Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle
En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa
ja muita vinkkejä voi antaa :)
Kommentit (722)
Tylsäähän tämä on,mutta pakko antaa pari neuvoa, jolla suojaat vaan itseäsi.
Pidä nuorena naisena varasi miesten kanssa. Ole skarppina siitä, mitkä mahtaa olla tarkoitusperät. Mitään varattuja vanhempia ukkeleita et tapaile, vaikka mikä olisi. Niillä on ikävän itsekkäät motiivit saada vaan nuorta lihaa ja pyörittävät usein montaa muutakin.
Uskalla odotuttaa hieman seksin kanssa. Jos mies on vaan seksin perässä, ei kauaa sinua tapaile,jos sinulta ei saa.
Miehet ovat valmiita menemään vain pelkän seksin saannin takia todella pitkälle, vaikka teeskentelemään suhdetta. Katso tekoja, ei sanoja.
Voi tuntua jalolta ajatukselta antaa aina uusi mahdollisuus, mutta jos joku jättää tai haluaa katkaista välit, on parempi jatkaa vaan omia teitä jatkossakin. Useimmiten tuosta ei seuraa muuta, kuin uusia välirikkoja ja jättämisiä. Ei ole oikea ihminen elämääsi.
Älä vastaa heti kaikkeen mitä kysytään. Jos kysymys tuntuu erikoiselta tai liian uteliaalta, niin esitä itse vastakysymys. Miksi tuollaista kysyt?
Syö hyvälaatuista ruokaa.
Suojaa iho auringolta.
Hoida hampaat hyvin, suun terveys vaikuttaa koko ihmiseen.
Lapsen saaminen on osa elämää, ei estä mitään eli jos saat lapsen niin iloitse hänestä täydellä sydämellä!
Ole ystävällinen kaikille juttusille tuleville ihmisille ulkonäköön katsomatta. Et näe päältä kenenkään kuormaa tässä maailmassa.
Ole aina kiltti kaikille eläimille ja auta jos voit.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele itsellesi hyvä ammatti ja sellainen mistä todella pidät.
Harmittaa vanhemmiten kituuttaa huonolla palkalla,työssä joka ei kiinnosta.
Nimim.kokemusta on.
Opiskeltu ammatti ei läheskään aina ole tae kituuttamattomuuteen.
Valitse puolisosi suht samanlaisesta sosiaaliluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloita osakesijoittaminen, niin vaurastut...muuten elä ja nauti nuoruudesta, mutta kohtuudella...
Useita hyviä ja asiallisia neuvoja mutta tuo osakesijoittaminen oli erinomainen vinkki.
Jos tuo on vierasta, niin aloita jollain indeksirahastolla. Kulut ovat pienet. Joka tilistä sopiva summa automaattisella pankkisiirtona johonkin indeksirahastoon Ja hieman vanhempana sinulla on mukava summa tallessa vaikkapa matkusteluun tai hankintoihin.
Tämä ei ole neuvo mutta oppi, jonka opin kantapään kautta. Olisin halunnut että joku olisi kertonut minulle 22-vuotiaana että elämä kantaa, selviän mistä vaan.
Minulle on pohja tullut kaksi kertaa elämässä vastaan. Mutta jotenkin elämä on kannatellut eteenpään. Ihan pienin askelin olen päässyt pimeydestä valoon. Niin että jos/kun se hetki tulee kun luulet olevasi syvääkin syvemmällä niin selviät siitä ja kaikesta muustakin.
Älä juokse rahan perässä, koska se ei tuo onnea. Onni tulee siitä, että saa tehdä asioita, joista pitää, eikä tarvitse varoa, kuka on aito ystävä ja kuka yrittää hyötyä taloudellisesti.
Entisessä parisuhteessani raha oli iso juttu. Oikein ärsytti ne hännystelijät avomieheni kintereillä. Kaikkea mitattiin rahassa. Kun sain kihlasormuksen, kukaan sen aikaisista tuttavista ei ollut kiinnostunut, olenko onnellinen vaan montako karaattia sormessa kulkee. Matkat oli sitten oma lukunsa. Kun mietittiin talvilomakohdetta, sanoin, että ei väliä, kunhan siellä on lämpimämpää kuin Suomessa eikä lentomatka kestä yli 8 tuntia, lämpimämpää oli kyllä, mutta ensin lennettiin 6,5 tuntia ja välilaskun jälkeen 10 tuntia. Kauhea stressi ja univelat.
Toinen yhteinen ulkomaanmatka: toiveeni oli, että yllättää saa, muttei mihinkään Vegasiin. Se oli synttärilahja minulle. Minne mentiin? No sinne Las Vegasiin tietysti. En tykännyt, koska epäaidompaa paikkaa saa maan päältä hakea.
Olin helpottunut, kun lopulta uskaltauduin eroamaan. Ihmisessä ei ollut vikaa, mutta hänen arvonsa olivat niin erilaiset kuin minulla ja hännystelijät ja epäaidot ihmiset koko ajan ympärillä.
1. Älä tee lapsia ennen kuin olet 35.
2. Eti puoliso, joka on hyvä sängyssä ja haluaa oppia lisää.
3. Eti puoliso joka ei ole some narkkis.
4. Ulkonäkö ei ole tärkein asia !
5. Kannattaa retkeillä, kierrellä, elää.
6. Älä petä puolisoasi vaikka olis mikä herkku tarjolla.
7. Ole avoin puolisollesi.
8. Ole oma itsesi
Hanki itsellesi hyvä itsetunto, hyviä ystäviä ja toivottavasti perheesi on kiva+auttavainen.
Tärkeimpänä pidän hyvää itsetuntoa.
Silloin osaat itse määritellä, millainen on hyvä elämä juuri sinulle ja pystyt tekemään järkeviä ratkaisuja elämässäsi.
Älä ole tuulen tai muiden mielipiteiden vietävänä, ota oma elämäsi haltuun.
22-vuotias tietää kaiken kaikesta. Pettymyksensietokyky nolla. Aivan loistotyyppejä!!
Opiskele alaa, joka sinua itseäsi kiinnostaa. Kun valmistut ja menet töihin, huolehdi omat talousasiat kuntoon (ja pidä ne kunnossa).
Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka antavat sinulle energiaa ja hyvää oloa. Kohtele muita ihmisiä hyvin. Nätti naama ei riitä, jos sisus muistuttaa sitruunaa.
Ole itsellesi armollinen. Nauti elämän pienistä asioista.
Jos haluat lapsia, niin mieti tarkasti, kenen kanssa teet lapsia. Sain itse neuvon, että tärkein päätös naisen elämässä on se, kenet valitsee lastensa isäksi. Sen miehen kanssa olet tekemisissä koko lopun ikääsi.
N37
Biletä jos se hyvältä tuntuu ja tulee sopivia tilaisuuksia, mutta älä anna juhlien mennä velvollisuuksiesi edelle. Bileitä tärkeämpää on pitää huoli ystävyyssuhteista, mieluummin selvänä kuin kännissä. Hyvät kaverit on kavereita vielä vuosienkin päästä. Olen itsekin introvertti enkä bileistä niin välittänyt, mutta kannattaa käydä muutaman kerran niin tiedät mistä on kyse. Juoda ei tarvitse jos ei halua.
Hanki lapsia vain, jos oikeasti haluat niitä ja haluat niitä kumppanisi kanssa. Jos kumppanisi ei halua lapsia, mutta suostuu sinun vuoksesi, kumppanisi ei ole oikea lasten hankintaa varten. Älä myöskään suostu kumppanin painostukseen lasten hankkimisesta, jos hän niitä haluaa mutta itse et ole valmis. Lapset ansaitsevat vanhemmat, jotka ovat yhdessä heidät toivoneet.
Nauti parisuhdeajasta, älä kiirehdi. Ota selvää millaisen ihmisen kanssa olet harkitsemassa avioliittoa. Valitse puolisoksesi kumppani, jonka olet nähnyt vihaisena, surullisena ja pettyneenä. Valitse ihminen, jonka huonot puolet tiedät ja siedät osana tätä ihmistä. Älä tyydy kehenkään josta et oikeasti välitä tai jolla on piirteitä joita et siedä vain jotta et olisi yksin.
Hanki työkokemusta alaltasi ennen lasten hankintaa. Töihin on myöhemmin helpompi päästä, kun CV ei ole tyhjä ja saat arvokasta kokemusta tehtävistäsi.
Jos et ole ollut liikunnallinen, älä jätä liikkumisen aloittamista myöhemmäksi. Ihan sama miten vähän pidät liikunnasta, kadut myöhemmin että et ole ylläpitänyt lihaskuntoasi. Valitse joku laji josta pidät tai jota edes siedät ja yritä harjoittaa itseäsi 1-2krt/vk. Sillä on iso merkitys jaksamisen kanssa iän karttuessa ja hyvä kunto suojaa monilta jo keski-ikäisiä vaivaavilta tuki- ja liikuntaelinsairauksilta.
Säästä rahaa. Ihan oikeasti. Jos jotain jää palkasta yli, laita se säästöön tai sijoita se. Pienikin summa on parempi kuin ei mitään. Pidä itsesi taloudellisesti riippumattomana äläkä suostu yhteisiin rahoihin, jos olet parisuhteessa. Avatkaa mieluummin uusi tili yhteisille menoille, mutta älä jaa rahojasi. Et voi nähdä tulevaisuuteen, joten parempi pelata varman päälle ja pitää omat varat omassa taskussa.
Kauneudenhoitovinkkejä ei ole kuin tämä: käytä aurinkorasvaa. Aurinko vanhentaa ja ihosyöpäriski lisääntyy vuosi vuodelta, rasva on pieni hinta jos kumpaakin noista saa sillä hidastettua.
Ole rehellinen itsellesi.
Kokeile erilaisia asioita niin tiedät mistä pidät ja mistä et. Saatat yllättyä.
Jokainen vain joutuu itse söheltämään läpi elämänsä. Jotenkin se menee sitten.
Minä biletin nuorena paljon ja harrastin irtosuhteita ja poikaystävät vaihtuivat. En kadu kumpaakaan. Nyt ei kiinnosta baareissa käynti, sillä tiedän, mitä se on (enkä kyllä jaksaisi krapuloita). Kun on nähnyt monenlaista, tietää, mitä ei ainakaan halua esim. parisuhteesta. Suosittelen siis elämään ja kokemaan. Monenlaisia ääliöitä tuli kohdattua ja nyt osaan olla onnellinen nykyisestä puolisostani. On tietysti tärkeää kuunnella itseään. Tärkeää on tehdä niitä asioita, joita itse haluaa.
Naimisiin kannattaa mennä empaattisen ihmisen kanssa, sellaisen, joka välittää sinusta ja muista ja haluaa sinulle hyvää. On hyvä muistaa myös se, ettei puolison tarvitse olla sinulle kaikkea. Jos puoliso ei pidä matkustelusta tai kahviloissa käynnistä, näitä voi tehdä myös ystävien kanssa. Tehkää yhdessä niitä asioita, joista molemmat nauttivat. Kaikkea ei tarvitse kokea väkipakolla ja hampaat irvessä yhdessä. Toinen ei myöskään ole vastuussa siitä, että olet onnellinen. Ei siis kannata ottaa kontrolloivaa takiaista taakakseen. Ja toisaalta ei naimisiin tarvitse edes mennä. En minäkään ole mennyt.
Tärkeää on myös se, että puolison kanssa voi puhua mistä tahansa. Riidat pitää oikeasti selvittää niin, ettei mitään jää hampaan koloon! Jos mies/nainen ei suostu puhumaan vaikeista asioista, sellaisen kanssa ei kannata olla.
Se taas on vaikea kysymys, kannattaako hankkia lapsia. Ainakaan sitä ei kannata miettiä liian nuorena, jos ei ole heti varma. Sinulla on hyvinkin 10 vuotta aikaa kypsytellä ajatusta. Kiire ei ole. Minä odotan nyt ensimmäistä lasta 35-vuotiaana enkä ole vieläkään täysin varma päätöksestä hankkia lapsia. Tässä asiassa en siis osaa neuvoa. Toisaalta ei kannata miettiä liian pitkään, sillä vanhemmalla iällä lapsien saaminen ei välttämättä olekaan enää kovin helppoa.
Jos jonkin vinkin annan niin älä ajattele että olet vanha vaikka olet 22v.
Pidin itteeni jotenkin ihan liian vanhana hakemaan uudelleen yliopistoon tai vaihtamaan koulua (AMK).
Nyt oonkin 32 ja opiskelen amiksessa uutta ammattia.
Älä opiskele mitään mikä tuntuu siltä että harjoittelukin tuntuu painajaiselta tai jos tuntuu että olet ihan väärällä alalla. Unelma-alaa ei tarvii ettiä jos ei halua mutta jos tuleva ammatti (harjoittelut) nostaa kauheaa ahdistusta pintaan, pohdi olisiko jokin toinen ala sun juttu.
Sitä oikeaa ei kannata murehtia. Mä löysin sen silloin kun en etsinyt. Sen kyllä tietää. Jos eo tiedä, se ei ole sen oikean merkki. Se pitää tuntua siltä että vout kuvitella tulevaisuutesi hänen kanssaan. Mä menin kihloihinkin kuvitellen että tiesin mitä se on, kunnnes jälkikäteen tajusin että en voinut kuvitella mielessäni (enkä odottanut innoissani) tiettyjä tulevaisuuden haaveita. Se Oikea on mun mielestä ihminen jonka vuoksi teet nekin asiat mitä et normaalisti tee.
1. Parisuhteeseen ei ole kiirettä. Erota toisistaan pelkkä seksuaalinen vetovoima ja rakastuminen, rakkaus. Etsi kumppani, jonka seurassa voit olla oma itsesi ja jonka kanssa ihan tavallinen arki on toimivaa ja jopa hyvin hauskaa.
2. Opiskele ammatti, josta oikeasti tykkäät. Pelkän rahan takia työn teko käy ankeaksi.
3. Huolehdi terveydestäsi ja pidä huolta peruskunnostasi.
4. Tavara ei ole pidemmän päälle tärkeää. Älä ainakaan osta huonekaluja ja muuta käyttötavaraa velaksi.
5. Luota intuitioosi. Jos jostakin asiasta/ihmisestä tulee outo olo, luota tunteeseesi.
6. Kohtele kaikkia samalla tavalla, riippumatta heidän asemastaan. Älä ole ikävä ihminen. Ole sanasi mittainen. Ole hyvä ystävä.
Ihonhoidon vinkkejä olisi tässä: vältä aurinkoa, hoida kohtuudella ja syö terveellisesti. Älä stressaa. Ja muita vinkkejä: kohteliaisuus ja kaunis hymy kantavat pitkälle.