Adhd ja koulu
Olen päättämässä peruskoulun tänävuonna. Mietin kun tiedän sismmässäni omasta keskittymis ongelmista, tarkkaamattomuudesta, impulsiivisuudesta ja levottomuudesta. En ole ennen ajatellut että nämä asiat voisivat aiheutua adhdsta, mutta kun kaverini ja luokanvalvojani on ottanut esille asioita niin olen alkanut ymmärtämään jutun jioenn. Minulla on myös opettajia, jotka eivät ymmärrä miksi köyttäydyn niinkuin käyttäydyn. Matikan opettajani on yksi niistä. Ongelmia tuottavat minulle sanallisten tehtävien ymmärtäminen, avaruusgeometria, ja normaalit jako ja pluslaskut, koska lasken vissiin niinkun väärinpäin eli lukusuuntaan laskut vaikka olisin kirjoittanut ne oikein päin ns. Sitten taas luokan valvojani opettaa biologiaa, maantietoa, terveystietoa yms. Hän ymmärtää hyvinkin ja osaa aittaa aina tarvittaessa. Esimerkki tilann eoli kun teimme pistarin, en tietänkään ollut muistanut lukea kappaletta ja tein testin tietäen että ei kovin hyvää tulosta tule. Olin ymmärtänyt ensin että testi olisi ollut ihan itseään varten vain ja sitten ryttäsin paperin ajattelematta sen enempää ja olin heittämässä sen roskiin kun opettaja kertoi, että katotaan pustetaulukosta numerot ja merkitään ne siihen, noh ei siinä muuta kuin suoristamaan paperi ja kiejoittamaan ny eto paperiin, kun oli palauttanut paperin opettaja sanoo, että täällä on jonkun paperista puuttuu nimi ja olin heti, että sen on mun ku oli semmonen ryppynen😂💀 näitä noloja tilanteita riittää, mutta onneksi osaan nykyään jo nauraa näille. Millaisia kokemuksia teillä on yläaste ajoilta?
Kommentit (10)
Mahtaako noista tulla viestiä porukoille, kun en tiedä millainen reaktio mahtaa tulla jos kuulisivat ongelmistani. En ole kuitenkaan heille puhunut mitään tästä.
Sä oot stressaantunut tätä asiaa jo viikkoja. Nyt keskity elämään nuoruutta. Nää ystäviä, ulkona on kevät, notku kaupungilla, hengaile nuokkarilla, älä roiku missään vauva palstalla. Jos seuraavassa oppilaitoksessa on vaikeaa pärjätä, pyydä päästä tutkimuksiin.
Tuollaisia pikku asioita ei kannata jäädä muistelee pahalla, vahinkoja sattuu kaikille, sellainen on inhimillistä. Jos sulla on ADHD sä unohdat harvase päivä jotain, avaimet jää kotiin, ruoka palaa hellalla pohjaan, kaupasta tulee ostettua kaikkea muuta kuin lähdit hakemaan, oot myöhässä aina ja kaikkialta, opettaja käskee sua olemaan edes joskus hiljaa...
Niin noh vapaa aika menee pääsykokeisiin lukiessa josta olen kyllä erittäin kiitollinen että hyperfocus ilmenee niihin lukiessa! Ku viel sais niihi matikan tehtäviin saman innon ja keskittymisen😂💀. Ja tietnekin harrastukseen ni ei siinä kuule kerkeä kavereita pahemmin nökemään kun vielä nekin harrastaa ja sitten tietenkin menee yleensä ristiin ajat.
Mua ei ainakaan nuorena kiinnostanut paskaakaan onko joku diagnoosi vai ei. Mä en todellakaan ois kuluttanut aikaakin missään tutkimuksissa ja kallonkutistajilla, enkä niin tehnytkään...
No kuule sitä se just on mut halusin nytten vaa kertoa esimerkki tilanteen jossa huomaan tehneeni asian miettimättä sen enempää. Kuule mulla noita unohduksia sattuu aik usein, mutta ei se mitään ja olen sujut sen kanssa. Kaverini tokaisi perjantaina minulle että jos hänen pitäisi arvioida sellaisella asteikolla kuin alaasteella kysymystä pidänkä asioistani huolta ja onko minulla tavarat aina tallella hän laittaisi rastin huonoinpaan. Unohdan usein penaalin kotiins ekä tulee otettua väärät vihot. Avimet saan otettua aina mukaan kun olen kehittänyt systeemin oven eteen jossa on näkyvällä paikalla aina avaimeni ja jätän ne heti siihen kun tulen kotiin takaisin.
Kaverin ärsyyntyvät kun höpötän kokoajan ja vosiin edes joskus olla hiljaa. Opettajani tulevat vittuilemaan että eikö sillä koskaan noi jutut lopu.
Ajan taju on aika hukassa. Siksi olen aina varmaan puolituntia ajoissa kaikkialta, mutta koen ett sekin on parempi kuin myöhästyä jokapaikasta
Koulupsykologille jonoa voi olla pari vuotta, mutta sitä kautta tutkimuksiin pitää hakeutua, ellei vanhemmat käytä yksityisellä tutkimuksissa.
Oon tehny netti testejä useampia ja ne näyttää adhd positiivista, mutta olen ymmärtänyt että nehän on vain suuntaa antavia eikä mitää virallisia. Eikö niin?
Mene juttelemaan koulusi erityisopettajalle, hän pystyy auttamaan sua koulujutuissa ja voit päästä psykologin testiin onko ADHD.