Eläminen ja asuminen puolison omistamassa kodissa
Menimme hiljattain naimisiin ja muutin puolisoni omistamaan huoneistoon. Asuin aiemmin vuokralla. Miehelläni on isohko asunto eikä mulla ole varaa ostaa siitä itselleni puolikasta tms. Nyt olenkin miettinyt, miten tästä eteenpäin. Mieheni ei halua muuttaa asunnostaan eikä mulla olisi varaakaan niihin kriteereihin, mitä hän kodilta edellyttää. Hänellä yksi lapsi, mulla ei lapsia, joten ymmärrän että koti menee perintönä hänen lapselleen. Nyt kuitenkin alkanut vaivata ulkopuolinen olo täällä huoneistossa, jotenkin se tunne että tää olis mun kohti puuttuu. Meille tuli jo erimielisyyttään siitä, kun ehdotin tähän kotiin pientä remontti-ideaa, mistä hän ei pitänyt. Hän sanoi että hän omistaa tän paikan - mikä tietty on totta. Miten te muut, jotka asutte puolison omistamassa kodissa, olette viihtyneet ja saaneet kodin tuntumaan myös teidän kodilta?
Kommentit (53)
Ei siitä tunteesta pääse ikinä eroon. En ainakaan minä ole päässyt! Yhteinen vuokra-asunto tuntuisi paljon enemmän omalta kodilta.
Osta itsellesi joku osake jos mahdollista. Taikka lomapaikka.
Nyt ap rupeat mättämään rahaa sijoitusrahastoihin tai hankit sijoitusasunnon, kuten täällä on kehotettu. Suojaa oma selusta. Ei mulla muuta.
Mies varmaan oletti, että asunto käy sinulle, jos et puhunut mitään ennen muuttoa. Ny miettii, että heti pitäisi alkaa rempata.
Kuinka paljon AP maksat kuluja kuukaudessa? Jääkö rahaa pistää sivuun?
Jos puoliso kuolisi, leskellä on asumisoikeus yhteisessä asunnossa, vaikka olisi avioehto. Pesä voidaan jakaa ja perintöverot maksaa, mutta perikunta saa rahat asunnosta, kunnes leskikin kuolee. Ennen tätä leski saa asua toyboynsa kanssa ja toyboy voi jatkaa asumista. Tämä on totta. Avioliitto on Suomen laissa aika yliarvostettu juttu.
En kestäisi tuollaista. Muuttaisin vaikka yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko avioehto?
Mitä avioehto tähän kuuluu?
Sitä vaan, että ironisesti eron tullessa ap:lle kuuluu puolet asunnosta, jota mies hallitsee avioliiton aikana.
Ei välttämättä kuulu, jos mies on ostanut ja maksanut asunnon ennen avioliittoa.
Sun kannattaa tutustua lakiin. Tulet yllättymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko avioehto?
Sitä vaan, että ironisesti eron tullessa ap:lle kuuluu puolet asunnosta, jota mies hallitsee avioliiton aikana.
No ei se nyt sentäs noin yksinkertaista ole.
Silloinhan kuka tahansa vois mennä naimisiin ja erota vain siksi, että saa miehen omaisuudesta puolet.
Kyllä siihen ositukseen avioierossa vaikuttaa monet asiat, ei se niin ole, että toinen puoliso noin vaan vetasee toiselta puoleta omaisuudesta.
No mä sain miehen talosta puolet kun erottiin.
t. 24
Omistusoikeudelle ei avioliitossa tapahdu yhtään. Erotilanteessa ilman avioehtoa varakkaampi puoliso voi joutua maksamaan toiselle tasinkoa, mutta omistusoikeuteen se ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko avioehto?
No ei se nyt sentäs noin yksinkertaista ole.
Silloinhan kuka tahansa vois mennä naimisiin ja erota vain siksi, että saa miehen omaisuudesta puolet.
Kyllä siihen ositukseen avioierossa vaikuttaa monet asiat, ei se niin ole, että toinen puoliso noin vaan vetasee toiselta puoleta omaisuudesta.
No mä sain miehen talosta puolet kun erottiin.
t. 24
Omistusoikeudelle ei avioliitossa tapahdu yhtään. Erotilanteessa ilman avioehtoa varakkaampi puoliso voi joutua maksamaan toiselle tasinkoa, mutta omistusoikeuteen se ei vaikuta.
Täytyy sanoa että mä saan kiksejä siitä, että täällä hullujen seassa on joku, jolla on järki päässä ja tietää laista.
T. Oikkari
Jos mies omistaa, niin mies maksaa kulut, jos nainen omistaa, mies maksaa kulut.
Tuohan se yleensä lopputuloksena tällä palstalla, joka asiassa.
Ja julistetaan mies narskuksi jos edes ehdottaa jotain muuta.
Mä tuntisin itseni tyhmäksi, jos toimisin noin.