Sukupuolineutraali Jussi-palkinto tulossa, "Binäärinen sukupuolijako on aikansa elänyt.”
Näyttelijät tyytyväisiä Jussi-palkintojen sukupuolettomuuteen: ”Virkistävää, että aletaan elää 2020-lukua”, sanoo Elina Knihtilä
Vuosi 2022 jää viimeiseksi vuodeksi, kun suomalainen elokuva-ala jakaa palkinnot parhaimmista mies- ja naispääosista sekä mies- ja naissivuosista. Ensi vuonna sukupuolittuneita palkintoja ei enää jaeta.
"Myös Näyttelijäliitossa ollaan palkintokategorioiden muuttamisen suhteen positiivisella mielellä, kertoo liiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Karoliina Vanne. Muutosta puoltava lausunto kirjattiin liiton hallituksen kokouksessa noin vuosi sitten.
”Toki meidän on tarkkailtava, miten palkinnot alkavat jatkossa jakautua. Uskon kuitenkin, että aika on muuttunut, ettei enää vaadita jakoa nais- ja miespalkintoihin sukupuolten kirjon ollessa huomattavasti moninaisempi.”
"Keskustelua elokuva-alan palkintojen sukupuolettomuudesta on käyty jo vuosia, kertoo Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen professori Elina Knihtilä.
”Itsestäni on virkistävää, että tällaisia päätöksiä tehdään ja aletaan elää 2020-lukua”, sanoo Knihtilä.
”Nykyisin kuitenkin tunnistetaan sukupuolisen moninaisuuden käsite. Binäärinen sukupuolijako on aikansa elänyt.”"
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008744564.html
Maailmalla on käynyt niin, että miesohjaajat ja miesnäyttelijät voittavat ne pystit ja naiset jäävät nuolemaan näppejään. On itsestään selvää, että jos palkintoja on puolet vähemmän, niin saajiakin on vähemmän.
Ehdokkuudet ja palkinnot tuovat näkyvyyttä ja työtilaisuuksia, joita on nyt vähemmän tarjolla naisille. Hienoa tällainen tasa-arvo, joka hyödyttää lähinnä miehiä.
Kommentit (50)
Muutaman vuoden ajan valittiin vain yksi Tangokuninkaallinen voittajaksi. Lopahti kiinnostus, jos sitä enää olikaan.
Elokuva-ala ei koskaan voi olla sukupuolineutraali.
Elokuvissa tulee aina olemaan tarinoita, jotka sisältävät miehiä, naisia, eri seksuaalisuuntauksia ja taipumuksia.
Aivan sama vaikka jussijuhlissa palkinto olisi oiva toikan lintu, elokuva taiteenmuotona tulee aina olemaan sukupuolittunut, sitä ei voi pusertaa kaikenhyväksyvään ja sallivaan muottiin tarinoineen ja tarinoiden sisältämine henkilöineen.
Sori, mä en tajua tätä vouhottamisen tarvetta.
Selittäkää viisaammat.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden ajan valittiin vain yksi Tangokuninkaallinen voittajaksi. Lopahti kiinnostus, jos sitä enää olikaan.
Tangokuninkaallisinstituutio päätyi giljotiinin alle kuten Ranskassa, kun kansa sai suhmuroinnista tarpeekseen.
Politisoitunut palkinto siis kyseessä jatkossa.
Olen nainen ja mun mielestä tämä on ihan hyvä juttu. Olen aina ihmetellyt, miten mies- ja naisnäyttelijä poikkeavat olennaisesti toisistaan. Vuoden paras näyttelijä voi olla kumpi vain, riippuu tietenkin myös tarjolla olevista rooleista.
Mitään muusukupuolisekoilua en kaipaa mutta en myöskään sitä, että naisohjaajille, -näyttelijöille jne on oma ns. B-sarja, kun ei muuten pärjätä näkyvyydessä tai suosiossa miehille. Ei kaikkeen voi olla syynä syrjintä. Mielestäni naisohjaajat tekevät ainakin tätä naiskatsojaa tympäiseviä elokuvia. Miesten ohjaamista leffoista olen nauttinut.
Binäärinen sukupuolijako on feministeille aikansa elänyt niin kauan, kunnes on aika syyllistää miehiä ja uhriuttaa naisia. Silloin se on tärkein asia ikinä.
"Toki meidän on tarkkailtava, miten palkinnot alkavat jatkossa jakautua."
Mutta mitä merkitystä tällä ns. jakautumisella on, jos/kun kerran binäärinen sukupuolijako on heitetty romuihin? Ei ole enää naisia eikä miehiä, ei voi siis enää valittaa vaikkapa siitä, että "naisia" tai "miehiä" ei ole palkinnonsaajissa tasaisesti. Mitään jakautumisen käsitettä ei itse asiassa enää voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Elokuva-ala ei koskaan voi olla sukupuolineutraali.
Elokuvissa tulee aina olemaan tarinoita, jotka sisältävät miehiä, naisia, eri seksuaalisuuntauksia ja taipumuksia.
Aivan sama vaikka jussijuhlissa palkinto olisi oiva toikan lintu, elokuva taiteenmuotona tulee aina olemaan sukupuolittunut, sitä ei voi pusertaa kaikenhyväksyvään ja sallivaan muottiin tarinoineen ja tarinoiden sisältämine henkilöineen.
Sori, mä en tajua tätä vouhottamisen tarvetta.
Selittäkää viisaammat.
Tiesk! Elokuvissa on myös eri ikäisiä näyttelijöitä, eri lajityyppejä kuten komediaa, kauhua, jännityselokuvia jne. Pitäisikö kaikelle olla omat palkintonsa?
Sannalle myönnetty valtava kultainen lerssi ei ole sukupuolineutraali.
Minulla on ehdotus. Kun palkintoja jakaessa pitää olla näin kauheasti huolissaan siitä loukkaako palkinto itsessään muita, niin mitä jos vain luovutaan palkintijen jakamisesta niin kukaan ei loukkaannu? Ns. Älymystö käy läpi uutta kommunismia uusissa kuorissa jossa kaikki pitää tasapäistää hinnalla millä hyvänsä.