Hoitajapulaa ei ainakaan auta se, ettei sairaanhoitajaopiskelijoille ole harjoittelupaikkoja PK-seudulla
Joka vuosi sama ongelma. Harkkapaikat pitää hakea itse Jobiili-palvelusta, ja hakupäivän aamuna pitää tosiaan olla nopea, sillä sekunnilla kun kello lyö 9:00 pitää sivu päivittää ja klikkailla hulluna ja toivoa parasta. Suuri osa opiskelijoista jää joka syksy ja kevät ilman harkkapaikkaa, sairaaloilla ei ole resursseja ottaa opiskelijoita harjoitteluun. Itse olen miettinyt ihan vakavasti, käynkö edes opintoja loppuun, kun kaikenlaisten temppujen tekeminen vain sen takia että pääsisi ilmaistöihin tuntuu niin älyttömältä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksei ole oppilaitosten velvollisuus hommata ne paikat.
Kaverini opiskelee Helsingin yliopistossa varhaiskasvatusta ja heille juurikin osoitettiin harkkapaikat, ei tarvinnut itse niitä anella.
Meillä ainakin Oulussa opettajat jakavat paikkoja opiskelijoille Jobiilista ja ne omat paikkansa pitää varata ennen kuin haku aukeaa muiden maakuntien opiskelijoille. Mitä vanhainkodeissa/palvelutaloissa tehtäviin harjoitteluihin tulee.. Niin no esim. kätilöopiskelijan on melko vaikeaa saada siellä kokemusta raskaana olevan, synnyttävän tai vasta synnyttäneen naisen hoidosta....
No miksei näitä voi järjestää joustavasti, eikä niin että kaikki hakevat harkkapaikkaa samaan aikaan?
Enkä minä ainakaan ole koskaan saanut harjoitteluista palkkaa, pysäköintikin on täytynyt maksaa itse. Perheellisenä tosiaan olisi kauheaa lähteä toiselle paikkakunnalle harjoitteluun pitkäksi aikaa ja maksaa vuokraa kahdesta asunnosta. Ei todellakaan olisi varaa sellaiseen. Meillä luultavasti onkin nyt niin että ne jotka eivät mene toiselle paikkakunnalle harjoitteluun eivät valmistu ajoissa, koska harkkapaikkoja ei riitä... No, sille ei oikein voi mitään.
-23
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla ohjaajat. Yksin et voi toimia.
Ilmainen työ? Hei , hoitoalalla et voi yksin tehdä juurikaan mitään, ainakaan sairraloissa. Olet ohjaajan vastuulla. Minun puolesta voidaan alkaa maksamaan palkkaa, mutta muista, etyä silloin olette työntekijöitä, ja silloin todellakin teette töitä. Kannatta miettiä, että haluaako.
Harjoittelijanpalkka on erikseen ja silloin ollaan todellakin toisen ohjauksessa.
Itsekin aikanaan tätä tuskastelin. Kaikkialla pulaa hoitajista mutta minnekään ei pääse edes ilmaiseksi harkkaamaan koska resurssit ei riitä, ohajaajaa ei ole ja kaikki on liian epävarmaa, että voitaisiin sitoutua edes pariksi kuukaudeksi.
Harjoittelut eivät ole palkallisia, ei ole mitään "harjoittelijanpalkkaa". Harjoittelijat eivät saa tehdä mitään yksin, sillä heillä ei vielä ole siihen vielä koulutusta (siksi ovat harjoittelussa). Opiskelijat voivat olla töissä opiskelujen aikana opiskelijapalkalla, mutta silloin he ovat työntekijöitä eivät harjoittelijoita ja heillä tulee olla omaan työnkuvaansa sopiva osaaminen eli käytännössä kyseisen osa-alan opinnot ja harjoittelut jo tehtynä. Olen laboratoriohoitaja ja omassa työpaikassani, mikäli ensimmäisen vuoden aikana opiskelija on suorittanut näytteenoton kurssit ja harjoittelun, hänet voidaan palkata näytteenottajaksi. Toisen vuonna suoritetaan yleensä peruskemian ja hematologian tutkimuksien analysointiin liittyvät kurssit ja harjoittelu, joten toisen vuoden opiskelijan voi palkata näihin hommiin. Kolmannen vuoden opiskelija voi palkata jo erikoisalojen, kuten mikrobiologian tai patologian, laboratorioihin. Uskon, että sama homma on myös muualla hoitoalalla. Eli harkka pitää suorittaa ennen työllistymistä ja harkassa oleva ei voi tehdä työtä, jolloin harkassa oleva tarvitsee koko ajan ohjaajan, joka taas vaatii työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelut eivät ole palkallisia, ei ole mitään "harjoittelijanpalkkaa". Harjoittelijat eivät saa tehdä mitään yksin, sillä heillä ei vielä ole siihen vielä koulutusta (siksi ovat harjoittelussa). Opiskelijat voivat olla töissä opiskelujen aikana opiskelijapalkalla, mutta silloin he ovat työntekijöitä eivät harjoittelijoita ja heillä tulee olla omaan työnkuvaansa sopiva osaaminen eli käytännössä kyseisen osa-alan opinnot ja harjoittelut jo tehtynä. Olen laboratoriohoitaja ja omassa työpaikassani, mikäli ensimmäisen vuoden aikana opiskelija on suorittanut näytteenoton kurssit ja harjoittelun, hänet voidaan palkata näytteenottajaksi. Toisen vuonna suoritetaan yleensä peruskemian ja hematologian tutkimuksien analysointiin liittyvät kurssit ja harjoittelu, joten toisen vuoden opiskelijan voi palkata näihin hommiin. Kolmannen vuoden opiskelija voi palkata jo erikoisalojen, kuten mikrobiologian tai patologian, laboratorioihin. Uskon, että sama homma on myös muualla hoitoalalla. Eli harkka pitää suorittaa ennen työllistymistä ja harkassa oleva ei voi tehdä työtä, jolloin harkassa oleva tarvitsee koko ajan ohjaajan, joka taas vaatii työvoimaa.
