lapsiperheiden joululahjat
Nyt kun täällä aloitettiin jo joululahjakeskustelu...
Te perheelliset, jotka vietätte joulun päiviä perheettömien kanssa, ostakaa niille joku lahja! Joka vuosi menee useita satoja euroa minun sisarusten lapsien ja miehen sisarusten lapsien lahjoihin eikä kukaan heistä osta meille koskaan mitään. Tänä vuonna jätetään lahjat tämän vuoksi ostamatta. Katsotaan, miten sitten lapsilla suut kääntyy, kun ei olekaan vahingossa meille päätyneitä lahjoja ja kuinka mahtaa vanhemmat reagoida.
Kommentit (28)
Ei jokaiselle siskon viidelle lapselle tarvitse ostaa omaa lahjaa. Ostat koko perheen dvd:n tai lautapelin, ja tsadaa, säästit heti kättelyssä 80 euroa. Tai jätät ne lahjat kokonaan ostamatta, kyllä he ymmärtävät.
Meillä ei suvun kesken aikuiset osta toisilleen lahjoja. Ihan riittävästi ollaan jokainen tähän ikään mennessä saatu rompetta ja tavaraa. Mut toisaalta ollaan sanottu kaikille, että lapsille ei tarvi mitään lahjoja ostella, ja jos ostavat, niin siihen käytetään vaan pieniä summia. Lapsilla on ne omat toivelahjat, he saavat ne, eikä niillä muilla lahjoilla ole heille oikeastaan merkitystä. Muutenkaan niitä lahjoja ei tarvitse olla pakettitolkulla.
Että voi olla, että ap on halunnut hyvää, mut sitten kuitenkaan hänen ei niitä lahjoja olisi tarvinnut ostaa eikä kukaan olisi sitä lopulta odottanutkaan, jos asiasta vaan oltaisiin keskusteltu.
Jos mun pitäisi ostaa esimerkiksi sisarusten lapsille lahjat niin ostaisin kyllä vain yhden yhteisen kaikille. Vaikka jonku lasten lautapelin. Onneksi olen opiskelija, niin kukaan ei odota multa lahjoja! En minäkään kyllä odota mitään keltään.
En pidä lahjojen ostamisesta enkä saamisesta, joten olen hankkinut joukon geneerisiä vastalahjoja ihmisille, jotka haluavat väkisin antaa meille jotakin. Lapset saavat nykyisin niin järkyttävät määrät roinaa, että minun ei siihen kulutusjuhlaan tarvitse enää osallistua. Kuulostan varmaan tosi happamalta ihmiseltä, mutta vakuutan, että meillä on aina jouluna hirveän hauskaa etelän lämmössä, kaukana pakkolahjonnasta ja lanttulaatikoista. :)
Vietä joulu oman perheen kesken, mies ja koirat. Sitten ei tarvitse joutua kiusalliseen tilanteeseen lahjojen suhteen. Tai lähtekää matkalle tai mökille tms. joulupyhiksi. Miksi kaikesta pitää aina tehdä niin vaikeaa?
Meillä ostetaan lahjat vain lapsille. Jos alkaisin ostaa myös lapsettomille, pitäisi ostaa myös kaikille muille aikuisille. Lapseton kun ei ole lapsi (vaikka käyttäytyisikin kuin lapsi).
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:01"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 17:58"] Miksi aikuisille pitäisi ostaa joululahjoja? [/quote] Miksi ei? Onneksi tosin ei ole samanlaista ongelmaa kuni aloittajalla, koska hankin lahjat vain kummilapsille, ja saan itsekin heiltä lahjat. [/quote] Eihän aloittajakaan osta lahjoja aikuisille. Todella monessa perheessä ostetaan lahjoja vain lapsille. [/quote] Aloittaja ajattelee perheistä kokonaisuutena. Esimerkiksi yhdellä siskollani on 5 Lasta. Pelkästään niihin menee yli sata euroa. Jos joku ostaisi minun perheelle (minä, mies ja koirat) jotain yli sadalla eurolla, kiittäisin jotenkin vaikkei lahja suoraan minun olisikaan. Ap
[/quote]
Eihän tuo ole paljon yhteensä 5 lapselle. Lasten täytyy jotain saada, itsekin osallistun keräyksiin, olen yksinasuva.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:25"]
Meillä ostetaan lahjat vain lapsille. Jos alkaisin ostaa myös lapsettomille, pitäisi ostaa myös kaikille muille aikuisille. Lapseton kun ei ole lapsi (vaikka käyttäytyisikin kuin lapsi).
[/quote]
Odotatko lapsettomien aikuisten ostavan lahjoja muiden lapsille?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 17:58"]Miksi aikuisille pitäisi ostaa joululahjoja? [/quote] Kiitokseksi siitä, että heidän lapsiaan muistetaan? Jos minulla olisi lapsia ja joku heille jotain toisi, antaisin edes jonkun viinipullon kiitokseksi. Jotenkin nykyään on vanhemmilla tapana ajatella, että lapsiin kohdistuvista osoituksista ei tarvitse mitenkään kiittää. Ja tilanne tosiaan että monta vuotta (yli 10) ollaan lahjat ostettu, eikä olla yhdeltäkään sisarukselta koskaan saatu mitään. Meillä on kyllä koiria, voisivat ajatella, että ne ovat meidän lapsia ja ostaa niille lahjan, mutta ei :) ap
[/quote]
Koira ei ole lapsi, eikä sille sen vuoksi osteta lahjoja.
Sisarusten lapsille ei ole pakko ostaa lahjoja, mutta sinä olet itse aloittanut tämän perinteen ja nyt olet syyttämässä siitä muita ja kostat lapsille, jotka ovat täysin syyttömiä tilanteeseen. Etkö osaa olla aikuinen ja sanoa sisaruksillesi, että ostakaa itse lahjat lapsillenne, minä olen kyllästynyt olemaan lahja-automaattina täysin yksipuolisesti.
Yleensä ihmiset, jotka viettävät joulua yhdessä joko sopivat, että lahjoja ei osteta ollenkaan tai sitten ostavat lahjoja kaikille.