Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään kondylooma ("syylät") edennyt pahempaan? pelkään syöpää

Vierailija
01.10.2015 |

Mulla pari vuotta sitten ilmestyi kondyloomanäppyjä, ja ne lähti liuos-hoidolla nopeasti pois, eikä ole uusiutunut sen jälkeen. Gyne otti silloin papa-kokeen, ja se oli normaali.

En ole käynyt gynellä sen jälkeen (koska mtn ongelmia ei ole ollut) nyt iski kauhea paniikki, kun papakokeesta ja sisätutkimuksesta on 2 vuotta.

"Tuntuuko" se mitenkään, jos asiat alakerrassa ovat huonosti?

Mulla on yksi luomi muuttanut hieman muotoaan ja lyhyen ajan sisällä tullut uusia luomia (mulla on aina ollut runsaasti luomia)

Pelkään nyt että mulla on kohdunkaulan syöpä ja se laittaa etäpesäkkeitä luomiin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menehän lääkärille, niin saat huolen pois. Turha pelätä liikaa etukäteen. Mars lääkäriin ja johoonkin ehtii vielä aamulla.

Vierailija
2/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00162

Syöpäriski liittyy HPV:n tyyppeihin 16 ja 18, joista infektioista ei välttämättä tule mitään näkyvää oiretta. Kondyloomanäppyjä aiheuttavat enimmäkseen virustyypit 6 ja 11, jotka taasen eivät ole syöpävaarallisia.

http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/infectious-agents/hpv-fact-sheet

Mikään ei estä saamasta samalla kertaa sekä kondyloomaa aiheuttavaa virustartuntaa että syövälle altistavaa virustartuntaa. Siksi vuosittaiset papa - testit ovat suositeltavia, jos on jonkun seksitaudin sairastanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:59"]

Mulla pari vuotta sitten ilmestyi kondyloomanäppyjä, ja ne lähti liuos-hoidolla nopeasti pois, eikä ole uusiutunut sen jälkeen. Gyne otti silloin papa-kokeen, ja se oli normaali. En ole käynyt gynellä sen jälkeen (koska mtn ongelmia ei ole ollut) nyt iski kauhea paniikki, kun papakokeesta ja sisätutkimuksesta on 2 vuotta. "Tuntuuko" se mitenkään, jos asiat alakerrassa ovat huonosti? Mulla on yksi luomi muuttanut hieman muotoaan ja lyhyen ajan sisällä tullut uusia luomia (mulla on aina ollut runsaasti luomia) Pelkään nyt että mulla on kohdunkaulan syöpä ja se laittaa etäpesäkkeitä luomiin.

[/quote]

HUOKAISE! Nimittäin vanha tartuntasi on ollut ns.hyvänlaatuinen eli ei kehitä syöpää. Näkyvät näpyt on aina harmittomia. Joillakin toki voi olla useampi viruslaji samaan aikaan, mutta harvemmin ja tosiaan se paha hpv paljastuu vain Papassa jos silloinkaan eli tarvitsee olla tehnyt jo solumuutoksia.

Varsinaista hpv tartuntaa ei papan puhtaudella voi poissulkea,mmikään sukupuolitauti-testi se ei ole.

Näkyvät näpyt tulee ja menee. Ja on vaarattomia.

Vierailija
4/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:09"]

Mulla pari vuotta sitten ilmestyi kondyloomanäppyjä, ja ne lähti liuos-hoidolla nopeasti pois, eikä ole uusiutunut sen jälkeen. Gyne otti silloin papa-kokeen, ja se oli normaali. En ole käynyt gynellä sen jälkeen (koska mtn ongelmia ei ole ollut) nyt iski kauhea paniikki, kun papakokeesta ja sisätutkimuksesta on 2 vuotta. "Tuntuuko" se mitenkään, jos asiat alakerrassa ovat huonosti? Mulla on yksi luomi muuttanut hieman muotoaan ja lyhyen ajan sisällä tullut uusia luomia (mulla on aina ollut runsaasti luomia) Pelkään nyt että mulla on kohdunkaulan syöpä ja se laittaa etäpesäkkeitä luomiin.

[/quote]

HUOKAISE! Nimittäin vanha tartuntasi on ollut ns.hyvänlaatuinen eli ei kehitä syöpää. Näkyvät näpyt on aina harmittomia. Joillakin toki voi olla useampi viruslaji samaan aikaan, mutta harvemmin ja tosiaan se paha hpv paljastuu vain Papassa jos silloinkaan eli tarvitsee olla tehnyt jo solumuutoksia.

Varsinaista hpv tartuntaa ei papan puhtaudella voi poissulkea,mmikään sukupuolitauti-testi se ei ole.

