Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jollakin omakotitalossa asuvalla voi jäädä laatuaikaa?

Vierailija
10.04.2022 |

Vaikka kerrostalossa asun, niin silti tuntuu, että vapaapäivinäkin on töitä ihan riittämiin. On siivousta, pyykinpesua, kaupassakin pitää käydä ym. Monenlaista hommaa ennen kuin pääsee oikeasti viettämään vapaa-aikaa. Olenkin ihmetellyt, että missä välissä omakotitaloasujat viettävät sitä laadukasta vapaa-aikaa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu täysin siitä, kuinka kukakin määrittelee laatuajan. 

Vierailija
22/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu nyt omakotitalossa reilu vuosi.

Ihan samalla lailla hoituu kaikki kotityöt. Lumityöt vaan ketuttaa, se on ainoa huono asia, kun pitää hoitaa itse kaikki. Yritän ottaa sen kuitenkin hyvänä liikuntana ja ulkoiluna.

Mutta vapaata on ja täällä siitä osaakin nauttia paremmin. Ei ketuta huutavat naapurit tai yöllä ajavat aurat :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla lailla hoituu kaikki kotityöt. Lumityöt vaan ketuttaa, se on ainoa huono asia, kun pitää hoitaa itse kaikki. Yritän ottaa sen kuitenkin hyvänä liikuntana ja ulkoiluna.

Mutta vapaata on ja täällä siitä osaakin nauttia paremmin. Ei ketuta huutavat naapurit tai yöllä ajavat aurat :D 

Kuka teillä huolehtii tieosuuden ja eikö teidän tarvitse lähteä sieltä aamuisin töihin ?

Vierailija
24/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap etkö sä vaan osaa organisoida hommia?

Joka päivä järjestellään tavarat paikoilleen. Kauppareissut yhdistetään kotimatkaan niin vapaalla ei tartte lähteä kauppaan vaan voi viettää sitä laatuaikaa jota niin kaipaat.

Pyykinpesu ei ole mitään rakettitiedettä, se kone pesee pyykin sillä aikaa kun itse vähän siistii paikkoja.

Muu pyykkihuolto sujuu kans sukkelaan kun laittaa hihat heilumaan ja lopettaa kalsareiden silittämisen.

Siivoukseen ei mene paljon aikaa kun perhe nostaa lattioilta ylös kaiken sälän mitä voi (tuolit, vaatteet jne). Mitä enemmän on vapaata lattiapinta-alaa sen nopeammin käy imurointi. Kaksikerroksisessa talossa hyvä olla imuri kummassakin kerroksessan

Mitä useampi lattialiina sen nopeampaa kuin jokaisen huoneen kohdalla heittää käytetyn liinan sankoon ja ottaa toisesta sangosta puhtaan tilalle. Ei tartte veden kanssa lotrata. Ennen imuroinnin aloittamista kaataa wc-pönttöihin/lavuaareihin pesuaineet vaikuttamaan ja imuroinnin jälkeen harjaa ja huuhtelee ne.

Pienellä suunnitellulla käytetty aika lyhenee ja tulokset pysyvät yhtä hyvinä.

Ulkotyöt suunnitellaan ja toteutetaan myös koko perheen voimin jolloin käytetty aika lyhenee.

Sä et vaan osaa. Kotityöt on prosessi johon käytetyn ajan pystyy minimoimaan suunnittelemalla hieman ja vastuuttamalla perheenjäsenet mukaan. Silleen sitä laatuaikaa saa lisää asui sitten ok-talossa tai ei.

Vierailija
25/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ne oikeasti tekevät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on laatuaikaa, varsinkin kun puuhaa asioita joista pitää, mä esim tykkään lumitöistä ;) Ja hoidan kauppa-asiat kotiinkuljetuksella kun se marketin kiertäminen ei anna mulle mitään.

Olet kyllä marketille unelma-asiakas. Laittavat sinulle lähimpänä päiväystä olevat tuotteet ja nyhtävät hyvät rahat vielä kotiinkuljetuksestakin 😄

Kannattaako mossottaa asioista joista ei tiedä mitään?

Eipä tuosta kauaa ole, kun mediassa eräs tytär valitti, että kun kauppa laittaa hänen vanhalle äidilleen kaikki tuotteet lyhyellä päiväyksellä kotiinkuljetuksella. Keräävät hyllystä lähinnä päiväystä olevat tavarat ja pistävät matkaan.

Vierailija
26/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä huolehtii tieosuuden ja eikö teidän tarvitse lähteä sieltä aamuisin töihin ?

-eri

Me asutaan valtatienvarressa ei käytännössä ole mitään tieosuutta joka olisi itse huolehdittava aamuisin ennen töihin lähtöä.

Vierailija
27/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sitä työleiriä vähätellä, ku ei kehdata sanoa ääneen että vítuttaa 😁

Vierailija
28/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa jo se pyykinpesu on luppoaikaa. Koneen voi laittaa päälle mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Meillä tehdään kaikkia asioita sopivaan tahtiin niin jää aikaa. Nytkin näpyttelen vastausta, mies rappaa kynsiä ja pieree tuossa sohvalla. Pyykkikone laulaa, vanhempi lapsi lukee ääneen kokeisiin. Nuorimmainen simahti. Lumi sulaa omaan tahtiin. Kesää odotellessa ja pihahommat ne oikeasti on luksusta niille, jotka siitä pitää.

Vierailija
29/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on laatuaikaa, varsinkin kun puuhaa asioita joista pitää, mä esim tykkään lumitöistä ;) Ja hoidan kauppa-asiat kotiinkuljetuksella kun se marketin kiertäminen ei anna mulle mitään.

Olet kyllä marketille unelma-asiakas. Laittavat sinulle lähimpänä päiväystä olevat tuotteet ja nyhtävät hyvät rahat vielä kotiinkuljetuksestakin 😄

Tämän päivän bensahinnalla cittarireissu on 6 euroa + auton muut kulut. Toistaiseksi ovat tuoneet kotiin hintaan 9,9€. Vanhaa tavaraa en ole saanut koskaan ja jos valittaa siitä yhdetä homeisesta hedelmästä valmispakkauksessa, niin seuraavalla kerralla on ylimääräinen pakkaus mukana. Ja kaikki muut nöyte-erät mitä malliksi tulee, harmi vaan että ovat usein vegaania eikä oman maun mukaista, mutta saapahan testata.

Vierailija
30/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Juuri siksi myin taloni pois. Nyt elämä on laatuaikaa.

Vierailija
31/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ok-talon sienät pysyy pystyssä pitämättäkin, ihan kuin kerrostalossakin. Ei tässä nyt kokoajan rempata ja korjata, vaan sitten kun huvittaa. Puutarhaa ei tarvitse olla puunaamassa, jos on suunniteltu helppohoitoiseksi. Ja ainakin mulle tapetointi ja kukkien kastelu on just sitä omaa aikaa

Aivan. Kevät kun tästä koittaa, haravoidaan tippuneet oksat pihalta ja sitten vain odotellaan milloin pääsee leikkaamaan nurmikkoa. Meilläkin on liian helppohoitoinen piha, kun kaipaisin enemmän puuhaa ulkona, se on mullekkin omaa aikaa, kun harjaan sammalta pihalta pois. Enpähän istu naama puhelimessa. Kukkien hoito on parasta! 👍

Vierailija
32/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttopuitten teko, nurtsi, istutukset, lumityöt, rännien putsaus, lehtien haravointi, jäteastioitten pesu, lumityöt, pensasaidan leikkuu yms. Punkit nurtsilla. Huoltotyöt ehkäisevästi mutta sehän on rentouttavaa.

Vierailija
33/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän omakotitalossakaan joka viikko putsata rännejä tai remontoida? Terassi öljytään joka toinen vuosi.

Ainoa mitä pitää tehdä on lumityöt ja kesällä leikata nurmi. Nytkin olen viettänyt laiskaa sunnuntaita takkatulen ääressä kahvia hörppien ja kissaa silitellen. En ole tehnyt tänään mitään kotitöitä.

Komposiittiterassia ei tarvi öljytä. Kalliotontilla ei leikata nurmikkoa. Lumitöitä on 4 metriä autokatoksesta tielle.

Eipä paljon rasita.

Vierailija
34/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI vieläkin kuvitellaan omakotitalon olevan työleiri? Tässä pari faktaa, että sehän riippuu talosta ja organisoinnista:

- Jos talo on uutena ostettu, ei remontteja ole näköpiirissä. Niihin voi säästää jo etukäteen ja teettää ammattilaisella.

- Pihasta saa tasan tarkkaan sellaisen työleirin kuin haluaa, tai sitten ei. Jos tahdot kukkia, istuta ja hoida. Jos pihan hoito ei nappaa niin laita asfalttia/sepeliä. Myös pelkkä nurmikko ok, nurmikon leikkuu kun saa myös ostettua tiesittekö?

- Pihan auraus, suunnittelukysymys jo ostovaiheessa. Jos iso piha/kaukana kaikesta mieti jaksamista. Jos pieni piha valtatien vieressä niin mieti yhä jaksamista. Joku tykkää aurata, joku ei. Pihan aurauksen SAA MYÖS ostettua ostopalveluna.

- Roskiksen pesu, voi jestas. Itse ostin pari vuotta sitten taloon uuden roskiksen, en ole pessyt vielä kertaakaan eikä haise. Työhön ei mene lopulta kauaa.

PS: Kuinka usein ne rivi - ja kerrostalojen roskikset pestään, pestäänkö ympäri Suomen joka vuosi?

Koitan tässä sanoa, että asioista saa tasan niin vaikeita tai helppoja kuin haluaa. Itse rakastan okt asumista, laiskana ostan aurauksen ja nurmikon leikkuun. Pihalla ei yhtäkään kasvia, ei ongelmaa eikä huolenhäivää.

Vierailija
35/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttopuitten teko, nurtsi, istutukset, lumityöt, rännien putsaus, lehtien haravointi, jäteastioitten pesu, lumityöt, pensasaidan leikkuu yms. Punkit nurtsilla. Huoltotyöt ehkäisevästi mutta sehän on rentouttavaa.

Näin on,ihan joka päivä jatkuvasti näitä puuhastellaan, yötkin siinä menevät🤣🤣

Vierailija
36/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mossota kuule ihan yksinäsi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako mossottaa asioista joista ei tiedä mitään?

Eipä tuosta kauaa ole, kun mediassa eräs tytär valitti, että kun kauppa laittaa hänen vanhalle äidilleen kaikki tuotteet lyhyellä päiväyksellä kotiinkuljetuksella. Keräävät hyllystä lähinnä päiväystä olevat tavarat ja pistävät matkaan.

Vaihda kauppaa, tämä ei pidä paikkaansa missään.

Vierailija
37/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollakin kerros - tai rivitalossa asuvalla voi jäädä laatuaikaa, kun ei ole mitään omaa rauhaa?

Vierailija
38/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollakin kerros - tai rivitalossa asuvalla voi jäädä laatuaikaa, kun ei ole mitään omaa rauhaa?

Ehkä rauhaa ei ole niillä kaupungin vuokraluukuissa asuvilla. Kun ostaa uuden ja hintavan asunnon taloyhtiössä, jossa ei ole liiemmin yksiöitä, niin eipä ole häiriöitäkään. Naapureista ei kuulu koskaan mitään ja oikeinkin rauhassa saa olla.

Vierailija
39/47 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttopuitten teko, nurtsi, istutukset, lumityöt, rännien putsaus, lehtien haravointi, jäteastioitten pesu, lumityöt, pensasaidan leikkuu yms. Punkit nurtsilla.

Ei mun tälläkään viikolla ole tarvinnut tehdä noista mitään vaikka ok-talolla onkin ikää jo yli 100 vuotta...

Vierailija
40/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttopuut tulee valmiiksi pilkottuina, nurmikkoa on 100m2 ja sen ajaa minuuteissa (4× viimekesänä), istutuksia on satoja ja rakastan niitä (mun terapiani), lumityöt on hyvää treeniä ja määrä vaihtelee 0-6x, rännit tarkistetaan kerran vuodessa, lehtipuiden lehdet jää kunnan puolelle 99%, jäteastiat pesee jäteyhtiö, pensasaidan leikkaa mies kerran vuodessa.

Punkkeja on myös kerrostalon nurtsilla. Huoltotöitä uudessa talossa vain ilmanvaihdon suodattimen vaihto 2x vuodessa. Miehellä meni eilen alle 2 min.

Niin pieni hinta unelmaelämästä.

Rakastamme tätä niin paljon että meillä on peräti 2 okt, toinen etelässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan