Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden erityisherkän parisuhde - kokemuksia?

Vierailija
05.10.2015 |

Hei,

olen elämyshakuinen erityisherkkä ja olen seurustellut muutaman kuukauden erityisherkän miehen kanssa. Hän ei ole elämyshakuinen.

Olemme molemmat eronneita ja meillä on lapsia. Olemme ehkä epätyypillisiä erityisherkkiä sikäli, että olemme molemmat hyvin sosiaalisia ja puheliaita ja ulospäinsuuntautuneita. Erityisherkkinä tietysti myös kaipaamme paljon palautumista ja rauhaa.

Ensi tapaamisestamme lähtien meitä kosketti valtavasti se, miten näimme toistemme "sosiaalisen kuoren" läpi. Edelleen aistimme herkästi toistemme mielenliikkeet ja tunnelmat ja tunnemme syvästi toistemme tunteet. Tästä johtuen suhteemme kasvoi hyvin nopeasti hyvin intiimiksi (sekä henkisesti että fyysisesti). Tästä samasta johtuen riitelemmme tosi paljon, pahoitamme herkästi mielemme ja turhaudumme. Analysoimme liian tarkasti toistemme sanomiset, teemme pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ja tutkimme tuntojamme rasittavuuteen asti.

Millainen suhde teillä muilla on, jotka olette erityisherkkä pari? Olisi hauskaa saada aiheesta kunnon pohdintaa aikaiseksi.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:59"]

[/quote]

Yritätkö sie sanoa, et sitä pitäs van mennä kaappiin ja yrittää peitellä omaa piirrettään? 

M39

[/quote]

Tätähän ei-erityisherkät ajattelee, että meissä on jotain vikaa, ja jollain terapialla ja lääkkeellä pitäisi saada ne häiritsevät oudot piirteet tasoitettua, ja meidät normaaleiksi ihmisiksi. Minulle on sanottu että olen rikki ja tarvitsen terapiaa, koska kukaan normaali ihminen ei koe asioita näin, eikä kukaan normaali ihminen halua olla kanssani.

12

[/quote]

Niin on minuakin käsketty mennä lääkäriin, kun " Eihän noin voi ajatella"

M39

Vierailija
2/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos M39, löysin tietoa ja yhdistyksen. Testit nyt eivät jättäneet mitään epäilyksen varaa, mutta sen nyt jo arvasinkin.

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi monet eivät suostu tunnustamaan erityisherkkyyttä. Kai ihmiset nyt itse tietävät, miten herkkiä ovat. Ei tarvitse asiasta mitään tietämättä alkaa tyrmäämään, jos ei asiasta ymmärrä tai ole omakohtaista kokemusta.

Äidilläni on joskus nuoruudessaan diagnosoitu ylivilkas autonominen hermosto, eli hän reagoi paljon herkemmin pieniinkin juttuihin kuin normaalisti toimivan hermoston omaava. Itse epäilen, että minulle on periytynyt myös sama vaiva, koska olen myös todella herkkä.

Alkakaapa sitten tyrmäämään fysiologista tosiasiaa aivan urakalla, emmehän minä ja äitini mitenkään voi olla erityisen herkkiä, koska erityisherkkyyttähän ei ole olemassa. Kaikki ihmiset ovat aivan samalla pökkelötasolla herkkyydessä, eikä kukaan ole yhtään toista herkempi missään asiassa.

Vierailija
4/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:52"]M 39 ja 12! Ihan mahtavia huomioita! Tuokin ettei kotitöitä tarvitse laskea tai ettei omaa orgasmia metsästetä koko ajan. En ole koskaan ennen nauttinut näin valtavasti esim. suuseksin antamisesta kuin nyt. Sitä vaan haluaa niin paljon toiselle hyvää - ja toinen minulle. :) Tuo oli myös hyvä huomio, että toisen ilosta, onnesta ja nautinnosta saa valtavasti itselleen onnea. [/quote] Ihan normaaleja asioita normaaleissa parisuhteissa. Noinhan se on meilläkin eikä olla mitään erityisherkkiä tietääksemme. Se on ihan sitä rakkautta.

[/quote]

Tottakai se on rakkautta, sitä vaan on haasteellista saavuttaa jos monilla ihan perustavanlaatuisilla tavoilla ei ymmärrä toisiaan. Herkkä ihmettelee, miten toinen voi toimia noin, kun tietää miten kurjaa se minulle on. Ei välitä miltä minusta tuntuu eikä voi rakastaa minua. Ei-herkkä ihmettelee, mikä diiva se toinen on että väittää noin pienestä kärsivänsä. Ei voi olla tosissaan vaan vedättää minua.

Herkkä sanoo että tuo tuntuu kurjalta, ei-herkkä sanoo että sussa on jotain vikaa jos tuollainen tuntuu kurjalta, mene nuppilääkärille. Herkkä sanoo että mä nyt oon tällainen, en mä sille mitään voi, ja ei-herkkä sanoo että sä et edes yritä oppia tulemaan ihmisten kanssa toimeen, olet itsekäs.

Kunnioitus ja luottamus menee, ja rakkaus siinä mukana.

12

Vierailija
5/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:52"]M 39 ja 12!

Ihan mahtavia huomioita! Tuokin ettei kotitöitä tarvitse laskea tai ettei omaa orgasmia metsästetä koko ajan. En ole koskaan ennen nauttinut näin valtavasti esim. suuseksin antamisesta kuin nyt. Sitä vaan haluaa niin paljon toiselle hyvää - ja toinen minulle. :)

Tuo oli myös hyvä huomio, että toisen ilosta, onnesta ja nautinnosta saa valtavasti itselleen onnea.
[/quote]

Ihan normaaleja asioita normaaleissa parisuhteissa. Noinhan se on meilläkin eikä olla mitään erityisherkkiä tietääksemme. Se on ihan sitä rakkautta.
[/quote]

Oho. Tein testin ja olenkin erityisherkkä. Niin on testin mukaan myös mieheni. No olen aina tiennyt olleeni outo mutta nyt se sai selityksen :D Pitääkin tutkia lisää.

Vierailija
6/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:52"]M 39 ja 12! Ihan mahtavia huomioita! Tuokin ettei kotitöitä tarvitse laskea tai ettei omaa orgasmia metsästetä koko ajan. En ole koskaan ennen nauttinut näin valtavasti esim. suuseksin antamisesta kuin nyt. Sitä vaan haluaa niin paljon toiselle hyvää - ja toinen minulle. :) Tuo oli myös hyvä huomio, että toisen ilosta, onnesta ja nautinnosta saa valtavasti itselleen onnea. [/quote] Ihan normaaleja asioita normaaleissa parisuhteissa. Noinhan se on meilläkin eikä olla mitään erityisherkkiä tietääksemme. Se on ihan sitä rakkautta. [/quote] Oho. Tein testin ja olenkin erityisherkkä. Niin on testin mukaan myös mieheni. No olen aina tiennyt olleeni outo mutta nyt se sai selityksen :D Pitääkin tutkia lisää.

[/quote]

Vai teit oikein testin. No teepä seuraavaksi sellainen facebookin tai muun vastaavan älykkyystesti, niin huomaat olevasi yhtä älykäs kuin A. Einstein.

Vierailija
7/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikoikaa, älkää olettako tuntevanne toisianne ja tietävänne ilman sanoja, mitä toinen ajattelee. Vaikka osa tuntemuksista menisi oikein, menee osa myös auttamatta väärin - varsinkin suhteen alussa, sillä teillä kuitenkin on erilaiset taustat ja kokemukset, jotka värittävät niitä tulkintoja. Niistä väärinkäsityksistä syntyy sitten riitoja. Kahden herkän suhde vaatii ihan yhtä paljon työtä kuin mikä tahansa muukin suhde. Ehkä joskus jopa enemmän, sillä konkreettisia kehityksen kohteita voi olla vaikea havainnoida ja sanattoman viestinnän tulkitsemisen helppous tekee liian vaivattomaksi vain olettaa tietävänsä, mitä toisen päässä liikkuu, ilman että vaivautuu oikeasti kysymään. 

Itse olen huomannut viihtyväni paremmin suhteessa, jossa intuitiolla ei ole niin suurta sijaa, sillä ainainen toisen tulkitseminen on myös todella uuvuttavaa. Lisäksi, en kaipaa tuolle puolelle itsessäni yhtään kannustusta, koska muuten taipuisin jo eskapismin puolelle. ;D

Vierailija
8/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa itselleen tämän erityisherkkä -ominaisuuden, niin miksi samalla yhtäkkiä muut muuttuvat vähempiarvoisiksi, pökkelöiksi - joilla ei ole mITÄÄn mahdollisuutta ymmärtää herkän erityisherkän mieletöntä kokemusmaailmaa... Voisiko tällainen ihminen olla, paitsi ehkä erityisherkkä, myös erityisomahyväinen, erityisrasittava ja erityisitsekeskeinen?

Vierailija
9/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:35"]

Kun ottaa itselleen tämän erityisherkkä -ominaisuuden, niin miksi samalla yhtäkkiä muut muuttuvat vähempiarvoisiksi, pökkelöiksi - joilla ei ole mITÄÄn mahdollisuutta ymmärtää herkän erityisherkän mieletöntä kokemusmaailmaa... Voisiko tällainen ihminen olla, paitsi ehkä erityisherkkä, myös erityisomahyväinen, erityisrasittava ja erityisitsekeskeinen?

[/quote]

Voisi googlettaa ensin mitä sillä erityisherkällä tarkoitetaan. Joillekin se tarkoittaa että väsyy väkijoukoissa, toiselle että äänet kuulostaa epämiellyttävän kovilta. Mikään tästä ei edellytä itsekeskeisyyttä, ne ovat vain fyysisiä ominaisuuksia. Niin oudolta kuin se kuulostaa, toisten tunteiden aistiminen kuuluu myös näihin joille ei voi mitään. Ikään kuin olisi radiolähetin joka vastaanottaa voimistettuna kaikkien työkavereiden vitutukset, pms-oireet, ja vaihdevuodet, sen kun joku on aamulla riidellyt kotona miehen kanssa, sen kun puolisolta nousee savu korvista koska pomo haukkui. Mihinkään tähän ei saa tekstitystä, se vain tuntuu itsellä pahana olona.

Tällainen ei saa kovin omahyväiseksi. Olisi kovin paljon helpompaa elää ilman sitä. Varsinkin kun ihmisten reaktio on juuri tuo kuin sinun.

Vierailija
10/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

on kai niitä noita ylimielisiä erityisherkkiä ihan samalla tavoin kuin ylimielisiä on missä tahansa ihmisjoukossa. Itse en koe että erityisherkkyys on sen hienompaa tai huonompaa kuin mikää muukaan. Sen sijaan erityisherkän on hyvä tiedostaa itsessään tämä ominaisuus - tietoisuus helpottaa elämää kun ymmärtää itseään ja muita paremmin.

Joo kahden erityisherkän suhde on haastava juuri tuon jatkuvan ärsykkeiden tulkinnan vuoksi. Toi oli hyvä neuvo että kannattaa kysyä eikä olettaa. Usein tulkinnat vievät harhaan. Kuuntelemme toisiamme tosi intensiivisesti ja sitten päässämme saatamme yhdistellä erillisiä kommentteja yhteen ja saada aikaan ihan ihmeellisiä johtopäätöksiä, joista sitten pahoitamme mielemme. :)

Riitelymme on kamalaa, intensiivistä ja tulista, mutta sovimme riitaa niin kauan ja perusteellisesti, ettei kumpaakaan varmasti jää vaivaamaan mikään. Tämä on lähentänyt meitä valtavasti.

Ap

Vierailija
11/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen erityisherkkä? Molemmat keksineet itsellenne jonkin kyökkidiagnoosin.

Vierailija
12/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Kaksi ihan tavallista ihmistä, onko pakko vääntämällä vääntää itsestään jotain erityistä.

Vierailija
13/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa nro 2 että jaksat kommentoida asiaa, joka ei sinua kiinnosta ja josta et mitään tiedä. :)

Tiedoksesi että kyse ei ole diagnoosista eikä sairaudesta vaan ihmisen erityispiirteistä, joita tällä hetkellä tutkitaan hyvin laajasti psykologiassa.

Vierailija
14/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:14"]

Hauskaa nro 2 että jaksat kommentoida asiaa, joka ei sinua kiinnosta ja josta et mitään tiedä. :)

Tiedoksesi että kyse ei ole diagnoosista eikä sairaudesta vaan ihmisen erityispiirteistä, joita tällä hetkellä tutkitaan hyvin laajasti psykologiassa.

[/quote]

Hohhoijaa kaikilla ihmisillä on "erityispiirteensä" ja tätä tervejärkiset kutsuvat "luonteeksi". Ei tarvitse mitään pseudotermejä ja diagnooseja ruveta itselleen keksimään.

Vierailija
15/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi ihmiset jaksavat ärsyyntyä asiasta joka ei heitä kosketa mitenkään!

Odotan kiinnostuneena asiallisia vastauksia. Mieheni on erityisherkkä, minä en.

T. Toinen asiasta hyvin kiinnostunut ja siihen perehtynyt

Vierailija
16/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juu ja muoti-ilmiö, kuten jokaisen ihmisen exä on nykyään narsisti. Koska muotisana. 

Vierailija
17/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, nykyaika tuottaa kaiken tyyppisiä uusia häiriötiloja.

Vierailija
18/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:17"]

Just joo, nykyaika tuottaa kaiken tyyppisiä uusia häiriötiloja.

[/quote]

Näin. 

Ja tuo toisten tunteiden aavistaminen, aivan kun se ei olisi normaalia tavallisessa parisuhteessa, oppii tuntemaan toisen hyvin ja tuntemaan mitä toinen tuntee. Me miehen kanssa osataan lopettaa toistemme lauseet, tiedetään mitä toinen ajattelee usein jne. Silti emme ole erityisiä taitoinemme, vaan normaaleja tuntevia ihmisiä.

Vierailija
19/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin, niitä piirteitä on meillä jokaisella. Toinen on herkkä aiheelle x ja toinen taas toiselle. Kaikkiko on erityisherkkiä. Toki.

Vierailija
20/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalt kohdalta voin sanoa, et noi riidat ja väittelyt johtuvat siitä, ette osaa kontrolloida omaa erityisherkkyyttään. Puhumisen kautta tilannetta voi helpottaa ja kun itse tiedostaa oman herkkytensä ja hyväksyy tunteensa. Erityisherkkyys kannattaa kääntää vahvuudeksi. 

M39

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme