Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle
En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa
ja muita vinkkejä voi antaa :)
Kommentit (722)
Ihme hyypiöltä vainuttaa. Ottakaa se huomioon, kun neuvotte häntä, muuten annatte vääriä neuvoja.
Pane aina, kun siihen on mahdollisuus. Ei siiten vanhana kaduta, että jätti tilaisuuden käyttämättä
Millaisia elämänohjeita antaisitte, jos kyseessä olisikin... sanotaan nyt vaikkapa, erityisen vähä-älyinen henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia elämänohjeita antaisitte, jos kyseessä olisikin... sanotaan nyt vaikkapa, erityisen vähä-älyinen henkilö?
Tai erityisen ruma/kaunis/köyhä/rikas...
Vierailija kirjoitti:
Neuvo rahasta: jos et jo sijoita, aloita se nyt. Kuuntele Mimmit sijoittaa podcastia tai jotain muuta sijoituspodcastia. Mimmit sijoittaa on helppotajuinen ainakin. Muitakin löytyy googlettamalla.
Entä jos kuuntelija on Hessu Hoopo?
Hessu Hoopo sijoittaa hampaansa voileipään.
(Hjeh-hjeh-hjeh!)
Vähä-älyisen ja köyhän, mutta nuoren, kannattaa ottaa mallia iilimadosta ja napata itselleen kohde, joka kompensoi omia puutteita. Kohteesta ei kannata päästä irti jonkun lapsellisen mielipahan vuoksi, koska huonoa tulee ja menee. Tämä kiinnittyminen on ratkaisu kaikkiin pelkoihin siitä, ettei osaa tehdä valintoja. Koska avioparina vastuu onkin yhteinen.
Elämänohje: Se ei pelaa, joka pelkää. Jos pelkää, kannattaa ottaa ilo irti iilimatona olemisesta. Pääasia on, että hyväksyy sen kumpaa on, ja sopeutuu siihen parhaansa mukaan.
Iilimadostakin voi olla iloa. Pullea pikku otus.
Kamalinta on iilimato, joka ei hyväksy matouttaan.
Ota puoliso, jonka kanssa on mukava keskustella ja huumorintaju menee yksiin. Ulkoinen kauneus/komeus on katoavaista pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenteko kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, kun on vielä hedelmällinen. Itse tulin raskaaksi 4 kuukauden yrittämisen jälkeen 28-vuotiaana. Sen jälkeen käytettiin reilu vuosi ehkäisyä. Toista lasta odoteltiin pari vuotta, ja hän syntyi, kun olin 32 v. Halusin vielä kolmannen lapsen, mutta sain 3 keskenmenoa peräkkäin. Viimeisin raskaus kesti 13 viikkoa ja päättyi keskenmenoon, kun olin 36 v. Sen jälkeen en tullut enää raskaaksi. Laitatin hormonikierukan, kun olin 38 v., koska alkoi olla esivaihdevuosioireita ja vuotoja.
Jos olisin viisas, olisin aloittanut lasten hankkimisen aiemmin ja olisin mennyt aiemmin johonkin hedelmällisyyshoitoihin tai vastaaviin, kun toista lastakaan ei kuulunut. Kun sain keskenmenoja kolme peräkkäin, jokin syyhän niillekin on ollut, mutta mitään ei tutkittu. Lääkäri vihjaisi viimeisimmän keskenmenon aikana, että 36-vuotiaalla on jo suurehko riski, että jotain poikkeavaa ilmenee. Eikä tutkittu enempää.
Tämä. Keskenkasvuisena sikiäminen on parasta kaikille osapuolille, myös maapallolle. Mitä enemmän ihmisiä on elossa samaan aikaan, sitä parempi.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Vierailija kirjoitti:
Ilman omia lapsia ei elämästä ymmärrä yhtään mitään. Siinä on minun neuvoni.
Tai ilman omia lapsia voi jättää ne kasvatukseen liittyvät vinkit ihan ääneen sanomatta. Tai jos joku on raskaana ja vetää tiukkaa safkalinjaa älä kommentoi jos ei ole omaa kokemusta.
Hyväksi elämän ohjeeksi voisi vielä heittää 22 vuotiaalle että et ole kuolematon, etkä vielä tiedä kaikesta kaikkea. Kokeneemmat tietää todennäköisesti enempi.
Annan saman neuvon, jonka äitini antoi minulle: Opiskele ja hanki rahaa.
Opiskelin itselleni mieluisan alan loppututkinnon, menin naimisiin opiskelukaverini kanssa 43 vuotta sitten. Oman asunnon ostimme Suomesta, mutta asuimme yhteensä n. 20 v. ulkomailla.
Valitse opiskelupaikka enemmän sen mukaan minkälaisissä töissä haluaisit joskus olla, kuin että opiskelun aihe kiinnostaa valtavasti mutta työmahdollisuuksista ei ole vielä hajuakaan. Jos olet terävähkö tapaus kiinnostavia opiskelualoja ei pitäisi olla kovin vaikea löytää.
1) omat rahat, omat tilit. Aina.
2) jos menet naimisiin, tee avioehto. Jos siihen ei suostuta, älä mene. Vaikka olisit naimisiin mennessäsi köyhä, et ehkä olekaan sitä aina ja voit tarvita avioehtoa kipeästi.
3)säilytä omat ystäväsi, arvosi ja harrastuksesi elämäntilanteen hektisyydestä riippumatta
4) hanki lapsia vain jos sinulla on siihen palava halu. Vanhemmuus ei ole kaikkien juttu eikä tarvitsekaan olla.
5) älä elä muille, elä itsellesi. Koskee puolisoa, sukulaisia, tuttavia. Kieltäydy kaikenlaisista kulisseista.
6) jos saat lapsia, opeta ja näytä heille esimerkilläsi mitä tarkoittaa tasa-arvo
7) mieti todella usein mistä haaveilet ja etene haaveitasi kohti säästämällä ja muilla aktiivisilla toimilla. Haaveesi voi olla maailmanympärimatka tai telttaretki tai mitä vaan, mutta ymmärrä että kukaan muu ei haavettasi toteuta kuin sinä
Maapallo on tuhottu jo 10 v päästä!Pistä kaikki vaan haisee ja nauti loppuajat ilman mitään katumuksen tunnetta!
Opiskele itselles ammatti ja huolehdi, ettet koskaan, siis ikinä, ole miehen rahoista riippuvainen. Jos ja kun menet naimisiin; ota tavallinen mies ja jos tulee ero, voit lähteä koska et ole miehestä rahallisesti riippuvainen. Kannattaa myös bilettää ja matkustella, kokemukset on kuin pääomaa pankissa. Älä ota velkaa, olet pankin/luotonantajan kanssa kimpassa. Tämä on paras neuvo, mitä sain äidiltäni: Älä velkaannu! Pidä myös huoli jaksamisesta, kunnostasi ja ole myös tarvittavan itsekäs, älä anna ihmisten kävellä ylitsesi. Nauti elämästäsi!
Voi olla paljon vanhempikin...