Voisin hoitaa vanhuksia, mutten kestä paskan löyhkää
Olen sosionomi AMK, vanhustyöhön opinnoissa suuntautunut. Olen työurallani työskennellyt päiväkodissa, vanhusten hoidossa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa. Vanhustyö oli haaveena, mutta käytännössä en kykene. Oksennus lentää, kun pitää aikuisen paskaa käsitellä ja pestä. Raskausaikana pääsin onneksi siitä touhusta, kun selkä ei kestänyt kumartelua. Tottuuko siihen koskaan vai pitääkö minun äitiysloman jälkeen etsiä uutta työtä?
Kommentit (38)
Kaikki kunnioitus teille, jotka vaihdatte vanhusten haisevia vaippoja. Itse en siihen ikinä pystyisi..
t. Toimistotyöläinen
Hyi helvetti. Ton takia en voi opiskella hoitoalaa ollenkaan.
Jäin työttömäksi projektisuunnittelijan työstä, kun projekti päättyi. Olen sosionomi (yamk). Työkkäristä osoittivat minulle vanhustyöhön paikkoja. Kun olin haastattelussa eräässä vanhusten palvelutalossa, sanottiin suoraan, että työ on lähinnä pesuissa ja hygieniassa avustamista, syöttämistä, lääkehoitoa, pukemista, riisumista ja muuta perushoitoa. Ihmettelin, mihin minua siellä tarvitaan tällä koulutuksella. Ei ole kuulunut perushoito opiskeltaviin asioihin. Onneksi pääsin luistamaan työstä, koska minulla ei ollut vaadittavaa lääkehoidon osaamista. Esimies siellä tosin sanoi, että voin tenttiä lääkehoidon heillä 3 kk kuluessa, mutta sanoin, että minulla on huono matikkapää ja tuskin lääkelaskut siinä ajassa onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:31"] Olen sosionomi AMK, vanhustyöhön opinnoissa suuntautunut. Olen työurallani työskennellyt päiväkodissa, vanhusten hoidossa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa. Vanhustyö oli haaveena, mutta käytännössä en kykene. Oksennus lentää, kun pitää aikuisen paskaa käsitellä ja pestä. Raskausaikana pääsin onneksi siitä touhusta, kun selkä ei kestänyt kumartelua. Tottuuko siihen koskaan vai pitääkö minun äitiysloman jälkeen etsiä uutta työtä? [/quote] Kaikkeen tottuu, kun tietää, että tili tulee taas kuun lopussa. Mieluummin pesen paskaa, kuin makaan yhteiskunnan rahoilla työttömänä kotona. Ei itsensä ja perheensä elättäminen työllä ole aina niin jippijaijee hauskaa. Hoitajana 30 vuotta [/quote] En minä haluakaan yhteiskunnan elätiksi. Enkä muutenkaan työtä vieroksuu. Minä en vain siedä noita kakkahommia. Olen ihan oikeasti oksennellut töissä ennen äitiyslomaa, ei ole keksitty juttu. Joskus aamulla kun meni ja avasi vaipan täynnä löysää, järkyttävän hajuista paskaa, oksennus tuli vaan, ihan kutsumatta roskikseen. Kerran olen suihkuttaessani suihkulla työntänyt vettä asiakkaan peffaan ja samaan aikaan itse oksentanut vessanpönttöön, joka oli vieressä. Se löyhkä oli niin hirveä, että en pystynyt syömään koko päivänä mitään, ja yökötysrefleksi tuli jo ajatuksestakin. -ap
[/quote]
Hoitoala nyt on sellaista. Välillä tulee turpaan ja huoritellaan ja oksentaa paskanhajusta. Mutta tili tulee joka kuukausi ja ei ole tarvinnut pelätä työttömyyttä. Olen nähnyt 90-luvun laman ja kaiken muun ja olen tyytyväinen, että on ollut koko ajan säännöllinen kuukausipalkka, vaikka välillä on oksentanutkin. Näin me olemme erilaisia.
[/quote]
Tätä minä aina jaksan ihmetellä. Miksi ihmiset sietävät väkivaltaa työpaikallaan? Jos hoitajien pitäisi jonkun syyn takia lakkoilla niin sen, että saisivat väkivallattoman työpaikan. Jos ne potilaat eivät puhetta usko, niin kyllä ne viimeistään etälamautinta tai pamppua uskovat. Jos eläimetkin saadaan noita asioita tottelemaan, niin miksei ihmistäkin?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:31"] Olen sosionomi AMK, vanhustyöhön opinnoissa suuntautunut. Olen työurallani työskennellyt päiväkodissa, vanhusten hoidossa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa. Vanhustyö oli haaveena, mutta käytännössä en kykene. Oksennus lentää, kun pitää aikuisen paskaa käsitellä ja pestä. Raskausaikana pääsin onneksi siitä touhusta, kun selkä ei kestänyt kumartelua. Tottuuko siihen koskaan vai pitääkö minun äitiysloman jälkeen etsiä uutta työtä? [/quote] Kaikkeen tottuu, kun tietää, että tili tulee taas kuun lopussa. Mieluummin pesen paskaa, kuin makaan yhteiskunnan rahoilla työttömänä kotona. Ei itsensä ja perheensä elättäminen työllä ole aina niin jippijaijee hauskaa. Hoitajana 30 vuotta [/quote] En minä haluakaan yhteiskunnan elätiksi. Enkä muutenkaan työtä vieroksuu. Minä en vain siedä noita kakkahommia. Olen ihan oikeasti oksennellut töissä ennen äitiyslomaa, ei ole keksitty juttu. Joskus aamulla kun meni ja avasi vaipan täynnä löysää, järkyttävän hajuista paskaa, oksennus tuli vaan, ihan kutsumatta roskikseen. Kerran olen suihkuttaessani suihkulla työntänyt vettä asiakkaan peffaan ja samaan aikaan itse oksentanut vessanpönttöön, joka oli vieressä. Se löyhkä oli niin hirveä, että en pystynyt syömään koko päivänä mitään, ja yökötysrefleksi tuli jo ajatuksestakin. -ap
[/quote]
Hoitoala nyt on sellaista. Välillä tulee turpaan ja huoritellaan ja oksentaa paskanhajusta. Mutta tili tulee joka kuukausi ja ei ole tarvinnut pelätä työttömyyttä. Olen nähnyt 90-luvun laman ja kaiken muun ja olen tyytyväinen, että on ollut koko ajan säännöllinen kuukausipalkka, vaikka välillä on oksentanutkin. Näin me olemme erilaisia.
[/quote]
Tätä minä aina jaksan ihmetellä. Miksi ihmiset sietävät väkivaltaa työpaikallaan? Jos hoitajien pitäisi jonkun syyn takia lakkoilla niin sen, että saisivat väkivallattoman työpaikan. Jos ne potilaat eivät puhetta usko, niin kyllä ne viimeistään etälamautinta tai pamppua uskovat. Jos eläimetkin saadaan noita asioita tottelemaan, niin miksei ihmistäkin?
[/quote]
Muistisairas ihminen ei ymmärrä. Hän ehkä kiroilee, puree, repii, lyö. Osa ei tee tuota koskaan, osa päivittäin. Minä muistan yhden työpaikan, jossa muistisairaita houkuteltiin pesulle ja jos joku ei suostunut, niin annettiin olla. Vaikka sitten ne paskat housussa. Houkuteltiin sitten vähän ajan päästä uudestaan, laulettiin lapsuudesta tuttuja lauluja ja käytettiin runsaasti aikaa hoitotoimiin. Siellä ei juuri esiintynyt väkivaltaa ja hoitohenkilöstö aina "väisti". Kerran minua tarttui muistisairas asiakas kiinni ranteista ja murisi. Ilman mitään näkyvää syytä, ehkä tuli jokin ikävä muisto mieleen tai muuta pään sisäistä. Silloin jäi kunnon mustelmat, vaikka sain keploteltua kädet irti otteesta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etälamauttimella kärvennettäisiin jotain satavuotiasta mummoa?
Sehän nyt riippuu melko paljon siitä, millaista se paska on. Jos olet jossain sellaisessa paikassa, jossa euro sanelee kaiken, niin todennäköisesti ravinto on pitkälle pelkkää vähäkuituista tärkkelystä (tyyliin perunaa tärkkelyksellä suurustetulla kastikkeella jossa yksi lihanpala kauhallisessa, jälkkäriksi perunajauholiisteriä jossa kelluu kaksi mustikkaa ja kasvispuolesta huoletii ruokalusikallinen porkkanaraastetta) ja vanhukset ei koskaan pääse kunnolla ulos ja saa liikuntaa, niin eihän se paska kenelläkään kulje. Ja sitten tarvitaan laksatiiveja. Tommonen limanen, liisterimäinen paska haisee kammottavalle, sotkee kaikki paikat, jää kiinni ihoon ja polttaa peräreiän ja ennen kaikkea sillä mummelilla on tosi hankala olla ja vatsa pinkeä kuin pallo.
Sitten kun on saanut hoitaa vanhusta, jonka ruokavalio on aidosti hyvä (runsaasti kasviksia, kuituja ja proteiinia) ja joka saa joka päivä riittävästi liikuntaa eikä tarvitse laksatiiveja, niin ei se kakka haise sietämättömän pahalle. Se on helppo pestä, se on kiinteää ja suolen toiminta on säännöllistä, joten niitä vahinkoja ei tule ja suuri osa osuu sinne pönttöön kun vaan pöntölle pääsee. Tuollainen asiakas on paljon miellyttävämpi hoitaa, ei vähiten siksi että hänellä itsellään on niin hyvä olla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:23"]Sehän nyt riippuu melko paljon siitä, millaista se paska on. Jos olet jossain sellaisessa paikassa, jossa euro sanelee kaiken, niin todennäköisesti ravinto on pitkälle pelkkää vähäkuituista tärkkelystä (tyyliin perunaa tärkkelyksellä suurustetulla kastikkeella jossa yksi lihanpala kauhallisessa, jälkkäriksi perunajauholiisteriä jossa kelluu kaksi mustikkaa ja kasvispuolesta huoletii ruokalusikallinen porkkanaraastetta) ja vanhukset ei koskaan pääse kunnolla ulos ja saa liikuntaa, niin eihän se paska kenelläkään kulje. Ja sitten tarvitaan laksatiiveja. Tommonen limanen, liisterimäinen paska haisee kammottavalle, sotkee kaikki paikat, jää kiinni ihoon ja polttaa peräreiän ja ennen kaikkea sillä mummelilla on tosi hankala olla ja vatsa pinkeä kuin pallo.
Sitten kun on saanut hoitaa vanhusta, jonka ruokavalio on aidosti hyvä (runsaasti kasviksia, kuituja ja proteiinia) ja joka saa joka päivä riittävästi liikuntaa eikä tarvitse laksatiiveja, niin ei se kakka haise sietämättömän pahalle. Se on helppo pestä, se on kiinteää ja suolen toiminta on säännöllistä, joten niitä vahinkoja ei tule ja suuri osa osuu sinne pönttöön kun vaan pöntölle pääsee. Tuollainen asiakas on paljon miellyttävämpi hoitaa, ei vähiten siksi että hänellä itsellään on niin hyvä olla.
[/quote]
No joo, meillä taitaa olla vaipat lähes kaikilla, eli eivät joko tunnista tarvetta tai eivät ehdi ajoissa. Paskan käsittelyä ja pesemistä siis riittää. Minä vastaan myös virikkeellisyydestä, kuuluu toimenkuvaan siis, mutta hoitotyö vie ajallisesti eniten. Aamuvuoro alkaa kuivituksilla ja myös paskahommia riittää, joka aamu.
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:31"]
Olen sosionomi AMK, vanhustyöhön opinnoissa suuntautunut. Olen työurallani työskennellyt päiväkodissa, vanhusten hoidossa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa. Vanhustyö oli haaveena, mutta käytännössä en kykene. Oksennus lentää, kun pitää aikuisen paskaa käsitellä ja pestä. Raskausaikana pääsin onneksi siitä touhusta, kun selkä ei kestänyt kumartelua. Tottuuko siihen koskaan vai pitääkö minun äitiysloman jälkeen etsiä uutta työtä?
[/quote]
Kaikkeen tottuu, kun tietää, että tili tulee taas kuun lopussa. Mieluummin pesen paskaa, kuin makaan yhteiskunnan rahoilla työttömänä kotona. Ei itsensä ja perheensä elättäminen työllä ole aina niin jippijaijee hauskaa.
Hoitajana 30 vuotta
Jos se oksettaa, niin älä kovin pitkäksi aikaa jää niihin hommiin! Sinusta tulee katkera ja inhoat pian koko alaa. Parempi etsiä muuta työtä!
Samasta syystä minä en voisi toimia lastenhoitajana.
Heikot hermot. - Onhan siinä se toinenkin puoli: kuka kehtaa jättää avuttomat vanhukset kipeää tekeviin täysiin vaippoihin? Ajatelkaa siltä kannalta. Älä mene hoitamaan vanhuksia, jos uloste kuvottaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:31"]
[/quote]
Kaikkeen tottuu, kun tietää, että tili tulee taas kuun lopussa. Mieluummin pesen paskaa, kuin makaan yhteiskunnan rahoilla työttömänä kotona. Ei itsensä ja perheensä elättäminen työllä ole aina niin jippijaijee hauskaa.
Hoitajana 30 vuotta
[/quote]
En minä haluakaan yhteiskunnan elätiksi. Enkä muutenkaan työtä vieroksuu. Minä en vain siedä noita kakkahommia. Olen ihan oikeasti oksennellut töissä ennen äitiyslomaa, ei ole keksitty juttu. Joskus aamulla kun meni ja avasi vaipan täynnä löysää, järkyttävän hajuista paskaa, oksennus tuli vaan, ihan kutsumatta roskikseen. Kerran olen suihkuttaessani suihkulla työntänyt vettä asiakkaan peffaan ja samaan aikaan itse oksentanut vessanpönttöön, joka oli vieressä. Se löyhkä oli niin hirveä, että en pystynyt syömään koko päivänä mitään, ja yökötysrefleksi tuli jo ajatuksestakin.
-ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:13"]Samasta syystä minä en voisi toimia lastenhoitajana.
[/quote]
Lasten uloste ei haise läheskään yhtä pahalta kuin vanhuksen. Määrätkin ovat erilaisia. Lääkkeet ja suoliston tila vaikuttavat hajuun.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:02"]Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita. [/quote] Insinööri ei ikinä lähtisi tuohon hommaan. Tai jos lähtisi, niin peruspalkka alkaisi kolmosella.
[/quote]
Tänä päivänä hoitoalalla on melko paljon uudelleen kouluttautuneita insinöörejä, koska heilläkin on työttömyyttä. Kelpaa se kuukausipalkka insinöörillekin. ;)
[/quote]
Ei meillä ainakaan ole. Iso vanhustenkeskus kyseessä, ja vastaan henkilöstön rekrytoinnissa. Meillä työskentelee yli 100 hoitajaa, joista noin joka neljäs on sairaanhoitaja. Yhtään ex-insinööriä ei taida olla. Yksi entinen puutarhuri löytyy, yksi tradenomi ja pari mainos- ja markkinointialalla aiemmin ollutta. Meillä on myös fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja, sosiaaliohjaajia. Osa heistä osallistuu hoitotyöhön, osa ei. Pari hoiva-avustajaa löytyy myös, eli heillä se lyhyempi koulutus. Avustavaa työvoimaa tarvitaan aina rutiininomaisiin työtehtäviin.