Voisin hoitaa vanhuksia, mutten kestä paskan löyhkää
Olen sosionomi AMK, vanhustyöhön opinnoissa suuntautunut. Olen työurallani työskennellyt päiväkodissa, vanhusten hoidossa ja kehitysvammaisten asumispalveluissa. Vanhustyö oli haaveena, mutta käytännössä en kykene. Oksennus lentää, kun pitää aikuisen paskaa käsitellä ja pestä. Raskausaikana pääsin onneksi siitä touhusta, kun selkä ei kestänyt kumartelua. Tottuuko siihen koskaan vai pitääkö minun äitiysloman jälkeen etsiä uutta työtä?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:02"]Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita.
[/quote]
Tämä! Yhteiskunnallista typeryyttä! Minulla oli kollega terveystieteiden maisteri ja työnohjaaja. Monta muutakin lisäkoulutusta. Olisi ansainnut tehdä koulutusta vastaavaa työtä, oli siis koulutuksen lisäksi myös fiksu ja osaava. Pomo oli vain sosiaaliohjaaja.
[/quote]
Teillä sentään sosiaaliohjaaja. Kun olin 16-17-vuotiaana kotipalvelussa kesätöissä, pomo oli eläkeikää lähestyvä perushoitaja. Sen kyllä huomasi. Aina jotain sählinkiä työjärjestyksessä, työvuorolistat tuli kun pomo muisti (siis lain vastaisesti ja aina myöhässä), ylitöihin pyydettiin jäämään tunti ennen työajan loppua, vaikka työvoimapula oli tiedossa jo aamulla jne. Ihme säätämistä siis koko ajan. Joku työntekijöistä sanoikin, että pomo oli epäpätevä ja hankaloitti toimintaa, mutta oli saanut paikkansa, kun terveydentilansa vuoksi ei pystynyt tekemään töitä kentällä. Oli siis ollut kodinhoitajana aiemmin, mutta organisointitaidot täysin hukassa.
Mitä ne asiakkaat sanoo ja miten ne reagoi kun hoitaja yrjöää heitä pessessään?
Vicksiä tai tiikerisalvaa nenän alle
See peseminen on kuitenkin vain pieni osa työtä. Ja ainahan voi kouluttautua eteenpäin sairaanhoitajaksi.
Opiskelin keski-ikäisenä lähihoitajaksi mielenterveys puolen osaamis-alueelta. Harjoittelupaikoissani työskentelin lähinnä dementoituneiden vanhusten parissa ja huomasin, että en pystynyt saamaan heihin minkäänlaista yhteyttä. Työ oli pelkkää vaippojen vaihtamista kiireessä, syöttämistä kiireessä. Ei mitään inhimillistä kanssakäymistä. Pyykkäystä, siivoamista, ruokien tarjoamista ja tiskausta. Kyllästyin ja lähdin pois. Tämä ei ole sitä, mitä kuvittelin opiskellessani lähihoitajaksi. Raha ja säästäminen kaikesta oli tärkeintä k.o. paikassa. Jos uskalsit kyseenalaistaa toiminnan järkevyyden, työvuoroja et saanut.
Mua ei paskat ällötä ja vanhukset on ihania. Monta vuotta lähihoitajana työskentelin ja tälläkin hetkellä toimin Spr:n vapaaehtoisena yhdelle mummulle. Silti otin opintovapaata ja opiskelen toista alaa. Syynä se että en jaksanut päätöntä työtahtia työpaikassani. Oli hirveää tehdä työtä päivästä toiseen hosumalla ja sivuuttamalla ikäihmisten turvattomuuden tunteet, tarve jutella yms. Toivottavasti saan uudelta alalta töitä tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:38"]See peseminen on kuitenkin vain pieni osa työtä. Ja ainahan voi kouluttautua eteenpäin sairaanhoitajaksi.
[/quote]
Minä olen sosionomi AMK, eli tutkinto on vastaava kuin sairaanhoitajalla. Sosiaaliala ja terveysala.
-ap
Olen sairaanhoitaja, ja paljon on saanut erilaisia eritteitä käsitellä niin harjoittelu- kuin työpaikoissa. Koskaan en ole oksentanut, mutta hassua kyllä raskauden jälkeen olen herkempi esim ulosteen hajulle. Yökkäillytkin olen välillä, mitä ennen ei ole koskaan tapahtunut.
Pääsisitkö jonnekin missä on vähän parempikuntoisia vanhuksia, jotka itse huolehtivat hygieniastaan? Esim johonkin päivätoimintekeskukseen?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:03"]Olen sairaanhoitaja, ja paljon on saanut erilaisia eritteitä käsitellä niin harjoittelu- kuin työpaikoissa. Koskaan en ole oksentanut, mutta hassua kyllä raskauden jälkeen olen herkempi esim ulosteen hajulle. Yökkäillytkin olen välillä, mitä ennen ei ole koskaan tapahtunut.
Pääsisitkö jonnekin missä on vähän parempikuntoisia vanhuksia, jotka itse huolehtivat hygieniastaan? Esim johonkin päivätoimintekeskukseen?
[/quote]
Olin opiskeluaikaan harjoittelussa päivätoiminnassa Helsingissä. Kyllä siellä monet vanhukset tulee päivätoimintaan valmiiksi kakat housussa. Muistisairaita ovat, eli vaikka osaisivat ilmoittaa hädässään, pitää kuitenkin pyyhkiä ja pestä takapuoli ja vaihtaa vaatteita. Se on päivätyötä ja palkka on pelkkä peruspalkka. Lisät on nyt minulla noin 300-500€ kuussa, eli käteen jää n. 2000 €. En tiedä, miten tulisin toimeen ilman noita vuorolisiä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:38"]See peseminen on kuitenkin vain pieni osa työtä. Ja ainahan voi kouluttautua eteenpäin sairaanhoitajaksi.
[/quote]
Myös sairaanhoitaja pesee osastotyössä ja ryhmäkodeissa vanhusten takapuolia. Ei siellä erotella, mikä on koulutus.
[/quote]
Just. Kiitos tiedosta. Olen sh ja pesen sekä ylä- että alapäätä asiakastyössä. Meitä sairaanhoitajia työskentelee kentällä ihan samalla tavalla kuin sosionomejakin. Työtehtävät ovat laajempia kuin lähihoitajalla, mutta perushoitoa on paljon. Olen vuodeosastoilla ollut 10 vuotta.
Miten joku voi puhua noin rumalla nimityksellä ihmisen eritteestä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:54"]Miten joku voi puhua noin rumalla nimityksellä ihmisen eritteestä?
[/quote]
Ai paskasta? No miten sää sit puhut? Kyl se on paska, jos se on aikuisen. Mää sanon aina meneväni paskalle. Kakka on pikkulasten sana.
En jaksanut lukea koko ketjua, mut oot valmistunut sosionomi ja paskavaippoja vaihdat? Mitä v*ttua? Nuohan on lähäreiden hommia :D
Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:02"]Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita.
[/quote]
Insinööri ei ikinä lähtisi tuohon hommaan. Tai jos lähtisi, niin peruspalkka alkaisi kolmosella.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:02"]Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita. [/quote] Insinööri ei ikinä lähtisi tuohon hommaan. Tai jos lähtisi, niin peruspalkka alkaisi kolmosella.
[/quote]
Tänä päivänä hoitoalalla on melko paljon uudelleen kouluttautuneita insinöörejä, koska heilläkin on työttömyyttä. Kelpaa se kuukausipalkka insinöörillekin. ;)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:02"]Eikö siihen ulosteen pesuun riittäisi lyhyempikin koulutus???? Yhteiskunta maksaa korkeakoulutuksen ja sitten ollaan vaippahommissa,johon ei koulutusta paljon tarvita.
[/quote]
Tämä! Yhteiskunnallista typeryyttä! Minulla oli kollega terveystieteiden maisteri ja työnohjaaja. Monta muutakin lisäkoulutusta. Olisi ansainnut tehdä koulutusta vastaavaa työtä, oli siis koulutuksen lisäksi myös fiksu ja osaava. Pomo oli vain sosiaaliohjaaja.