Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jollakin omakotitalossa asuvalla voi jäädä laatuaikaa?

Vierailija
10.04.2022 |

Vaikka kerrostalossa asun, niin silti tuntuu, että vapaapäivinäkin on töitä ihan riittämiin. On siivousta, pyykinpesua, kaupassakin pitää käydä ym. Monenlaista hommaa ennen kuin pääsee oikeasti viettämään vapaa-aikaa. Olenkin ihmetellyt, että missä välissä omakotitaloasujat viettävät sitä laadukasta vapaa-aikaa?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ok-talossa juuri sen enempää ole niitä kotitöitä.

Ainut oikeastaan se lumen luonti/nurmikon leikkuu. Ja nurmikon leikkuukin on lähinnä vapaaehtoista

Vierailija
42/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ne oikeasti tekevät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on laatuaikaa, varsinkin kun puuhaa asioita joista pitää, mä esim tykkään lumitöistä ;) Ja hoidan kauppa-asiat kotiinkuljetuksella kun se marketin kiertäminen ei anna mulle mitään.

Olet kyllä marketille unelma-asiakas. Laittavat sinulle lähimpänä päiväystä olevat tuotteet ja nyhtävät hyvät rahat vielä kotiinkuljetuksestakin 😄

Teilläpäin laitetaan huonoimmat päiväykset tilaajille? Ei voi sanoa samaa meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiemmin jo mainitsikin, että omakotitalossa on helpompi tehdä kotitöitä, kun kaikelle tekemiselle on paremmin tilaa kuin pienessä asunnossa ja kaikelle on oma paikkansa. Esim. meillä on nyt khh, kph ja wc erikseen, kun nämä samat toiminnot olivat aiemmassa rivarissa kaikki yhdessä ja samassa tilassa.

Myimme ensimmäisen omakotitalomme vajaa kymmenen vuotta sitten. Vuosien rivitaloasumisen jälkeen päätimme ostaa uudestaan omakotitalon. Päätökseen vaikutti yhtenä asiana koronan myötä lisääntynyt etätyö tilan tarpeineen. Suurin syy oli kuitenkin oman rauhan tarve ja tämä: Olimme kurkkua myöten täynnä isoa taloyhtiötä, johon ei haluttu palkata huoltoyhtiötä, vaan lumityöt ym. olivat asukkaiden vastuulla. Kyllä sitä oman osuutensa teki mielellään ja välillä muidenkin osuutta, mutta alkoi kyllästyttämään vuodesta toiseen jatkuva tiettyjen asukkaiden lusmuilu (vaikutti muihin niin, että esim. autolla oli vaikea ajaa, kun joillakin oli edellisen yön lumisateiden jäljiltä vielä illallakin lumet kolaamatta ja oma pihaosuus hiekoittamatta). Väsytti myös kuunnella jokapäiväisiä ammattimuusikko-naapurin harjoituksia, vaikka musiikista pidänkin. Malja tuli täyteen ja syntyi päätös lähteä pois pääkaupunkiseudulta ja löysimme uudehkon omakotitalon halvemmalla, kuin mikä oli myydyn rivitalon hinta. Talossamme ei tarvitse miettiä remontteja, vaan riittää vain normaali ylläpito. Ja voi elää juuri niin kuin itse haluaa. Elämä muuttui muuton myötä paljon helpommaksi, mukavammaksi ja rauhallisemmaksi.

Jokaisen elämäntilanne on erilainen ja se voi muuttua hetkessä, joten ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa asua ja elää. Olemme asuneet vuokralla ja omistusasunnoissa. Se mikä minua ja puolisoani yhdistää, on rohkeus vaihtaa maisemaa ja paikkakuntaa, jos siltä alkaa tuntumaan. Toki tämä on helpompaa silloin, kun lapset ovat jo aikuisia tai niitä ei ole ollenkaan.

Vierailija
44/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä; muutettiin keskikokoiseen kaupunkiin ja täällä palvelut ovat lähellä, mutta myös luonto lähellä ja metsä alkaa takapihalta. Vain se harmittaa, että olisi pitänyt tajuta muuttaa aikaisemmin.

Vierailija
45/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän omakotitalossakaan joka viikko putsata rännejä tai remontoida? Terassi öljytään joka toinen vuosi.

Ainoa mitä pitää tehdä on lumityöt ja kesällä leikata nurmi. Nytkin olen viettänyt laiskaa sunnuntaita takkatulen ääressä kahvia hörppien ja kissaa silitellen. En ole tehnyt tänään mitään kotitöitä.

Tänä talvena oli harvinaisen runsasluminen talvi täällä eteläisessä Suomessakin. Tein 8 kertaa lumityöt jotka kesti keskimäärin 15 minuuttia. Nurimikon leikkaan 10-14 kertaa kesässä kuivuudesta riippuen. Per kerta kuluu noin puolisentuntia. Yhteensä näihin kahteen "valtaisaan pakkotyöhön" kuluu siis vuodessa valtavat 8 tuntia!

Niin ja sivuhuomautuksena pakko mainita, että molemmat on minulle mitä parastra laatuaikaa, sillä tykkään kummastakin hyötyliikunnasta ihan mahdottoman paljon, joten ei haittaisi yhtään vaikka niitä olisi vuodessa kymmenenkin kertaa enemmän.

Vierailija
46/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän omakotitalossakaan joka viikko putsata rännejä tai remontoida? Terassi öljytään joka toinen vuosi.

Ainoa mitä pitää tehdä on lumityöt ja kesällä leikata nurmi. Nytkin olen viettänyt laiskaa sunnuntaita takkatulen ääressä kahvia hörppien ja kissaa silitellen. En ole tehnyt tänään mitään kotitöitä.

Tänä talvena oli harvinaisen runsasluminen talvi täällä eteläisessä Suomessakin. Tein 8 kertaa lumityöt jotka kesti keskimäärin 15 minuuttia. Nurimikon leikkaan 10-14 kertaa kesässä kuivuudesta riippuen. Per kerta kuluu noin puolisentuntia. Yhteensä näihin kahteen "valtaisaan pakkotyöhön" kuluu siis vuodessa valtavat 8 tuntia!

Niin ja sivuhuomautuksena pakko mainita, että molemmat on minulle mitä parastra laatuaikaa, sillä tykkään kummastakin hyötyliikunnasta ihan mahdottoman paljon, joten ei haittaisi yhtään vaikka niitä olisi vuodessa kymmenenkin kertaa enemmän.

Mäkin tykkään lumitöistä, mutta 10x8 kertaa talven aikana on kyllä liioittelua :) Pari kertaa viikossa olis mulle sopivasti.

Nurmikon leikkuu taas ei nappaa, joten pihallani ei kasva leikattavaa nurmikkoa.

Vierailija
47/47 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mää ihmettelen aloitusta. Ok-talossa asuminen on laatuaikaa aamusta iltaan ja illasta aamuun. Päivisin saa puuhailla pihalla ja kolkutella työpajassa, puitakin voi hakata vaikka keskellä yötä liiterissä. Kukaan ei tule ränklättämään mistään melusta. Yöllä saa nukkua rauhassa aina. Ok-talossa asuminen on mielenterveyden kohokohta, ei ole "ressiä" mistään asiasta. Mietin, että miten ap viettää laatuaikaansa, sohvalla maaten ja somettaen? Mulla isohko puutarha ja kasvimaa, jossa vietän mm. keväällä ja kesällä laatuaikaani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme