelija - lasta ja alaikäinen lukiolainen. Heitä avustan ja pidän hyvää elämää yllä . Autoa on pakko pitää. Elämä ilman sitä oli todella ankeaa vuosia, kun ei päässyt mihinkään. Ei minulla ole osa maksuja. Sähkö, vesi, puhelimet, vuokra, vakuutukset, vaatteet ym. Tuo 2200 e riittää juuri meidän elämiseen ja hyvään ruokaan. Jos tulee menoja niin muuta nipistettävää ei ole kuin ruoka. Maksan yksin kolmen-neljän hengen kuluja.
Lasten isä ei avusta kuin pakollisen minimi elatuksen nuorimmasta ja siitäkin maksuja maksamatta eikä voi luottaa, että ne rahat tulee.
Hyvänen aika, lakkaa nyt jatkuvasti avustamasta täysi-ikäisiä opiskelijoita! Asuvatko he vielä kotona?
Eri asia on avustaa heitä silloin tällöin, mutta ei heidän säännöllinen elatuksensa kuulu enää sinulle. Heidän on aika oppia tulemaan omillaan toimeen. Ilta- ja kesätöissä voivat tienata lähelle sinun tulojasi tai enemmän.
Netto 1855(eläkeläinen)
Asumiskulut 500
Kuukausikortti 67
Puhelin 29
Loput törsätään.
1200 asuntolainaan, 150 euroa sähköön ja sähkönsiirtoon, 50-250 euroa kaukolämpöön, 180 euroa vastikkeeseen, 200 euroa opintolainaan, 500 euroa päivähoitomaksuihin, 150 euroa autorahoitukseen, 230 euroa kuussa kattoremonttirahoitukseen, 200-300 euroa polttoaineeseen, 600 euroa kuussa ruokaan, 50 euroa lasten harrastuksiin, 60 omaan kuntosalikorttiin, 150 euroa puhelin + netti + suoratoistopalvelut, 150 euroa kuussa vakuutuksiin (auto + henki + tapaturma + koti). Siinä nyt ekana mieleen tulevat.
1900 netto
500€ lainan lyhennys
vuokra 900€
Vesi: 50
Auton kulut 20€
Vakuutukset 110€
Sitten jotain ruokaan. Kyllä tuolla pärjää
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monella liian kallis auto vastausten perusteella.
Autoonhan suositellaan otettavan laina jonka kk-erä korkeintaan 10% nettotuloista ja pystyy maksamaan 4 vuodessa. Esim 2000e nettona tienaava voi ostaa 200e*48kk=9600e autolainaa, loput rahoitettava säästöillä/vaihtoautolla.
Riippuu siitäkin paljonko ajaa. Minä ajan sata kilsaa päivässä työmatkaa, ei minulla ole nykyisillä polttoaineen hinnoilla varaa ajella vanhalla paljon kuluttavalla autolla.
580e asuntolaina, sähköt, netti, vakuutukset
110e vastike sis vesi
110e opintolaina
50e mastercardin velka
8e hyväntekeväisyyteen
40e suoratoistot
150e alkoholi
Puhelin ja telialasku 30e
500e woltit ja ruoka ja ravintolat
120e Lääkkeet/meikit/vaatteet/harrastukset 120e
80e Lahjat/kyläilyt/yllättävät menot
200e säästötileille.
Ruokailusta ja woltista ja alkosta sais helposti kyllä tiristettyä pois...
No ei siitä kuulukaan mitään jäädä. Saat tulonsiirtoja, eikä niiden kuulu olla niin suuria, että säästöön jäisi.
Itsekin haluaisin tietää tuon kun tienaan tuon ja siitä maksan asuntolainan ja elämisen ja 50km yhteen suuntaan työmatkat ja jää vielä rahaa säästöön
Vierailija kirjoitti:
Itsekin haluaisin tietää tuon kun tienaan tuon ja siitä maksan asuntolainan ja elämisen ja 50km yhteen suuntaan työmatkat ja jää vielä rahaa säästöön
No johan täällä on sivutolkulla ihmiset jakaneet laskelmiaan, oletko lukenut kommentteja?
Ja tässä siis mun tulot ja menot. Miehellä melko sama palkka ja menoja lähes sama.