Tulipa eilen huomattua, ettei 15 kilon lihominen haittaa mitään
Kannan itseni tyylikkäästi, olen sosiaalinen ja pilkettä silmäkulmassa. Aivan samaan tapaan miehet yhä pitelevät ovia, baarimikot sanailevat flirttaillen, tuntemattomien miesten päät kääntyvät perääni ja tullaan jutuille.
Olen ylipainoinen ja silti vientiä riittää. Pahinta mitä +15kg voi tehdä on itsetunnon romahtaminen ja ryhdin huononeminen, kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
167 pitkä pääsee normaalipainosta merkittävään lihavuuteen tuolla 15kg muutoksella.
Ei ihan. Olen 166 cm pitkä ja ennen kilpirauhasen vajaatoimintaa painoin joku 50-55 kg lähes koko aikuiselämäni 35-vuotiaaksi asti. Sitten tuli nivelongelmia mukana joten lenkitkin vähenivät. Lihoin yli 70-kiloiseksi ja olen käynyt varmaan lähemmäs 80 kg pahimmillaan.
Merkittävään lihavuuteen en silti pahimmillaankaan päässyt kun enimmäkseen tuo ylipaino on ollut nestettä jota tuntuu nyt kertyneen reippaasti. Housuissa käytän esim. koon 36 farkkuja. Lisäksi on merkitystä sillä mihin kilot menevät - itsellä tasaisesti ympäri kroppaa sekä rintoihin ja takapuoleen. Muttei BMI myöskään määritä, että 166/70 on vaikka merkittävän lihava vaan juuri ja juuri ylipainon puolella.
Se varmaan merkitsee tässä, että en ole ikinä jäänyt vain sohvan pohjalle makaamaan vaan olen pyrkinyt treenaamaan tavalla tai toisella. Toinen juttu on ruokavalio jossa olen 80 % ajasta syömään terveellisesti ja en esim. syö juuri herkkuja. Olen myös tehnyt paljon fyysisesti raskaita töitä.
Paheeni lienee alkoholi jota on terveysongelmista masentuneena mennyt enemmän, mutta sekin on nyt vähentynyt kun on muutakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ruipelot eivät osaa nauttia eikä kukaan nauti heistä. Luusäkkejä.
Tällainen puhe on aivan yhtä typerää. Olkoot jokainen sen painoinen kuin on ja keskustellaan asioista sivistyneesti. Alipaino ja ylipaino ovat kumpikin usein epätervettä, mutta lähes kaikilla ihmisillä on jotain häikkää kehossaan, mutta se ei saa olla ihmisarvon mitta tai haukkumisen aihe. Sehän se vasta sairasta on, tarve haukkua nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n paino on ihan ok, jos hän tuntee olonsa hyväksi, mutta liian pieniä vaatteita hän kylläkin käyttää.
Otapa mittanauha ja mittaa itseltäsi rinnanympärys, vyötärö ja lantio. Sen jälkeen selvitä vaatekokosi. Olen aika varma ettei se ole 38.
Eli jos 166 cm/70 kg koossa mahtuu ja näyttää hyvältä koon 36/38 farkut ja 36/38 paidat niin pitäisi jonkun logiikan mukaan pakolla pukeutua isompiin kokoihin kun ei vain "voi" mahtua pienempiin vaatteisiin.
Siinä 55-kiloisena käytin kokoa 34 tai XS useimmiten. Edelleen menee osa vaatteista tuossa koossa päälle. Olen siro ja kapea vartaloltani, mallia tiimalasi ja minulla on myös lihasta. Jollain muulla taas ei samassa painossa mene koskaan tuo koko päälle. Ihmisiä kun on eri mallisiakin.
Minäkin olen lihonut korona-aikana 10 kiloa. Olin ennestään jo ylipainoinen, joskaan se ei minusta kovin selvästi näkynyt, sillä minulle ei kerry juurikaan vatsaa, ja saliharrastuksen vuoksi osa painosta oli lihasta.
Nyt, toisin kuin ennen, liikakilot näkyvät kyllä ulospäin, mutta en tunnista sairaan ja laiskan "läskin" stereotypioista ollenkaan itseäni. Verenpaineeni ja kaikki veriarvot ovat erinomaiset. En lyllerrä enkä puuskuta. En hengästy portaissa, kävelystä puhumattakaan. Pystyn ja jaksan harrastaa liikuntaa samoin kuin ennenkin, lukuun ottamatta juoksua, jota polveni eivät kilojen vuoksi enää kestä. En myöskään ole mikään sipsihiiri. En edes pidä sipseistä, karkeista tai eineksistä. Syön aika terveellisesti, mutta liikaa.
Ylipaino korreloi tiettyjen terveysriskien kanssa, mutta yksilöllinen vaihtelu on suurta. Päteminen ja huoleksi naamioitu läskiviha, jota tälläkin palstalla näkee, kyllästyttää ja turhauttaa. Tuntuu pahalta, että yhden ominaisuuden vuoksi jonkun luonteesta ja terveydestä tehdään päätelmiä.
Olen painanut aikuisiällä 58-88 kg. Olen aidosti yllättynyt, miten vähän 30 kilon lihominen näkyi. Olisin kuvitellut, että se tarkoittaa suurin piirtein tunnistamattomaksi muuttumista, mutta oikeasti ympärysmittani kasvoivat 10 cm. Alimmassa painossa olin suurinpiirtein 95-65-95 ja ylimmässä 105-75-105. Käytin pitkälti samoja vaatteita koko ajan, toki osa tiukimmista vaatteista ei 88 kilossa mahtunut päälle, mutta perus takit, mekot, löysemmät housut jne kyllä.
En myöskään huomannut mitään eroa kunnossa tai liikkuvuudessa. Olen aina ollut liikunnallinen ja notkea, eikä liikkuvuuteni vähentynyt mitenkään korkeammassakaan painossa.
Ja kaiken lisäksi löysin elämäni upeimman ja komeimman miehen tuona aikana kun painoin 88 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n paino on ihan ok, jos hän tuntee olonsa hyväksi, mutta liian pieniä vaatteita hän kylläkin käyttää.
Otapa mittanauha ja mittaa itseltäsi rinnanympärys, vyötärö ja lantio. Sen jälkeen selvitä vaatekokosi. Olen aika varma ettei se ole 38.
Eli jos 166 cm/70 kg koossa mahtuu ja näyttää hyvältä koon 36/38 farkut ja 36/38 paidat niin pitäisi jonkun logiikan mukaan pakolla pukeutua isompiin kokoihin kun ei vain "voi" mahtua pienempiin vaatteisiin.
Siinä 55-kiloisena käytin kokoa 34 tai XS useimmiten. Edelleen menee osa vaatteista tuossa koossa päälle. Olen siro ja kapea vartaloltani, mallia tiimalasi ja minulla on myös lihasta. Jollain muulla taas ei samassa painossa mene koskaan tuo koko päälle. Ihmisiä kun on eri mallisiakin.
Sinulle samat terveiset. Ei sitä oikeaa vaatekokoa määritellä niin, että otetaan 15 kg sitten ostettu XS-kokoinen vaate, kiskotaan se päälle ja todetaan että ”mahtuu”. Oikea vaatekoko määritellään mittanauhan avulla, vertaamalla omia mittoja kokotaulukon mittoihin.
Itse olen saman pituinen kuin sinä, ja vartalotyypiltänikin samanlainen. Pystyn myös ahtamaan itseni XS-kokoisiin vaatteisiin, joita käytin 15 kg laihempana. Mutta ne eivät siltikään ole minun kokoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan, noinkin ylipainoinen kuin aloittaja voi olla aidosti onnellinen. KYllä sekin on kuvittelua että ukot kuolaa perään.
Ei niin paljon laihdutustuotteita mainostettaisi ja ostettaisi, jos ylipaino olisi onnen hekumaa. Netti pursuaa erilaisia laihdutusohjeita, jotkut jopa maksavat näistä. Miksi tehdään laihdutusleikkauksia ja yritetään epätoivoisesti kaikilla poppaskonsteilla laihtua, jos kilojen kantaminen on niin ihanaa...:??
Aloitus on epätoivoisen lihavan provo.
BMI 25 että eipä tässä ole kovinkaan vaikea olla onnellinen. Enkä todellakaan lähde mihinkään boomereiden nutrilett- dieeteille tai 80-luvun ananaspaastolle.
Lohisalaatti, missä on kunnolla syötävää ja paljon kasvisöljypohjaista kastiketta. Nam! Ap
Jos sun BMI on 25 ja vartesi hieman vajaa 170cm niin tuo 15kg painonnousu ei ole ylipainoa vaan henkilö on edelleen normaalipainoinen. Ihan luonnollista, että normaalipainoiset naiset ovat miesten mieleen. Ap, sulla putosi nyt vähän pohja tältä aiheelta. Next!
no tuota, rasva% kertoo onko liikaa läskiä vai ei.
bmi 25 eikä harrasta kovaa liikuntaa,niin on lihava ,ihan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Olen painanut aikuisiällä 58-88 kg. Olen aidosti yllättynyt, miten vähän 30 kilon lihominen näkyi. Olisin kuvitellut, että se tarkoittaa suurin piirtein tunnistamattomaksi muuttumista, mutta oikeasti ympärysmittani kasvoivat 10 cm. Alimmassa painossa olin suurinpiirtein 95-65-95 ja ylimmässä 105-75-105. Käytin pitkälti samoja vaatteita koko ajan, toki osa tiukimmista vaatteista ei 88 kilossa mahtunut päälle, mutta perus takit, mekot, löysemmät housut jne kyllä.
En myöskään huomannut mitään eroa kunnossa tai liikkuvuudessa. Olen aina ollut liikunnallinen ja notkea, eikä liikkuvuuteni vähentynyt mitenkään korkeammassakaan painossa.
Ja kaiken lisäksi löysin elämäni upeimman ja komeimman miehen tuona aikana kun painoin 88 kg.
Aika hyvä läppä ettei muka 30 kilon painonlisäys muka näkyisi tai tuntuisi missään, jos tosiaan on läskiä eikä lihasta.
Mäkin lihoin kerran just ton 15 kiloa normaalipainoisesta ylipainoon (53 kg/bmi 20 -> 68 kg/bmi 26, pituus 162 cm). Ei vaikuttanut vientiin tai oloon mitenkään, vaikka vauvapalstan mukaan ihmisen pitäisi olla hoikka tai muuten on toinen jalka haudassa. Pidinkin itsestäni enemmän vähän pehmeänä.
Joku painoindeksi 30-35+ on oma juttunsa, mutta bmi 25-27 ei kyllä terveyttä tai ulkonäköä juuri haittaa jos itsellä on asenne ja hyvinvointi kunnossa. Pikemminkin olin onnellisempi, kun ei tarvinnut stressata painosta ja pystyi syömään enemmän kaikkea herkullista mutta terveellistä. Samalla kävin juoksemassa ja salilla ihan normaalisti.
Myöhemmin paino tippui ohimenevän sairauden takia 8 kiloa eikä noussut enää takaisin, mutta muuten minua ei olisi haitannut olla tuossa painossa vaikka loppuelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruipelot eivät osaa nauttia eikä kukaan nauti heistä. Luusäkkejä.
Tällainen puhe on aivan yhtä typerää. Olkoot jokainen sen painoinen kuin on ja keskustellaan asioista sivistyneesti. Alipaino ja ylipaino ovat kumpikin usein epätervettä, mutta lähes kaikilla ihmisillä on jotain häikkää kehossaan, mutta se ei saa olla ihmisarvon mitta tai haukkumisen aihe. Sehän se vasta sairasta on, tarve haukkua nimittäin.
Silti laihojen haukkuminen näkyy olevan sitä parempaa haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan, noinkin ylipainoinen kuin aloittaja voi olla aidosti onnellinen. KYllä sekin on kuvittelua että ukot kuolaa perään.
Ei niin paljon laihdutustuotteita mainostettaisi ja ostettaisi, jos ylipaino olisi onnen hekumaa. Netti pursuaa erilaisia laihdutusohjeita, jotkut jopa maksavat näistä. Miksi tehdään laihdutusleikkauksia ja yritetään epätoivoisesti kaikilla poppaskonsteilla laihtua, jos kilojen kantaminen on niin ihanaa...:??
Aloitus on epätoivoisen lihavan provo.
BMI 25 että eipä tässä ole kovinkaan vaikea olla onnellinen. Enkä todellakaan lähde mihinkään boomereiden nutrilett- dieeteille tai 80-luvun ananaspaastolle.
Lohisalaatti, missä on kunnolla syötävää ja paljon kasvisöljypohjaista kastiketta. Nam! Ap
Jos sun BMI on 25 ja vartesi hieman vajaa 170cm niin tuo 15kg painonnousu ei ole ylipainoa vaan henkilö on edelleen normaalipainoinen. Ihan luonnollista, että normaalipainoiset naiset ovat miesten mieleen. Ap, sulla putosi nyt vähän pohja tältä aiheelta. Next!
no tuota, rasva% kertoo onko liikaa läskiä vai ei.
bmi 25 eikä harrasta kovaa liikuntaa,niin on lihava ,ihan reilusti.
Höpsis, ei ole lihava (reilusti lihavasta puhumattakaan!) vaan normaalipainon rajalla vaikka kuinka väittäisit muuta. Edes bmi 29 ei ole lihava lääketieteellisen määritelmän mukaan, ainoastaan lievästi ylipainoinen.
Miksi ihmeessä ihmiset täällä olettavat, että ap olisi 15 kiloa ylipainoinen (tai muka väitti alussa olevansa)? Hänhän sanoi vain että on lihonut 15 kiloa ja siksi muuttunut normaalipainoisesta ylipainoiseksi. Tuo voi tarkoittaa ihan mitä tahansa painoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset täällä olettavat, että ap olisi 15 kiloa ylipainoinen (tai muka väitti alussa olevansa)? Hänhän sanoi vain että on lihonut 15 kiloa ja siksi muuttunut normaalipainoisesta ylipainoiseksi. Tuo voi tarkoittaa ihan mitä tahansa painoa.
Sanopa muuta. Sitten syytellään trolliksi vaikka käsitti itse ensin väärin.
Aika hienoa että sulle elämässä on keskeisintä että miehet katsoo ja baarimikko flirttailee. :D
Vierailija kirjoitti:
Aika hienoa että sulle elämässä on keskeisintä että miehet katsoo ja baarimikko flirttailee. :D
Sulle keskeisintä on kommentoida väheksyvästi tuntemattomille? :D
Minäpä paljastan yksinkertaisen faktan miehistä. Niin kauan kuin on selvää että "tuo jakaa pillua kenelle tahansa" joka äijä on kehumassa upeaa vartaloa ja pitämässä sitä ovea auki oli nainen millainen jokinorsu hyvänsä.
Itsetuntoa tosiaan kannattaakin pönkittää jakamalla joka ilta uudelle miehelle niin ei joudu kohtaamaan ikävää todellisuutta eli sitä miten pitkään sama mies jaksaisi samaa läskiä kehua enää sen jälkeen kun on jo saanut.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä paljastan yksinkertaisen faktan miehistä. Niin kauan kuin on selvää että "tuo jakaa pillua kenelle tahansa" joka äijä on kehumassa upeaa vartaloa ja pitämässä sitä ovea auki oli nainen millainen jokinorsu hyvänsä.
Itsetuntoa tosiaan kannattaakin pönkittää jakamalla joka ilta uudelle miehelle niin ei joudu kohtaamaan ikävää todellisuutta eli sitä miten pitkään sama mies jaksaisi samaa läskiä kehua enää sen jälkeen kun on jo saanut.
Tällaiset pitkälle viedyt päätelmät kertovat tulkitsijasta itsestään. Psykologia 101
En oppinut yhdestä kerrasta. Erehdyin sanomaan naiselle sulle on tullut näkyvästi lisää. Aivan hirveä suuttuminen. Huutoa, uhkailuja ja tietenkin keksi loppui pitkäksi aikaa. Sitten toisen naisen kanssa. Hän sanoi nämä housut ei enää mahdu. No pahus vie lipsahti suusta ei ne housut kutistunu pesussa. Meni pari viikkoa ja olin jo unohtanut koko jutun.
Nainen ei ollut unohtanut. Oltiin humalassa niin nainen alkoi paiskoa puntaria lattiaan. Minä sain kuulla kuinka kaikki miehet ovat huonoja. Humalassa minäkään en ole fiksuin ihminen. Yllytin naista listi se puntari. Näytä sille kuka määrää jne. Kun sai puntarin rikki niin totesin mä lähden kotiin. Soita jos haluat vielä nähdä.
Asuttiin erillään ja siitä en tingi enää yhdenkään naisen takia. Vaikka ois kuinka hemaiseva beibe ja tekisi millaiset temput niin silti. Edellinen suhde oli 8-9 vuotta. Missään vaiheessa en ajatellut yhteen muuttamista. Aikaisempi kokemus erosta teki sen että pidän oman asunnon. Se että en vain liho on ainakin kahden naisen mielestä ärsyttävää.
Kyllä se normaalipaino kannattaa pitää ihan muista syistä kuin ulkonäöllisistä. Vanhempana sen kyllä tulet huomaamaan. Kauneus on katoavaista, mutta terveys säilyy, kun ei lihoa.