Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranpennun ottamisesta kysymys?

Vierailija
05.10.2015 |

Tämä saattaa kuulostaa vähän typerältä kysymykseltä, mutta suokaa se anteeksi - kyse on minun ensimmäisestä koirasta. Eli; meille on tulossa lauantaina koiranpentu. Haemme sen kennelistä ja se on puhdasrotuinen jne kaikki lähtökohdat on varmasti kunnossa. Mutta: se on jo 4kk ikäinen, eli jonkin verran yli tuon koirien luovutusiän. Nyt sitten olen huolehtinut että kai se silti kiintyy meihin omistajiin jne? Joitain perusasioita pitäisi kai jo tuon ikäisen pennun osata, mitä jos kennelissä eivät ole opettaneet? Luin myös jostain että pennun sosialistamis kausi päättyy suunnilleen noihin aikoihin, eli se on sitten ollut siellä kennelin vastuulla ja meidän toimilla ei enää ole sen suhteen paljon tehtävissä, vai? Mies jo toppuutteli ja sanoi että turhaan huolehdin, mutta olisin kiitollinen jos joku viitsisi vastata. Tiedän kyllä että vaihtaahan aikuisetkin koirat kotia ihan hyvällä menestyksellä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Menetetty tapaus on. Saatte tunnevammasen pennun joka paskoo nurkkiin, murisee ja ei tottele vaikka olisitte cesar milan.

Vierailija
2/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:30"]Ei. Menetetty tapaus on. Saatte tunnevammasen pennun joka paskoo nurkkiin, murisee ja ei tottele vaikka olisitte cesar milan.
[/quote]

Kiitos, juuri sellainen vastaus kuin täältä oletin saavanikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:30"]Ei. Menetetty tapaus on. Saatte tunnevammasen pennun joka paskoo nurkkiin, murisee ja ei tottele vaikka olisitte cesar milan.
[/quote]

Kiitos, juuri sellainen vastaus kuin täältä oletin saavanikin.
[/quote]
Ole hyvä vain. Olen aina valmiina auttamaan. :)
- kakkonen

Vierailija
4/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis jatkatte kuin normipennun kasvatusta ja totutusta. Koira on saattanut jotain tapoja oppia tai olla oppimatta, mutta nyt sitten jatkatte totuttamista omaan perheeseenne ja opetatte käytöstapoja. Koirillakin voi jotain uhmaikiä olla, mutta sitkeästi opetatte tapoja. Luuletteko että kasvattaja on opettanut jo jotain ( kai olette kyselleet?).

Vierailija
5/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Juttele huolistasi kasvattajan kanssa, useimmat kasvattajat antavat mielellään myöhemminkin neuvoja, kun koira on jo teillä.

Vierailija
6/6 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyt sitten olen huolehtinut että kai se silti kiintyy meihin omistajiin jne? "

Kiintyy. Itse asiassa tuon ikäinen on uuden omistajan kannalta paljon helpompi kuin se 7-8-viikkoinen. Aikuinenkin koira kiintyy uuteen omistajaan, samoin minkä tahansa ikäinen pentu.

"n yli tuon koirien luovutusiän. Nyt sitten olen huolehtinut että kai se silti kiintyy meihin omistajiin jne? Joitain perusasioita pitäisi kai jo tuon ikäisen pennun osata, mitä jos kennelissä eivät ole opettaneet? Luin myös jostain että pennun sosialistamis kausi päättyy suunnilleen noihin aikoihin, eli se on sitten ollut siellä kennelin vastuulla ja meidän toimilla ei enää ole sen suhteen paljon tehtävissä, vai? "

Ei tuonikäisen pennun välttämättä tarvitse mitään osata. Opettaa voi koko iän, ja aloittaa voi vaikka koiran ollessa jo aikuinen. 

Itse olen tuosta sosiaalistamisesta aina ollut sitä mieltä, että se on aika lailla hömpötystä, jota tarvitaan vain jos rotu/yksilö on ei-toivotun arka. Itse en ole ikinä sosiaalistanut koiria mitenkään erityisesti, ja niin ne vaan on aina olleet hyvin itsevarmoja ja rauhallisia tilanteessa kuin tilanteessa.

Pääasia koiralle laumaeläimenä on, että se kokee että laumanjohtajaan, siis siihen ihmiseen, voi luottaa. Jos ne kokevat näin, niin luottavat kyllä että esim. toisten kohtaamistilanteessa omistaja ei ensinnäkään vie vaarallisiin paikkoihin ja jos tulee jotain, omistaja puolustaa. Uusissa tilanteissakin ovat rauhassa, jjos luottavat omistajaansa. Esim. itse muutin maalta Helsinkiin 8 vuotta sitten 4 koirani kanssa, eikä mitään ongelmia ollut tottua ihmisvilinään, kulkuneuvoihin eikä mihinkään, vaikka koskaan ei ollut nuorempana sellaiseen totutettu.

Mutta jos sitten joku pentu tai koira onkin arka, niin sosiaalistaa ja totuttaa voi kyllä aikuisessakin iässä. Se vaatii vähän enemmän työtä, jos arkuus on päässyt jo vahvistumaan koiran ominaiseksi reagointitavaksi, mutta onnistuu kyllä. Erittäin harvassa on ne hermorakenteeltaan suorastaan vialliset yksilöt, joita ei saa tottumaan esim. perheen tai kaupungin normaalielämään, vaan pärjäävät vain esim. sinkun koirana rauhallisessa ympäristössä.

t. koirankasvattaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi