Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden erityisherkän parisuhde - kokemuksia?

Vierailija
05.10.2015 |

Hei,

olen elämyshakuinen erityisherkkä ja olen seurustellut muutaman kuukauden erityisherkän miehen kanssa. Hän ei ole elämyshakuinen.

Olemme molemmat eronneita ja meillä on lapsia. Olemme ehkä epätyypillisiä erityisherkkiä sikäli, että olemme molemmat hyvin sosiaalisia ja puheliaita ja ulospäinsuuntautuneita. Erityisherkkinä tietysti myös kaipaamme paljon palautumista ja rauhaa.

Ensi tapaamisestamme lähtien meitä kosketti valtavasti se, miten näimme toistemme "sosiaalisen kuoren" läpi. Edelleen aistimme herkästi toistemme mielenliikkeet ja tunnelmat ja tunnemme syvästi toistemme tunteet. Tästä johtuen suhteemme kasvoi hyvin nopeasti hyvin intiimiksi (sekä henkisesti että fyysisesti). Tästä samasta johtuen riitelemmme tosi paljon, pahoitamme herkästi mielemme ja turhaudumme. Analysoimme liian tarkasti toistemme sanomiset, teemme pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ja tutkimme tuntojamme rasittavuuteen asti.

Millainen suhde teillä muilla on, jotka olette erityisherkkä pari? Olisi hauskaa saada aiheesta kunnon pohdintaa aikaiseksi.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:55"]

Vielä:

oletteko erityisherkät huomanneet, että suhteessa on valtavasti ns. ydinhetkiä tai merkityksellisiä, symbolisia hetkiä? Olen aina itse huomannut näitä hetkiä, jolloin suhde on siirtynyt selvästi syvemmälle tasolle tai luottamus toiseen on vahvistunut. Aiemmissa suhteissa olin näiden huomioideni kanssa aivan yksin. Nyt toinen huomaa ne samat! Saattaa sanoa: "ihanaa ku eilen sanoit sen mitä sanoit - nyt olen sinua vielä lähempänä kuin ennen".

Aiemmissa suhteissa nämä jutut menivät toiselta aina vähän ohi...

[/quote]

Olen huomannut. Seurustellessani toisen erityisherkän kanssa meillä oli näitä timanttihetkiä, joita ei muissa parisuhteissa ollut syntynyt. Se on ihana tunne, kun molemmat voimakkaita tunteita ja hetken ainutlaatuisuuden. 

M39

Vierailija
62/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kertaamme yhdessä näitä erityishetkiä, maistelemme ja hehkuttelemme niitä. Ne luovat meille valtavaa yhteisyyttä. Oli ihanaa kun toinenkin on kokenut ne samoin, ja tuntee niissä saman hehkun.

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:50"]

M39, miten sait tietää erityisherkkyydestäsi?

12

[/quote]

Se tuli esille, kun aloin käymään psykoterapiassa. Luin sitten netistä enemmän tietoa ja tein niitä testejä. Tulos oli ihan selkee.

M39

[/quote]

Mitä testejä? Mistä luit? Minä olen vasta törmännyt tähän termiin, mutta kaikki oireet täsmää. Monelle asialle elämässäni löytyi selitys, muun muassa kun äiti ihmetteli, miksi paitani piti aina olla tungettuna housuihin sileästi, ei mytyssä :)

12

[/quote]

Googleta erityisherkkä. Sieltä löytyy myös pikatestejä, saa verrata omaa käytöstään väitteisiin.

M39

Vierailija
64/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:52"]M 39 ja 12!

Ihan mahtavia huomioita! Tuokin ettei kotitöitä tarvitse laskea tai ettei omaa orgasmia metsästetä koko ajan. En ole koskaan ennen nauttinut näin valtavasti esim. suuseksin antamisesta kuin nyt. Sitä vaan haluaa niin paljon toiselle hyvää - ja toinen minulle. :)

Tuo oli myös hyvä huomio, että toisen ilosta, onnesta ja nautinnosta saa valtavasti itselleen onnea.
[/quote]

Ihan normaaleja asioita normaaleissa parisuhteissa. Noinhan se on meilläkin eikä olla mitään erityisherkkiä tietääksemme. Se on ihan sitä rakkautta.

Vierailija
65/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:59"]

[/quote]

Yritätkö sie sanoa, et sitä pitäs van mennä kaappiin ja yrittää peitellä omaa piirrettään? 

M39

[/quote]

Tätähän ei-erityisherkät ajattelee, että meissä on jotain vikaa, ja jollain terapialla ja lääkkeellä pitäisi saada ne häiritsevät oudot piirteet tasoitettua, ja meidät normaaleiksi ihmisiksi. Minulle on sanottu että olen rikki ja tarvitsen terapiaa, koska kukaan normaali ihminen ei koe asioita näin, eikä kukaan normaali ihminen halua olla kanssani.

12

Vierailija
66/72 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:55"]Vielä:

oletteko erityisherkät huomanneet, että suhteessa on valtavasti ns. ydinhetkiä tai merkityksellisiä, symbolisia hetkiä? Olen aina itse huomannut näitä hetkiä, jolloin suhde on siirtynyt selvästi syvemmälle tasolle tai luottamus toiseen on vahvistunut. Aiemmissa suhteissa olin näiden huomioideni kanssa aivan yksin. Nyt toinen huomaa ne samat! Saattaa sanoa: "ihanaa ku eilen sanoit sen mitä sanoit - nyt olen sinua vielä lähempänä kuin ennen".

Aiemmissa suhteissa nämä jutut menivät toiselta aina vähän ohi...
[/quote]

Itsekin olen suhteessani kokenut tällaisia kokemuksia, ja olen saanut netissä tekemästäni testistä "saatat olla erityisherkkä", mutta en kyllä koe ollenkaan olevani sellainen.

Vierailija
67/72 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse erityisherkkä ja tapasin uuden poikaystävän. Huomasin, että on on myös ja vielä vahvemmin kuin minä. Kenenkään muun kanssa rakastuminen ja rakastaminen ei ole ollut näin ihanaa ja intensiivistä.

Vierailija
68/72 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ei kannata keskustella herkkyydestä. Eikä kyllä mistään muustakaan sen puoleen.

Vierailija
69/72 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista keskustelua (jos jättää pois nuo jotka vaan haluavat rähjätä asiasta, joka ei edes heitä koske tai kiinnosta).

Olen nyt elänyt kahden erikoisherkän parisuhdetta jo yli vuoden. Melkoista vuoristorataa tama on. Rakkautta en missään vaiheessa ole epäillyt mutta rankkaa on välillä juuri tämän jatkuvan toisen analysoinnin ja heijastamisen takia.

Tämä erityisherkkyyshän ei ole mikään naistenlehtien tai facebookin keksintö vaan psykologi Aaronin (Aronin?) esittelemä ilmiö josta hän on kirjoittanut arvostetun kirjankin. Psykologiassa ihan tunnistettu ja tunnustettu piirre, joka ei tietenkään selitä kaikkea ihmisessä mutta antaa eväitä juuri tällaisen erityisherkän ihmisen kokemusten ymmärtämiseen.

Vierailija
70/72 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tästä aiheesta palstalaisilla vielä kokemuksia jaettavana? :) Oletteko lukeneet Aronin erityisherkkyydestä kertovia kirjoja, suositteletteko luettavaksi?

Vierailija
71/72 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myös mieheni kanssa molemmat erityisherkkiä. Heti suhteen alkuvaiheissa huomasimme, että meillä on paljon samoja herkkyyden piirteitä. Molemmat väsähdetään kauppareissun jälkeen. Me molemmat panostetaan enemmän muutamaan todelliseen ystävään kuin tuttavuuksiin. Aistimme helposti toistemme tunteet. Hän on hyvin herkkä valolle ja minä ruoan koostumukselle. Olemme molemmat yli empaattisia emmekä kestä riitelyä, vaikka on sitä tullut riideltyäkin. Panostamme molemmat kotiin ja harrastuksiin. Tarvitsemme omaa aikaa, hänelle se on kitaran soittoa ja minulle maalaamista tai ompelemista. Kunpikaan ei pysty olemaan hälinässä joten käymme kaupassa illalla kun muita ei siellä juurikaan enään ole. Minä en ole kovin hissukka ja olen aika touhukas persoona, mutta tarvitsen sen tasapainoksi sitten suuremmalta määrin hiljaisuutta. Asuimme ennen pääkaupunkiseudulla, mutta muutimme yhteen vähän kauemmaksi hälinästä ja melusta. Totta mitä aikaisemmin kirjoitettiin että luottamus on ISO juttu. Keskusteleminen on hyvin tärkeää ja kumpikaan ei pysty mököttämään vaan asiat pitää saada puhuttua ja ratkottua.

Vierailija
72/72 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta!

Olen epäröinyt syventämästä ystävyyttä parisuhteeksi toisen erityisherkän kanssa, kun olen ajatellut, että minulla pitäisi mieluiten olla mahdollisimman tavanomainen kumppani, jotta parisuhde ja elämä ylipäänsä voi onnistua aikuiseen, tasapainoiseen malliin. Tunnistan valtavasti noita ketjussa mainittuja hetkiä ja tuntemuksia ja on ihana kuulla että näiden ominaisuuksien mukana tulee parisuhteeseen myös positiivisia vaikutuksia. Itsellä myös ollut paljon lyttäyskokemuksia näiden ominaisuuksien takia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi