Miksi aina kiusaajia syytetään?
Miksi kiusaajien jatkuvan syyttämisen sijaan ei mietitä mikä aiheuttaa kiusaamisen? Kiusatun käytöksessä ja olemuksessa voi olla vikaa mikä aiheuttaa kiusaamista. Kiusattu ei välttämättä osaa käyttäytyä sosiaalisten normien mukaan siis. Pointtini on se että kiusaaja ei ole aina syyllinen vaan syyllinen voi olla itse kiusattu. Kiusattujen pitäisi yrittää sopeutua massaa ja käyttäytyä niin etteivät se ärsytä muita ihmisiä.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:00"]Miksi kiusatun pitää käyttäyä ärsättyvästi tai olla hiljainen hissukka. Käyttäytyis niinku normaalit ettei tarvis kiusata.[/quote]
Normaali ihminen ei koe tarvetta alkaa kiusata, jos joku on ärsyttävä tai hissukka. Normaali antaa sen hissukan olla rauhassa.
[/quote]
Juurikin näin. Kaikkien on käytävä peruskoulu ja siellä on sitten ihmisiä laidasta laitaan, se on vaan pakko hyväksyä. Jos esim. jonkun pojan feminiinisyys häiritsee ja tunnet tarvetta kiusata, kerrot vain omasta epävarmuudestasi poikana. Jos jostain ei tykkää, miksei toista voi vain ignoorata vaan hänet pitää nostaa jalustalle ja erityisasemaan?
Oma lapseni yritettiin leimata kiusaajaksi alakouluikäisenä. Häntä syytti luokkakaveri ja varsinkin hänen isänsä. Syynä oli se, että tätä luokkakaveria syrjittiin eikä siis otettu mukaan toisten juttuihin. Luokkakaverin isä vaati, että poikamme on oltava hänen poikansa kaveri. Poikani paras koulukaveri oli vuoden vanhempi, luokkakaverin isä kävi lällättämässä, että kenenkäs kanssa olet, kun kaverisi lähtee yläkouluun? Luokkakaveria häiritsi esimerkiksi se, että pojat puhuivat peleistä, joita luokkakaveri ei ollut pelannut.
Kaksi vuotta nuorempi poikamme sanoi, että haluaisi olla tämän isoveljen luokkakaverin kaveri. Nuorempi ei kelvannut, kun kaverin pitää olla samanikäinen. Näitä vaatimuksia tultiin välillä esittämään kotiin saakka, kuinka pitäisi tulla heille pelaamaan jalkapalloa ym. Kaikesta valitettiin ja poikamme joutui olemaan koko ajan varpaillaan, kun kaikenlainen käytös tulkittiin kiusaamiseksi. Lopulta sanoin, että jos tämä luokkakaveri tulee luoksesi, älä tee mitään. Älä mene pois (koska se on kiusaamista) äläkä oikein puhukaan mistään (koska aiheet ovat vääriä eli kiusaamista).
Olen kai sitten kiusaajan äiti, mutta sydäntäni raastoi, kun oma lapsi itkee kotona, ettei saa edes jutella omien kaveriensa kanssa, kun siitä valitetaan. Jos on hiljaa, omat kaverit lähtevät pois. Minusta tuntuu, että välillä tällä kiusaaja-leimalla tehdään jo vääryyttä lapsille. Harmillista, että aktiivinen isä sai karkotettua oman lapsensa mahdolliset kaverit sillä, että vaati liikaa toisilta ja oli heti syyttämässä kiusaajaksi. Ei kukaan enää uskaltanut leikkiä tai olla tämän "kiusatun" kaveri.
Opettaja ei vaan varmaan aina näe kiusaamista tai osaa puuttua siihen..
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:45"]
Miksi kiusaajien jatkuvan syyttämisen sijaan ei mietitä mikä aiheuttaa kiusaamisen? Kiusatun käytöksessä ja olemuksessa voi olla vikaa mikä aiheuttaa kiusaamista. Kiusattu ei välttämättä osaa käyttäytyä sosiaalisten normien mukaan siis. Pointtini on se että kiusaaja ei ole aina syyllinen vaan syyllinen voi olla itse kiusattu. Kiusattujen pitäisi yrittää sopeutua massaa ja käyttäytyä niin etteivät se ärsytä muita ihmisiä.
[/quote]Logiikkasi perusteella *SINUA* täytyisi nyt alkaa kiusata. Oma syysi.
Varsinainen aivopieru taas...huoh.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:13"]
Kolmisenkymmentä vuotta opettajana toiminut Aino Kontula on haastatteluiden (IL, IS, Meidän Perhe) perusteella vahvasti sitä mieltä, että koulussa kiusatuiksi tulevat lapset saavat ottaa osan syystä - olipa se mikä hyvänsä - omille harteilleen. Hänen mukaansa kiusatun ja vainotun lapsen tulisi karaista itseään suhtautuen huumorilla hänen ulkonäköönsä kohdistuneeseen pilkantekoon. Jokainen, joka on kokenut hiemankaan kiusaamista koulussa, tietää nämä ajatukset järjettömiksi. "Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisinhuumorilla." - Aino Kontula/IS
[/quote]
Opettajan työhön kuuluu myös lasten sosiaalistaminen,kasvatus ja empatiataitojen opettaminen. Joskus opettaja voi olla työssään tosi huono. Jopa kolmekymmentä vuotta. Ja ottaen huomioon ne jutut, joita opettajanhuoneen ilmapiiristä usein kerrotaan, olisi kovin mielenkiintoista tietää, millainen työtoveri Kontula itse on ollut.
Kiusaamisen syy on kiusaajan tyhmyys. Luulee saavansä siitä jotain, mutta saavain idiootin maineen.
Mrhamiestäkö ei tämän mukaan voisi syyttää,Onpa tynnyrissä kasvanut asiantuntijana esiintyvä ääliö,
Kiusaaja se on yleensä sairas ja psykiatrin tarpeessa ,se äidin oma kullanmuru .Yleensä kotiolot ja vääränlainen kasvatus ovat luonneet kiusatun ryhmän kouluihin.Myös opettajat ovat avuttomia sivusta seuraajia.
Koska kiusaaja on syyllinen - aina.
Olen kyllä nähnyt tilanteita, joissa kiusatusta tulee kiusaaja, eikä se ole edes kovin kummallista. Tiedätte varmaan sen ilmiön, missä esim. nyt vaikka kotona isoveli alistaa pikkuveljeä ja pikkuveli kiusaa koulussa jotain hissukkaa päästäkseen itse kokemaan sen vallantunteen edes jossain. Ja isoveli itse alistaa pikkuveljeä, kun on itsekin koulukiusattu.