Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljaton ja kalaton märkäruoka kissalle - vinkkejä?

Vierailija
04.10.2015 |

Epäilen, että kissani on allerginen joko viljalle tai kalalle. Se nuolee etenkin vatsaa ja takajalkojen sisäosia, jotka ovat lähes karvattomat. Myös Eläinlääkäri epäilee vilja tai kala-allergiaa tai stressiä koska madotus on kunnossa. Kissani syö Applaws merkin kanaraksuja jonka olen todennut hyväksi, mutta saman merkin märkäruoka ei kelpaa. On vain hankalaa löytää märkäruokaa jossa ei olisi sekä viljaa ja kalaa. Olisiko kellään vinkkejä viljattomista ja kalattomista märkäruuista?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Itsekin olen miettinyt voisiko kyse olla stressistä. Aiemmin kissallani oli ongelmana se että se rapsutti jatkuvasti korviaan ja korvat olivat täynnä kahvipurumaista töhnää. Korvia täytyi puhdistaa viikoittain. Noihin aikoihin syötin kissalle vielä kaupan raksuja mutta ell kehotuksesta vaihdoin ne eläinkaupoissa myytäviin raksuihin, juuri tuohon Applaws merkkiin. Tuo korvien tukkeutuminen loppui kuin seinään ja olen nyt joitakin vuosia ostanut raksut pelkästään eläinkaupasta.

Laadukasta ja kissalle kelpaavaa märkäruokaa on ollut hankala löytää. Kaupan ruoista Latzin pussiruoka on sen herkkua, samoin keitetty sei, mutta mielelläni ostaisin jotain laadukkaampaa. Mahan rapssuttelu ja nuoleminen alkoi vasta n. vuosi sitten (kissa nyt 7), eli periaatteessa syy voisi olla stressikin. Mutta mistä...en osaa sanoa. Kissani on erittäin sosiaalinen ja viihtyy mun seurassa. Leikin sen kanssa mutta se saa omaa aikaakin. Meillä ei ole tapahtunut mitään muutoksia, sillä on kissakaveri joka otettiin meille 7 v sitten samaan aikaan, se pääsee halutessaan ulos, se hiirestää. Olen käynyt eläinlääkärissä pari kertaa tätä ohimennen näyttämässä. Kerran ell puristi siltä takapäästä jotain rauhasia ja sieltä tuli pahanhajuista nestettä. Kissa sai ilmeisesti kortisonipiikin ja nuoleminen lakkasikin ja karvat alkoivat kasvaa. Mutta jonkin ajan kuluttua vaiva taas palasi.

Vähän tuli pitkä viesti mutta tuntuu kurjalta kun kissalla tämmöinen vaiva.

Vierailija
2/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi ihan vaan eri lihat? Raakana tai kypsänä, kummin kissalle paremmin maistuu. Tulee halvemmaksikin. Voit myös suosia kotimaista niin halutessasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:09"]Mites olisi ihan vaan eri lihat? Raakana tai kypsänä, kummin kissalle paremmin maistuu. Tulee halvemmaksikin. Voit myös suosia kotimaista niin halutessasi.
[/quote]
Lihaa ei todellakaan, itsekin olen harrastanut vain vegaani kissoja jo 15 vuotta ja 14. kissakin jo menossa. Soija on hyvää ja ruohoja syövät mielellään. Ituja ei moni kissa ole edes muistanut. Varoituksen sana kissalla ei ole periaatteita ja jos pääsee ulos niin voi viikkoja kun elää ulkona ei vegasnisesti. Yhden kissan joka eli useamman vuoden sain takaisin kun oli ollut lähes puolivuottakin karkuteillä. Se sirutus on kallista kun uuden kissan kuitenkin ehkä joutuu ottamaan ennen ulkomaan matkaa.
Minulla kun oli sitten samaan aikaan kaksi kissaa ja nuorempi kuoli vielä ensin.

Vierailija
4/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että halpamerkkien märkäruokia on turha katsella... Miten olisi britcare kanaruuat? Tai ne 0% nonsense ruuat? Niitä saa ainakin musti&mirristä!

Vierailija
5/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö eläinlääkäri osannut suositella mitään ruokintaa/hoitoa?

Vierailija
6/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin allergiaa, jos kortisoni auttoi? Eliminaatiodieetti aiheellista(?), googleta aiheesta. Ja myös kissojen terveyteen liittyvistä asioista löytyy paljon tietoa netistä, mm. anaalirauhasista.

Vierailija
7/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaruoka? Tiedät taatusti mitä kissan lautasella on eikä tarvii tuoteselosteita tihrustella...

Vierailija
8/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa, sydäntä, maksaa, kieltä, munuaista....

Vierailija
9/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nirppikselle kelpaa Thriven ja Canaganin kanamärkäruuat. Aiemmin kelpasi myös Applaws, ei enää...

Vierailija
10/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kissojen ruokinta hukassa nykyään. Kissat syö lihaa. Siis lihaa!!

Vierailija
11/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut power of nature-ruuat:

http://sydanystavan.valmiskauppa.fi/power-nature-power-nature-natural-cat-sailykeruuat-c-31_32_59_38.html

Noita saa myös eri kiviljalkaliikkeistä, Sydänystävän sivuilla lista jälleenmyyjistä.

Natures menu, esim kana ja nauta:

https://www.mustijamirri.fi/kissat/kissan-ruokinta/markaruoka/natures_menu

Vierailija
12/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kypsentää maustamatonta kanaa, mutta ei kelvannut. Raakaa jauhelihaa annan silloin tällöin, mutta riittääkö pelkkä raksu ja liha, tarkoitan onko se liian yksinkertaista? Tulisiko antaa jotain ravinteita noiden lisäksi?

Vierailija
13/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:21"]

Kyllä on kissojen ruokinta hukassa nykyään. Kissat syö lihaa. Siis lihaa!!

[/quote]

Toki, mutta raakaruokaan pitää lisätä itse vitamiinit. Laadukas purkkiruoka kuten Power of nature on myös hyvävaihto. Lihaa voi sitten syöttää myös.

Vierailija
14/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:25"]Olen kokeillut kypsentää maustamatonta kanaa, mutta ei kelvannut. Raakaa jauhelihaa annan silloin tällöin, mutta riittääkö pelkkä raksu ja liha, tarkoitan onko se liian yksinkertaista? Tulisiko antaa jotain ravinteita noiden lisäksi?
[/quote]
Kuivaruoka ja liha on loistava yhdistelmä. Ei tarvitse antaa lisätavinteita.

Vierailija
15/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:25"]

Olen kokeillut kypsentää maustamatonta kanaa, mutta ei kelvannut. Raakaa jauhelihaa annan silloin tällöin, mutta riittääkö pelkkä raksu ja liha, tarkoitan onko se liian yksinkertaista? Tulisiko antaa jotain ravinteita noiden lisäksi?

[/quote]

Omasta mielestäni on liian yksinkertaista, kissa tarvitsee lisäravinteita. Mikään naudanliha kun ei sille ole sitä luontaista ravintoa. Syötä raksuja, lihaa ja märkäruokaa. :)

Vierailija
16/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäri kehotti jättämään kaupan ruuat pois ja kokeilemaan viljatonta ruokaa. Nyt olen alkanut miettimään voisiko kyse ollakin kala-allergiasta kun monissa kissan liharuuissa saattaa olla kalaa. Stressiäkin ell epäili, mutta totesi että voi olla hankalaa selvittää sen syyt jos ei mitään todennäköisiä stressitekijöitä ole.

Vierailija
17/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:25"]Olen kokeillut kypsentää maustamatonta kanaa, mutta ei kelvannut. Raakaa jauhelihaa annan silloin tällöin, mutta riittääkö pelkkä raksu ja liha, tarkoitan onko se liian yksinkertaista? Tulisiko antaa jotain ravinteita noiden lisäksi? [/quote] Kuivaruoka ja liha on loistava yhdistelmä. Ei tarvitse antaa lisätavinteita.

[/quote]

No kyllä vaan tarttee. Joko kuivaraksu+liha+vitamiinit (tarvitsee sitten ap ottaa todella hyvin selville) tai sitten kuivaruoka+liha+märkäruoka.

Vierailija
18/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:25"]

[/quote]

Omasta mielestäni on liian yksinkertaista, kissa tarvitsee lisäravinteita. Mikään naudanliha kun ei sille ole sitä luontaista ravintoa. Syötä raksuja, lihaa ja märkäruokaa. :)
[/quote]
Höpöhöpö. Tutustu kissan ruokintaan. Kuivaruoka ja liha on oikein hyvä vaihtoehto. Märkäruualla ei siinä tee mitään. Ei siitä haittaakaan ole, jos on lihapitoista, mutta maksaa toki enemmän.

Vierailija
19/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hankalaa löytää märkäruokaa jossa ei olisi sekä viljaa että kalaa. Lisäksi kissa on tosi kranttu, monet laadukkaat ja kalliit ruuat on jättänyt syömättä. Tosin hinta ei ole mulle kynnyskysymys vaan toivoisin että tuo nuolemisen syy selviäisi.

Vierailija
20/39 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:25"] Olen kokeillut kypsentää maustamatonta kanaa, mutta ei kelvannut. Raakaa jauhelihaa annan silloin tällöin, mutta riittääkö pelkkä raksu ja liha, tarkoitan onko se liian yksinkertaista? Tulisiko antaa jotain ravinteita noiden lisäksi? [/quote]

Omasta mielestäni on liian yksinkertaista, kissa tarvitsee lisäravinteita. Mikään naudanliha kun ei sille ole sitä luontaista ravintoa. Syötä raksuja, lihaa ja märkäruokaa. :) [/quote] Höpöhöpö. Tutustu kissan ruokintaan. Kuivaruoka ja liha on oikein hyvä vaihtoehto. Märkäruualla ei siinä tee mitään. Ei siitä haittaakaan ole, jos on lihapitoista, mutta maksaa toki enemmän.

[/quote]

Olen tutustuntu ja tiedän kissan luontaisesta ruokavaliosta hyvin paljon. :) Vitaminoidun märkäruuan nimenomaan pitäisi olla kissan pääasiallista ravintoa. Lihapitoiset raksut ok ja liha on hyvä lisä, mutta kissalle ei todellakaan ole luontaista syödä naudanlihaa yms. Luuletko tosissasi että kissat metsästävät nautoja yms??? :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä