Miten jollakin omakotitalossa asuvalla voi jäädä laatuaikaa?
Vaikka kerrostalossa asun, niin silti tuntuu, että vapaapäivinäkin on töitä ihan riittämiin. On siivousta, pyykinpesua, kaupassakin pitää käydä ym. Monenlaista hommaa ennen kuin pääsee oikeasti viettämään vapaa-aikaa. Olenkin ihmetellyt, että missä välissä omakotitaloasujat viettävät sitä laadukasta vapaa-aikaa?
Kommentit (47)
Kyllä ok-talon sienät pysyy pystyssä pitämättäkin, ihan kuin kerrostalossakin. Ei tässä nyt kokoajan rempata ja korjata, vaan sitten kun huvittaa. Puutarhaa ei tarvitse olla puunaamassa, jos on suunniteltu helppohoitoiseksi. Ja ainakin mulle tapetointi ja kukkien kastelu on just sitä omaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
Elämä on laatuaikaa, varsinkin kun puuhaa asioita joista pitää, mä esim tykkään lumitöistä ;) Ja hoidan kauppa-asiat kotiinkuljetuksella kun se marketin kiertäminen ei anna mulle mitään.
Olet kyllä marketille unelma-asiakas. Laittavat sinulle lähimpänä päiväystä olevat tuotteet ja nyhtävät hyvät rahat vielä kotiinkuljetuksestakin 😄
Eihän omakotitalossakaan joka viikko putsata rännejä tai remontoida? Terassi öljytään joka toinen vuosi.
Ainoa mitä pitää tehdä on lumityöt ja kesällä leikata nurmi. Nytkin olen viettänyt laiskaa sunnuntaita takkatulen ääressä kahvia hörppien ja kissaa silitellen. En ole tehnyt tänään mitään kotitöitä.
Muutettiin 63 neliön rivarista 160 neliön ok-taloon ja huomasin nämä: pyykkiä ja astioita tulee ihan yhtä paljon, talossa vaan on paremmin tilaa hoitaa kotityöt ja siksi se on kivempaa ja helpompaa. Pölyä tulee yhtä paljon, mutta ok-talossa se leviää isommalle alueelle eikä ole pakko siivota joka viikko, rikkaimuri riittää pahimmissa nurkissa. Ja se siivoaminenkin on kivempaa kun on riittävästi tilaa pyöriä imurin kanssa. Omaa pihaa on paljon kivempi kolata, kun ei joudu yhteisiä tiloja putsaamaan (se ketutus, kun naapuri ei hoida osuuttaan!!), nyt kolaan ja leikkanaan nurmen ihan itseä varten. Sisäpinnat kuluu samaa tahtia kuin rivarissa, karmit maalataan ja tapetit vaihdetaan ihan yhtä tiheästi.
Koko talvi ollut laatuaikaa. Lumityöt ainoa pakerrus.
jäädä.... mihin jäädä. Elämä on koko ajan laatuaikaa ainakin ok talossa
Vierailija kirjoitti:
jäädä.... mihin jäädä. Elämä on koko ajan laatuaikaa ainakin ok talossa
Näin on.
Laatuaikaa vietän.
Ei soi piano naapurissa, ei häiritse muiden remontit tai kolinat.
Ei haise naapurien ruuankäryt tai porraskäytävän katkut.
Teen mitä haluan, milloin haluan.
Ihan jees.
Työleiri on kuitenkin hoidettava. Toinen työleiri odottaa kesää.
Rentouminen on sitten sitä, että vedetään kaljaa tai jos oikein haluaa irrotella niin jotain väkevämpää.
Luulen, että sen "laatuajan" jääminen riippuu ihan muista asioista kuin asumismuodosta. Esim. itsellä oli aikoinaan lapsella harrastus, jota oli lähes päivittäin ja treenimatkat niin pitkiä, että kaikki aika meni kuskaamisiin tai talkoisiin. Mutta kivaa aikaa sekin oli , juuri sitä lapseni kanssa nyt viikonloppuna muisteltiin
Silloin tuntui, että esim. ruokaa ei ollut oikein koskaan aikaa laittaa ellei sitten tehnyt sitä keskellä yötä
Nykyään vapaa-aikaa on sitten vaikka muille jakaa, kun lapsen harrastus on loppunut ja lapsikin jo asuu omillaa
Työt ensin, sitten huvi. Kun käy töiden jälkeen kaupassa, kokkaa ja tekee muut pakolliset niin loppupäivän voi vaan makoilla. Monella menee toisinpäin, kulutetaan kaikki aika vauvapalstalla ja sitten voihkitaan kun pitäisi kokata tai siivota.
Sitähän ne oikeasti tekevät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on laatuaikaa, varsinkin kun puuhaa asioita joista pitää, mä esim tykkään lumitöistä ;) Ja hoidan kauppa-asiat kotiinkuljetuksella kun se marketin kiertäminen ei anna mulle mitään.
Olet kyllä marketille unelma-asiakas. Laittavat sinulle lähimpänä päiväystä olevat tuotteet ja nyhtävät hyvät rahat vielä kotiinkuljetuksestakin 😄
Kannattaako mossottaa asioista joista ei tiedä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Työt ensin, sitten huvi. Kun käy töiden jälkeen kaupassa, kokkaa ja tekee muut pakolliset niin loppupäivän voi vaan makoilla. Monella menee toisinpäin, kulutetaan kaikki aika vauvapalstalla ja sitten voihkitaan kun pitäisi kokata tai siivota.
Miten tämä poikkeaa kerrostaloasumisesta?
Lakanapyykkiä tulee kyllä enemmän kuin kerrostalossa.
Joka ilta on uus akka porattavana.
Kerrostaloasunnossa haiskahtaa varmaan köyhyys, kun silloin ei käynyt flaksi naisrintamalla...
Omakotitaloon kun muutin niin välillä on jonoa..
Ei meillä kyllä ole omakotitalossa mitään ihmeellistä normaaleiden kotitöiden lisäksi. Talvella on lumitöitä sen verran kuin, ja niissäkin voi ihan itse valita kuinka paljon haluaa tehdä. Lumettomana aikana se on ehkä muutama tunti per viikonloppu jos oikein haluaa puunata.
Mikä ap:n mielestä on oikeaa, laadukasta vapaa-aikaa?
Katos kun tämä omakotitalossa asuminen ON sitä laatuaikaa parhaimmillaan.Suosittelen!
Kannattaa vähentää työntekoa jää aikaa ja voimia tehdä kaikkea kivaa.
Itse sain osa-aikaisen työn ja saan soviteltua päivärahaa saan myös itse päättää milloin ja miten paljon teen työtä.
Se on ihan itsestä kiinni miten paljon arvostaa työtä tai vapaa-aikaa.
Sitähän ne oikeasti tekevät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua nyt noin kauheasti ETOO? Mä en edes pahemmin kattele päiväyksiä kun ne pysyy hyvänä vielä päiväyksen jälkeenkin.