Mitä autokoulussa nykyään opetetaan...
Lapsi sai ajokortin työn ja tuskan kautta, ei mennyt eka inssi läpi ja lisäopetusta tuli.
Nyt olen sitten hänen kanssaan ajellut ja kovasti on ongelmia risteyksestä / pihasta lähtiessä, auto nykii ja sammuu.
Viikonloppuna vein hänet isolle parkkipaikalle harjoittelemaan ryömittämistä, koska ajattelin, että ongelma on siinä, että meidän autossa kytkin ottaa melko ylhäällä kiinni.
Sitten kun sitä oltiin harjoiteltu, sanoin, että ajaa kotiin. Parkkipaikalta lähtiessä auto sammui liki 10 kertaa eli heti kun lapsi yritti lähteä liikkeelle liittymästä.
Lopulta lähikadulla lisää harjoitellessa tajusin, että lapsi kuvittelee auton liikkuvan pelkällä kytkimen käytöllä, eli ei ole ryömittäessä eikä risteyksestä lähtiessään painanut kaasua ollenkaan, vaikka sanoin, että kytkin ylös kaasun läpi.
Nyt sitten harjoiteltiin eilen taas isolla parkkipaikalla sitä, miten auto lähtee liikkelle kun painetaan sitä kaasuakin.
Autokoulusta maksettu iso summa ja korttikin saatu sitten lopulta, mutta ei ole ymmärtänyt, että kytkintä ja kaasua käytetään yhteistyössä - eikä opettajakaan tätä ongelmaa ole huomannut!
En tajua!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava.
[/quote]
Itse ajoin kortin noin 12 vuotta sitten. Ja kyllähän jo silloin koulussa sanottiin, että täällä opitaan perusteet jotta liikenteessä selviää. Mutta kukaan ei ole pelkän autokoulun jälkeen täysin oppinut. Siitä se opettelu vasta alkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"] Automaattivaihteinen auto. [/quote] Ei kai sellaisella saa edes opettaa? t: ohis [/quote] Saa. Jos inssi suoritetaan automaatilla, tukee ajokorttiin maininta että on lupa ajaa ainoastaan automaattivaihteista autoa. Nykyään autokouluissa on todella vähän ajo-opetusta. Eihän siinä mitään jos on lapsesta asti rällännyt peltoautoilla mutta jos ei ikinä ole auton rattiin koskenutkaan, voi tuo opetus olla ihan riittämätöntä. Ei siinä auta kun harjoitella, mutta ihme on että noilla taidoilla on päässyt läpi inssistä?!
[/quote]
Lapsi on melko arka ja arvasin, että autokoulu voi olla hänelle haaste, mutta meni kun kaverikin meni.
Itse en ole mikään kärsivällisin tyyppi, mutta pakko on nyt sitten vaan opettaa ja opettaa ja opettaa.
Inssi meni kolmannella kerralla läpi ja suoraan sanottuna itsekin ihmettelen, miten pääsi läpi ja sitä tuntuu lapsi itsekin nyt ihmettelevän :)
Olen sanonut, että ymmärrätkö, että sinun pitäisi nyt jo pärjätä liikenteessä autolla ihan yksin, mutta en minä ainakaan uskalla sinua päästää yksin liikenteeseen vielä. Lapsi tiedostaa tämän kyllä, onneksi.
Olen sanonut, että autoa ei saa pelätä, koska sitten ajamisesta tulee mahdotonta. Kuitenkin lapsi on sellainen, että jos nyt luovutetaan, se vähäinenkin taito ruostuu ja kortin hankiminen oli ihan turhaa. Eli ilmeisesti minä nyt sitten vaan ajelutan häntä parkkipaikoilla ja öisin kaupungin keskustassa ja harjoitellaan, harjoitellaan ja harjoitellaan.
-ap
[/quote]Jos nyt alkajaisiksi lopettaisit tuon lapsettelun, koska kyse on kuitenkin aikuisesta, ehkä tytär/poika siitä jopa vähän rohkaistuisi.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:29"]Autokouluilla on hyviä helposti ajettavia autoja. Vialliseen omaan ritsaanne tottuminen vaatii uuden harjoittelun.
[/quote]
Meillä oli autokoulussa takavetobemareita ja autokouluopettaja naureskeli että jos noilla autokoulun autoilla oppii ajanaan niin sitten osaa ajaa millä tahansa autolla. Itse en kyllä kokenut ajogarjoituksi
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:29"]Autokouluilla on hyviä helposti ajettavia autoja. Vialliseen omaan ritsaanne tottuminen vaatii uuden harjoittelun.
[/quote]
Meillä oli autokoulussa takavetobemareita ja autokouluopettaja naureskeli että jos noilla autokoulun autoilla oppii ajanaan niin sitten osaa ajaa millä tahansa autolla. Itse en kyllä kokenut ajoharjoituksia vaikeiksi.
[/quote]
Autokoulun auto on varmaan ollut diesel. Kokemuksesta tiedän, että ainakin 1-sarjan diesel-Bmw lähtee liikkeelle pelkällä kytkimellä. Ei mitenkään kovin vauhdikkaasti, mutta ei sammu.
"vaikka sanoin, että kytkin ylös kaasun läpi"
Tämä on vähän epäselvä neuvo. Sano mieluummin että painaa kevyesti kaasupoljinta samaan aikaan kun nostaa kytkintä.
Missäpäin nuori ajoi kortin?
Autokoulussa meillä ainakin auto lähti pelkällä kytkimellä. Diesel sitten kai?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava. [/quote] Itse ajoin kortin noin 12 vuotta sitten. Ja kyllähän jo silloin koulussa sanottiin, että täällä opitaan perusteet jotta liikenteessä selviää. Mutta kukaan ei ole pelkän autokoulun jälkeen täysin oppinut. Siitä se opettelu vasta alkaa.
[/quote]
Mutta pitäisi kuitenkin pärjätä jo omillaan liikenteessä, eikö vaan?
Kun lapsi ei tiedä mitä tekee väärin kun auto kerta toisensa jälkeen sammuu, en voi kuvitellakaan, että päästäisin häntä vielä yksin minnekään autolla. Sitten ollaan siinä tilanteessa, että auto sammuu keskelle risteystä tai liikennevaloihin ja lapsi hermostuu kun ei saa autoa liikkeelle ja siitä ei seuraa mitään hyvää...
En kuitenkaan ajatellut niinkään, että autokoulun jälkeen vanhempi opettaa vielä kaiken sen, mikä jäi autokoulussa oppimatta :D
Itse meinasin hermostua kun en tajunnut mitä lapsi teki kun auto vaan nyki ja sammui, mutta sitten itse kokeilin eri vaihtoehtoja ja se ongelma on nyt onneksi löytynyt - ja siihen voi puuttua.
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:37"]
Jos nyt alkajaisiksi lopettaisit tuon lapsettelun, koska kyse on kuitenkin aikuisesta, ehkä tytär/poika siitä jopa vähän rohkaistuisi.
[/quote]
Lapsi se nyt tässä keskustelussa on. Aikuinen lapsi termiä olisin toki voinut käyttää, mutta eikö ole selvää, että lapsi on aikuinen kun kerran kortin sai :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:40"]
Autokoulun auto on varmaan ollut diesel. Kokemuksesta tiedän, että ainakin 1-sarjan diesel-Bmw lähtee liikkeelle pelkällä kytkimellä. Ei mitenkään kovin vauhdikkaasti, mutta ei sammu.
"vaikka sanoin, että kytkin ylös kaasun läpi"
Tämä on vähän epäselvä neuvo. Sano mieluummin että painaa kevyesti kaasupoljinta samaan aikaan kun nostaa kytkintä.
Missäpäin nuori ajoi kortin?
[/quote]
02-alue
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:45"]
Jos nyt alkajaisiksi lopettaisit tuon lapsettelun, koska kyse on kuitenkin aikuisesta, ehkä tytär/poika siitä jopa vähän rohkaistuisi.
[/quote]
Lapsi se nyt tässä keskustelussa on. Aikuinen lapsi termiä olisin toki voinut käyttää, mutta eikö ole selvää, että lapsi on aikuinen kun kerran kortin sai :)
-ap
[/quote] Olisit käyttänyt tytär tai poika -termiä. Onko ihme jos lapsesi on arka?
No ei kai tuossa muuta kuin että harjoittelette niitä liikkeelle lähtöjä jotta teidän auto tulee hänelle tutuksi. Kaasun ja kytkimen kanssa pelaamista. Myös mäkilähtöä ja tosiaan hiljaisilla teillä. Mutta tarvitaanko sinua siellä mukana?
Tuleeko lapselle tunne, että toinen neuvoo kuitenkin niin ei tarvitse itse miettiä. Ajat sen auton vaikka sinne parkkipaikalle ja lapsi kokeilkoot yksin sitä kaasun ja kytkimen säätämistä.
Mulle nuorena auttoi kun poikakaveri neuvoi liikkeelle lähtiessä painamaan kunnolla kaasua, vaikka auto vähän huutaisikin. Eipähän ainakaan sammu ja pikkuhiljaa oppii mikä määrä kaasua riittää. Älä arvostele lastasi liikaa äläkä moiti häntä. Minä sain ajotaidoistani niin paljon negatiivista palautetta, että en uskaltanut lopulta ajaa ollenkaan. Nyt on kiva sitten kolmikymppisenä opetella autolla ajoa uudestaan pakon edessä. En edelleenkään pysty ajamaan kuin yksin, koska en kestä enää yhtään kritiikkiä asian suhteen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]
On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava.
[/quote]
Toisaalta voisiko syy olla tässä hinnassa? Eli kortti maksaa jo nyt älyttömästi ja sitten jos joku tarviikin lisäkoulutusta, niin hinta pompsahtaa niin paljon, että ennemmin kokeilevat tikulla jäätä inssissä?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava. [/quote] Itse ajoin kortin noin 12 vuotta sitten. Ja kyllähän jo silloin koulussa sanottiin, että täällä opitaan perusteet jotta liikenteessä selviää. Mutta kukaan ei ole pelkän autokoulun jälkeen täysin oppinut. Siitä se opettelu vasta alkaa.
[/quote]
Mutta pitäisi kuitenkin pärjätä jo omillaan liikenteessä, eikö vaan?
Kun lapsi ei tiedä mitä tekee väärin kun auto kerta toisensa jälkeen sammuu, en voi kuvitellakaan, että päästäisin häntä vielä yksin minnekään autolla. Sitten ollaan siinä tilanteessa, että auto sammuu keskelle risteystä tai liikennevaloihin ja lapsi hermostuu kun ei saa autoa liikkeelle ja siitä ei seuraa mitään hyvää...
En kuitenkaan ajatellut niinkään, että autokoulun jälkeen vanhempi opettaa vielä kaiken sen, mikä jäi autokoulussa oppimatta :D
Itse meinasin hermostua kun en tajunnut mitä lapsi teki kun auto vaan nyki ja sammui, mutta sitten itse kokeilin eri vaihtoehtoja ja se ongelma on nyt onneksi löytynyt - ja siihen voi puuttua.
-ap
[/quote]
Tuleeko tuosta sun hermostumisesta lapselle vielä lisäpainetta? Jospa antaisit lapsen harjoitella itse hiljaiseen aikaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:36"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:25"]On se kyllä älytöntä: en tiedä mitä autokoulu nykyään maksaa mutta hunajaa oli jo silloin kun minä ajoin kortin vajaa 10 vuotta sitten ja ei kai se siitä ole kuin kallistunut. Että mitä vastinetta tuolle rahalla oikein saa jos kerran itse on kuitenkin opeteltava. [/quote] Itse ajoin kortin noin 12 vuotta sitten. Ja kyllähän jo silloin koulussa sanottiin, että täällä opitaan perusteet jotta liikenteessä selviää. Mutta kukaan ei ole pelkän autokoulun jälkeen täysin oppinut. Siitä se opettelu vasta alkaa. [/quote] Mutta pitäisi kuitenkin pärjätä jo omillaan liikenteessä, eikö vaan? Kun lapsi ei tiedä mitä tekee väärin kun auto kerta toisensa jälkeen sammuu, en voi kuvitellakaan, että päästäisin häntä vielä yksin minnekään autolla. Sitten ollaan siinä tilanteessa, että auto sammuu keskelle risteystä tai liikennevaloihin ja lapsi hermostuu kun ei saa autoa liikkeelle ja siitä ei seuraa mitään hyvää... En kuitenkaan ajatellut niinkään, että autokoulun jälkeen vanhempi opettaa vielä kaiken sen, mikä jäi autokoulussa oppimatta :D Itse meinasin hermostua kun en tajunnut mitä lapsi teki kun auto vaan nyki ja sammui, mutta sitten itse kokeilin eri vaihtoehtoja ja se ongelma on nyt onneksi löytynyt - ja siihen voi puuttua. -ap [/quote] Tuleeko tuosta sun hermostumisesta lapselle vielä lisäpainetta? Jospa antaisit lapsen harjoitella itse hiljaiseen aikaan.
[/quote]
Olen ollut luonteeni laatuun melko tyyni (eli yritän tässä tiedostaa juuri sen luonteeni kiihtyvyyden ja hillitä sitä...), eniten hermostutti aluksi juuri se kun en tiennyt, mikä siinä ajossa on pulmana ja nyt se sitten on selvinnyt. Ja olen kyllä kehunut kun on alkanut sujua.
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:45"]
[/quote]
-ap
[/quote] Olisit käyttänyt tytär tai poika -termiä. Onko ihme jos lapsesi on arka?
[/quote]
No enköhän minä kotioloissa kuitenkin tiedä mikä lapsen sukupuoli on. Mutta tässä halusin olla paljastamatta sukupuolta, jotta se ei vaikuttaisi keskustelun laatuun.
-ap
Sain itsekin kortin kolmen inssiyrityksen jälkeen, varmaankin säälistä... En tajunnut yhtään auton käyttäytymistä, en osannut lukea liikennettä ja pelkäsin ajamista. Autokoulun auto oli diesel ja ensimmäistä kertaa äitini bensiinitäyttöisellä ajellessa meinasi isäni järkytyksestä toivuttuaan pillahtaa itkuun. Siitä alkoikin autokoulu osa 2...Treenattiin isäni kanssa varmaan 5kk enemmän tai vähemmän ja kyllä se minustakin ihan ok kuski lopulta kehittyi.
Toisilla menee kauemmin omaksua ajotaito, toiset oppivat nopeammin. Varsinkin rauhallisimmille tytöille (kuten itse olen...) ajaminen saattaa tuntua oikeasti pelottavalta ja vaikealta asialta. Itseäni esimerkiksi hirvitti vastuun määrä, mikä ajamiseen liittyy. Siis se, että ajaessani olen vastuussa oman henkeni myös muiden liikenteessä olevien hengestä. Minua hirvitti auton vauhti esimerkiksi moottoritiellä, koska tuntui ettei auto ole hallittavissani. Pelkäsin myös sitä, että liikenteessä / autossa tapahtuu jotain yllättävää enkä tiedä, miten tilanteeseen tulisi reagoida. Näistä asioista kannattaa jutella avoimesti, mikä ajamisessa pelottaa? Mikä tuntuu vaikealta auton hallinnassa tai ajotilanteissa(kytkimen käyttö, liikkeellelähtö, taskuparkki, liikenneympyrät, moottoritiellä ajaminen? jne). Miten auto tankataan? Mitä auton merkkivalot kertovat ja miten niiden palaessa tulee toimia? Mitä pitää tehdä jos joutuu vesiliirtoon?
Toivottavasti et tuolla "päivittelevällä" asenteellasi pelästytä lastasi, jännittäminen huonontaa suoritusta vielä entisestään. Alkuun kannattaa treenailla nuoresi tukena ja rauhallisilla paikoilla (esim rauhallisemmat "mökkitiet" ovat hyviä paikkoja treenata auton käyttäytymistä, mökilähtöjä jne) ja sitten myöhemmin vaikkapa jonkun ystävänsä kanssa.. Onneksi oma isäni tajusi, että se huokailu "eikö ne siellä autokoulussa tätäkään opettanut?!" ei auta, vaan rauhallisuus on valttia, niin kuskilla kuin opettajallakin:)
Yritä miettiä asia niin, että saat tärkeää aikaa yhdessä nuoresi kanssa. Itselleni isäni kanssa ajotaidon treenaaminen oli oikeasti tosi tärkeä kokemus, josta olen ihan älyttömän kiitollinen joka päivä.
-nainen ratissa, 25v.
Mullakin kävi näin, autokoulussa diesel-auto jota ei käytännössä voinut edes saada sammumaan. Autokoulussa ei ongelmia, inssi läpi ekalla. Mutta sitten alle vanha bensa-auto, eikä ajamisesta tullut enää mitään. Isä, äit ja poikaystävä ihmettelivät miten olin voinut kortin saada, kun ei auton käsittely suju tuon vertaa. Poikaystävä ei jaksanut opettaa kun hänen mielestä osasin ihan tarpeeksi hyvin, isä puolestaan ei päästänyt yksin omalla autollaan, hajotan auton ja tapan kanssaliikkujat. Isän opetus hirveää. Valitti, huusi risteyksissä, käski tekemään ihan päinvastoin kuin autokoulussa oli opetettu, muttei selittänyt sen tarkemmin. Käski kiertää mäkilähdöt yms sen sijaan että olisi opettanut. Tuloksena ajopelko, en aja manuaalilla enää senttiäkään. Säästin rahaa automaattiautoon, kun ei mulle kukaan uskaltanut autoaan lainata saati opettaa.
Kannattaa todella miettiä omaa käytöstä. Jos itsellä olis vanhemmat suhtautuneet eri tavalla olis tilanne nyt ihan toinen. Itseäkin kyllä ihmetytti ettei autokoulussa puututtu mun kytkimen käyttöön kun en sitä selvästi osaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:28"]
Sain itsekin kortin kolmen inssiyrityksen jälkeen, varmaankin säälistä... En tajunnut yhtään auton käyttäytymistä, en osannut lukea liikennettä ja pelkäsin ajamista. Autokoulun auto oli diesel ja ensimmäistä kertaa äitini bensiinitäyttöisellä ajellessa meinasi isäni järkytyksestä toivuttuaan pillahtaa itkuun. Siitä alkoikin autokoulu osa 2...Treenattiin isäni kanssa varmaan 5kk enemmän tai vähemmän ja kyllä se minustakin ihan ok kuski lopulta kehittyi.
Toisilla menee kauemmin omaksua ajotaito, toiset oppivat nopeammin. Varsinkin rauhallisimmille tytöille (kuten itse olen...) ajaminen saattaa tuntua oikeasti pelottavalta ja vaikealta asialta. Itseäni esimerkiksi hirvitti vastuun määrä, mikä ajamiseen liittyy. Siis se, että ajaessani olen vastuussa oman henkeni myös muiden liikenteessä olevien hengestä. Minua hirvitti auton vauhti esimerkiksi moottoritiellä, koska tuntui ettei auto ole hallittavissani. Pelkäsin myös sitä, että liikenteessä / autossa tapahtuu jotain yllättävää enkä tiedä, miten tilanteeseen tulisi reagoida. Näistä asioista kannattaa jutella avoimesti, mikä ajamisessa pelottaa? Mikä tuntuu vaikealta auton hallinnassa tai ajotilanteissa(kytkimen käyttö, liikkeellelähtö, taskuparkki, liikenneympyrät, moottoritiellä ajaminen? jne). Miten auto tankataan? Mitä auton merkkivalot kertovat ja miten niiden palaessa tulee toimia? Mitä pitää tehdä jos joutuu vesiliirtoon?
Toivottavasti et tuolla "päivittelevällä" asenteellasi pelästytä lastasi, jännittäminen huonontaa suoritusta vielä entisestään. Alkuun kannattaa treenailla nuoresi tukena ja rauhallisilla paikoilla (esim rauhallisemmat "mökkitiet" ovat hyviä paikkoja treenata auton käyttäytymistä, mökilähtöjä jne) ja sitten myöhemmin vaikkapa jonkun ystävänsä kanssa.. Onneksi oma isäni tajusi, että se huokailu "eikö ne siellä autokoulussa tätäkään opettanut?!" ei auta, vaan rauhallisuus on valttia, niin kuskilla kuin opettajallakin:)
Yritä miettiä asia niin, että saat tärkeää aikaa yhdessä nuoresi kanssa. Itselleni isäni kanssa ajotaidon treenaaminen oli oikeasti tosi tärkeä kokemus, josta olen ihan älyttömän kiitollinen joka päivä.
-nainen ratissa, 25v.
[/quote]
Voi että, vähänkö ihana iskä sulla! <3 :')
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:57"] Automaattivaihteinen auto. [/quote] Ei kai sellaisella saa edes opettaa? t: ohis [/quote] Saa. Jos inssi suoritetaan automaatilla, tukee ajokorttiin maininta että on lupa ajaa ainoastaan automaattivaihteista autoa. Nykyään autokouluissa on todella vähän ajo-opetusta. Eihän siinä mitään jos on lapsesta asti rällännyt peltoautoilla mutta jos ei ikinä ole auton rattiin koskenutkaan, voi tuo opetus olla ihan riittämätöntä. Ei siinä auta kun harjoitella, mutta ihme on että noilla taidoilla on päässyt läpi inssistä?!
[/quote] No niin sitä minäkin eli ei koske ap:n tapausta.