Etelä-Suomen lukiolaisista kolmasosa jättää kouluruoan syömättä!!!
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:14"]
Itkeekö nämä lukiolaiset kameran edessä ja on nälkälakossa? Ei...
[/quote]
Niiden äidit itkee av:lla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:27"]
Ennen kelpasi kaikille.
[/quote]
Totta. Ei käy kiistäminen, etteikö kouluruuan taso olisi laskenut jopa ala-arvoiselle tasolle. Kun itse olin koulussa, oli ruoka hyvää, mutta nykyään se ei ole mitään kovin laadukasta ja ravintorikasta.
15 vuotta sitten olin lukiossa eikä se ruoka silloinkaan ollut hyvää ja harvoin sitä söin. Lihapullapäivänä ne loppui aina kesken kun aina varattiin liian vähän lihapullia. Nykyään kouluruuan laatu on vaan huonontunut. Esim. jauhelihakastikkeessa saa etsiä sitä lihaa ja sitäkin on takuulla jatkettu soijalla.
Minullakin on lukioajoista melkein 15 vuotta. Ruokatunti oli ylipitkä välitunti, silloin ehti vaikka kaupungille jos jätti syömättä. Ei se ruuan laadusta johtunut.
En syönyt koskaan lukio aikana koulussa.
Ennen koulun omat keittäjät valmistivat ruoan. Nykyisin se on pitkälle suurkeittiöistä tulevien einesruokien lämmittämistä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:38"]
En syönyt koskaan lukio aikana koulussa.
[/quote]
Lintsasit varmaan äidinkielenkin, kun yhdyssana ei onnistu?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:14"]
Itkeekö nämä lukiolaiset kameran edessä ja on nälkälakossa? Ei...
[/quote]
Onko lukiolaisten toiveista ruokalistat laitettu uusiksi? Ei...
Tätä se nykynuorten nirsous teettää. Joskus siinä teini-iän kynnyksellä pitäisi olla noin 90 %:lle teineistä sellainen "kurileiri", jossa he yöpyisivät maastossa ja ruokana toimisi armeijan sissimuona itsevalmistettuna. Pesuille ja vaatteiden vaihtoon ei pääse jokaviikko.
Pari kuukautta noissa kenttäolosuhteissa, niin jo ryhdyttäisiin arvostamaan ilmaista ruokaa ja peseytymismahdollisuuksia sekä sähköä ja muita itsestäänselvyyksiä.
Pilalle hemmoteltuja kermaperseitä
Julkisesti syöminen on ahdistavaa eikä aina osu ruokatunnit ystävien kanssa samaan aikaan. Olen syönyt ehkä viidesti lukiossa.
-abi
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:38"]Julkisesti syöminen on ahdistavaa eikä aina osu ruokatunnit ystävien kanssa samaan aikaan. Olen syönyt ehkä viidesti lukiossa.
-abi
[/quote]
Meinaatko työelämässäkin pärjätä ilman lounasta, kun julkisesti syöminen on ahistavaa?
Lukioni ruoat ovat kyllä huonontuneet paljon lukioaikanani. Olen nyt abi ja 2v sitten oli parempaa ruokaa. Olen siis erään kaupungin lukiossa.
Kävin lukion jälkeen amiksen ja amiksessa oli aika kattavasti erilaisia keittiö- ja ravintolapuolen koulutuksia, ja oppilaat siis vastasivat ruuan valmistuksesta.
Ruoka oli todella hyvää, myöhemmin olen ollut amiksessa opettajana ja ruoka oli hintaansa nähden lähes parasta työmaa ruokaa, vaikka on parempiakin ollut.
Opettajatutuistakin osa jättää syömästä. Sanovat etteivät halua maksaa tyhjästä. Lapseni haukkuu aina kouluruokaa, mutta sanoo syövänsä sitä aina jonkin verran. Hän on aika kaikkiruokainen eikäö kovinkaan nirso. Vain yksi luokan poika ei syö koulussa. Ei ole koskaan syönyt koulussa eikä kuulema ole eväitäkään mukana. Hän on luokan hikari. Moni tyttö jättää syömättä tai ottaa vain vähän salaattia. No minulla on vain pieni otos, eli tästä ei voi vetää johtopäätöksiä. Ai niin, yksi tuttu keittiöllä töissä oleva haukkuu keskuskeittiön ruokia myös. Hän sanoo, että yrittävät keittiössä tehdä kaikkensa, että saavat niistä syömäkelpoisempia. Ja mitä kertoo ruuasta, jos puurot on lasten lempikouluruokia? Kenen lapsen kotilempiruoka on puuro?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:54"]Kouluruoka ei oo ilmasta :DDD
[/quote]
No paljon maksaa yläkoululaisen lounas? Maksaako koko vuoden kerrallaan vai joka lounaan erikseen?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:11"]Näin on. Että sellasta herkkua.
Itse aikanaan en nähnyt kouluruuassa mitään vikaa, mutta omat lapset ei erityisemmin tykkää...
[/quote]
Se oli silloin kun Suomi oli rikas. Sittemmin kouluruuasta on säästetty ja säästetty ja... Ei sillä budjetilla voi saada kunnon ateriaa aikaan.
[/quote]
NykySuomi on kyllä rikkaampi kuin 70-luvun
Britit ja Jenkit syö tötö pastapullamössöä ja sokerimehuja - siellä on ruokalat ihan täynnö ja kaikki syö. Ja ne on niiiiin helvetin läskejä ja ruokaihmishirviöitä - että enemmän pastamössöä ja mössömössöä vaan suomeenkin.