Vauvan ilmavaivat ja allergia
Meillä on 2,5kk ikäinen vauva, joka nukkuu huonosti erityisesti päiväsaikaan. Vain muutaman kymmenen minuuttia riippumatta onko kantoliinassa, sylissä, vaunuissa vai sängyssä. Öisin vähän paremmin perhepedissä. Hänellä on ollut ilmavaivoja oikeastaan koko lyhyen elämänsä. Hereillä ollessaan virkeänä on hyvinkin tyytyväisen oloinen vauva, naureskelee ja jokeltaa ja on hyvin sosiaalinen ja vähäitkuinen. Piereskelee kyllä, mutta ei ole kipeä. Paino on noussut tasaisesti, joskin aika hitaasti (n. 120-170g/vk). On rakenteeltaan siro vauva, samanlainen kuin itse olin kuulemma vauvana.
Kysymyksen kuuluu nyt, että voiko maitoallergia oireilla vain ilmavaivoina ja huonona nukkumisena päivisin? Kävimme vauvan kanssa lääkärissä ja lääkäri käski kokeilla allergiakorvikkeita. Minä siis osittaisimetän ja vauva saa n. puolet ravinnontarpeestaan korvikkeesta ja puolet sitten tissillä. Minulla on myös suihkutissit, mikä ainakin selittänee osan ilmavaivoista. Siihenkin kuulen mielellään vinkkejä jos niitä jollain on.
Epäilyttää, että kannattaisiko vain odottaa, jos vaivat ajan myötä helpottaisi vai siirtyä testailemaan mahdollista allergiaa jo tässä vaiheessa..?
Kommentit (39)
Joskus vauvaa yritetään väsyttää, jotta nukkuisi enemmän. Se voi toimia päinvastoin, sillä vauva ylistimuloituu.
On myös äitejä, jotka pakkosyöttävät vauvoja siinä toivossa, että nämä nukkuisivat öisin pidempia jaksoja. Tämä on luonnotonta vauvan kehitykselle ja suorastaan väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun vauva on todella pieni vielä. Niinkuin joku jo sanoi että suolisto on vasta kehittymässä. Nyt vaan aikaa vauvalle.
Koita lisätä imetyksen määrää. Tiheästi vaan vauva rinnalle. Oman äidin maito on parasta ravintoa.
Vauvaa ei saa laittaa rinnalle tiheämmin kuin hän tarvitsee, eikä nälässäkään saa pitää.
Esim. rinnalle laittamienn alle 2 tunnin välein olisi väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi oireilla. Maitoallergia oireilee ihan 24/7, ei osaa päivästä eikä pelkästään nukkumattomuutena. Sulla on vaan luonnostaan vähäuninen lapsi. Ei sen kummempaa.
Kiitos kommentista. Oonkin miettinyt, että voiko tosiaan olla niin, että meidän vauva saa riittävästi unta omaan tarpeeseensa vaikka nukkuukin päiväsaikaan tosi vähän..
Ja tuon perusteella mitä kirjoitit, lapsi on elämäänsä tyytyväinen ja kehittyy normaalisti, hänellä on ne kaksi tärkeintä asiaa kunnossa, ravintoa tulee se määrä kuin tarvitaan ja samoin unta. Suurin shokki itselle aikoinaan oli kun toinen lapsi syntyi, oli todeta, että nämä ei todellakaan ole samasta puusta veistettyjä keskenään. Lapset oli ihan kaikessa kuin yö ja päivä, Ja ovat edelleen, nyt 20 ja 17v.
Vierailija kirjoitti:
Runsas kaasunmuodostus on tosiaan merkki siitä, että jokin on huonosti.
Jotain huonoa ravinnossa? D yliannostus?? Rokotetteet/sairaudet?? Huonosti kehittynyt elimistö? Yliaktiivisuuden verottama ruuansulatuselimistön toiminta..?
Tähän nyt yritämmekin hakea keinoja. Vauvan kehityksessä ei ulospäin ole ongelmaa, sen varmisti lääkäri. Mutta on kyllä todella aktiivinen hereillä ollessaan ja lääkärinkin mukaan aika kireä, eli jumeja varmaan on. Siihen nyt koitetaan avuksi vyöhyketerapeuttista vauvahierontaa. D-vitamiinia saa normaalimäärän. Rota-rokote saatiin muutama viikko sitten ja se kyllä lisäsi oireita ja teki pieruista ja kakasta tosi pahan hajuisia.
AP
Eikö kaikki vauvat piereskele? Jos vauva ei itkeskele päivisin, niin ei minusta allergialta kuulosta, eikä varsinkaan maitoallergialta, tai lapsi olisi tosi kipeä. Allerginen ja/tai vatsanpuruista kärsivä vauvahan itkisi jatkuvasti, eikä olisi tyytyväinen. Mutta ei-allergisiin vatsanpuruihin auttaa vauvan vatsahieronta, jalkojen pumppaaminen ja jalkapohjien hieronta. Myös jokaisen syötön jälkeen röyhtäyttäminen auttaa ilmaa poistumaan yläkautta niin ei pieretä niin paljon. Oman ruokavalion tarkistaminen, jos joku syömäsi ruoka-aine on syypäänä.
Itse tosin veikkaan, että teillä on vaan herkkäuninen lapsi, minkä takia ei päivällä oikein osaa nukkua. Kaikilla ei nimittäin auta se iänikuinen nalkutus siitä, että lapset pitää totuttaa ääniin, ettei niistä kasva herkkäunisia, koska se herkkäunisuus on SYNNYNNÄINEN, eikä mikään opittu ominaisuus. Olen herkkäuninen ja minua on väkisin yritetty totuttaa ääniin ja valoihin vuositolkulla (puolison toimesta), mutta lopputuloksena uniongelmat on pahentuneet entisestään ja nukkumaanmeno aiheuttaa ahdistusta -> valvon jo silkasta pelosta, että valvotetaan.
Esikoinen on onneksi (ainakin ollut) hyväuninen. Nukkui missä vain milloin vain, mutta kärsi vatsanpuruista, jolloin itki parista kolmeen tuntia lohduttomasti. Vatsan ja jalkapohjien hieronta auttoi. Piereskellyt ei, mutta selvästi vatsa oli kipeä.
Kuopus (3 viikkoa) taas piereskelee koko ajan ja joka ikisessä vaipassa on vähintään märkä pieru, mutta on muuten tyytyväinen lapsi. Ei kuitenkaan nuku kunnolla päivällä vaan eilenkin valvoi 5-7 tuntia putkeen korkeintaan torkahdellen välillä. Epäilen, että ei vaan pysty nukkumaan, koska on ääniä ja valoja, ja lenkiltä tullessakin herää heti kun vaunut pysähtyy. Sylissä saattaa torkkua lyhyitä aikoja, mutta kun on 1v 4kk esikoinen kotona vahdittavana, ei voi pitää koko aikaa sylissä ja reppuun en noin pientä ole uskaltanut vielä laittaa. Ja se esikoinenhan sitä meteliä suoraan sanottuna aiheuttaa.
Yöllä nukkuu 3-4h putkeen, syö ja jatkaa unia, mutta yöllä ei olekaan häiriötekijöitä = valoa ja ääniä. Jos tuon saa päivällä nukkumaan, sitten kyllä nukkuu hyvin, mutta ei meinaa nukahtaa. Muistuttaa ihan itseäni, mutta en soisi kyllä hyvällä tahdollakaan omia uniongelmiani lapsilleni, vaikka ehkä sitten isi ymmärtäisi olla häiriköimättä yöllä, kun olisi joku omallakin puolella, eikä vain näitä hyväunisia antamassa surkeita neuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Sun vauva on todella pieni vielä. Niinkuin joku jo sanoi että suolisto on vasta kehittymässä. Nyt vaan aikaa vauvalle.
Koita lisätä imetyksen määrää. Tiheästi vaan vauva rinnalle. Oman äidin maito on parasta ravintoa.
Ja nyt te imetyshullut lopetatte ton tissin tuputtamisen puolesta vaahtoomisen!
Kidutin lastani ylisyötöllä, ”kun rintamaitoa ei voi saada liikaa” ja lässynlää. Neuvolassa vaan neuvottiin tunkee tissi suuhun joka kitinään.
Lopputuloksena ilma- ja refluksivaivainen vauva, joka asiantuntevan yksityislääkärin ansiosta pelastui mun pakkosyötöltä.
Nielu oli tulehtunut ja itki ähkyä, vauvantahtinen ruokailu on ihan sairasta ekan kk jälkeen, kun vauva sit yrittää helpottaa korvennusta syömällä lisää.
Eli ei tissiä joka ininään ja kunnon syöttövälit, jos itkuinen vauva on monta tuntia tissillä se kärsii siitä, eihän se muuten itkisi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita lisätä imetyksen määrää. Tiheästi vaan vauva rinnalle. Oman äidin maito on parasta ravintoa.Ja nyt te imetyshullut lopetatte ton tissin tuputtamisen puolesta vaahtoomisen!
Kidutin lastani ylisyötöllä, ”kun rintamaitoa ei voi saada liikaa” ja lässynlää. Neuvolassa vaan neuvottiin tunkee tissi suuhun joka kitinään.
Lopputuloksena ilma- ja refluksivaivainen vauva, joka asiantuntevan yksityislääkärin ansiosta pelastui mun pakkosyötöltä.
Nielu oli tulehtunut ja itki ähkyä, vauvantahtinen ruokailu on ihan sairasta ekan kk jälkeen, kun vauva sit yrittää helpottaa korvennusta syömällä lisää.
Eli ei tissiä joka ininään ja kunnon syöttövälit, jos itkuinen vauva on monta tuntia tissillä se kärsii siitä, eihän se muuten itkisi?!
Lisään: meilläkään ei nukkunu päivisin vaan itkeskeli.
Meillä yö- ja päiväunet piteni, kun aloin yötä vasten antaa velliä ja aamulla myös, harvensin syöttökerrat lääkärin ohjeen mukaan ja vauvan nielu ja suolisto sai levätä. Keitettyä vettä syöttöjen välissä.
Nukku ekana päivänä 3h putkeen kun ei ollut ähky! Vauva 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki vauvat piereskele? Jos vauva ei itkeskele päivisin, niin ei minusta allergialta kuulosta, eikä varsinkaan maitoallergialta, tai lapsi olisi tosi kipeä. Allerginen ja/tai vatsanpuruista kärsivä vauvahan itkisi jatkuvasti, eikä olisi tyytyväinen. Mutta ei-allergisiin vatsanpuruihin auttaa vauvan vatsahieronta, jalkojen pumppaaminen ja jalkapohjien hieronta. Myös jokaisen syötön jälkeen röyhtäyttäminen auttaa ilmaa poistumaan yläkautta niin ei pieretä niin paljon. Oman ruokavalion tarkistaminen, jos joku syömäsi ruoka-aine on syypäänä.
Itse tosin veikkaan, että teillä on vaan herkkäuninen lapsi, minkä takia ei päivällä oikein osaa nukkua. Kaikilla ei nimittäin auta se iänikuinen nalkutus siitä, että lapset pitää totuttaa ääniin, ettei niistä kasva herkkäunisia, koska se herkkäunisuus on SYNNYNNÄINEN, eikä mikään opittu ominaisuus. Olen herkkäuninen ja minua on väkisin yritetty totuttaa ääniin ja valoihin vuositolkulla (puolison toimesta), mutta lopputuloksena uniongelmat on pahentuneet entisestään ja nukkumaanmeno aiheuttaa ahdistusta -> valvon jo silkasta pelosta, että valvotetaan.
Esikoinen on onneksi (ainakin ollut) hyväuninen. Nukkui missä vain milloin vain, mutta kärsi vatsanpuruista, jolloin itki parista kolmeen tuntia lohduttomasti. Vatsan ja jalkapohjien hieronta auttoi. Piereskellyt ei, mutta selvästi vatsa oli kipeä.
Kuopus (3 viikkoa) taas piereskelee koko ajan ja joka ikisessä vaipassa on vähintään märkä pieru, mutta on muuten tyytyväinen lapsi. Ei kuitenkaan nuku kunnolla päivällä vaan eilenkin valvoi 5-7 tuntia putkeen korkeintaan torkahdellen välillä. Epäilen, että ei vaan pysty nukkumaan, koska on ääniä ja valoja, ja lenkiltä tullessakin herää heti kun vaunut pysähtyy. Sylissä saattaa torkkua lyhyitä aikoja, mutta kun on 1v 4kk esikoinen kotona vahdittavana, ei voi pitää koko aikaa sylissä ja reppuun en noin pientä ole uskaltanut vielä laittaa. Ja se esikoinenhan sitä meteliä suoraan sanottuna aiheuttaa.
Yöllä nukkuu 3-4h putkeen, syö ja jatkaa unia, mutta yöllä ei olekaan häiriötekijöitä = valoa ja ääniä. Jos tuon saa päivällä nukkumaan, sitten kyllä nukkuu hyvin, mutta ei meinaa nukahtaa. Muistuttaa ihan itseäni, mutta en soisi kyllä hyvällä tahdollakaan omia uniongelmiani lapsilleni, vaikka ehkä sitten isi ymmärtäisi olla häiriköimättä yöllä, kun olisi joku omallakin puolella, eikä vain näitä hyväunisia antamassa surkeita neuvojaan.
Kiitos kommentista!
Meidän vauva tosiaan on herkkä heräämään ellei ole päässyt syvään uneen (mitä päivisin tapahtuu harvoin). Meilläkin on alle 2v esikoinen pitämässä meteliä.
Tsemppiä teille!
AP
Ja ainoa syy siihen, miksi suomalaislapset eivät saa velliä, on kiima täysi-imetykseen, ettei se vaan kärsi! Googlettakaa vaikka, vellikielto ei liity mitenkään vauvan suolistoon, niin kuin imetyshullut väittävät.
Suomessa on annettu iät ja ajat velliä pikkuvauvoille, mutta kun Suomi sitoutui täysimetykseen, ohjeistus muuttui.
Oma imetys kärsii unenpuutteesta ja vauvan kivuista, ei päivittäisestä velliannoksesta, joka pelasti vauva-ajan!
Imetys jatkui vain sen ansiosta, että äitinä sain nukuttua jopa 6h putkeen iltavellin jälkeen. Loppuyö oltiinkin sitten tiheämmin rinnalla, mutta vauva lopetti itkemisen.
Nyt hän on siis tuon 3kk ja saa velliä illalla ja aamulla, on erittäin tyytyväinen mössykkä ja poissa ovat refluksit ja tuskaiset pierut, kun tissimaitoa ei tungeta elimistöön tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita lisätä imetyksen määrää. Tiheästi vaan vauva rinnalle. Oman äidin maito on parasta ravintoa.Ja nyt te imetyshullut lopetatte ton tissin tuputtamisen puolesta vaahtoomisen!
Eli ei tissiä joka ininään ja kunnon syöttövälit, jos itkuinen vauva on monta tuntia tissillä se kärsii siitä, eihän se muuten itkisi?!Lisään: meilläkään ei nukkunu päivisin vaan itkeskeli.
Meillä yö- ja päiväunet piteni, kun aloin yötä vasten antaa velliä ja aamulla myös, harvensin syöttökerrat lääkärin ohjeen mukaan ja vauvan nielu ja suolisto sai levätä. Keitettyä vettä syöttöjen välissä.
Nukku ekana päivänä 3h putkeen kun ei ollut ähky! Vauva 3kk.
Kiitos kommenteista!
Oon kyllä samaa mieltä, että jatkuvalla imetyksellä tämä asia ei nyt kummene. Ennemminkin hullunee, koska olen lisäksi itse aivan loppu ja vauva saa extramäärän ilmaa mahaansa mun suihkuavan maidon vuoksi. Meille lääkäri ohjeisti, että vähintään 3h pitäisi olla ruokailujen välissä, jotta ruuansulatus saa myös levätä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tissiä joka ininään ja kunnon syöttövälit, jos itkuinen vauva on monta tuntia tissillä se kärsii siitä, eihän se muuten itkisi?!Lisään: meilläkään ei nukkunu päivisin vaan itkeskeli.
Nukku ekana päivänä 3h putkeen kun ei ollut ähky! Vauva 3kk.Kiitos kommenteista!
Oon kyllä samaa mieltä, että jatkuvalla imetyksellä tämä asia ei nyt kummene. Ennemminkin hullunee, koska olen lisäksi itse aivan loppu ja vauva saa extramäärän ilmaa mahaansa mun suihkuavan maidon vuoksi. Meille lääkäri ohjeisti, että vähintään 3h pitäisi olla ruokailujen välissä, jotta ruuansulatus saa myös levätä.
AP
Jep ja vettä ruokailujen välissä voi tarjota hömpsyt. Jos 3h syöttöväli ei riitä ja vauvalla nälkä, sitten voi tarjota sitä velliä tai saostaa rintamaitoa jauheella, viipyy vatsassa kauemmin. Ja nämä siis kokeneen lastenlääkärin ohjeet meille. Neuvolaan olen erittäin pettynyt, hyödytön laitos, ei huomioi yhtään vauvojen yksilöllisiä tarpeita esim. ruokailussa.
Meillä vauvan ilmavaivoihin auttoi Cuplaton, sitä kannattaa kokeilla. Ja d-vitamiinien vaihtaminen toiseen, vesipohjaiseen. Olikohan se nimeltään jekovit?
Miten usein vauva syö? Meillä vauva yritti ”lääkitä” silent refluksia sillä että halusi syödä koko ajan. Tämä sitten piti mahan liian täynnä, eikä suolistolla ollut aikaa rauhoittua. Venytimme imetyksen väliä pikkuhiljaa noin kolmeen tuntiin ja vatsa rauhoittui.
PS. Kyselet neuvoja vauvapalstalta ja sitten haistattelet jos joku kyseenalaistaa jotain tekemääsi. Ei kovin kypsää käytöstä sinultakaan ap.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein vauva syö? Meillä vauva yritti ”lääkitä” silent refluksia sillä että halusi syödä koko ajan. Tämä sitten piti mahan liian täynnä, eikä suolistolla ollut aikaa rauhoittua. Venytimme imetyksen väliä pikkuhiljaa noin kolmeen tuntiin ja vatsa rauhoittui.
PS. Kyselet neuvoja vauvapalstalta ja sitten haistattelet jos joku kyseenalaistaa jotain tekemääsi. Ei kovin kypsää käytöstä sinultakaan ap.
Just näin. Ja neuvolassa ohjeistavat vaan tunkemaan tissin suuhun, kun itkee.
Ja refluksi-itkun nimesivät koliikiksi. Terveystalon lastenlääkäri tutki vauvan ja kyseli syöttövälit, liian tiheästi söi, kun yritti poloinen helpottaa närästystään uudella maitosatsilla.
Vauvantahtinen imetys on johtanut tähän, ei vauva ymmärrä näitä juttuja, etenkään miten hoitaa omaa närästystään.
Moni kiduttaa tietämättään vauvaansa tuputtamalla lisämaitoa tissistä. ”Ei se syö jos ei oo nälkä”, sanovat imetyshullut.
Kyllä muuten syövät!
Vierailija kirjoitti:
Haistattelu on osoitettu kommentoijille, jotka automaattisesti olettavat, että en viitsi/jaksa tehdä niinkuin on vauvalle parhaaksi tai jotka haukkuvat, koska en voi täysimettää tms. Ei siis niille, joilla perustellusti on eriävä näkemys omastani ja jotka asiallisesti sen esittävät. Alussa oli tuollainen haukkukommentti, mutta sen on kirjoittaja näköjään poistanut...
Mutta joo, aiemmin mainitsinkin, että lääkärin ohjeesta ruokaväli yritetään pidentää min. kolmeen tuntiin.
AP
Itse kokeilisin myös sitä vyöhyketerapiaa. Omien lasten vauva aikana lueskelin siitä. Joillekkin vauvoille voi ruisleipäkin aiheuttaa ilmavaivoja.
Avauksessa on kuvattu täysin normaali, terve vauva, jolla sattuu olemaan pikkuisen hysteerinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Avauksessa on kuvattu täysin normaali, terve vauva, jolla sattuu olemaan pikkuisen hysteerinen äiti.
Tässä saatat olla täysin oikeassa :D
AP
Minun lapseni saivat vauvaikäisinä ilmavaivoja ja vatsanväänteitä, jos imettävänä olin syönyt esim. suklaata, papuja, kaalia, persikoita. Ainakin suklaata moni imettävä äiti syö päivittäin ja ihmettelee vauvan levottomuutta. Olisiko tämän huomioinnista apua?
Myös refluksi voi haitata nukkumista. Itse nukutin toisen vauvani ylävartalo matalan tyynyn päällä, se auttoi. Kun nukkuu lapsen kanssa perhepedissä, refluksin kyllä kuuleekin.