Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä autokoulussa nykyään opetetaan...

Vierailija
05.10.2015 |

Lapsi sai ajokortin työn ja tuskan kautta, ei mennyt eka inssi läpi ja lisäopetusta tuli.

Nyt olen sitten hänen kanssaan ajellut ja kovasti on ongelmia risteyksestä / pihasta lähtiessä, auto nykii ja sammuu. 

Viikonloppuna vein hänet isolle parkkipaikalle harjoittelemaan ryömittämistä, koska ajattelin, että ongelma on siinä, että meidän autossa kytkin ottaa melko ylhäällä kiinni.

Sitten kun sitä oltiin harjoiteltu, sanoin, että ajaa kotiin. Parkkipaikalta lähtiessä auto sammui liki 10 kertaa eli heti kun lapsi yritti lähteä liikkeelle liittymästä.

Lopulta lähikadulla lisää harjoitellessa tajusin, että lapsi kuvittelee auton liikkuvan pelkällä kytkimen käytöllä, eli ei ole ryömittäessä eikä risteyksestä lähtiessään painanut kaasua ollenkaan, vaikka sanoin, että kytkin ylös kaasun läpi.

Nyt sitten harjoiteltiin eilen taas isolla parkkipaikalla sitä, miten auto lähtee liikkelle kun painetaan sitä kaasuakin.

Autokoulusta maksettu iso summa ja korttikin saatu sitten lopulta, mutta ei ole ymmärtänyt, että kytkintä ja kaasua käytetään yhteistyössä - eikä opettajakaan tätä ongelmaa ole huomannut!

En tajua!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteinen auto.

Vierailija
2/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"]

[/quote] Ei kai sellaisella saa edes opettaa? t: ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin opetettiin kesällä vaan kytkimen avulla ykkösellä. Onneksi kokeilin itse myös kaasua ja heti parantui ajaminen t. 2 kk kortilla

Vierailija
4/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulun ajo-opetus määrä on hirmu vähäistä, ei siis mikään ihme ettei siinä kerkeä kunnolla ajamaan oppia. Mut saapahan lapsi paljon merkintöjä ajopäiväkirjaan harjoitteluvaihetta varten. Mitä jos autokoulussa on ollut diesel kone? niissähän ei tarvi painaa yhtään niin paljon kaasua kuin bensa-autoissa.

Vierailija
5/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:01"]

Meillekin opetettiin kesällä vaan kytkimen avulla ykkösellä. Onneksi kokeilin itse myös kaasua ja heti parantui ajaminen t. 2 kk kortilla

[/quote]

Ei voi olla totta :/

-ap

Vierailija
6/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"]

[/quote]

Saa. Jos inssi suoritetaan automaatilla, tukee ajokorttiin maininta että on lupa ajaa ainoastaan automaattivaihteista autoa. Nykyään autokouluissa on todella vähän ajo-opetusta. Eihän siinä mitään jos on lapsesta asti rällännyt peltoautoilla mutta jos ei ikinä ole auton rattiin koskenutkaan, voi tuo opetus olla ihan riittämätöntä. Ei siinä auta kun harjoitella, mutta ihme on että noilla taidoilla on päässyt läpi inssistä?!

Vierailija
7/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"]

[/quote]

Saa opettaa, mutta korttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista jos inssi ajetaan sellaisella autolla.

Vierailija
8/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kytkinhän on erilainen joka autossa, joten kyllä se voi auto sammua kokeneellakin kuskilla jos yhtäkkiä ajaa jollain aivan erilaisella autolla.

Vierailija
9/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:05"]

Autokoulun ajo-opetus määrä on hirmu vähäistä, ei siis mikään ihme ettei siinä kerkeä kunnolla ajamaan oppia. Mut saapahan lapsi paljon merkintöjä ajopäiväkirjaan harjoitteluvaihetta varten. Mitä jos autokoulussa on ollut diesel kone? niissähän ei tarvi painaa yhtään niin paljon kaasua kuin bensa-autoissa.

[/quote]

En tiedä muuta kuin että oli bemari, täytyypä kysäistä josko lapsi itse tietäisi.

Ja aiemmalle kommentoijalle vastaus, että ei tosiaan ollut automaattivaihteinen tuo autokoulun auto.

-ap

Vierailija
10/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Kyllä meillä opetettiin painamaan kunnolla myös kaasua ja ajo-opetukseen kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen. Autokoulujen välillä tosin on hurjasti eroa, mutta niiden opetuksen laadun vertailuhan on melko vaikeaa siinä vaiheessa kun koulun valitsemista miettii.. 

Vierailija
11/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"]

[/quote]

Saa, mutta siitä tulee merkintä korttiin.

Vierailija
12/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"] Automaattivaihteinen auto. [/quote] Ei kai sellaisella saa edes opettaa? t: ohis [/quote] Saa. Jos inssi suoritetaan automaatilla, tukee ajokorttiin maininta että on lupa ajaa ainoastaan automaattivaihteista autoa. Nykyään autokouluissa on todella vähän ajo-opetusta. Eihän siinä mitään jos on lapsesta asti rällännyt peltoautoilla mutta jos ei ikinä ole auton rattiin koskenutkaan, voi tuo opetus olla ihan riittämätöntä. Ei siinä auta kun harjoitella, mutta ihme on että noilla taidoilla on päässyt läpi inssistä?!

[/quote]

Lapsi on melko arka ja arvasin, että autokoulu voi olla hänelle haaste, mutta meni kun kaverikin meni.

Itse en ole mikään kärsivällisin tyyppi, mutta pakko on nyt sitten vaan opettaa ja opettaa ja opettaa.

Inssi meni kolmannella kerralla läpi ja suoraan sanottuna itsekin ihmettelen, miten pääsi läpi ja sitä tuntuu lapsi itsekin nyt ihmettelevän :)

Olen sanonut, että ymmärrätkö, että sinun pitäisi nyt jo pärjätä liikenteessä autolla ihan yksin, mutta en minä ainakaan uskalla sinua päästää yksin liikenteeseen vielä. Lapsi tiedostaa tämän kyllä, onneksi.

Olen sanonut, että autoa ei saa pelätä, koska sitten ajamisesta tulee mahdotonta. Kuitenkin lapsi on sellainen, että jos nyt luovutetaan, se vähäinenkin taito ruostuu ja kortin hankiminen oli ihan turhaa. Eli ilmeisesti minä nyt sitten vaan ajelutan häntä parkkipaikoilla ja öisin kaupungin keskustassa ja harjoitellaan, harjoitellaan ja harjoitellaan. 

-ap

Vierailija
13/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko vika opetuksessa vai oppilaassa? Eikös tuo opetuksen minimimäärä ole säädetty jossain? Korjatkaa jos olen väärässä. 

Ihmettelen vain miksi on edes päästetty inssiin, jos ajaminen on noin vaikeaa. Meillä aikanaan oli aika tiukka seula, ennen kuin antoivat edes mennä kokeilemaan inssiä. Eli piti osata kyllä ajaa ja teoriakokeessakin oli tiukempi raja kuin itse inssissä.

Vierailija
14/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:18"]

Lapsi on melko arka ja arvasin, että autokoulu voi olla hänelle haaste, mutta meni kun kaverikin meni.

Itse en ole mikään kärsivällisin tyyppi, mutta pakko on nyt sitten vaan opettaa ja opettaa ja opettaa.

Inssi meni kolmannella kerralla läpi ja suoraan sanottuna itsekin ihmettelen, miten pääsi läpi ja sitä tuntuu lapsi itsekin nyt ihmettelevän :)

Olen sanonut, että ymmärrätkö, että sinun pitäisi nyt jo pärjätä liikenteessä autolla ihan yksin, mutta en minä ainakaan uskalla sinua päästää yksin liikenteeseen vielä. Lapsi tiedostaa tämän kyllä, onneksi.

Olen sanonut, että autoa ei saa pelätä, koska sitten ajamisesta tulee mahdotonta. Kuitenkin lapsi on sellainen, että jos nyt luovutetaan, se vähäinenkin taito ruostuu ja kortin hankiminen oli ihan turhaa. Eli ilmeisesti minä nyt sitten vaan ajelutan häntä parkkipaikoilla ja öisin kaupungin keskustassa ja harjoitellaan, harjoitellaan ja harjoitellaan. 

-ap

[/quote]

On kyllä uskomatonta, että on noin helpolla pääsetty läpi. Enkä se inssikaveri toivoi, että lapsesi ei sitten oikeasti aja liikenteessä. No, toisaalta kyllähän liikenteessä näkee aika pelottavia suorituksia välillä.

Ei muuta kuin harjoitusta vain ja paljon, jotta tulee auto tutuksi. Ja ehkä hänelle voisi hankkia automaatin, niin voisi keskittyä pelkästään liikenteeseen, jos auton hallinta on ylivoimaista.

Vierailija
15/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava.

Vierailija
16/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:21"]Niin, onko vika opetuksessa vai oppilaassa? Eikös tuo opetuksen minimimäärä ole säädetty jossain? Korjatkaa jos olen väärässä. 

Ihmettelen vain miksi on edes päästetty inssiin, jos ajaminen on noin vaikeaa. Meillä aikanaan oli aika tiukka seula, ennen kuin antoivat edes mennä kokeilemaan inssiä. Eli piti osata kyllä ajaa ja teoriakokeessakin oli tiukempi raja kuin itse inssissä.
[/quote]
No autoissa on suuria eroja. Jos on tosiaan ollut hyvin vääntävä diesel-kone autokoulussa niin on siinä kyllä melkoinen ero ylhäältä ottavaan bensa autoon.

Vierailija
17/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokouluilla on hyviä helposti ajettavia autoja. Vialliseen omaan ritsaanne tottuminen vaatii uuden harjoittelun.

Vierailija
18/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä autokoulussa oli vain diesel-autoja. Niillähän lähtee ykkösellä liikkeelle pelkällä kytkimen nostolla. Tai ainakin mulla aina lähti.

Vierailija
19/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tytöllesi vanha diiseli Mersu. On sellainen traktorista seuraava vehje liikkumaan ja lähtee vaikka kolmosella paikaltaan.

Vierailija
20/40 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:18"]

-ap

[/quote]

On kyllä uskomatonta, että on noin helpolla pääsetty läpi. Enkä se inssikaveri toivoi, että lapsesi ei sitten oikeasti aja liikenteessä. No, toisaalta kyllähän liikenteessä näkee aika pelottavia suorituksia välillä.

Ei muuta kuin harjoitusta vain ja paljon, jotta tulee auto tutuksi. Ja ehkä hänelle voisi hankkia automaatin, niin voisi keskittyä pelkästään liikenteeseen, jos auton hallinta on ylivoimaista.

[/quote]

Sattumalta olen tavannut inssityypin toisessa yhteydessä ja on kyllä todella tiukka täti. En usko, että lähtee siitä oletuksesta, että toivottavasti tämä tyyppi ei ikinä liikenteessä aja. Pikemminkin ajattelee juuri niin, että sekä kuskin itsensä, että muun liikenteen vuoksi ajamisen on sujuttava. Siis jotta olisi kaikille turvallista.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän