5-vuotiaan epäonnistuminen tädin synttärijuhlilla :(
Olimme isotätini 70-vuotisjuhlassa. Juhlasali oli täynnä porukkaa. Sukulaisia, ystäviä, korkeassa virassa olevia entisiä työkavereita. Olimme etukäteen luvanneet, että 5-vuotias tyttömme laulaa juhlassa. Tyttö on ollut innokas esiintyjä ja laulanut aiemminkin sukumme juhlissa. Oli halukas laulamaan myös täällä.
Harjoittelimme ja kaiken piti olla kunnossa. Kun tytön vuoro tuli esiintyä, hän menikin aivan lukkoon. Seisoi vain ja tuijotti yleisöä. Säestys meni menojaan, eikä hän laulanut yhtä ainutta säveltä.
Juhlan jälkeen isotäti tuli sanomaan tyttöni kuullen, että olisi toivonut hieman panostusta ohjelmaan. Oli kuulema "kehnoin" ohjelmanumero, jonka koskaan oli nähnyt.
Harmittaa todella paljon koko tilanne. Hieman se, että paljon harjoiteltu laulu ei onnistunutkaan. Isotädin käytös oli kuitenkin mielestäni todella järkyttävää. Kyllä noin pienen pitäisi saada esiintyä omilla ehdoillaan, eikä epäonnistuminen saisi olla katastrofi varsinkaan sitä seuraaville aikuisille.
Tyttö itse on epäonnistumisestaan kovin allapäin, enkä oikein tiedä, miten häntä parhaiten kannustaisin. En haluaisi, että hänen positiivinen suhtatumisensa esiintymiseen mureni nyt tähän päivään. :( No, ainakaan tuon sukulaisen juhlissa hän ei koskaan tule esiintymään. Murrr.
Kommentit (34)
Mielestäni lapsi ei ole mokannut tai epäonnistunut missään. Myös aikusille ja ihan ammatikseen julkisuudessa esiintyjille käy niin, että ei pysty esiintymään. Moka se ei missään tapauksessa ole vaan aivan inhimillinen asia.
Kysy, miltä tytöstä tuntui ja käykä tunteita läpi yhdessä, ette jää mitään pelkoa.
Kerrot tietysti, että noin voi joskus käydä kelle tahansa, myös aikuisille ja suurille tähdille, kun nousee estradille, sanat vain katoavat. Onneksi tyttärelläsi on vielä paljon aikaa kohdata yleisönsä, eikä se vähännä yhtään hänen taitojaan, vaan se on inhimillistä ja ymmärrettävää. Tyttäresi mene jostakin syystä vain "lukkoon", mutta ei kuitenkaan ole este seuraavalle ihanalle esiintymiselle.
Isotäti olisi kyllä anteeksipyynnön velkaa, hän käyttäytyi todella typerästi ja ala-arvoisesti.
"Uskoisin, että tätini olisi halunnut esitellä "laulavaa sukulaistyttöään" noille arvonvieraille"
Sinä olisit äitinä voinut sanoa, että ei käy, tyttö ei vielä esiinny.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:52"]Kyllä nyt ne tärkeät kollegat laittaa ison miinuksen merkintöihin tyttösi kohdalle, eikä kannata mennä yliopistoon. Amikseen vaan.
[/quote]
:D Tämä jotenkin upposi huumorintajuuni. Suvussamme, todellakin, ovat arvot jotenkin tuohon suuntaan. Sietäisi kunnon tuuletuksen koko suku! Ap.
Äitini täytti 70. Hän haukkui antamani lahjan juhliss ja kehui toisella hengen vedolla, miten paljon sikaan lahjoja. Minulta kysyi, voiko vaihtaa. Soitti parin päivän kuluttua ja pyysi lisää tuohon lahjaan liittyen. Ja taas parin päivän päästä soitti ja valitti, kun en ostanut itsellenikin samaa. Antamani lahja oli hänen toivE edes ollut. Huh! Paha mieli tulee iäkkäämmäklekun kuin 5-vuotias.
Olen samoilla linjoilla, lapsi ei saa luulla, että vaikka epäonnistuu, on hän silti todella lahjakas ja paras kaikista. Helposti kasvatetaan liian itseään täynnä olevia ihmisiä, jos ei osata olla rehellisiä puutteista. Tärkeintä on että lapsi oppii että yrittäminen on tärkeintä ja tuossa tapauksessa lapsi luovutti jo yrittämättä. Tietenkin te haluatte kasvattaa lapsenne pumpulissa typeryksiksi, joille ihmiset nauravat katsoessaan idolsin koe-esiintymisiä. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:54"]Jos olisi minun lapsi, ilmaisisin pettymykseni häntä kohtaan. Kyllä lapsen pitää saada rehellisesti kuulla, kun mokaa. En rankaisisi paljoa, mutta kyllä tuollaisen perheen häpäisyn jälkeen joku pieni ojennus (esim. yhden karkkipäivän menetys) olisi tarpeen.
[/quote]
Isotäti käyttäytyi dorkasti. Hän taitaa olla lapseton vanhapiika?
Toisaalta ihan maallikkona ihmettelen, miksi viisivuotias laitetaan esiintymään arvovieraille juhlasalissa. Kuulostaa Pohjois-Korean meinigiltä...vaikka toisaalta, kun lapsi on itse asiasta innostunut, niin väärin tietysti olisi kieltääkään.
tää on taas idiooteinta mitä täällä vähään aikaan on ollutkaan. Ei 5-vuotiaalle saa sälyttää tuollaisia paineita, esiintykään ite aikuiset ihmiset jos uskallatte. Mutta kun ette uskalla, niin laitatte 5-veen edustamaan koko sukua. Täysin daijua. Omat lapset rakastaa esiintyä meidän perheelle, mutta tosiaan perheelle, isovanhemmille ja läheisille ystäville. Koskaan en pyydä sitä, vaan esiintyvät oma-aloitteisesti ja spontaanisti silloin kun on sellainen fiilis. Aina ei ole. Ei tulisi pieneen mieleenikään, että heidän pitäisi jossain suurissa juhlissa nousta lavalle edustamaan, koska en itse ole koskaan uskaltanut sellaista tehdä. Jos heistä joskus tulee äitiään rohkeampia, niin sitten tulee, mutta ei väkisin tekemällä.
olihan taas niin veltto provo, että huh, huh! Koskas ap olikaan viimeksi linjoilla? Taisi olla silloin, kun hänen aloituksensa koski tapausta, jossa mummo oli kiskonut röökiä autossa ja viisivuotias oli ruvennut itkemään ja oksensi ja mummo hulluna huutamaan että noin huonotapainen nulikks saa kävellä lopun matkaa. Miksi sun aloitukset on aina näin omituisia? Samanlainen tarina aina, vanhempi nainen ja pieni tyttö. Dissaatko itse vanhoja naisia vai pieniä tyttöjä, vai molempia? Menisit sinäkin terapiaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:20"]"Uskoisin, että tätini olisi halunnut esitellä "laulavaa sukulaistyttöään" noille arvonvieraille"
Sinä olisit äitinä voinut sanoa, että ei käy, tyttö ei vielä esiinny.
[/quote]
Olet ihan oikeassa. Nyt harmittaa, etten toiminut noin, vaikka jälkeenpäin ajateltuna tuon "esittelyn" olisi voinut arvata. Ehkä siksi annoin mennä, koska tyttö itse oli halukas esiintymään ja oli esiintynyt usein aiemminkin. Toisaalta, tekevälle sattuu. Eli jos esiintyy, saattaa epäonnistua. Toivoisin isotädin tuon myös ymmärtävän.
-
Lapsen kanssa asia tuntuu toistaiseksi olevan käsitelty. Leikkii jo omia leikkejään. Juttelen hänen kanssaan uudestaan, jos ottaa itse puheeksi. Tai jos tulevaisuudessa esiintymiset alkavat pelottaa. Isotädille ajattelin illalla vielä soittaa ja puhua asiasta. Haluan purkaa vielä ajatuksiani hänen kommenteistaan. Itse tilanteessa en mielestäni osannut sanoa tarpeeksi selkeästi omaa kantaani. Saa nähdä, mitä tuumaa. Ap.
en usko sanaakaan tästä jutusta. Kukaan aikuinen ei oikeasti olisi niin urpo ja tyylitajuton, että rupeaisi oikeasti arvostelemaan pienen tytön jännityksen vuoksi epäonnistunutta esitystä kehnoksi ja vieläpä toteaisi, että olisi odottanut isompaa panostusta esitykseen. Jos paikalle olisi tilattu aikuisten esittämää, maksettua ohjelmaa, joka olisi jostain syystä kehnoa, niin juttu olisi toinen. Päinvastoin pientä olisi kannustettu ja kehuttu, että ihan hienostihan se meni, vaikka hiukan jännititkin. Provooooo.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:34"]olihan taas niin veltto provo, että huh, huh! Koskas ap olikaan viimeksi linjoilla? Taisi olla silloin, kun hänen aloituksensa koski tapausta, jossa mummo oli kiskonut röökiä autossa ja viisivuotias oli ruvennut itkemään ja oksensi ja mummo hulluna huutamaan että noin huonotapainen nulikks saa kävellä lopun matkaa. Miksi sun aloitukset on aina näin omituisia? Samanlainen tarina aina, vanhempi nainen ja pieni tyttö. Dissaatko itse vanhoja naisia vai pieniä tyttöjä, vai molempia? Menisit sinäkin terapiaan.
[/quote]
Eipä ole provo, valitettavasti. :( Itseasiassa ihan ensimmäinen aloitukseni. Tähän saakka olen lulenut teidän avauksianne ja kommentoinut pari kertaa. Sellaisen kuvan olen saanut, että täältä voi saada myös ihan asiallisia mielipiteitä ja uusia näkökulmia tilanteisiin. Siksi kirjoitin.
-
Hyviä ajatuksia täältä olen poiminutkin. Muun muassa tuo pohdinta, onko 5v liian nuori esiintymään ja millaisissa tilaisuuksissa hän voi esiintyä. Itse ainakin avoimella mielellä luen kirjoituksianne ja tätä asiaa aijon kyllä tulevaisuudessa pohtia erittäin tarkasti. Ap.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:54"]
Jos olisi minun lapsi, ilmaisisin pettymykseni häntä kohtaan. Kyllä lapsen pitää saada rehellisesti kuulla, kun mokaa. En rankaisisi paljoa, mutta kyllä tuollaisen perheen häpäisyn jälkeen joku pieni ojennus (esim. yhden karkkipäivän menetys) olisi tarpeen.
[/quote]
Voi .... mikä iskä oot. Sinänsä tyypillistä mieheltä ajatella ja kasvattaa noin.
[/quote]
Mistä päättelet kirjoittajan olevan mies?
Sopivassa tilanteessa -huom. ajoitus- voi keventäen todeta myös, että joskus esitys voi muuttua yllätysnumeroksikin, tavalla tai toisella. Hiljaisuus puhuu puolestaan.
Tarvii kai kuitenkin rakkautta ja vähän stand-up -koomikon taitoja, että näkökulma tuntuu keventävältä.