Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
341/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uuvuin totaalisesti lasten ollessa pieniä. Jouduin osastolle huilaamaan. Kas, kummaa, mies pystyikin ottamaan vastuuta kodista ja lapsista, mutta se loppui saman tien, kun pääsin sairaalasta. Kokosin itseäni muutaman vuoden ja ero siitä tuli. Kestivitutus loppui ja jaksoin paljon paremmin. Nyt lapset ovat jo aikuisia ja osaavat arvostaa sitä, mitä heidän eteensä tein. Isäänsä eivät juuri tapaa.

Tämä. Miehet osaa kyllä ja tekeekin silloin, kun ei ole ketään muuta tekemässä (esim. sinkkuina). Mutta heti kun huomaavat, että joku toinen saattaisi hoitaa homman, jos itse jättää hoitamatta, niin hyödyntävät tilaisuuden välittömästi ja jättävät tekemättä. Jos tästä tulee sanomista, on kootut selitykset (sinä olet parempi tuossa, en huomannut koko juttua tms.). Tätä samaa miehet tekee työelämässäkin. Joku tunnollinen naispuolinen alainen/kollega hoitaa hommat.

Vierailija
342/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.

Joo, ei jakaudu autonhuoltotyöt, metsä- ja polttopuutyöt, lumityöt ja paljon muukaan tasan; taitaa em. työt jakautua 95% miehille ja 5% naisille.

Missä universumissa näin? Autonhuoltotyöt: kumpikin hoitaa oman autonsa huoltamolle silloin, kun on tarvis. Ihan tasan. Metsä- ja polttopuutyöt: ei ole. Lumityöt: nainen tekee enemmän, koska tulee kotiin ensin, koska on hakenut lapset päiväkodista. Mies notkuu työpaikalla, mutta tästä miehen työpaikkanotkumisesta hyötyy korkeintaan mies itse. Perheen kulut maksetaan puoliksi.

Mies vain laiskottelee ja noita perinteisiä miesten töitä ei joko ole, nainen hoitaa ne tai ne teetetään ammattilaisella.

En tiedä missä maailmassa nämä miesten töistä vouhkaajat elävät. Todella harvassa perheessä ns miesten töitä on niin paljon, ettei tarvitsi kodin sisäpuolella mitään tehdä. Useampi tuttu asuu omakotitalossa eikä yhdessäkään kotitaloudessa tehdä mitään metsä- tai polttopuutöitä. Omakotitonteilla ei nyt lähtökohtaisesti montaa puuta edes ole, eikä omakotitalotaajamassa ole järkevää kaataa itse puita, vaan antaa se ammattilaiselle. Polttopuut ostetaan valmiina, koska harvalla tosiaan sitä metsää on lähettyvillä. Lumityöt ajoittuvat muutamalle kuukaudelle vuodesta. Teettää toki työtä sillä hetkellä, kun sitä lunta on tullut reilusti, mutta sormet riittävät laskemaan ne kerrat, kun on tarvinnut enemmän lapioida. Pientä lumenluontia saattaa välillä olla.

Ai niin, autonhuolto unohtui! Renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa maksaa parikymppiä ja ammattilainen hoitaa sen vartissa. Miksi ihmeessä kukaan vaihtaisi renkaita itse? Muuten uudemmissa autoissa on niin paljon tekniikkaa ja härpäkettä, että on varmempaa jättää ne ammattilaiselle.

Yhteenveto: Ns miesten työt on helppo ja kohtuuhintaista ulkoistaa. Renkaiden vaihdon hinnalla ei perhettä edes mäkkäriin viedä. Auton vuosihuollon hinnalla saa siivoojan pari kertaa käymään. Kolme vuotta olen autoilevana naisena asunut lasten kanssa rivitalossa enkä vielä ole törmännyt sellaiseen hommaan mihin välttämättä tarvittaisiin pippeliä tai ei olisi kohtuuhinnalla voinut ulkoistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kotona just toi et äiti teki kaikki kotihommat ja hoiti lastenkin asiat, isä kävi töissä. Toimi suht hyvin kun äiti oli kotiäitinä, mut neljännen muksun jälkeen lähti äiti takasin työelämään. Isällä 3-vuorotyö, äidillä 2-vuorotyö, mutta eipä isä muuta tehnyt kun käytti koiran illalla ulkona. Äiti sai tehdä illan ruuan edellisenä päivänä jääkaappiin valmiiksi kun isä joko unohti käydä kaupassa tai teki vain itselleen ja kun olin vanhin tytär, sain hoitaa pyykkihuollon kokonaan kun äiti ei vaan jaksanut ja isä väitti, ettei osaa konetta käyttää. Äiti yritti saada poikkeuslupaa, että olisin voinut hakea alaikäisenä pikkuveljen päiväkodista, mutta eivät myöntäneet, joten äiti vei ja haki veljen, isän mukaan liian pitkä matka. 2km, joka olisi veljen kanssa kävelty, jos oltaisiin saatu päiväkodilta lupa. Autoin pikkusisaria läksyissä, kun isä neuvoi joko vahingossa tai tahallaan väärin, yritin saada imuroitua ennen äidin kotiintuloa koirankarvat pois, että hän saisi hetken levähtää ennen tiskien laittoa ja muuta siivousta. 

Eli "naisten työt" kokonaan minun ja äidin harteilla, sisko auttoi välillä, veljet olivat vielä alle kouluikäisiä, niin heistä ei ollut kamalasti apua. "Miesten työt" taas hoidettiin puoliksi, jos työvuorojen takia isä ei ehtinyt tehdä lumitöitä, äiti teki ne, ja jos isä ei jaksanut niin laittoi lapset tekemään, ja kaikki kuskaaminen (synttärit, hammaslääkärit, harrastukset ym) hoiti äiti. En yhtään ihmettele, miksi äiti oli jatkuvasti hyvin stressaantunut.

Ongelma on juuri tuossa alussa. Isä vieraantuu alusta alkaen kun äiti hoitaa kaiken. Kyselytutkimusten perusteella se ei suinkaan ole usein isän tahto, että äiti niin tekee.

Mietipä jos joku tekisi jonkin asian puolestasi 4 vuotta ja sen jälkeen odotettaisiin, että alat hoitaa itse. Hoituisikohan yhtä mallikkaasti.

Jännä miten aikuinen isä ei saa pyykkejä koneeseen ja sieltä kuivumaan, kun vaimo on ollut kotiäitinä, mutta lapsi, jolle pyykit on koko ikä pesty, kykenee tähän vaativaan toimitukseen. Ihan samalla tavalla meille lapsille äiti kokkais, siivosi, laittoi kouluun valmiiksi ja niin vaan opittiin pakkaamaan omat reput ja vaihtamaan omat lakanat, mutta aikuinen mies saa edes tiskejä koneesta kaappeihin kun vaimo on ennen tehnyt senkin. 

Vierailija
344/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenkin täällä todennut mutta taas kerran: onneksi olen naimisissa toisen naisen kanssa enkä hetero koska heillä asiat tuntuu monesti olevan todella vaikeita. 

Voi sinua... Naisparit eroaa kaikkein eniten kaikista pareista. Tämä on tutkittua faktaa. Ja voihan sen ymmärtää helposti, kun miettii miten huonosti naiset yleisesti ottaen tulevat toimeen keskenään. Työpaikalla sama ilmiö: eniten kiusaamista naisvaltaisilla aloilla..Sukuriidat valtaosin naisten välisiä jne...

Voi olla mutta me olemme olleet yhdessä jo yli 30 vuotta.

Vierailija
345/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen sysää miehensä pikkuhiljaa ulos perheestä. Kun sitten 20 vuoden kuluttua mies ei enää tee mitään (sisä-) töitä (vaihtaa kyllä autoon renkaat ja tienaa ja putsaa rännit ja tekee pikkuremontit), niin sitten yht'äkkiä vaimo huomaa (toki on ensin lukenut Hesarin jutun metatyöstä...), että mies on vapaamatkustaja ja että nyt riitti.

Kodin siivousstarndardit päättää nainen, samoin kuin sen, miten lasta kasvatetaan. Esimerkiksi lapselle pitää aina sanoa lauseen lopussa: "kulta" tai "muru", muuten tenava traumatisoituu. Isä ei kelpaa ruokkimaan lapsia eikä pukemaan näitä, koska silloin ruoka ei ole joka hetki täysipainoista ja mukuloiden vaatteiden värit eivät ole sohvan sävyn kanssa tasapainossa.

Miehen lahjoja ei hyväksytä (tankkasi auton, mutta osti väärältä huoltamolta liian kallista bensaa, tai toi kaupasta karkkia, mutta se oli inha teko, koska pitihän sen tietää, että vaimo on dieetillä jne.), vaan "sovitaan" yhdessä, että lahjoja ei enää osteta.

Kaikki asiat on naisen vallassa, koska nainen ei vain voi hetkeksikään päästää kontrollistaan irti, koska eihän siitä miehestä olisi mihinkään, koska on vätys. Seksi on luonnollisesti loppunut ajat sitten, vaikka mies välillä vähän yrittääkin (ihme kyllä...), mutta perheen despootti on niin väsynyt työtaakkansa alla, että kaikki seksiin liittyvä on alkanut kuvottaa.

Niin sinähän sen tiedät yksin nyrkkisi kanssa siellä kunnan vuokraykwiössä haistessasi.

:D Mikäs tässä ollessa, kunnan vuokraykwiössä :)

Vierailija
346/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen sysää miehensä pikkuhiljaa ulos perheestä. Kun sitten 20 vuoden kuluttua mies ei enää tee mitään (sisä-) töitä (vaihtaa kyllä autoon renkaat ja tienaa ja putsaa rännit ja tekee pikkuremontit), niin sitten yht'äkkiä vaimo huomaa (toki on ensin lukenut Hesarin jutun metatyöstä...), että mies on vapaamatkustaja ja että nyt riitti.

Kodin siivousstarndardit päättää nainen, samoin kuin sen, miten lasta kasvatetaan. Esimerkiksi lapselle pitää aina sanoa lauseen lopussa: "kulta" tai "muru", muuten tenava traumatisoituu. Isä ei kelpaa ruokkimaan lapsia eikä pukemaan näitä, koska silloin ruoka ei ole joka hetki täysipainoista ja mukuloiden vaatteiden värit eivät ole sohvan sävyn kanssa tasapainossa.

Miehen lahjoja ei hyväksytä (tankkasi auton, mutta osti väärältä huoltamolta liian kallista bensaa, tai toi kaupasta karkkia, mutta se oli inha teko, koska pitihän sen tietää, että vaimo on dieetillä jne.), vaan "sovitaan" yhdessä, että lahjoja ei enää osteta.

Kaikki asiat on naisen vallassa, koska nainen ei vain voi hetkeksikään päästää kontrollistaan irti, koska eihän siitä miehestä olisi mihinkään, koska on vätys. Seksi on luonnollisesti loppunut ajat sitten, vaikka mies välillä vähän yrittääkin (ihme kyllä...), mutta perheen despootti on niin väsynyt työtaakkansa alla, että kaikki seksiin liittyvä on alkanut kuvottaa.

Ja sitten heräsit?

Vierailija
347/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.

Joo, ei jakaudu autonhuoltotyöt, metsä- ja polttopuutyöt, lumityöt ja paljon muukaan tasan; taitaa em. työt jakautua 95% miehille ja 5% naisille.

Missä universumissa näin? Autonhuoltotyöt: kumpikin hoitaa oman autonsa huoltamolle silloin, kun on tarvis. Ihan tasan. Metsä- ja polttopuutyöt: ei ole. Lumityöt: nainen tekee enemmän, koska tulee kotiin ensin, koska on hakenut lapset päiväkodista. Mies notkuu työpaikalla, mutta tästä miehen työpaikkanotkumisesta hyötyy korkeintaan mies itse. Perheen kulut maksetaan puoliksi.

Mies vain laiskottelee ja noita perinteisiä miesten töitä ei joko ole, nainen hoitaa ne tai ne teetetään ammattilaisella.

En tiedä missä maailmassa nämä miesten töistä vouhkaajat elävät. Todella harvassa perheessä ns miesten töitä on niin paljon, ettei tarvitsi kodin sisäpuolella mitään tehdä. Useampi tuttu asuu omakotitalossa eikä yhdessäkään kotitaloudessa tehdä mitään metsä- tai polttopuutöitä. Omakotitonteilla ei nyt lähtökohtaisesti montaa puuta edes ole, eikä omakotitalotaajamassa ole järkevää kaataa itse puita, vaan antaa se ammattilaiselle. Polttopuut ostetaan valmiina, koska harvalla tosiaan sitä metsää on lähettyvillä. Lumityöt ajoittuvat muutamalle kuukaudelle vuodesta. Teettää toki työtä sillä hetkellä, kun sitä lunta on tullut reilusti, mutta sormet riittävät laskemaan ne kerrat, kun on tarvinnut enemmän lapioida. Pientä lumenluontia saattaa välillä olla.

Ai niin, autonhuolto unohtui! Renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa maksaa parikymppiä ja ammattilainen hoitaa sen vartissa. Miksi ihmeessä kukaan vaihtaisi renkaita itse? Muuten uudemmissa autoissa on niin paljon tekniikkaa ja härpäkettä, että on varmempaa jättää ne ammattilaiselle.

Yhteenveto: Ns miesten työt on helppo ja kohtuuhintaista ulkoistaa. Renkaiden vaihdon hinnalla ei perhettä edes mäkkäriin viedä. Auton vuosihuollon hinnalla saa siivoojan pari kertaa käymään. Kolme vuotta olen autoilevana naisena asunut lasten kanssa rivitalossa enkä vielä ole törmännyt sellaiseen hommaan mihin välttämättä tarvittaisiin pippeliä tai ei olisi kohtuuhinnalla voinut ulkoistaa.

Mä olen kymmenen vuotta autoilevana naisena asunut omakotitaloa lasten kanssa, ja työt päinvastoin väheni kun mies lähti.

Vierailija
348/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten heräsit?

Osuiko pahastikin?

-eri

Vierailija
349/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kymmenen vuotta autoilevana naisena asunut omakotitaloa lasten kanssa, ja työt päinvastoin väheni kun mies lähti.

Kiva. Sittenhän sulla ei ole mitään hätää. Hyvä kun pääsit siitä roistosta. Suomalaiselle "vahvalle" naiselle  autuain olotila on elää yksin, koska kaikki kohdalle osuneet miehet on (sattumaako?) aina yhtä surkeita vätyksiä ja saat itse tehdä kaiken. Onnea.

Vierailija
350/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuneisuutta maiden kesken vertailtiin Parental Burnout Assessment -mittarilla. Se on 23 kysymyksestä koostuva lomake, jonka vertailuun osallistuneet äidit täyttivät.

Kysymykset mittaavat uupumuksen neljää osa-aluetta: uupumis­asteista, vanhemmuuteen liittyvää väsymystä, tympääntymistä vanhemmuuden rooliin, emotionaalista etääntymistä lapsista ja negatiivista muutosta omassa vanhemmuudessa.

Vierailija
351/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, kirjoitin hassusti. Olen paljon pitempään autoillut, mutta asunut rivarissa kolme vuotta.

Huomasin itsekin, että moni asia helpottui, kun muutin pois. Ruokalasku pieneni merkittävästi ja yksi vuoka ruokaa kestää useamman päivän. Mies tosin aina syytti siitä, etten koskaan tee mitään enkä maksa mitään.

Vierailija
352/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kaikki. Naiset/äidit iät ja ajat ovat osaltaan poikiaan kasvattaneet.

Jos lasten kasvatus on jäänyt ainoastaan äitien harteille, kuten ketju antaa ymmärtää -ei ihme, että näitä veteliä miehiä riittää jatkossakin.

Isä luistaa kasvatuksesta ja äidiltä ei poikien kasvatus tasa-arvoiseksi ota onnistuakseen.

Jos miehen malli on se kikkelinjatkettaan puunaava naisvihaaja jonka mielestä perhe voi elää maksalaatikolla niin kenenköhän syy on?

Jos tuollaisen miehen on valinnut miehekseen ja lastensa isäksi, syy löytyy usein sieltä peilistä.

Vierailija
353/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kaikki. Naiset/äidit iät ja ajat ovat osaltaan poikiaan kasvattaneet.

Jos lasten kasvatus on jäänyt ainoastaan äitien harteille, kuten ketju antaa ymmärtää -ei ihme, että näitä veteliä miehiä riittää jatkossakin.

Isä luistaa kasvatuksesta ja äidiltä ei poikien kasvatus tasa-arvoiseksi ota onnistuakseen.

Jos miehen malli on se kikkelinjatkettaan puunaava naisvihaaja jonka mielestä perhe voi elää maksalaatikolla niin kenenköhän syy on?

Jos tuollaisen miehen on valinnut miehekseen ja lastensa isäksi, syy löytyy usein sieltä peilistä.

Juurihan täällä palstahäir... kriitikko kertoi että kaikki miehet on tuollaisia.

Vierailija
354/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Sittenhän sulla ei ole mitään hätää. Hyvä kun pääsit siitä roistosta. Suomalaiselle "vahvalle" naiselle  autuain olotila on elää yksin, koska kaikki kohdalle osuneet miehet on (sattumaako?) aina yhtä surkeita vätyksiä ja saat itse tehdä kaiken. Onnea.

Ei se kuormittava mies välttämättä ole vätys. Miehetkin osaa sen neuroottisen valittamisen ja perfektionismin. Se ei näet ole sukupuolisidonnaista vaan persoonakysymys. Kotityötä voi olla miehen jälkeen vähemmän myös siksi, että oma vaatimustaso on maltillisempi.

Erona miesten ja naisten valittamisessa on se, että nainen tekee itsekin niitä hommia ja valittaa jos mies tekee naista vähemmän. Mies vain valittaa ja olettaa että naisen kuuluu tehdä ne asiat, ja että miehen osuudeksi riittää kommentoida suoritusta.

Vierailija
355/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tossa oo mitään yllättävää. Monesti oon miettiny kuin helppoo ois ku sais vaan hoitaa kodin ja lapset. Mies kävis töissä. Suomessa naiset käy kokopäivätöissä ja lisäksi hoitaa kodin ja lapset. En ihmettele, että monet suomalaiset naiset ei jaksa huolehtia enää itsestään. Mä oon eronnut kahdesti. Kummallakin kerralla samasta syystä, olin liian uupunut. Lasten lisäksi piti muistaa hemmotella miestä ja ylläpitää parisuhdetta. Aina oon itsestäni huolehtinut, oon ollut sit sinkku tai parisuhteessa.

Vierailija
356/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupuneisuutta maiden kesken vertailtiin Parental Burnout Assessment -mittarilla. Se on 23 kysymyksestä koostuva lomake, jonka vertailuun osallistuneet äidit täyttivät.

Kysymykset mittaavat uupumuksen neljää osa-aluetta: uupumis­asteista, vanhemmuuteen liittyvää väsymystä, tympääntymistä vanhemmuuden rooliin, emotionaalista etääntymistä lapsista ja negatiivista muutosta omassa vanhemmuudessa.

Tää tympääntyminen vanhemmuuteen on myös yks juttu. Miehet monesti ei millään halua mahdollistaa puolisoilleen vapaa-aikaa, koska eivät jotenkin kestä sitä tunnetta, että olisivat jumissa lasten kanssa, kun puoliso harrastaa tai on vaikka juhlimassa.

Sen sijaan äidit ovat usein ihan liimattuna kotona, miehen harrastaessa ja rillutellessa.

On ironista, että eron jälkeen naisen oma aika lisääntyy, vaikka lasten isä ottaisi lapset vain joka toinen viikonloppu. Ennen eroa naisella ei välttämättä ole ollut ollenkaan omaa aikaa.

Vierailija
357/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Just näin! Olen nainen ja tämän uskon itsekin olevan suurin syy uupumiseen valtaosalla uupujista.

Naisena minunkin on valitettavasti allekirjoitettava tuo. Harrastan sitä itsekin toisinaan ja kun huomaan sitä tekeväni, ärsyttää. Exän nykyinen avokki harrastaa vielä enemmän kuin minä, eikä huomaa että hänessäkin voisi olla vikaa.

Vierailija
358/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja konkreettisesti hoitaa oma osuuteensa kotitöistä ja lastenhoidosta.

Lisäksi vanhempien pitäisi automaattisesti budjetoida joka kuukausi osa tuloistaan lastenhoitoon, siivoukseen, valmisruokaan/ulkona syömiseen ja vaikka pesulaan. Kotitöistä pitäisi osa siis säännöllisesti teettää maksusta jollakin muulla. Yhteistä aikaa pitäisi käyttää perheen kanssa yhdessäoloon, parisuhteelle ja kummakin vanhemman omalle ajalle.

Tätä varten Suomessa pitäisi olla paremmat palkat. Voitaisiin myös antaa verohelpotuksia pienyrittäjille, jotka noita töitä ammatikseen tekisivät. Lisäksi työnantajien pitäisi mahdollistaa pienten lasten vanhemmille lyhennetty työpäivä.

Niin kauan kuin näitä muutoksia ei tehdä, meillä todella nuoretkin naiset uupuvat ja se näkyy koko perheessä. Suomen kokoisessa maassa ei voida kuvitella enää että koko yhteiskunta voisi pyöriä naisten niskoille sälytetyllä ilmaistyöllä.

Vierailija
359/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja konkreettisesti hoitaa oma osuuteensa kotitöistä ja lastenhoidosta.

Lisäksi vanhempien pitäisi automaattisesti budjetoida joka kuukausi osa tuloistaan lastenhoitoon, siivoukseen, valmisruokaan/ulkona syömiseen ja vaikka pesulaan. Kotitöistä pitäisi osa siis säännöllisesti teettää maksusta jollakin muulla. Yhteistä aikaa pitäisi käyttää perheen kanssa yhdessäoloon, parisuhteelle ja kummakin vanhemman omalle ajalle.

Tätä varten Suomessa pitäisi olla paremmat palkat. Voitaisiin myös antaa verohelpotuksia pienyrittäjille, jotka noita töitä ammatikseen tekisivät. Lisäksi työnantajien pitäisi mahdollistaa pienten lasten vanhemmille lyhennetty työpäivä.

Niin kauan kuin näitä muutoksia ei tehdä, meillä todella nuoretkin naiset uupuvat ja se näkyy koko perheessä. Suomen kokoisessa maassa ei voida kuvitella enää että koko yhteiskunta voisi pyöriä naisten niskoille sälytetyllä ilmaistyöllä.

Muuten oikein, mutta palkkojen ei tarvitse olla isommat, vaan ostovoiman. Esim. Saksassa duunaripalkat alemmat kuin Suomessa, korkeakoulutetuilla suurinpiirtein samat. Mutta esimerkiksi alv on Saksassa 8% pienempi. Tämä on aivan järkyttävän suuri ero. Se maksetaan melkein jokaisesta ostamastamme tuotteesta! Ruoka todella paljon edullisempaa Saksassa, autot myös.

Saksalainen saa sillä samalla palkalla paljon paremman elintason kuin suomalainen. Verotusta pitäisi pystyä laskemaan, jonka jälkeen ihmisillä olisi varaa käyttää palveluja ja työllisyysaste nousisi, minkä kautta valtion talous paranisi/pysyisi samana, kun ei työttömiä tarvisi niin paljon elättää, ja onnellisuus nousisi (sekä työttömillä työllistyttyään, että palveluita käyttävissä perheissä).

Vierailija
360/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sittenkin tasa-arvon sijaan korrelaatio yhteisöllisyydessä tai sen puutteessa? "Kylä kasvattaa'? Suomessa ollaan yksin ja äiti tekee "kaiken väärin" ja lapsia vihataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän