Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia laskette auton korjauskulut ja vaatekulut kuukauden kiinteiksi kuluiksi? Ei kai kukaan autoa korjauta joka kuukausi tai ostele vaatteita ja kenkiä? Siis kuluuko ne vaatteet ja kengät kuukaudessa puhki vai mitä?
Mietin kans noita auton korjauskuluja. Eihän niitä voi etukäteen tietää.
Meillä meni toissa vuonna 500e ja viime vuonna 2500e.
En mä laske näitä kuukausimenoiksi.Maksaa ne silti pitää. Millä, jos tuloista ei jää mitään säästöön?
No tietysti ne maksetaan. Mutta ei näitä etukäteen voi laskea menoiksi.
AHAA! Sieltä ne yllätyslaskut ihmisille putkahtaa. Mä olen vuosikymmenen palstalla ihmetellyt mitä ne yllätykset on ;)
Mä teen budjettia, tiedän etta autosta aina joskus tulee kuluja joiden ajankohtaa ei voi tietää ennakolta. Mutta tiedän myös että se kulu tulee jonain päivänä ja varaudun siihen.
Ihan samaa mietin. Jokaisen järkevän ihmisen pitäisi tajuta, että jos se auto on pakko olla niin jossain vaiheesta siitä tulee "yllätyskuluja". Itse hoidan talouttani useamman tilin kautta ja yksi näistä on autotili. Joka kuukausi siirrän palkasta 200 euroa tälle tilille. Auton kulut kuten bensa, huolto, renkaat yms maksan tältä tililtä. Auto on ladattava hybridi ja matkat lyhyitä, joten bensaan menee keskimäärin 60 euroa kuukaudessa. Joten loput rahat menee muihin auton kuluihin (vakuutukset maksan könttänä muiden kanssa laskutililtä). Näin tilille kertyy koko ajan rahaa ja kun tulee tilanne että autoon tarvitsee laittaa isompi summa. Ei tarvitse ihmetellä mistä se otetaan, minulla on aina raha odottamassa autotilillä tätä tilanetta.
sdlfksööfa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaan oma osuus 600, muihin asumiskuluihin 400-600/kk (öljy, sähkö, vesi, vakuutus, roskis, kiinteistövero, remontit)
Autoiluun 400e/kk (auton lyhennys, vakuutus, autovero, bensa)
Ruokaan ja päivittäistavaroihin oma osuus 400-700e/kk
Puhelinlaskuihin 100e/kk (oma ja useampi lapsi)
Netti, suoratoistot yms 40e/kk
Lehtitilaukset yms 30e/kk
Lasten harrastuskulut 100e/kk
Kiva ois jotain pukea päälleen, harrastaa itsekin ja tehdä perheen kanssa. Ja matkustaa.Lapsilisä 4 lapsesta on alle 500e, et eipä todellakaan riittäisi 1800e palkka.
Tämä on järkyttävää luettavaa. Suomalaisten ostovoima ei ole yhtään kasvanut vuosikausiin. Jossain kohtaa päättäjillä on mennyt todella vikaan, jos perheellä, jossa kaksi täyttä työpäivää tekevää, ei rahat riitä peruselämiseen ja pariin lomamatkaan vuodessa tai loma-asuntoon. Ja näiden lisäksi säästöön joka kuukausi.
Näin se menee muissa Euroopan maissa. Niissäkin, joihin hallitus lähetti tukimiljoonia. Lisäksi monessa maassa äidit eivät tee täyttä päivää ja perheissä käy siivooja. Suomalaiset naiset ansaitsevat hatunnoston!
Olen seurannut Ukrainan presidentin Kansan Palvelija -saippuasarjaa ja alkanut epäilemään Suomenkin korruption määrää. Täällä on isotuloisten määrä lisääntynyt ja heidän palkkatasonsa kasvanut kymmenessä vuodessa. Mahtaako olla sulle-mulle systeemiä. Jonnekin ne veroeurot katoavat. Niitähän Suomessa maksetaan paljon enemmän kuin Euroopassa yleisesti. Pistetäänkö persukset penkkiin, jollei palkkaveroa pudoteta ja eläkeikää lasketa samaan kuin Euroopassa keskimäärin. Täällä eletään vain kerran ja me, kiitos päättäjien ja vässykkä luonteidemme, teemme sen sanoinkuvannollisesti niska limassa.
Tuo on totta, pitää katsoa toimeentuloa vähän laajemmasta kulmasta. Ei ole yksilön vika, jos tekee täydet työtunnit, ei tuhlaa, ja palkka ei riitä peruselämiseen.
Joku tässä maassa veroeuroja tuhlaa:
Suomessa virkamiehiä yli 700 000 tuhatta, väestöä 5.5 milj.
Sveisissä virkamiehiä yli 200 000 tuhatta, väestöä 8,5 milj.
Onko meidän päättäjät ja virkamiehet tyhmiä, korruptoituneita vai laiskoja? Joka tapauksessa heidän palkat maksetaan meidän maksamista veroista ja minä keksi heti kymmenen kohtaa johon noiden "turhien" 500 000 palkat virkamiehen voisi käyttää. Äänestämällä voit vaikuttaa, jos vaan löydät rehellisen poliitikon ja puolueen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia laskette auton korjauskulut ja vaatekulut kuukauden kiinteiksi kuluiksi? Ei kai kukaan autoa korjauta joka kuukausi tai ostele vaatteita ja kenkiä? Siis kuluuko ne vaatteet ja kengät kuukaudessa puhki vai mitä?
En mä laske näitä kuukausimenoiksi.Maksaa ne silti pitää. Millä, jos tuloista ei jää mitään säästöön?
AHAA! Sieltä ne yllätyslaskut ihmisille putkahtaa. Mä olen vuosikymmenen palstalla ihmetellyt mitä ne yllätykset on ;)
Mä teen budjettia, tiedän etta autosta aina joskus tulee kuluja joiden ajankohtaa ei voi tietää ennakolta. Mutta tiedän myös että se kulu tulee jonain päivänä ja varaudun siihen.Ihan samaa mietin. Jokaisen järkevän ihmisen pitäisi tajuta, että jos se auto on pakko olla niin jossain vaiheesta siitä tulee "yllätyskuluja". Itse hoidan talouttani useamman tilin kautta ja yksi näistä on autotili. Joka kuukausi siirrän palkasta 200 euroa tälle tilille. Auton kulut kuten bensa, huolto, renkaat yms maksan tältä tililtä. Auto on ladattava hybridi ja matkat lyhyitä, joten bensaan menee keskimäärin 60 euroa kuukaudessa. Joten loput rahat menee muihin auton kuluihin (vakuutukset maksan könttänä muiden kanssa laskutililtä). Näin tilille kertyy koko ajan rahaa ja kun tulee tilanne että autoon tarvitsee laittaa isompi summa. Ei tarvitse ihmetellä mistä se otetaan, minulla on aina raha odottamassa autotilillä tätä tilanetta.
Hei hienoa. Minäkin laittaisin jos siitä 1800e:n netosta jäis jotain laitettavaa. Mutta kun ei jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen budjettia, tiedän etta autosta aina joskus tulee kuluja joiden ajankohtaa ei voi tietää ennakolta. Mutta tiedän myös että se kulu tulee jonain päivänä ja varaudun siihen.
Ei, sinäkin ymmärsit täysin väärin mitä tarkoitin.
Rahaa on kyllä maksaa mutta ihmettelin miten joku voi tietää niin tarkasti nuo autonkorjaussummat etukäteen.
En mä voi laittaa että autonkulut 256e kun sehän saattaa olla ihan mitä vaan 0-3000e väliltä.
Vai laitoitteko te edellisen vuoden korjauskulut?
1700€/kk brutto.
480€/kk vuokra
300-350€/kk ruoka/hygieniatarvikkeet
40€/kk netti/puhelin
30€/kk sähkö
Säästöön laitan joka kuukausi vähintään sen 300€, useasti paljon enemmänkin.
Paska palkkahan se on mutta hyvin silti tulee toimeen
Laskin juuri että saamme käteen noin 10 000€/kk
Asuntolaina on 1000€ (Lainaa kokonaisuudessa 220 000€)
Omaisuus asunnot mukaan lukien 900 000€
Raha ei tunnu riittävän siltikään niin paljon kuin pitäisi.
Tavoite on ollut säästää 40 000€/vuosi koska mies ei tule mitään eläkettä saamaan.
Tähän ei olla pystytty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
Onko tesla manuaali laatikolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
Tässä vaiheessa kannattaisi oikeasti harkita sähköautoa - voisi ajella samaan hintaan niin paljon kuin haluaa. Ei huoltoja, verot nolla ja vakuutukset ei niin kalliita kuin kuvittelisi. Maksan oikeasti vähemmän kuukaudessa upouudesta Teslasta kaikki käyttösähköt mukaan laskien :/
Onko tesla manuaali laatikolla?
Joo, Teslassa on 1-pykäläinen manuaaliloota.
Vierailija kirjoitti:
Laskin juuri että saamme käteen noin 10 000€/kk
Asuntolaina on 1000€ (Lainaa kokonaisuudessa 220 000€)
Omaisuus asunnot mukaan lukien 900 000€
Raha ei tunnu riittävän siltikään niin paljon kuin pitäisi.
Tavoite on ollut säästää 40 000€/vuosi koska mies ei tule mitään eläkettä saamaan.
Tähän ei olla pystytty
Mihin ihmeeseen teillä menee 9000e joka kuukausi??
Jos ei riitä, niin todennäköisesti asuminen vie leijonanosan. Ehkä teoriassa voisi asua kolmen lapsen kanssa kaksiossa, mutta käytännössä se on mahdotonta. Sinkkuna tai kahdestaan taitaa olla enemmän oma syy, jos ei tuo riitä.
660 vuokra vesineen. Sähkö n. 30/kk. Bussikortit n. 130. Puhelimet ja netti 60. Vakuutukset 24/kk. (Lasku kirpaisee kaksi kertaa vuodessa.) Harrastukset 550/ kk ja loput ruokaan. Siinähän ne sit oli. Harrastukseen maksut vaihtelee riippuen kipailumatkoista yms. Kaikesta muuta yritän tinkiä, että saa harrastukset ylläpidettyä. Jos joudumme ne lopettamaan, niin se on valtava menetys. Ja lapsille tulee jotain tilalle.
Meillä tingitään vaatteista, kaikesta teknologiasta esim ei ole televisiosta, eikä pesukonetta, tai mikroa. Vaikka niitä saa ilmaiseksi, ei kannata koska kuljetuskulut on niin isot ja mikso ei yksinkertaisesti mahdu keittokomeroon.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kilpaurheilu (2 teiniä) vähintään 500e
Sähkö+siirto 350e
Vesimaksu 100e
Puhelimet 70e
Tonttivuokra 300e
Laina lyhennys 1100 e
Auto+bensat+kaikki muut laskut. Ei riitä ei. Enkä ole hoitaja.
Kiinnostaa, että minkä kilpaurheilun kulut on 250e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä, niin todennäköisesti asuminen vie leijonanosan. Ehkä teoriassa voisi asua kolmen lapsen kanssa kaksiossa, mutta käytännössä se on mahdotonta. Sinkkuna tai kahdestaan taitaa olla enemmän oma syy, jos ei tuo riitä.
Miksi olisi mahdotonta?
Kolmio kuudelle blogissa 6 henkeä kolmiossa.
Mulla on palkka alle tuon ja hyvin riittää. Tosin ei riittäisi jos minulla olisi lapsia.
No siitähän katoaa heti oma osuus asuntolainaan reilu 500, auton tankkiin joka kuukausi 300 auto muuten 100, sähkölasku reilu 200 puhelimet, vesi vakuutukset 200 jäljelle jää reilu 500 vaimon tulot ovat pienemmät, hän maksaa asuntolainan ja ruokamme. Meillä on kolme lasta. Kaksi autoa. Joiden tankkeihin menee kuukaudessa 700. Laskimme että elämisemme pakolliset kulut ovat seuraavan vuoden aikana 4000 enemmän kuin viimeisen vuoden aikana olivat. Yhteinen nettomme lapsilisineen ei juuri ylitä 3500kk, eli ollaan aika lähellä pienituloisuuden rajaa, mutta asuntolainaa meillä on niinkin paljon kuin 220 000
Mulle riittäisi, miehelleni ei. Hän vain törsää menemään miettimättä mitään ja valittaa olevansa köyhä.
No ei meillä riittäisi. Onneksi se netto onkin yhteensä noin 6500-7000e/kk.
Asumiseen menee 900e (4h+k), ruokakauppaan 800e (2aikuista+2lasta), autolainaan 350e. Siinähän se kaksi tonnia jo menikin, ja vielä pitäisi maksaa vakuutukset, puhelinlaskut, päivähoitomaksut, kasvavien lasten vaatteet, polttoainekulut, ym...
Meillä nettotulot yhteensä 2000e ja riittää kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
No et sinä varmaan kuukausittain autoa huolla? Ja kuinka usein oikein vaihdat jarrupalat? Niiden käyttöikä on 50.000 - 60.000 kilometrin luokkaa vai ajatko muka oikeasti vuodessa noin paljon?
Kerrotko lisää että mihin autoon pitää tehdä parin tonnin remppa joka vuosi?
Olen laittanut ylös viimeisen 10 vuoden aikana ylös joka pennin joka on autoon mennyt (3 eri autoa), ja taitaa ennätys olla n. 1600€/yhdelle vuodelle. Se sisältää rengassarjan, jakopäähuollon, yhden ison polttoainepuolen remontin ja muut normaalit öljynvaihdot jne.