Miten opettaja kestää vaikeita vanhempia?
Olisiko apuja tuoreelle opelle :(
Opetan yläkoulussa ja jouduin tuntini aikana erottamaan kolmihenkisen tyttöporukan toisistaan siten että sijoitin heidät istumaan eri puolille luokkaa kun ei työskentelystä tullut yhtään mitään. Kerroin kyllä tytöille syyn ja asiasta on mainittu monta kertaa kun he juttelullaan ja pelleilyllään häiritsevät muuta ryhmää (ryhmät oppilaat valittaneet). Luulin että he ymmärsivät että ihan heidän omaksi parhaakseen... Nyt sain yhden tytön vanhemmalta viestin että miksi Jatkuvasti otan heidän tyttönsä silmätikuksi ja että hän tuntee lapsensa ja tyttönsä osaa käyttäytyä. Ainoastaan kuulemma pelleili kun oli selin tai hakemassa välineitä yms. Eli kun varsinaista opetusta ei ollut... Ja muutenkin kuulemma porukan toiset tytöt vain pelleilee ei hänen tyttönsä
Nyt meillä tapaaminen ja jännitän kovasti. Mitä pitäisi sanoa? Vanhempi oli todella raivoissaan... Miten tällaista kestää!!!!
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:15"]
Opettajilla on usein ne ketä ne vihaa ja ottaa silmätikuksi. Yhdelle mun tytöistä koulu oli tosi hankalaa sen takia ja koskaan ei ollut hyvä oli se miten vaan niin se ei käynyt. Koputettiin yhdessä puuta kun sen koulu loppui että päästiin eroon siitä kaikesta. Koulun vaihtamistakin mietittiin mutta kun kaverit oli tossa koulussa niin ei sitä voinut tehdä. Se vaikuttaa sisaruksiinkin ja opettajat ja rehtorit ei ymmärrä sitä.
[/quote
Maalaiset linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:21"]
Opettajilla on usein ne ketä ne vihaa ja ottaa silmätikuksi. Yhdelle mun tytöistä koulu oli tosi hankalaa sen takia ja koskaan ei ollut hyvä oli se miten vaan niin se ei käynyt. Koputettiin yhdessä puuta kun sen koulu loppui että päästiin eroon siitä kaikesta. Koulun vaihtamistakin mietittiin mutta kun kaverit oli tossa koulussa niin ei sitä voinut tehdä. Se vaikuttaa sisaruksiinkin ja opettajat ja rehtorit ei ymmärrä sitä.
[/quote
Maalaiset linjoilla.
[/quote]
Mikä maalainen mä sulle olen???
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:00"]Jotenkin tulee APsta vaikutelma että luulet tietäväsi kaiken. Muista että olet siellä lapsia varten, he eivät ole mitään pelinappuloita. Tämän vuoksi tarvitaan enemmän miesopettajia, he tuntuvat keskittyvän oleelliseen eivätkä lähde haastamaan vanhempia aivan tarpeettomiin valtapeleihin.
[/quote]
Missä tahansa olen ollut opettajana töissä on joka koulussa ollut miesope se joka on ns valtapelissä vanhempien siis joidenkin vanhempien kanssa. Heitä myös oppilaat haastaa enemmän kuin naisopettajia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:21"]
[/quote
Maalaiset linjoilla.
[/quote]
Mikä maalainen mä sulle olen???
[/quote]
Aina kun kuulen jonkun olevan ns silmätikkuna koulussa tiedän heti että kyseessä on joko huonokäytöksinen oppilas tai auttamattoman laiska oppilas. Yhdelläkään opettajalla ei ole voimavaroja kuluttaa päivästä toiseen siihen että pitää jotakin yksittäistä oppilasta silmätikkuna. Luuleeko joku että oma lapsi olisi niin paljon muita oppilaita suuremman huomion arvoinen?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:00"]Jotenkin tulee APsta vaikutelma että luulet tietäväsi kaiken. Muista että olet siellä lapsia varten, he eivät ole mitään pelinappuloita. Tämän vuoksi tarvitaan enemmän miesopettajia, he tuntuvat keskittyvän oleelliseen eivätkä lähde haastamaan vanhempia aivan tarpeettomiin valtapeleihin. [/quote] Missä tahansa olen ollut opettajana töissä on joka koulussa ollut miesope se joka on ns valtapelissä vanhempien siis joidenkin vanhempien kanssa. Heitä myös oppilaat haastaa enemmän kuin naisopettajia.
[/quote]Ihmeen paljon tiedät muiden opettajien ja vanhempien välisistä suhteista. Minulla ei ole mitään tietoa kollegoideni ja vanhempien väleistä, vaikka olen ollut samassa talossa jo viisi vuotta. -6
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:21"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:15"] Opettajilla on usein ne ketä ne vihaa ja ottaa silmätikuksi. Yhdelle mun tytöistä koulu oli tosi hankalaa sen takia ja koskaan ei ollut hyvä oli se miten vaan niin se ei käynyt. Koputettiin yhdessä puuta kun sen koulu loppui että päästiin eroon siitä kaikesta. Koulun vaihtamistakin mietittiin mutta kun kaverit oli tossa koulussa niin ei sitä voinut tehdä. Se vaikuttaa sisaruksiinkin ja opettajat ja rehtorit ei ymmärrä sitä. [/quote Maalaiset linjoilla. [/quote] Mikä maalainen mä sulle olen??? [/quote] Aina kun kuulen jonkun olevan ns silmätikkuna koulussa tiedän heti että kyseessä on joko huonokäytöksinen oppilas tai auttamattoman laiska oppilas. Yhdelläkään opettajalla ei ole voimavaroja kuluttaa päivästä toiseen siihen että pitää jotakin yksittäistä oppilasta silmätikkuna. Luuleeko joku että oma lapsi olisi niin paljon muita oppilaita suuremman huomion arvoinen?
[/quote]
Näinkin. Mutta joskus opettajalla on vinksahtaneita asenteita ja tulkintoja lapsesta esim. oletuksia lapsen perheoloista väärin, aiemman opettajan väärinymmärrystä tai valtapeliö ja sitä kautta tullutta "tietoa", tai jopa vertailua omiin lapsiin tai tietynlaisten tyyppien suppeaa ymmärrystä ja leimaamista tiettyyn muottiin. Omia turhaumiaankin omien perheolojen vuoksi voi ope purkaa, johonkin tietyn tyyppiseen ihmiseen, tai kuvitelmaan lapsen perheestä. Kaikki ON mahdollista. Opet EIVÄT ole satumaisia viattomia enkelolentoja. Valitettavasti.
Olen lopen kyllästynyt näihin valittaviin vanhempiin. Kolmekymmentä vuotta olen opettanut ja tämä tilanne vanhempien kanssa on eskaloitunut vasta ihan viime vuosina. Vielä näiden 80-luvulla ja 90-luvun alkuvuosina syntyneiden oppilaiden vanhempien kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia, mutta nyt kun on oppilasaines näitä ns. millenniumlapsia, niin auta armias millainen valitusruletti on käynnissä milloin mistäkin asiasta. Itse en ole enää jaksanut juuri kiinnostua noista rutinoista, vaan yleensä laitan wilmaviestiin vastaukseksi jonkun parin rivin tiukkasanaisen viestin, jossa kerron että lapsi ei osaa käyttäytyä ja että vanhempien pitäisi kotona tehdä asialle jotain ja lakata syyttelemästä muita ihmisiä omista mokistaan. Minä joudun koulussa niittämään sitä satoa mikä kotona on kylvetty, ja täytyy sanoa että kovin kaksinen se ei ole. Käy sääliksi näitä nykynuoria.
Miten selviän vaikeiden vanhempien kanssa? Kohtelemalla lapsia reilusti. Ei sen sen kummempaa yleensä vaadi. Jos istumajärjestys ei toimi, niin vaihdan yleensä koko luokalle istumajärjestyksen.
Jos vanhemman mielenterveys on oikeasti epävakaa tai vanhempi vaikuttaa väkivaltaiselta, niin katso, että et tapaa häntä yksin vaan ota kollega tapaamiseen mukaan. Varaudu myös siihen, että sinä käyttäydyt asiallisesti, vaikka hän ei sitä tekisikään. Häiriintynyt saattaa vaikka jopa nauhoittaa keskustelun.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:40"]
Puhu rehtorin kanssa etukäteen jos jännittää kovasti! Hänen tehtävä on tukea sua.
[/quote] Paitsi jos rehtori on lions / rotary ja lapsen vanhempi myöskin ei kyllä tue sua !