Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Magneettikuvaus: mahtuuko sinne putkeen ja iskeekö paniikki?

Vierailija
01.10.2015 |

Olen menossa ensi viikolla Jorviin pään magneettikuvaukseen ja ahdistaa. Mahdunko sinne putkeen, kun olen 170 cm pitkä ja painoa on 94 kg? Olen lievästi ahtaan paikan kammoinen, iskeeköhän paniikki? Pitäisikö etukäteen pyytää lääkäriltä rauhoittavaa? Jouduko sinne putkeen kokonaan, vaikka vaan pää kuvataan? Kokemuksianne kaipaisin :).

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuu, mutta ei siinä mitään tilaa ole ympärillä, vaan "seinä" on ehkä 10cm päässä kasvoista. Minä jouduin kokonaan kun kuvattiin ylävatsa, pään kanssa varmaan sama juttu. Selviää, kun laittaa silmät kiinni ennen putkeen joutumista ja avaa vasta sitten, kun vedetään ulos. Kannattaa myös aktiivisesti ajatella jotain "olen rauhallinen" tai keskittyä vaikka kokonaan siihen musiikkiin, mikä korvalapuista tulee. Rauhoittavaa ei kai kovin helpolla saa. Kummasti vähensi paniikkia kun hoitaja totesi, että jos liikun tai alan panikoida, joudutaan ottamaan aina uusi setti.

Vierailija
2/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin mieheni mukaan sinne. Minua auttoi tieto, että hän istui ihan siinä lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, magneettikuvaus oli inhottava! Mulla ei silloin kuvauksessa tullut paniikkia mutta nyt jälkeenpäin kun ajattelen tilannetta tulee...

Vierailija
4/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ja kyllä se putki ainskin oli hyvinkin tilava, ainakin30-40 cm pään yläpuolella. Korvalaput korvilla, melkein nukahdin. Se oli kuin olis ollut uuden musiikin konsertissa :-)

Vierailija
5/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt pään ja kaulan kuvauksessa mutta siitä on jo useita vuosia, joten varmasti kaikki on muuttunut helpompaan ja mukavampaan suuntaan. Ota omaa lempimusiikkiasi mukaan. Mulla hurahti 45min siinä kun kuuntelin Eppujen cd.tä ja rallattelin niitä mielessäni silmät kiinni. Käteen saa nappulan, jolla voi pyytää apua, jos paniikki iskee. Mutta kannattaa muistaa, että kuvaus kuitenkin pitää tehdä, eikä painella hälytystä turhaan. Mutta mua auttoi pelkkä tieto, että pääsen sieltä tarvittaessa pois.

Vierailija
6/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:05"]Pyysin mieheni mukaan sinne. Minua auttoi tieto, että hän istui ihan siinä lähellä.
[/quote]
Ai sinne mahtuu kaksi?

Vierailija
7/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:16"]

Mä olin ja kyllä se putki ainskin oli hyvinkin tilava, ainakin30-40 cm pään yläpuolella. Korvalaput korvilla, melkein nukahdin. Se oli kuin olis ollut uuden musiikin konsertissa :-)

[/quote]

Ootkohan ollu magneetissa vai ct-kuvauksessa :D Magneetti ainakin piti sellasta meteliä korvalapuista huolimatta, että ei siihen olis voinu nukahtaa millään...

Vierailija
8/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla aika pieni kun mahduin sinne tuubiin ihan hyvin eikä ahdistanut yhtään.

Vierailija
9/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaanpaikankammosta yleensä kysytään ennen kuvausta.
Sinne putkeen saa mukaan hälytysnapin jota voi tarvittaessa painaa. Oulussa ainakin laittavat pienen peilin siten että siitä näkee kuvausta tekevät henkilöt. Ja he kyllä juttelevatkin välillä tai kyselevät vointia. Musiikkiakin voi halutessaan kuunnella.
Lisäksi siellä putkessa käy kevyt ilmavirta mikä myös helpottaa oloa.

Ota rauhallisesti. Hoitajat osaavat hommansa ja tekevät kuvauksesta mahdollisimman miellyttävän.

Vierailija
10/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti mahdut. Jos tuntuu, että putkeen meno ahdistaa liikaa, puhu röntgenhoitajille. He voivat kysyä lääkäriltä rauhoittavaa lääkitystä sinua varten. Kuvaus ei kestä kovin kauaa, 10-20 min.  Kone pitää kovaa meteliä mutta pysy liikkumatta. Saat käteen hätänapin, josta voit painaa jos et kykene putkessa olemaan. Pääsi päälle laitetaan kehikko, johon voidaan myös laittaa kiinni peili, jota kautta näet putken toiseen päähän, siis sinne missä hoitajat ovat (peili on kulmassa, sinun ei tarvitse katsella MRI-putken seinää). 

T. Röntgenhoitaja

Vierailija
11/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pään kuvauksia takana viisi. Kestoltaan kuvaukset ovat olleet n. 45min. Helposti tulee paniikki, mutta kannattaa esimerkiksi keskittyä vain omaan hengitykseen. Mulla auttaa se puhaltava ilmavirta siellä. Silmät kiinni ei oikein edes tajua olevansa putkessa. Mut soita etukäteen ja kysy rauhoittavia. Tällöin kuvaukset eivät viivästy lääkkeen vaikutuksen alkamisen takia.

Vierailija
12/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:13"] Minä jouduin kokonaan kun kuvattiin ylävatsa, pään kanssa varmaan sama juttu.
[/quote]
Missä näin :o minut laitettiin "väärinpäin" ylävatsaa kuvatessa, nimenomaan että pää pysyisi kokonaan ulkona kaikesta

Vierailija
13/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:16"]

[/quote]

Ootkohan ollu magneetissa vai ct-kuvauksessa :D Magneetti ainakin piti sellasta meteliä korvalapuista huolimatta, että ei siihen olis voinu nukahtaa millään...

[/quote]

ihan hyvi sinne voi nukahtaa. Olen ollut Viitasaaren Uuden musiikin aika  - festarin konserteissa, ja ne tuli mieleen äänistä. Ihan rauhoittavaa. Kävin yksityisellä, ehkä siellä oli tilavampi putki. Ei ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
14/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mielummin liian vähän vaatteita kuin liikaa. Mulle tuli hirveä tuskan hiki kun oli sukkahousut ja paita, toisella kertaa menin pikkareilla ja topissa.

Vierailija
15/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:35"]Itselläni pään kuvauksia takana viisi. Kestoltaan kuvaukset ovat olleet n. 45min. Helposti tulee paniikki, mutta kannattaa esimerkiksi keskittyä vain omaan hengitykseen. Mulla auttaa se puhaltava ilmavirta siellä. Silmät kiinni ei oikein edes tajua olevansa putkessa. Mut soita etukäteen ja kysy rauhoittavia. Tällöin kuvaukset eivät viivästy lääkkeen vaikutuksen alkamisen takia.
[/quote]mikdi 5 kertaa?

Vierailija
16/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa panikoida. Mieti et jollekkin ton kuvauksen saaminen voi olla elämän ja kuoleman asia, ja sit menee kaikkien aikaa hukkaan jos joku lapsellinen ämmä viivyttelee panikoimalla ja sitoo hoitohenkilökunnan arvokasta aikaa hyssyttelyyn huomionkipeyttään. Oikeesti hävetkää panikoijat, ette ole maailmannapoja.

Vierailija
17/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:16"]

[/quote]

[/quote]

Ct-kuvauksessa ei olla putkessa eikä siinä kestä kovinkaan kauan joten varmaan tarkoitti magneettia.

Vierailija
18/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:56"]

Olen menossa ensi viikolla Jorviin pään magneettikuvaukseen ja ahdistaa. Mahdunko sinne putkeen, kun olen 170 cm pitkä ja painoa on 94 kg? Olen lievästi ahtaan paikan kammoinen, iskeeköhän paniikki? Pitäisikö etukäteen pyytää lääkäriltä rauhoittavaa? Jouduko sinne putkeen kokonaan, vaikka vaan pää kuvataan? Kokemuksianne kaipaisin :).

Hei AP minulle on tehty päänmg monen monta kertaa. 

Päätä kuvatessa menee vain yläosa ns putkeen, eli noin haritaseudulle asti.

Makaat suht kapealla laverilla, kannattaa ottaa jalkojen alle polvitaipeiden kohdalle se tyyny, jota tajavat. Tyyny auttaa selän rentouttamiseen

Sinulle laitetaaan krvatulpat, ja kysytään halautko miusiikkia, kannatta ottaa, ainakin itse mielelläni aina kuuntelen, 

kone tietyssä vaiheessa jyskyttää kovaa.

Sitten pääsi laitetaan sellaisen kehkon sisälle, naaman eteen tulle sellainen vähän kuin lätkäpelaajilla on, se on siksi et pää pysyy paikoillaan.

Tutkimus kestää 30-45 min,

joten kannattaa pysyä rauhllisena, itse pidän silmät kiinni ja kuuntelen musiikkia ja ajttelen jotain mukavaa.

Lisäksi laitetaan ennen tutkimusta kanyyli käteen, josta laiteettaan menemään varjoainetta tutkimuksen aikana , tuosta ilmoitetaan kyllä, se voi tuntuaa, ei satu, itsellä tuntuu viileenä kädessä,

sinulle annetaan soittokello, jotta voit hätä tilassa painaa siitä apua.

sinuun on puheyhteys, eli ksyvät mikä hätän jne

tutkimus on mielestäni ihan tosi helppo, ei kauheaaa, ei satu, ei mitään

AP rauhoitu ja yritä vain pysyä paikolillaan niin kuvat onnistuu hyvin 

tsemppiä sinulle :)

[/quote]

Vierailija
19/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja kyllä voipi nukahtaa, minullekin käynyt noin monta kertaa :)

minua kyllä auttaa myös se ilma jot sinne putkeen tulee

ja sitten minä en koskaan palele, mutta tuossa magneetikuvauksessa palelen, eli löysät vaatteet päälle, jotta ei kiristä ja jaloille piéitettä

mulla on aika ens tiistaina taas.

toivottavsti ap ei ole sulla mitään vakavaa

minulla on aivosyäöpä, joka leikattu ja hoidettu sytostaateilla

Vierailija
20/54 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät kiinni ja ajattele kesäistä järvimaisemaa niin hyvin menee:-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän