Partiomerkkien ompelu on saatanasta
Heitän kohta seinään nämä kaikki vehkeet. Hyviä vinkkejä? Voisko joku muu tehdä tämän minun puolesta?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:05"]Pirulaiset menee vinoon vaikka yrittäisin mitä!
[/quote]
Nuppi-/hakaneuloilla paitaan kiinni tai kokeile sellaista silitettävää kangasta, jolla saa merkin paitaan paikoilleen ainakin ompelun ajaksi.
[/quote]
Tuollaisesta "väliaikakankaasta" en ole kuullutkaan!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:03"]Missä olitte, kun koulussa oli käsityötunti? Ompelu kuuluu perustaitoihin. Jonkun merkin ompelu on helppoa. Käyttäkää vaikka harsinpistoja, jos muu ei onnistu.
[/quote]
No just joo! Tervetuloa meille ompelemaan! Pirulaiset menee vinoon vaikka yrittäisin mitä!
[/quote]
Kiinnitä nuppineuloilla ennen ompelua. Pysyy silloin paikoillaan.
[/quote]
Ha! Mutta kun en saa niitä suoraan edes nuppineulojen avulla!
[/quote]
Tumpelo?
Se varsinainen partiopaita kannattaa sitten hankkia sen verran reilu, että menee useamman vuoden. Niitä merkkejä ei viitsi joka vuosi ommella.
Liima kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Eli siis saako merkit sitten myös pois rikkomatta paitaa? Sudenpentumerkit kun pitää ottaa pois kun tulee seikkailijaksi. Ja paita periytyy myös pikkuveljelle. Meillä ainakin oli pojalla aluksi aivan liian iso paita, koska ei ollut myynnissä pienempiä kokoja. Sama paita mahtuu edelleen vaikka aloitti juuri seikkailijana. En ole vielä jaksanut merkkejä poistaa, kun vituttaa koko touhu. Ei siis partio vaan ne merkit.
Ei mullekaan tullut edes mieleen liima! Lapset oli 3 v partiossa ja ne merkit on vieläkin mun laatikossa - en siis saanut ommeltuakaan niitä. Omat haalarimerkit toki ompelin sormet verillä - silloin se oli hauskaa ja oli ylpeyden aihe kenellä oli paljon merkkejä.
Noniin! Iso kiitos taas apuaveelle! Nyt on ketjun aloittanut kiskaissut Pattexin 100 prosenttisella liimalla kaikki merkit paitaan ja aikaakin kului alle viisi minuuttia itse liimausoperaatioon! Mahtavaa! Kiitti!
Saako liimattuja merkkejä irti pilaamatta kangasta. Entä pysyvätkö pesussa?
Minusta koulussa on liian vähän pakollista käsityötä, kun tällainen merkkien ompelu on teistä ylivoimaista.
Minullakin on partiolainen, joka harrastaa partiota jo kahdeksatta vuotta.
Kauheaa, miten te partiolaisten äidit kiroilette. Ei taida partiossa enää ollakaan niitä sivistyneistön kapsia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:26"]Noniin! Iso kiitos taas apuaveelle! Nyt on ketjun aloittanut kiskaissut Pattexin 100 prosenttisella liimalla kaikki merkit paitaan ja aikaakin kului alle viisi minuuttia itse liimausoperaatioon! Mahtavaa! Kiitti!
[/quote]
Niitä merkkejä et sitten pois saa pilaamatta paitaa JA merkkejä....
Edes kangasliima ei ole ratkaisu. Liimasta jää AINA jälkiä....
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:12"]
Eurokankaasta 2 puoleista liimakangasta tai kangasliimaa
[/quote]Pikapalte käy myös tohon hyvin, eli se liimanauha, jolla saa silittämällä verhot, hameen helmat ja housunlahkeet ymv lyhennettyä
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:26"]Noniin! Iso kiitos taas apuaveelle! Nyt on ketjun aloittanut kiskaissut Pattexin 100 prosenttisella liimalla kaikki merkit paitaan ja aikaakin kului alle viisi minuuttia itse liimausoperaatioon! Mahtavaa! Kiitti!
[/quote]
Niitä merkkejä et sitten pois saa pilaamatta paitaa JA merkkejä....
Edes kangasliima ei ole ratkaisu. Liimasta jää AINA jälkiä....
[/quote]
Keskusteltiin miehen kanssa jo todettiin, et se on sitten se ja sama. Ostetaan uudet. Ei ole mielenterveyden väärti se homma.
Pennut ommelkoon itse. On sitten taito tallella, kun sama rulianssi alkaa opiskelijahaalareiden kanssa. Ei se liimalla pysy.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:16"]
Liima kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Eli siis saako merkit sitten myös pois rikkomatta paitaa? Sudenpentumerkit kun pitää ottaa pois kun tulee seikkailijaksi. Ja paita periytyy myös pikkuveljelle. Meillä ainakin oli pojalla aluksi aivan liian iso paita, koska ei ollut myynnissä pienempiä kokoja. Sama paita mahtuu edelleen vaikka aloitti juuri seikkailijana. En ole vielä jaksanut merkkejä poistaa, kun vituttaa koko touhu. Ei siis partio vaan ne merkit.
[/quote]Miksi haluat irrottaa ne sudenpentumerkit? Mihin sä ne meinaat laittaa? Seikkailijoilla on omat merkkinsä. Paikkakuntamerkit yms. meillä saa lippukunnalta.
Meidän lippukunnasta uusi sudenpentu saa joka tapauksessa uuden paidan, eikä sisaruksen paitaa tarvita, vaan isompi saa pitää sen muistona. Eikä se paita nyt paljoa maksa sudarille (oisko 15 e), että siitä ilosta että merkkejä ei tarvitse irrotella, sen mielellän maksaa.
Muutenkin ihmetyttää jos joku vaihtelee vuosittain merkkejä paidasta toiseen. Meidän lippukunnassa paidat ostetaan niin reilua kokoa, että varmasti mahtuu monta vuotta. Eli aluksi ylettyvät suunnilleen polviin asti ja hihoja kääritään puoli hihaa.
Itse olen aina ommellut ihan neulalla. Vaihtuvat merkit (esim. leiri, kisa) olen ommellut vain jokusella pistolla. Moni on näköjään ommellut ompelukoneella, mutta jälki ei minusta ole kovin siisti. Kieltämättä merkkien ompelu on yllättävän vaikeaa (että ovat suorassa, ei pistä sormeen ja neula ei katkea), mutta aika rentoa hommaa se kuitenkin mielestäni on verrattuna moneen muuhun asiaan mitä olen tehnyt partion vuoksi vaikka olen ihan tavisäiti, en partiolainen (juuri olin viikonlopun teltassa/metsässä ei-niin-rauhallisen lapsilauman kanssa sateessa).
Olen kyllä tyhmä! Miksi en oo älynnyt liimata? Monta yötä olen ihan turhaan ommellut
Partioikäinen on jo niin vanha, että merkkien ompelun kuuluisi olla hänen tehtävänsä. Teidän lastenne motoriikka ei kehity, elleivät he joudu käyttämään käsiään.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:00"]
Voiko ne liimakin?
Nimimerkki traumatisoitunut neljän partiolaisen äiti (ei ap)
[/quote]
Sulla ei tainnut olla opiskelijahaalaria? Eihän niitä lappuja ompele erkkikään.
[/quote]
Oli, mutta ne isommat merkit on paljon helpompi ommella kuin pienet partimerkit todella kapeaan hihaan.
Partiomerkit on sentään aika pieniä ja säännöllisen muotoisia. Opiskelijoiden haalarimerkit sen sijaan... pahin on lumitähden muotoinen. No, he ompelevat ne onneksi itse :D
Ns. Pysyvät.merkit olen ommellut hyvin ja sellaiset jotka otetaan pois niin olen vaan harsinut. Monet lippukuntakaverit liimaa.