Yle kertoo Sh palkat
https://yle.fi/uutiset/3-12395472
Kunnallisella puolella sairaanhoitajan peruspalkka on 2 567 euroa kuukaudessa.
Summa ei sisällä lisiä, jotka muodostavat merkittävän osan sairaanhoitajien keskimääräisistä tuloista.
Kun mukaan lasketaan vuorotyöstä ja työkokemuksesta tulevat lisät sekä ylityökorvaukset ja hälytyslisät, puhutaan kokonaisansioista, joka sairaanhoitajilla on keskimäärin 3 310 euroa kuukaudessa.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskipalkka 3100€, sairaanhoitajien yli 3300€!! Ihan sairasta yhteiskunnan varojen tuhlausta.
Kuten tuossa sanotaan sairaanhoitajien peruspalkka 2567€ eli n. 600€ vähemmän kuin suomalaisten keskipalkka. Iso osa, kuten minäkin tekee päivätyötä, joten tuo on se palkka jolla sitä työtä tehdään. Pieni kokemuslisä siihen vielä tulee lisäksi.
Jos iso osaa tekee vain päivää kuten väität, kuinka paljon tuo yötä tekevä pieni vähemmistö oikeasti tienaa jos keskipalkaksi saadaan silti 3300 ?
Tämä voi olla vaikea a matikkaa jos lääkelaskut ei suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva käytännössä saa moisia lisiä. Ei vaikka vuorotyötä tekisi. Ja ei kyllä ylityökorvauksia minusta kuulu laskea mukaan kun puhutaan palkkatasosta, se että moni tekee tuplavuoroa jotta potilaat ei kuole- ei tee palkasta hyvää 🙄
Moni ei myöskään saa vuorolisiä, koska moni työ on arkipäivätyötä (joka ei poista työnkuvan vaativuutta ja vastuullisuutta).
Mutta tästä voidaan toki jankata maailman tappiin. Ei-hoitajat (osa) huutaa että kyllä se palkka riittää. Ja toisesta päästä hoitajat lähtee alalta ja uudet ei jää. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi, mutta en tule niitä töitä tekemään ellei löydy työpaikkaa jossa työtahti on inhimillinen ja palkka vastaa työn vastuuta. Täällä aloittavan sh palkka on 2470e. Se olisi ihan ok, jos myös saisi olla aloittava. Mutta hoitajapulan takia useassa paikassa joudut kättelyssä heti yksin vastuuseen isoista asioista ilman mitään tukea (esim. työvuorot joissa on 30 potilasta ja työparina opiskelija).
Kun kyse on mediaanista, ei voi selitellä, että vain harva saisi moisia lisiä. Miten tämän saisi taottua hoitajien pieniin päihin?
Tuollaista vihamielisyyttä ei voi aiheuttaa kuin kateus. Sua vituttaa, jos hoitajalle maksettaisiin enemmän palkkaa. Ja sua vituttaa, että he kehtaa pyytää sitä.
Mua vituttaa hoitajien uhriutuminen ja tyhmyys, jonka sinä hienosti osoitat todeksi. Ymmärrätkö mikä mediaani on?
Mediaania ei tarvita lääkelaskuissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei tässä maassa kukaan sillä työllä ”rikastu” kuin tekemällä niitä työtunteja. Tekemällä työtunteja saat myös kerättyä niitä kaikkien kahdehtimia lomia.
Ei tässä kukaan rikastumassa ole 😂😂
Fakta on se että ne monet ja taas monet jotka tienaa 3000e päivätyöstä, eivät todellakaan olisi hiljaa ja tyytyväisiä jos se 3000e tuliskin jatkossa sitä vastaan että teet kolme vuoroa, ylitöitä, tuplavuoroa, olet hälytysvalmiudessa, tulet lomalta töihin kun kutsutaan ja olet töissä joka ikinen joulu ja juhannus- ainakin jonkun vuoron.
Noista se hoitajan 3000 koostuu, JOS sellaisia joku ansaitsee. Suurin osa ei, koska tuollainen tahti ei tietenkään ole inhimillistä ja on muuten aika haitallista myös sille POTILASTURVALLISUUDELLE josta ollaan niiiiin huolissaan.
Hoitajt saavt sentään palkkaa ylitöistään. Moni päivätyötä toimistolla tekevä saa sen reilu kolme tonnia, mutta siihen kuuluu työtä myös työajan ulkopuolella. Ei ole mitään iltavuoroa, joka tulee jatkamaan töitä sitten kun itse lähtee aamuvuorosta kotiin, niin kuin hoitajilla on.
Tuo on muuten kaikkien lisien ongelma. Laiitetaan ilta- ja yölisät samalle tasolle miesvaltaisten alojen kanssa ja nostetaan kaikkien hoitajien peruspalkkaa vaikutusten verran.
Solidaarisuutta hoitajien kesken!
Sitten katsellaan kuinka hoitsut menee yövuoroon samalla liksalla kuin ne menee päivävuoroon, sen perusteella mitä vuorolista sanoo, aivan kuten kaupassa, poliisina, palopelastajana, tai vartijana.
Sekä Tehyn että Superin johdolta toivoisin hiukan vähemmän räksytystä ja enemmän uskottavaa malttia olemuksessakin.
Ihan vain huomautuksena, että ne hoitajien pitkät lomat on kunnallisella puolella eli ei todellakaan ole jokaisella hoitajalla muita pidempiä lomia. Itse olen töissä yksityisellä, lomakertymä nyt 33 päivää ja lomalla myös lauantai kuluttaa lomapäiviä. Eli kesällä neljän viikon loma ja talvella talvilomaa 9 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan verrata hoitajien palkkatasoa, se pitäisi tehdä peuspalkkaan tai muihin ammattiryhmien, jotka tekevät kolmivuorotyötä ja työskentelevät myös viikonloppuisin.
Palkanlisät maksetaan kaikille, jos vain työ vaatii sitä esim. bussikuski, kirjanpitäjä tai kaupan kassa.Itseasiassa taloushallinnon alalla on todella yleistä, että alaan normaalit ruuhkahuiput tehdään tunti-tunnista saldoon ja tasataan sitten, kun tulee taas alalle normaali hiljaisempi aika. Jos työehtosopimuksesi on tietotekniikan palvelualan työehtosopimus, se ei tunne työkokemuslisää. Tämä näin palkanlaskijan kommenttina, työkokemusta 15 vuotta, kuukausipalkka 2350 €/kk/brutto.
Useimmilla aloilla tunnetaan työkokemuslisä esim. taloushallinto.
Olen kirjanpitäjä ja palkka 3200€/kk+ateria-ja puh.etu, työaika 8.00-16.00, lisäksi tulee erillinen korv. tilinpäätöksestä, veroilmoituksen jne
Itse en tekisi enää päivääkään hoitajien palkoilla töitä,
vaikka hoitajakoulutus ja alalla 2v. kun kolmivuorotyö, viikonloput töitä jne. joka taas nostaa elinkustannuksia esim. lasten hoitokustannukset, työmatkat jne.
Ja hoitajien palkka on yksi tärkeä kriteeri, ettei muilta aloilta saada työvoimaa. Tuskin sinuakaan kiinnosta alan vaihto hoitoalalle. Samoin hoitajien palkkataso ei houkuttele työvoimaa ulkomailta, ei edes Virosta, vaan mieluimmin lähdetään Norjaan ja Ruotsiin, jossa lähes kaksinkertainen palkka. Samoin rekrytointi Espanjasta, Thaimaasta jne. epäonnistuivat hoitajienheikkoon ostovoimaan Suomessa.
Raha on se jolla saadaan hoitajia alalle.
Ja jo nyt on hoitajapula ja mitä se on, isoin ikäluokka eli 50-60-luvulla syntyneet hoitajat jäävät eläkkeelle muutaman vuoden päästä ja hoitotyöhön jää vain pienet ikäluokat eli 70-90-luvulla syntyneet ja väki vanhenee kaiken aikaa ikärakenteesta johtuen.
No samalla laskutavalla yhdessä asiantuntijatyössä tarjottiin peruspalkkaa joka oli 2500 luokkaa. Eli onko tuo se mitä siitä hommasta oikeasti maksetaan? Ei vaan lisäksi sai koulutuksen ja kokemuksen perusteella jotain 1500-2000 henkilökohtaisia lisiä eli kuukausipalkka oli oikeasti jopa yli 4000.
Mut hei, sama peruspalkka kuin hoitsulla mutta vaadittiin ylempi korkeakoulututkinto. Eli älkää hoitsut valittako!!
