Miksi annatte lapselle sen hetken trendinimen?
Vaikka tiedätte, että kaikki antaa juuri niitä nimiä sillä helkellä. Eihän siinä ole mitään omaperäistä ja ihminen on lopulta osana suurta ikäluokkansa nimimassaa. Miksi vaikkapa joku Väinö on nyt hyvä nimi, mutta sama ihminen ei olisi vielä reilut 10 vuotta sitten nimennyt lastaan Väinöksi ikipäivänä, koska se olisi ollut lapselle lähinnä kiusantekoa antaa vanhan papan nimi.
Kommentit (88)
Mun 31v mies on nimeltään Väinö. Ei ole ainakaan ikinä sanonut että nimestä olisi kiusattu. Itselläni on pitkä, aika ajaton ja suht kansainvälinen nimi (tyyliin Kristiina) ja jos itse olisin saanut päättää olisin mieluiten ottanut suomalaisen luontonimen :D
Mikael nimi on ollut suosiossa v. 2011 heti mm-kisojen jälkeen, sittemmin hiipunut. Samoin oli Teemu nimi ysärillä Selänteen ansiosta
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni isoin virhe on antaa lapsellensa sellainen nimi mikä on ollut omassa lapsuudessa suosittu. Esim. ysärillä syntynyt antaa nyt lapsellensa nimeksi Laura tai Aleksi. Kiva tulla sekoitetuksi eläkeläisiin joskus kolme-nelikymppisenä. Nykyiset Ainot, Oivat, Väinöt ja Matildat ovat särähtäneet vielä 20v sitten yhtä pahasti korvaan kuin mitä Sepot, Pentit, Ritvat ja Kirsit nykyään. Parin kymmenen vuoden päästä ovat kuitenkin taas muotia.
Juuri tästä syystä monen toinen tai kolmas nimi särähtää aina korvaan. Ensimmäinen etunimi edustaa lasta yleisesti ja toiset nimet ovat taas henkilökohtaisesti enemmän vanhemmille tärkeitä. Ysärilapsilla siis toisina niminä esimerkiksi Eskoja (äidin veli) tai Sinikoita (isän sisko) tms. Vanhemmille täysin normaaleita, nättejä nimiä mitkä ysärilasten joukossa aiheuttavat kiemurtelemista ja vaivaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni isoin virhe on antaa lapsellensa sellainen nimi mikä on ollut omassa lapsuudessa suosittu. Esim. ysärillä syntynyt antaa nyt lapsellensa nimeksi Laura tai Aleksi. Kiva tulla sekoitetuksi eläkeläisiin joskus kolme-nelikymppisenä. Nykyiset Ainot, Oivat, Väinöt ja Matildat ovat särähtäneet vielä 20v sitten yhtä pahasti korvaan kuin mitä Sepot, Pentit, Ritvat ja Kirsit nykyään. Parin kymmenen vuoden päästä ovat kuitenkin taas muotia.
Juuri tästä syystä monen toinen tai kolmas nimi särähtää aina korvaan. Ensimmäinen etunimi edustaa lasta yleisesti ja toiset nimet ovat taas henkilökohtaisesti enemmän vanhemmille tärkeitä. Ysärilapsilla siis toisina niminä esimerkiksi Eskoja (äidin veli) tai Sinikoita (isän sisko) tms. Vanhemmille täysin normaaleita, nättejä nimiä mitkä ysärilasten joukossa aiheuttavat kiemurtelemista ja vaivaantumista.
Kyllä toi Sinikka on kaiken ikäisissä aika paha. Etenkin, jos etunimenä on Anu. Tunnen ainakin kaksi Anu Sinikkaa.
Meillä toisella lapsella "ysärinimi" ja toisella ikäluokkansa nimi. Ei se mikään ihan niitä suosituimpia kuitenkaan ole. Ja on se nimi ollut jo 20v pinnalla. Alakoululaisia ovat. Minulla on myös tuollainen ikäluokkani nimi, tosin koulussa tai töissäkään ei ikinä kaimoja ole ollut. Mitään ihan tusinanimeä en olisi laittanut, silloin ne taisi olla Onni, Aada jne.
Yleensä sen nimen trendikkyyden huomaa vasta siinä vaiheessa kun lapsi menee kouluun ja alkaa nähdä niitä samanikäisiä kaimoja. Se hyvä puoli trendinimissä kyllä on että lasta ei todennäköisesti nimen takia aleta koskaan kiusaamaan.
Tämä on virkistävä provo. Ap haluaa, että ihmiset antavat persoonallisia nimiä, kuten esim. Jaamuel tai Tiiri. Silloin heitä ei kiusata.
Miettikää miten söpöä olis jos antaisi nyt vauvalle nimeksi Ulla, Hilkka tai Leena.
Pojasta Matti, Jussi tai Heikki.
Eikä varmasti olisi kaimoja luokalla :) Omaan korvaan särähtää Milot, Veetit, Lukat ja Oscarit ja Oliverit.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miten söpöä olis jos antaisi nyt vauvalle nimeksi Ulla, Hilkka tai Leena.
Pojasta Matti, Jussi tai Heikki.
Eikä varmasti olisi kaimoja luokalla :) Omaan korvaan särähtää Milot, Veetit, Lukat ja Oscarit ja Oliverit.
Ennustan että Ulla on trendinimi lähitulevaisuudessa. Voisi olla jo nyt, mutta vielä ehkä vähän väärää sukupolvea.
Minulla itsellä on ikäluokassani harvinainen nimi, josta kuitenkin tuli hittinimi noin 20 vuotta myöhemmin. Ihan mukavaa, kun nimen perusteella minun oletetaan olevan paljon nuorempi kuin olen. 😉 Omille lapsilleni halusin sellaiset nimet, ettei kaimojen vastaan tuleminen ole kovinkaan todennäköistä. Keskimmäisen nimi tosin on tullut myöhemmin kalenteriin ja tiedän jo kolme kaimaa! 😱
Eli sille lapselle pitää antaa nyt se nimi mikä on vanhan papan nimi ja 10 vuoden päästä muotia? Mitkä nämä tälläiset nimet on? Jannica, Jenniina?
Lapsuudenkaverin jälkikasvua (5-10 vuotiaita) on just nimetty tyyliin Sepoksi, Väinöksi ja Hilleviksi. Itse pidän esim Sylviaa, Fredrikaa ja tuollaisia äärimmäisen kauniina niminä.
Siksi , koska moni ei ole ajatellut sillä hetkellä sen olevan trendi nimi. Mutta jos on ajatellut, niin sehän on sillä tavalla viisasta, että ainakaan niitä nimiä ei erityisemmin oteta silmätikuksi, koska heitä löytyy joka lähtöön ja muodostaa enemmistön.
Tällä hetkellä ne aikuiset, jotka ovat saaneet vanhan nimen lapsena ja on kuulostanut hölmöltä, alkaakin nyt olla aika trendaava.
mitäpä jos pojat olisivat Ukko-Mies ja Veli-Poika ja tyttö Tytti-Sisko . Vesi-Heinä voisi ola myös hyvä, samoin Lumi-Myrsky
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin suosittu nimi kuin jokin teennäinen ah niin "uniikki" viritelmä. Noomi, Dami, Miklas, Jimmie yms. Ehtaa wt-kamaa.
Noomi on kylläkin ikivanha nimi suoraan Vanhasta testamentista. Ks. Ruutin kirja. Noomi oli Ruutin anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin suosittu nimi kuin jokin teennäinen ah niin "uniikki" viritelmä. Noomi, Dami, Miklas, Jimmie yms. Ehtaa wt-kamaa.
En kyllä ihan tätäkään logiikka ymmärrä. Miten perinteinen/suosittu nimi on yhtään sen parempi tai huonompi kuin nuo nimet?
"Esimerkiksi 1960- ja 1970-luvuilla jopa yli 7 % ikäluokasta saattoi saada saman ensimmäisen etunimen. Tällaisia supersuosittuja nimiä olivat esimerkiksi Mika ja Sari 1960-luvun lopulla. Nykyään suosituimmat ensimmäiset etunimet kattavat alle 2 % ikäluokasta."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/olivia-ja-leo-olivat-vuoden-2021-suosikk…
Oma nimeni on nyt suosittu päiväkoti-ikäisillä lapsilla. Olen itse 4-kymppinen varhaiskasvatuksen opettaja. Omassa lapsuudessani ei tullut ikinä oman ikäistäni kaimaa vastaan eikä ole vielä tähän päiväänkään mennessä tullut. Hauska nyt töissä tavata näitä pikkukaimoja.
Paljon vähemmän. Venla on enemmän 2000-luvun nimi. Olisikohan Salkkareiden näyttelijästä lähtenyt sen suosio, näyttelijä itse toki 80-luvulla syntynyt. En ainakaan itse tiedä muita sen ikäisiä Venloja. Elinoita oli joka toinen koulu- tai nykyään työkaveri.