Monella muulla alalla harjoittelut ovat palkallisia.
Vierailija kirjoitti:
No miksei näitä voi järjestää joustavasti, eikä niin että kaikki hakevat harkkapaikkaa samaan aikaan?
Eivät kaikki hae samaan aikaan. Yksittäisten vuosikurssien opiskelijat hakevat pääsääntöisesti samaan aikaan, mutta niitä opiskelijoita tulee massoittain eri kouluista eli hakijoita kyllä riittää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella muulla alalla harjoittelut ovat palkallisia.
Silloin on yleensä kyse useamman kuukauden tai puolen vuoden harjoittelusta, jossa opiskelija itsenäisesti suorittaa joitain työtehtäviä, ja osa oppilaitoksista myöntää yritykselle harjoittelutukea tms. Sh-opintojen työharjoittelut ovat kestoltaan joitain viikkoja ja niiden aikana toimitaan tiiviisti ohjauksen alaisena eikä työvoimana.
Koronan takia peruuntui useita harjoitteluja. Nyt lakon takia harjoittelut peruttu/keskeytetty. Aiheuttaa jonkin verran viivettä valmistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas tätä hoitajien propagandaa. Sairaalassa on työhönottajat. Heidän puheilleen, asiallisesti pukeutuneena esim. ei röökinhajuisena ja siisti hame päälle. Hyvä katsekontakti, ansioluettelo mukaan ja valmistautukaa haastatteluun jo etukäteen. 100% varmasti pääsee.
Et nyt käsitä, ettei tässä olla töihin menossa, vaan ilmaiseen ja pakolliseen harjoitteluun, joka kuuluu opintoihin, että saa sairaanhoitajan tutkinnon läpi.
-eri
Itse olen rakennusinsinööri ja olin kunnalla hyväpalkkaisessa rakennustyömaaharjoittelussa. Siis ihan normaalia "apumiehen" palkkaa sain, vaikka en osannut mitään ja nainen olen.
Kummallista on hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen rakennusinsinööri ja olin kunnalla hyväpalkkaisessa rakennustyömaaharjoittelussa. Siis ihan normaalia "apumiehen" palkkaa sain, vaikka en osannut mitään ja nainen olen.
Sitähän tässä on muutama vuosi toitotettu, että kummaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kunnallisella puolella mitään varaa ole maksaa harjoitteluista. Eikö niitä harjoitteluja voi itse kysyä yksityisiltä? Kyllä minä tradenomina ainakin ihan itse hankin palkallisen harjoittelupaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kunnallisella puolella mitään varaa ole maksaa harjoitteluista. Eikö niitä harjoitteluja voi itse kysyä yksityisiltä? Kyllä minä tradenomina ainakin ihan itse hankin palkallisen harjoittelupaikkani.
No miksi niillä yksityisillä olisi varaa maksaa opiskelijoista, jotka eivät ole lisäresurssi osastolle vaan päinvastoin lisäävät työn määrää? Yksityispuolen TES on muutenkin huonompi ja harva työnantaja maksaa hoitajille parempaa palkkaa kuin julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas tätä hoitajien propagandaa. Sairaalassa on työhönottajat. Heidän puheilleen, asiallisesti pukeutuneena esim. ei röökinhajuisena ja siisti hame päälle. Hyvä katsekontakti, ansioluettelo mukaan ja valmistautukaa haastatteluun jo etukäteen. 100% varmasti pääsee.
"siisti hame päälle". Kiitos päivän nauruista :D
ei taida tuolla alalla hameet auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi harjoitella muualla? Kyllä muilla aloilla hommataan harjoittelupaikka mistä päin Suomea löytyy, vuokrataan asunto pois siksi aikaa ja sieltä hommataan kesäksi joku majoitus. Näinhän se aina on toiminut.
Ai niin mutta se ei ollut olevinaan ongelma niin kauan, kun harjoitteluun tultiin maakunnista Helsinkiin. Toki. Ei muuten jäänyt opiskelijalle paljoa sukan varteen siitä harjoittelusta.
Jos kyseessä on viiden viikon harjoittelu, niin miten tämän asunto asian saisi toimimaan niin, ettei maksa kahdesta paikasta vuokraa?
Nämä sh-puolen harjoittelut on lähinnä palkattomia. Käytännössä tarvitset säästöjä sinne sukkaan, että voit lähteä sinne maakuntaan harjoitteluun.
Näinhän se menee. Kahta asuntoa, että sai pakollisen harjoittelun tehtyä terv tekniseltä alalta. Kyllähän se säästöjä vaati.
Palkka-asia on itselleni sivuseikka, vaikka perheellisenä työssäkäyvänä se harmittaakin. Mutta edelleen suurin ongelma on se että PAIKKOJA EI OLE.