Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsät on pullollaan puolukkaa ja tänään kaupassa

Vierailija
04.10.2015 |

yhellä naisella oli kolme pakkausta valmista puolukkavispipuuroa kärryssään. !

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:09"]

Pk-seudulla ei ole puolukkaa. Itse olen todennut.

[/quote]

Sä mitään ole todennut. Nuuksion pohjoispuolen metsät vihdintielle asti, Uutelan ja Sipoonkorven seudut ja Tuusulan mäntykankaat olen tänä kesänä käynyt ristiin rastiin, ja puolukkaa on kohtalaisesti. Mustikkaa oli hyvin paljon. Sienistä tatteja heikosti, kantarelleja paljon. Suppilovahveroita tulee kohtalaisesti, niitä on ollut jo pari viikkoa.

t. suunnistaja  
[/quote]
Olenko väittänyt, ettei mustikkaa ole ollut? Mulla on pakastin täynnä mustikkaa. Joo, anteeksi. Sanoin väärin. Puolukkaa on: yksi siellä, toinen täällä.

Vierailija
22/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:43"]Vaatekaupat on turhia koska vaattet voi ommella itse!
[/quote]
Nyt kun mainitsit, olen tehnyt päällysvaatteita myöten vaatteet itselleni sekä lapsilleni.
Kengät ostamme.
Ompelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:02"]Kaivopuistosta oli jo puolukat poimittu.
[/quote]
Hyi, kaivarin kusimarjoja!

Vierailija
24/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:09"]

Pk-seudulla ei ole puolukkaa. Itse olen todennut.

[/quote]

Sä mitään ole todennut. Nuuksion pohjoispuolen metsät vihdintielle asti, Uutelan ja Sipoonkorven seudut ja Tuusulan mäntykankaat olen tänä kesänä käynyt ristiin rastiin, ja puolukkaa on kohtalaisesti. Mustikkaa oli hyvin paljon. Sienistä tatteja heikosti, kantarelleja paljon. Suppilovahveroita tulee kohtalaisesti, niitä on ollut jo pari viikkoa.

t. suunnistaja  
[/quote]

On laita tähän parhaat suppismestat. Autolle pitää Olla parkkipaikka,

Vierailija
25/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:09"] Pk-seudulla ei ole puolukkaa. Itse olen todennut. [/quote] Sä mitään ole todennut. Nuuksion pohjoispuolen metsät vihdintielle asti, Uutelan ja Sipoonkorven seudut ja Tuusulan mäntykankaat olen tänä kesänä käynyt ristiin rastiin, ja puolukkaa on kohtalaisesti. Mustikkaa oli hyvin paljon. Sienistä tatteja heikosti, kantarelleja paljon. Suppilovahveroita tulee kohtalaisesti, niitä on ollut jo pari viikkoa. t. suunnistaja   [/quote] Olenko väittänyt, ettei mustikkaa ole ollut? Mulla on pakastin täynnä mustikkaa. Joo, anteeksi. Sanoin väärin. Puolukkaa on: yksi siellä, toinen täällä.

[/quote]

Itse poimin pääkaupunkiseudun metsistä neljän tunnin reissulla kaksi sankoa puolukkaa. Enemmän en tarvitse. Ja jäi sinne vielä. Mutta jos et niitä löydä, turhaan minä kanssasi väittelen.

Vierailija
26/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispipuuroon tarvitaan ne puolukat, sokeria, mannasuurimoita ja hyvä olis olla vatkainkin..niin kyllä se helpompi on ostaa valmiina ja varmaan tulee halvemmaksi jos ajatellaan niin että pitää oletettavasti autoilla sinne metsään mennä, siitä tulee kuluja. 

Vierailija
27/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vokit on pullollaan naimaikäisiä ja -haluisia karvaisia ulkomaalaisia miehiä ja silti huomasin lentokentällä naisporukan lähtevän Turkkiin.

Vierailija
28/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kunnon emäntä; hain tänään kaksi ämpärillistä puolukoita. Toisen vein vanhalle äidilleni. Ai niin ja aamulla varhain leivoin jo sämpylöitä!

Ei vaan, kyllä minäkin välillä ihmettelen tätä ihmisten laiskuutta ja avuttomuutta, tarkoitan niitä jotka eivät oikeasti osaa ja viitsi tehdä juuri mitään itse, vaikka rahat on tiukilla. Mieluummin ostetaan kaikki valmiina ja kärvistellään rahapulassa kuin lähdetään vaikka sinne puolukkametsään tai leivotaan leipää.

Vierailija
29/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:09"] Pk-seudulla ei ole puolukkaa. Itse olen todennut. [/quote] Sä mitään ole todennut. Nuuksion pohjoispuolen metsät vihdintielle asti, Uutelan ja Sipoonkorven seudut ja Tuusulan mäntykankaat olen tänä kesänä käynyt ristiin rastiin, ja puolukkaa on kohtalaisesti. Mustikkaa oli hyvin paljon. Sienistä tatteja heikosti, kantarelleja paljon. Suppilovahveroita tulee kohtalaisesti, niitä on ollut jo pari viikkoa. t. suunnistaja   [/quote] On laita tähän parhaat suppismestat. Autolle pitää Olla parkkipaikka,

[/quote]

Suppispaikkoja löytyy joka puolelta. Omat varmat paikkani ovat Sipoonkorvessa, Tuusulan eteläosassa korpimaisemmilla alueilla ja Nuuksion ympäristön metsissä.

Eri vuosina sienet ja marjat kasvaa hieman eri paikoissa. Tänä vuonna mustikoita ja kantarelleja oli tavaomaista kuivemmilla paikoilla, ihan mäkien ja kallioiden laellakin. Puolukoita aivan vakiopaikoilla kuivilla kankailla ja kallioiden päällä. 

Tähän mennessä löytämistäni suppiksista suuri osa näyttää kärsineen kuivuudesta, ja parhaat löytyvät pikku notkelmista kuopista ja kallioiden alta. Soistuneilla paikoilla myös mättäillä ja puiden juurilla. 

Vierailija
30/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:04"]

Mä olen kunnon emäntä; hain tänään kaksi ämpärillistä puolukoita. Toisen vein vanhalle äidilleni. Ai niin ja aamulla varhain leivoin jo sämpylöitä!

Ei vaan, kyllä minäkin välillä ihmettelen tätä ihmisten laiskuutta ja avuttomuutta, tarkoitan niitä jotka eivät oikeasti osaa ja viitsi tehdä juuri mitään itse, vaikka rahat on tiukilla. Mieluummin ostetaan kaikki valmiina ja kärvistellään rahapulassa kuin lähdetään vaikka sinne puolukkametsään tai leivotaan leipää.

[/quote]

Kysymys on hyöty-panos suhteesta. Ei kannata ajella ympäriinsä keräämässä sankokaupalla puolukoita jos ei ole vispipuurolle (noin esimerkiksi) tarvetta suuria määriä. Ei se asioiden itse tekeminen ole mitenkään autuaaksi tekevä asia, vaan siinäkin pitää ottaa monta asiaa huomioon, että onko nyt järkevää vai ei. Pointti lähinnä nyt siinä, että emme voi lukea toisten ihmisten ruokakorista, miksi juuri tämä henkilö nyt ei ole käynyt metsässä itse keräämässä asiaa x ja y, eikä se muille ihmisille kuulukkaan.

Vierailija
31/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa myydään vispipuuron lisäksi paljon muutakin uusavuttomille ja ruuan hinnasta mitään välittämättömille ihmisille, kuten viipaloituja juustoa, kuutioituja kasviksia, valmiiksi paistettuja lettuja (siis ihan niitä isoja räiskäleen kokoisia) ym.

Onhan siinä vispipuuron tekemisessä oma vaivansa, mutta kun tuoreista puolukoista puuron surauttaa, maku kyllä palkitsee. Just äsken söin isosta kattilasta loput vispipuurosta, jonka tein muutama päivä sitten, ja nimenomaan tuoreista puolukoista. Kyllä oli hyvää!

Vierailija
32/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:04"]

Ei kannata ostaa koko lehmään maitolitran vuoksi.

[/quote]Naurattaa kommenttisi. tuli mieleen vanha vitsi, jossa puimuria ei kannattanut käynnistää oljenkorren vuoksi:)))))

Vierailija
33/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Minä poimin marjani suoraan kaupan pakastealtaasta. Miksi? Koska mä voin. En halua koluta metsissä, en halua käyttää aikaa niiden keräämiseen, puhdistamiseen, pussittamiseen enkä pakastamiseen.

Vierailija
34/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:04"]

[/quote]

Kysymys on hyöty-panos suhteesta. Ei kannata ajella ympäriinsä keräämässä sankokaupalla puolukoita jos ei ole vispipuurolle (noin esimerkiksi) tarvetta suuria määriä. Ei se asioiden itse tekeminen ole mitenkään autuaaksi tekevä asia, vaan siinäkin pitää ottaa monta asiaa huomioon, että onko nyt järkevää vai ei. Pointti lähinnä nyt siinä, että emme voi lukea toisten ihmisten ruokakorista, miksi juuri tämä henkilö nyt ei ole käynyt metsässä itse keräämässä asiaa x ja y, eikä se muille ihmisille kuulukkaan.

[/quote]

Aina voi miettiä, kannattaako ostaa kaupasta eteläafrikkalaisia säilöntäainepommimeloneja vai sittenkin mennä metsään, kerätä puolukoita ja syödä talvella lisäaineetonta puolukkasurvosta. Valinta on kuluttajan.

Vierailija
35/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:13"]

Kaupassa myydään vispipuuron lisäksi paljon muutakin uusavuttomille ja ruuan hinnasta mitään välittämättömille ihmisille, kuten viipaloituja juustoa, kuutioituja kasviksia, valmiiksi paistettuja lettuja (siis ihan niitä isoja räiskäleen kokoisia) ym.

[/quote]Ja ajatella. Joku saattaa syödä niitä vaikka oloissa, joissa EI PYSTY TEKEMÄÄN RUOKAA EIKÄ EDES VIIPALOIMAAN LEIPÄÄ. Kyllä moni suomalainen nainen osaa tehdä itse vispipuuroa, mutta ajattelukyky on hieman puutteellinen.

Vierailija
36/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:19"]

Niin? Minä poimin marjani suoraan kaupan pakastealtaasta. Miksi? Koska mä voin. En halua koluta metsissä, en halua käyttää aikaa niiden keräämiseen, puhdistamiseen, pussittamiseen enkä pakastamiseen.

[/quote]

Ihan hyvä periaate tuokin. Itse nautin siitä, että talvella marjoja syödessäni tiedän, mistä ne olen poiminut. Marja- ja sienireissut kun ovat kivoja retkiä, kahvit ja eväät mukaan.

Lapset kannattaa jättää kotiin pelailemaan, pitkästyvät helposti.

Kukin tavallaan.

Vierailija
37/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna mustikoita oli ihan tuhottomasti ja metsä alkaa 50 m päästä joten niitä tuli kerättyä enemmän kuin koskaan. Jos tietää hyvän paikan niin mikäs siinä on kerätessä. Suppilovahveropaikkaa etsin aikoinaan kaksi syksyä joten nyt menen vaan suoraan sinne :) minusta on hyvin ymmärrettävää että ei kerää mitään jos ei tiedä paikkoja tai ne on kaukana.

Vierailija
38/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk, puolukoita. En ole koskaan tykännyt.

Vierailija
39/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tykkäisin kerätä marjoja itse mutta en uskalla mennä yksin metsään ja iltaisin en edes oikein ehdi, joten viikonlopulle jää. Olen täysin suuntavaistoton. Muita marjoja olen tänä vuonna saanut, mutta puolukoita en, yksi viikonloppu meni "hukkaan" kun marjakaveri oli sairaana. Miestä ei oikein tahdo saada mukaan. Hänellä olisi hyvä suuntavaisto ja riittäisi, kun olisi ihan vaan kaverinakin. Ei vaan ilkeä olla poimimatta, eikä tykkää poimimisesta. Joskus tehty niin, että mies lähtee kalalle ja minä poimin näköetäisyydellä, mutta tänä vuonna ei meidän vakiopaikassa puolukoita ollut. 

Vierailija
40/46 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun  eräällä naisella oli ostoskärryissään pakasteseitiä, vaikka meressä on kalaa. Mutta oonkin sellainen, että aina ihmettelen muiden tekemisiä suu auki töllöttäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi