Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon myynnistä, välittäjä vai ei?

Vierailija
05.10.2006 |

Ei nyt ole vielä ajankohtaista meille, mutta jokupäivä on. Ihan uteliaisuuttani kyselen, mitä mieltä olette, niin ja kokemuksia tietysti?

Uskaltaako sitä lähteä myymään ilman välittäjää?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempi asiantuntijaan eli välittäjään. Toki kannataa valita välittäjä huolella. Joku kaljamahanen plösö ei välttämättä herätä ostajan luottamusta...

Vierailija
2/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyttiin täälläkin paljon parjattuun Huoneistokeskukseen : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska paperithan hoitaa silti pankki (ainakin, jos myytävästä asunnosta on vielä velkaa) ja tilaisuudessa on aina kaupanvahvistaja. Eli mikään ei voi mennä pieleen.

Ainoa ongelma on, että kaikki ajattelevat juuri niin, että voi tulla virheitä ja vain välittäjän sopima kaupanteko pankissa menee oikean kaavan mukaan. Kaupanvahvistajaankin vissiin luotetaan enemmän, jos se tulee paikalle välittäjän pyynnöstä eli monikaan suomalainen ei uskalla ostaa ilman välittäjää.

Vierailija
4/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, ettei tarvitse itse tehdä muuta kuin häipyä pihalle aina esittelyn aikaan.

Vierailija
5/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee kaupasta sen luotettavampaa. Myyjällä on edelleen vastuu asunnosta, jos esim. löytyy kosteusvaurio tms. Pankki kyllä huolehtii kauppakirjat ja tarvittavat maksut ja verot. Pankin palkkio oli ainakin meilläpäin 100e, vähän eri luokkaa kuin em. 5000e välittäjälle. Ilmoitus lehdessä maksoi 10e.

Eli todellakin, jos tällainen yli 4500e hintaero ei haittaa, niin käytä ihmeessä välittäjää. Valitse välittäjä kuitenkin huolella.

Vierailija
6/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittäjä kannattaa ottaa oikeasti vain, jos itsellä on hankaluuksia asunnon myymisessä kuten että ei pysty olemaan paikalla tai ei ole hyvä esittelemään ja kertomaan myös niistä asunnossa tapahtuneista vesivahingoista. Välittäjä ei ole niistä vastuussa mutta ne kirjataan sopimukseen ostajalle välitettäväksi tiedoksi.

Itse tarvitsee tilata isännöitsijäntodistus ja mielellään myös yhtiön tilinpäätöstiedot. Sen lisäksi hommaa joku kirjallisen tarjouksen kaavake. Kauppakirjan mallina voit käyttää asunnon edellistä kauppakirjaa. Kopioiden kirjoittaminen ja nimien ja päiväysten vaihtaminen ei liene kovin vaativaa.

Vierailija
7/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 euroa on kuule pieni raha siinä asunnon kauppahinnassa. Voi olla, että joudut tiputtamaan hintaa 20000 jos ihmiset ei tuu näyttöihin. Välitäjä saa ihmisiä ensinnäkin katsomaan kämppää + osaa myydä (jos on hyvä välittäjä).

Vierailija
8/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyydetään 119 000 euroa erittäin hyväkuntoisesta kolmiosta alueella, jossa on valtavasti tarjontaa. Hinta on päätetty alueella myytyjen vastaavien asuntojen toteutuneiden myyntihintojen perusteella. Asuntomme on nyt ollut myynnissä pian 3kk. Alle 117 000 tarjouksia ei edes harkita hyväksyvämme.. Kyllä välittäjä on meillä hyvä olla. Ottaa palkkioksi 1,9 % myyntihinnasta.

Vierailija
9/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

9:

5000 euroa on kuule pieni raha siinä asunnon kauppahinnassa. Voi olla, että joudut tiputtamaan hintaa 20000 jos ihmiset ei tuu näyttöihin. Välitäjä saa ihmisiä ensinnäkin katsomaan kämppää + osaa myydä (jos on hyvä välittäjä).

Sitä paitsi välittäjä ei

-Siivoa kämppää, ei ennen eikä jälkeen esittelyjen.

-Tiedä hevonp***aa talon asioista.

Vierailija
10/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan törkeää ylihintaa pyytävät. Välitysfirmojen ilmoituksissa on melkein aina kohtuullisemmat hintapyynnöt.

Vierailija
11/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koska paperithan hoitaa silti pankki (ainakin, jos myytävästä asunnosta on vielä velkaa) ja tilaisuudessa on aina kaupanvahvistaja. Eli mikään ei voi mennä pieleen.

Ainoa ongelma on, että kaikki ajattelevat juuri niin, että voi tulla virheitä ja vain välittäjän sopima kaupanteko pankissa menee oikean kaavan mukaan. Kaupanvahvistajaankin vissiin luotetaan enemmän, jos se tulee paikalle välittäjän pyynnöstä eli monikaan suomalainen ei uskalla ostaa ilman välittäjää.

Vain kiinteistön kaupassa tarvitaan kaupanvahvistajaa (ei asunto-osakkeen kaupassa)!

Vierailija
12/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme olisi ikinä kehdanneet pyytää asunnostamme sellaista hintaa, kuin välittäjä lopulta pyysi asunnosta (olimme toki tutkineet markkinoiden hintatason). Hän ammattitaidollaan sai myytyä asunnon ilman ensimmäistäkään yleistä näyttöä ensimmäisille katsojille. Maksoimme oikein mielellämme välityspalkkion, sillä saimme silti kaupasta käteen huomattavasti enemmän kuin olimme toivoneet.

Vierailija
13/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa saada asunnon nopeasti myydyksi, kannattaa ilman muuta käyttää välittäjää. Maksoin huippupalkkion huippumyyjälle, joka myi kotimme sen alueen parhaaseen hintaan ikinä, ja ennen ensimmäistä näyttöä. Olin tosi tyytyväinen, voittoa tuli kymmeniä tuhansia euroja.

Olen tehnyt kauppaa ilman välittäjääkin, silloin olin ostajana. Olin pyytänyt siltä samalta kovapalkkaiselta välittäjältä ilmaisen arvion asunnosta, jossa olin vuokralla. Tein tarjouksen vuokraisännälle ja kaupat tehtiin pankin lakimiehen avustuksella. Koska tunsin asunnon ja yhtiön hyvin (kun kerran asuin siinä), mitään riskiä ei ollut. Oikein tyytyväinen olin tähänkin.

Vierailija
14/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut että välittäjien kautta saattaa mennä paremmin kaupaksi kun ostajat jotenkin kuvittelevat että sillä välittäjällä on jotain vastuuta. Minusta ne ovat vain aivan turhaa rahanmenoa. Eivät esim tiedä asunnosta paljon mitään oikeaa asiaa. Itse myyjät osaavat paljon paremmin kertoa ja selittää.

Asunto-osakekaupassa ei tarvita edes sitä kaupanvahvistajaa. Itse tehtiin kauppakirja mallien perusteella, joita täällä netissäkin on vaikka kuinka monta. Pankissa sitten huolehtivat merkinnät osakekirjaan yms.

Ostamamme talonkin möi yksityinen. Siihen kaupantekotilaisuuteen tuli sitten pankista kaupanvahvistaja ja kaikki suijui erittäin yksinkertaisesti. Pankissa osataan kyllä neuvoa.

Vierailija
15/15 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalokaksion ja rivitalokolmion. Nopeasti ja hyvin sujui.

Taloa en lähtisi itse myymään.