No miten nyt yhtäkkiä on niin paljon päivätyötä tekeviä hoitajia kun aiemmin vedottu alan raskaaseen vuorotyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Ei kyllä sh tienaa yli 3000€ kovinkaan helposti. Jos tekee paljon pyhiä ja öitä, tuplavuoroja joista saa korvauksen, niin ehkä sitten. Mut nehän on korvausta siitä, että työskentelee virka-ajan ulkopuolella!
Itse sh poliklinikalla. Peruspalkka 2486€, eli aika surkea. Lisäksi saan yhden kokemuslisän ja bruttopalkka on siis 2560€. Netto 1900€. Mitään lisiä ei koskaan tule joten vuosiansio noin 32 000€.
Sekö on mielestänne hyvä palkka? Ja emme ansaitsisi muiden pohjoismaiden tapaan kilpailukykyistä palkkaa ja siedettäviä työoloja? Suomessa on uskomatonta tämä hoitoalan viha!
Se on ihan itsestäsi kiinni kuten muillakin aloilla mitä tienaat. Itselläni on kaksi virkaa sekä terveyskeskuksen päivystyksessä ja vanhustenpalvelutalossa, jossa hoidetaan myös vammaisia. Sano toimen ala, jolla voit ottaa vastaan kaksi virkaan joutumatta syytteeseen? Hoitoalalla on hyvin eri tasoisia tehtäviä, jne. Ei ole alan sisälläkään reilua, että kaikille hoitajille maksetaan sama kun vaativuus, jne ei ole samaa. Hoitaja työkin pitää pisteyttää ja tehdä selkeä tehtävä kuvaukset. Sinä olet ”jämähtänyt” sille polille ja nyt vaadit samaa kuin hoitaja joka ns kilpailuttaa itsensä kouluttamalla itseään lisää, pistää itseään likoon esim tekemällä vuorotyötä?
Jämähtänyt polille 😭 aloitin siellä 2 kuukautta sitten. Olen tehnyt vuosia vuorotyötä ja ei kiitos enää. Se haitta mikä siitä tulee on niin iso, että muutama satanen lisää liksaa ei sitä korvaa. Olen myös vuosia ollut kotihoidon sh ja voin sanoa, ettei tuo alle 2500€ palkka vastaa sitä työn vaativuutta mikä siinä tehtävässä on. Seuraavaksi vaihtuu ala ja maa. Suomi on mahdoton maa tulla toimeen ihmisten kanssa, etenkään naisten!
Vierailija kirjoitti:
Aika harva käytännössä saa moisia lisiä. Ei vaikka vuorotyötä tekisi. Ja ei kyllä ylityökorvauksia minusta kuulu laskea mukaan kun puhutaan palkkatasosta, se että moni tekee tuplavuoroa jotta potilaat ei kuole- ei tee palkasta hyvää 🙄
Moni ei myöskään saa vuorolisiä, koska moni työ on arkipäivätyötä (joka ei poista työnkuvan vaativuutta ja vastuullisuutta).
Mutta tästä voidaan toki jankata maailman tappiin. Ei-hoitajat (osa) huutaa että kyllä se palkka riittää. Ja toisesta päästä hoitajat lähtee alalta ja uudet ei jää. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi, mutta en tule niitä töitä tekemään ellei löydy työpaikkaa jossa työtahti on inhimillinen ja palkka vastaa työn vastuuta. Täällä aloittavan sh palkka on 2470e. Se olisi ihan ok, jos myös saisi olla aloittava. Mutta hoitajapulan takia useassa paikassa joudut kättelyssä heti yksin vastuuseen isoista asioista ilman mitään tukea (esim. työvuorot joissa on 30 potilasta ja työparina opiskelija).
Mitä minä luen. "Aika harva saa moisia lisiä"
Tuo esitetty palkka on keskiarvo. Mediaanikaan ei ole siitä kaukana. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että puolet saa vielä enemmän lisiä. Siis 50% hoitajista. Onko se sinusta "aika harva"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä luen. "Aika harva saa moisia lisiä"
Tuo esitetty palkka on keskiarvo. Mediaanikaan ei ole siitä kaukana. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että puolet saa vielä enemmän lisiä. Siis 50% hoitajista. Onko se sinusta "aika harva"?