[/quote]

Lisään siis vielä, että tästä syystä on turha pelätä sitä "pahaa" Hpv:ta, koska siitäkään ei kukaan tiedä mitään ellei ole jäänyt papan muutoksista kiinni. Ja vain muutosten yhteydessä aloitetaan tarvittava hoito jos muutokset sitä vaatii ja yleensä se on pelkkää seurantaa uudella papa-kokeella. 

Ainoa mitä ap voi tehdä on käydä säännöllisesti Papassa!

Vai mitä joku rouva siellä huuteli, että tulee mennä lääkäriin? Lääkäri ei voi tätä asiaa katsoa yhtään mitenkään, ei millään.

Jos silmämääräisesti muutoksia kohdunkaulalla niin kyllä se jo papassa ennen sitä näkyy. 

Eli ap tauhoittuu nyt ja muistaa vaan papan niin kaikki hyvin. :) 

Vierailija
5/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:15"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:09"]

[/quote]

[/quote]

Lisään siis vielä, että tästä syystä on turha pelätä sitä "pahaa" Hpv:ta, koska siitäkään ei kukaan tiedä mitään ellei ole jäänyt papan muutoksista kiinni. Ja vain muutosten yhteydessä aloitetaan tarvittava hoito jos muutokset sitä vaatii ja yleensä se on pelkkää seurantaa uudella papa-kokeella. 

Ainoa mitä ap voi tehdä on käydä säännöllisesti Papassa!

Vai mitä joku rouva siellä huuteli, että tulee mennä lääkäriin? Lääkäri ei voi tätä asiaa katsoa yhtään mitenkään, ei millään.

Jos silmämääräisesti muutoksia kohdunkaulalla niin kyllä se jo papassa ennen sitä näkyy. 

Eli ap tauhoittuu nyt ja muistaa vaan papan niin kaikki hyvin. :) 
[/quote] Lääkäriin edelleen jos huolettaa, lääkäri se on se ammattitaitoinen... vai onko täällä joku vanha kurttuinen naapurin Pertti taas pätemässä? Omaa vielä nettitutkinnon..anteeksi lääkärin tutkinnon, joka tarkoittaa koulutusta ja paikkaa nimeltä netti? Että menehän sinä sieltä pätemään vaan jonnekkin muualle.

Vierailija
6/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset käy säännöllisissä tarkastuksissa gynellä, ja jos jiku huolettaa, niin soitto vaan sinne missä on hoidettu. Ja kyllä lääkäriin ohjaaminen on se oikea paikka, ei se ole joku ammattitaidoton henkilö täällä palstalla, jolla ei ole edes koulutusta. :)

Vierailija
7/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole murheissani syövästä mutta gyne väitti että minulla on kondyloomanäppylöitä jotka eivät näy. Siksi luulin että minulla on joku kestoaika. Etikakalla sai ne näkyviin ja penslasi.
Kukaan ei ole uskonut vielä että näin voi olla, löytyykö täältä?

Vierailija
8/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan näkyviä kondyloomanäppyjä, menivät itsestään pois (ei hoidettu koska olin raskaana).
Papassa oli jossain välissä lieviä muutoksia jotka korjaantuivat nekin itsekseen.
Pari vuotta meni hyvin ja tulin uudelleen raskaaksi. Synnytyksen jälkeen alkoi hankalat hormoniongelmat. Saattoi olla rankkaa vuotoa kolme viikkoa putkeen, tiputtelua jne.
Papa oli otettu n.puoli vuotta sitten, mutta gyne otti varalta uudelleen.
Ja sieltä löytyikin varsin aggressiiviset muutokset, jotka oli kerennyt levitä laajalle (kaikista koepaloista löytyi vaikeat muutokset).
Syöpää povattiin, mutta säikähdyksellä selvittiin ja muutokset saatiin leikattua pois, olivat vaikein syövän esiaste, muttei kerennyt syöpään.

Mutta kaiketi tämä tilanne on aika harvinainen. Kohdunkaulanmuutokset eivät yleensä leviä niin vauhdikkaasti jne.
Ja minullakin oli noita vuotohäiriöitä, jotka kieli ongelmasta.
Sinuna olisin huoletta, mutta varaa se aika papaan, se nyt muutenkin on hyvä ottaa.
Nuo muutokset kuitenkin saadaan hyvin hoidettua, vaikka olisivat niin pitkällä kuin minullakin oli.

Vierailija
9/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarkoitin, että ei tarvitse hätäännyksissä juosta lääkäriin jos ei ole mitään oireita ja papa kunnossa (kun ap nimenomaan tuosta kondyloomasta hätääntyi). Kondylooman kanssa tarvitaan useammin vain kärsivällisyyttä kun lääkäriä. 

Ei tarvitse olla lääkäri sanoakseen ettei lääkäri kohdunkaulan muutoksia alussa näe vaan pitää käydä Papassa.

Kondyloomaa (sitä solumuutoksia aiheuttavaa) ei voida papassakaan testata muuta kuin sen verran, että onko solumuutoksia päässyt tapahtumaan!

Se ei ole hpv-testi. Toki saa mennä lääkäriin ja pitääkin mennä jos huolettaa oma terveys, mutta ap:n aloituksen mukaan sellaiseen ei ole hätää. Tarkoitus on rauhoittaa ihmistä tiedolla.

Nyt kuitenkin, ap kerroit, että sinulla on penslattu ne syylät esiin eli ne ei muutoin näy?

Tällöin kyseessä ei ole näkyvä/harmiton virustyyppi vaan litteä/huomaamaton ja näihin virustyyppeihin lukeutuu myös solumuutoksia aiheuttavat hpv:t. Tällä, uudella tiedolla, jonka kerroit, suosittelen sinulle papaa ensitilassa ja huolimatta siitä, että se olisi ok niin 1-2 vuoden välein uudestaan, kunnes mitään muutoksia ei enää ole penslatenkaan ja jos papassa on solumuutoksia niin lääkärisi arvioi silloin hoidon laadun ja muodon. Muuta ei oikein sille voida tehdä (kun se ei ole näkyvä niin ei ole itsehoidollisiakaan lääkkeitä) kun poistaa solumuutosalueita jne.

Yleensä vaiva kuitenkin paranee itsellään parin vuoden kuluessa ja vain äärimmäisen harvalla tulee solumuutoksia verrattuna tartuntojen määrään ja vielä pienemmälle osalle hoitoa vaativia solumuutoksia.

Kaiken kertomasi mukaan suosittelen sinulle lääkärin vaihtoa. Varaa aika, vaikka asuinalueesi sukupuolitautien polille. Siellä on asiantuntevat lääkärit ja vältyt vouhaavalta ja mahdollisesti jopa väärältä tiedolta ( nimittäin jopa lääkäreillä on tästä vielä väärää tietoa liikkeellä tai tietoa on liian vähän). Kerro aikaa varatessa tartunnastasi niin  saat ajan suoraan lääkäriin.

Pidä hoitokontakti niin kauan kunnes voidaan todeta, että virus on taltutettu.

Muista käyttää kondomia, vaikka se ei estäkään näkyvien tartuntojen leviämistä, mutta tuon vaarallisen muodon leviämisen kyllä aika hyvin.

Itse syylätartunnathan leviää jopa käsien välityksellä ja joillakin ne voi olla ärhäkän näköisiä ja joillakin vain yksi huomaamaton näppy eikä sitä tartuntaa siten aina edes huomaa, vaikka se olisi  näkyvä muoto.

Terkuin palstadoctor

Vierailija
10/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt kuitenkin, ap kerroit, että sinulla on penslattu ne syylät esiin eli ne ei muutoin näy?"

Se oli jonkun muun viesti, ap:lla oli näkyvät näpyt.

Vierailija
11/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 16-vuotiaana kondylooma ja kondyloomaoireita. Kondylooma poistui. Parikymppisenä mulla oli lieviä asc- us muutoksia pitkän aikaa. 28v mulle kehittyi III asteiset cil-muutokset lyhyen ajan sisällä. Ei liittyneet aiempaan kondyloomaan ja syöpäsolut eivät olleet edes samoja kuin ne aiemmat asc- muutokset. Se mitä voit tehdä ok käydä papassa! Ja rauhoittua.
Mäkin oon muuten hengissä vielä vaikka syöpä oli pahinta laatua.

Vierailija
12/12 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi, huolen noista luomista voi unohtaa. Tai siis ei niihin ainakaan kohdunkaulan syöpä ole levinnyt! Luomesta voi alkaa tai uusi luomi voi olla melanooma, mutta eivät muiden alueiden syövät leviä luomiin. Jos taas on ihan näkyviä kondyloomasyyliä, niin ne kannattaa hoitaa pois paikallislääkkein. Luomia ei tarvitse poistella, jos eivät ole tosi poikkeavan näköisiä. Runsasluomisilla niitä tulee uusia pitkin elämää, ei kaikkia uusia tarvitse lääkärille näyttää. Jos nyt joku erityisesti huolettaa, niin sitä voi käydä vaikka terkkarille näyttämässä, hän kysyy tarvittaessa lääkäriltä.

Papa-koe riittää ihan hyvin 3-5 vuoden välein, Suomessa noita tupataan ottaa turhan usein. Sitten otetaan useammin, jos joku muutos on löytynyt, mutta jos nyt edellinen papa on 2v sitten ollut ihan normaali, niin tuskin sinne on muutoksia kehittynyt. Sisätutkimusta suositellaan 2-3 vuoden välein. Jos ei ole mitään vuotohäiriöitä eikä näkyviä kondyloomasyyliä, voit todennäköisesti olla huoleti. Halutessasi voit toki käydä gyn tutkimuksessa ja papassa ja toki jos suojaamattomia kontakteja on ollut, esim. klamydiatesti kannattaa ottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi