Avopuolison lasten kuljettaminen omalla autolla heidän omiin menoihinsa
Tänään HS:ssa on artikkeli, jossa on haastateltu ihmisiä heidän kokemuksistaan polttoaineiden hintojen noususta.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008733683.html
Tässä artikkelissa on haastateltu mm. Miikka-nimistä henkilöä, joka kertoo, miten paljon hänen autoilun kustannukset ovat nousseet, että hän on jopa miettinyt, pitäisikö lopettaa työssäkäynti, kun työmatkat tulevat niin kalliiksi varsinkin kun palkka on pieni kaupan alan duunarilla. Hän kertoo myös, että hänelle tulee polttoainekuluja siitäkin, kun hän kuljettaa avovaimon lapsia harrastuksiin ja kavereiden luokse.
Mietin vaan, että mitenkäs hänelle tulee kuluja siitä, että hän kuljettaa säännöllisesti omalla autollaan avovaimon lapsia heidän omiin menoihinsa? Eikös avovaimon pitäisi itse hoitaa lastensa kuljetukset tai jos avovaimolla ei ole omaa autoa, eikö olisi silloin reilua, että avovaimo maksaisi lapsistaan aiheutuvat kulut tälle Miikkalle?
Mitä mieltä te olette: jos teillä olisi avopuoliso, jonka lapsia pitäisi säännöllisesti kuljettaa teidän omalla autolla harrastuksiin ja kavereiden luokse, maksaisitteko kulut itse vai pyytäisittekö lapsen vanhempia maksamaan polttoainekulut?
Kommentit (25)
Jos otan kumppanin, jolla on lapsia niin silloin olen valmis maksamaan myös lasten kuluja. Ne lapset kun kuuluu siihen "pakettiin," jonka olen hyväksynyt.
Nolottaisi jos oma mieheni olisi ulisemassa lasteni kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Jos otan kumppanin, jolla on lapsia niin silloin olen valmis maksamaan myös lasten kuluja. Ne lapset kun kuuluu siihen "pakettiin," jonka olen hyväksynyt.
No voi vitsi, silloinhan yksinhuoltajalle on järkevää ottaa itselleen lapseton puoliso, niin lasten kuluja tulee jakamaan biologisten vanhempien lisäksi kolmas aikuinen, mutta kuitenkaan sen yksinhuoltajan ei tarvitse maksaa puolison lasten kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Nolottaisi jos oma mieheni olisi ulisemassa lasteni kuluista.
Osallistutko itse puolisosi omien lasten kuluihin?
Jos minulla olisi avopuoliso ja sen lapset kuskattavana, niin ensisijaisesti jo se, että olen avoliitossa, tarkoittaa myös taloudellista avoliittoa, jossa viimeistään lopetetaan sun ja mun rahojen laskeminen. Eli en veloittaisi puolisolta mitään, koska rahat olisivat jo yhteisiä.
Hohhoijaa, miksi vaivaat päätäsi tälläisen Miikan asioilla, eiköhän ihmiset ole ihan itse kykeneviä sopimaan tälläiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, miksi vaivaat päätäsi tälläisen Miikan asioilla, eiköhän ihmiset ole ihan itse kykeneviä sopimaan tälläiset asiat.
Itsehän tämä Miikka otti puheeksi sen, että miten hänelle tulee lisäkuluja kun joutuu kuljettamaan avopuolison lapsia harrastuksiin ja kavereiden luokse. Eihän hänelle pitäisi siitä tulla kuluja, vaan lasten vanhempien pitäisi maksaa matkakulut.
Siis miksi Miika ei nyt saisi ulista asiasta? Entä jos ottaa sijaislapsen? Adoptoi? Joku ne lapsen kulut aina maksaa. Jos Miika on niin hieno ihminen, että osallistuu puolisonsa lasten elämään konkreettisesti, se on hieno asia. Ihan yhtä tavalla polttoaineenhintojen noususta saa mielestäni valittaa biologinen isä ja sijaisisä ja ottoisä ja bonusisä. Sillä ei ole mitään merkitystä miten olet siihen rooliin tullut, ylipäätään bonusvanhemmille soisi ihan samoja "etuja" mitä biologisille vanhemmille. Yksi esimerkki on oikeudesta jäädä kotiin hoitamaan puolison sairastunutta lasta, se on hienoa että siihen on annettu oikeus niille jotka siten haluaa uusperheen elämään osallistua.
No jos Miikkaa kuljetuskustannukset harmittaa, hän ottaa asian puheeksi pulisonsa kanssa eikä urputa asiasta päivän lehdessä (josta ne lapset ja niiden koulukaveritkin asian lukevat).
Mä en vastaavassa tilanteessa olisi alunperinkään alkanut kuskiksi kuin joskus satunnaisessa hätätapauksessa, mutta ajankäyttö ja kulut olisi sovittu etukäteen aikuisten kesken.
Jos bensakulut kasvaisivat omiin tuloihin nähden kohtuuttomiksi, niin todennäköisesti ottaisin asian lasten vanhempien kanssa puheeksi. Ensisijaisesti tietysti sen oman puolison kanssa.
Miikkahan ei jutussa valita perheen sisäisistä talousasioista, vaan bensan hinnasta. Yksi kulu on lasten harrastuskuljetukset ja lapset sattuvat olemaan avopuolison, eikä Miikan, mikä jutussa asiallisesti todetaan. Täällä ihmiset heijastavat kommenttiin omia uusperhetraumojaan.
Meillä on sopimus, että jos mies haluaa lapsiaan nähdä, niin ihan itse hoitakoon he.
Ts. Jos ei pysty lapsiaan hoitamaan, niin ei ota heitä meille. Ja edelleen: jos ei itse voi lapsiaan harrastuksiin viedä, niin ei ota heitä meille, jos lasten pitää harrastuksiin päästä.
Jos minä, kahden lapsen sinkkuvanhempi, ottaisin tähän jonkun asumaan, lähtisi yh-korotukset, se olisi 120€/kk. Sen verran saisi puoliso sitten kompensoida menoja, ei riittäisi siis pelkästään että omat kulunsa maksaa. Asunto on siis minun, ei vastiketta, vähän lainaa. Koska näillä tämän hetkisillä tuloilla tuo 120€ on jo iso raha. Se on sitten oma juttunsa, miten haluaisi tuon hoitaa, maksaako ruuat, kuskaako lapsia vai miten. Mutta niin, tuskin ihan helposti tähän ketään otan asumaan muutenkaan.
Me ei edes tiedetä onko kyseinen mies kenties muuttanut avopuolisonsa asuntoon ja kompensoi ilmaista asumistaan kuskaamalla lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sopimus, että jos mies haluaa lapsiaan nähdä, niin ihan itse hoitakoon he.
Ts. Jos ei pysty lapsiaan hoitamaan, niin ei ota heitä meille. Ja edelleen: jos ei itse voi lapsiaan harrastuksiin viedä, niin ei ota heitä meille, jos lasten pitää harrastuksiin päästä.
Ihana ihminen olet. Puolisosi on oikea onnenpekka.
Miika vain sanoi, mihin pakollisiin ajoihin menee bensaa.
Hän varmaan halusi mainita, että lapset ovat avovaimon eikä hänen.
Joo. Meilläkin aina kirjoitetaan lasku, jos kuskataan toisen lapsia tai tuodaan omalla kauppareissulla myös toiselle jotain ostoksia samalla. Välillä menee perintään ja ulosottoon, kun puolisolla on tili tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Miika vain sanoi, mihin pakollisiin ajoihin menee bensaa.
Hän varmaan halusi mainita, että lapset ovat avovaimon eikä hänen.
Ja niillä lapsillä on myös oma isä, joka osallistuu kuluihin. Miksi tarvitaan kolme aikuista hoitamaan niitä kuluja? Eikö lasten vanhemmat riittäisi vaan?
Samassa taloudessa asuvat lapset saavat yhteistaloudessa elatuksen siinä kodissa. Puolison lapsista voi tehd ja pitääkin tehdä jokin sopimus paperille. Ei joka rahareiästä voi erikseen alkaa riidellä. Jos mene yli budjetin , sitten et kuskaa niitä. Nyt vaarmaan inflaatio nostaa monia muitakin kustannuksia. Silloin sopimikset voi mennä uusiksi. Lain mukaan on velvollisuus huolehtia myös puolison lapsista. Kunnalta voi kysyä elatustukea, jos etäpuoliso ei maksa mitään. Myös avioliitossa voi tehdä keskinäisiä opimuksia, vaikka silloin kun toinen hoitaa kotona lapsia. Rahasta se riita tulee, jos pienet palkat.
Sekin on pienituloiselle ihmiselle aika iso summa, jos joutuu 40-50€/kk maksamaan kuluja puolison lapsista, joka kuukausi.