Propagandaahan tuo pelkästä peruspalkasta jankuttaminen on. Vähän kuin koittaisit kuvailla paperimiesten palkkatasoa peruspalkan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskipalkka 3100€, sairaanhoitajien yli 3300€!! Ihan sairasta yhteiskunnan varojen tuhlausta.
Nyt menee keskipalkka ja kokonaisansio sekaisin. Vertailukohtainen luku on Ylenkin mainitsema 3228e tuon 3100e sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi synnärillä piti itse vaihtaa lakanat sänkyyn, hakea itse ruoat jne. Toisen lapsen syntyessä hoitajat ei auttaneet missään. Eivät kysyneet edes tarvitsenko särkylääkettä.
Porukkaa ollut lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Sekä Tehyn että Superin johdolta toivoisin hiukan vähemmän räksytystä ja enemmän uskottavaa malttia olemuksessakin.
Kuinka uskottavan maltillisesti sinä kommentoisit jos vastapuoli levittäisi jatkuvasti disinformaatiota, syyllistäisi sinua sekä valehtelisi? Tehy tekee ihan oikein puuttuessaan näihin asioihin. Vihdoinkin liitot tekee jotakin rahojensa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kun lisätään vielä se, että on reilu kaksi viikkoa lomia enemmän kuin suurimmalla osalla, niin aika ohuet on argumentit. Työn ikävyydestä en sano mitään, mutta aika moni tuntuu kertovan, että pitää itse työstään.
Ne lomat on kaikilla kuntasektorilla tai valtiolla vähintään 15 vuotta työskennelleillä, oli kyse sitten siivoojasta tai kunnanjohtajasta. Ministeriössä työskentelevä ystäväni juuri pohti, että kun hän saa täyden lomaoikeuden niin täytyy olla todella hyvät työehdot, että hän siirtyisi yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan verrata hoitajien palkkatasoa, se pitäisi tehdä peuspalkkaan tai muihin ammattiryhmien, jotka tekevät kolmivuorotyötä ja työskentelevät myös viikonloppuisin.
Palkanlisät maksetaan kaikille, jos vain työ vaatii sitä esim. bussikuski, kirjanpitäjä tai kaupan kassa.Itseasiassa taloushallinnon alalla on todella yleistä, että alaan normaalit ruuhkahuiput tehdään tunti-tunnista saldoon ja tasataan sitten, kun tulee taas alalle normaali hiljaisempi aika. Jos työehtosopimuksesi on tietotekniikan palvelualan työehtosopimus, se ei tunne työkokemuslisää. Tämä näin palkanlaskijan kommenttina, työkokemusta 15 vuotta, kuukausipalkka 2350 €/kk/brutto.
Useimmilla aloilla tunnetaan työkokemuslisä esim. taloushallinto.
Olen kirjanpitäjä ja palkka 3200€/kk+ateria-ja puh.etu, työaika 8.00-16.00, lisäksi tulee erillinen korv. tilinpäätöksestä, veroilmoituksen jneItse en tekisi enää päivääkään hoitajien palkoilla töitä,
vaikka hoitajakoulutus ja alalla 2v. kun kolmivuorotyö, viikonloput töitä jne. joka taas nostaa elinkustannuksia esim. lasten hoitokustannukset, työmatkat jne.Ja hoitajien palkka on yksi tärkeä kriteeri, ettei muilta aloilta saada työvoimaa. Tuskin sinuakaan kiinnosta alan vaihto hoitoalalle. Samoin hoitajien palkkataso ei houkuttele työvoimaa ulkomailta, ei edes Virosta, vaan mieluimmin lähdetään Norjaan ja Ruotsiin, jossa lähes kaksinkertainen palkka. Samoin rekrytointi Espanjasta, Thaimaasta jne. epäonnistuivat hoitajienheikkoon ostovoimaan Suomessa.
Raha on se jolla saadaan hoitajia alalle.Ja jo nyt on hoitajapula ja mitä se on, isoin ikäluokka eli 50-60-luvulla syntyneet hoitajat jäävät eläkkeelle muutaman vuoden päästä ja hoitotyöhön jää vain pienet ikäluokat eli 70-90-luvulla syntyneet ja väki vanhenee kaiken aikaa ikärakenteesta johtuen.
Kirjanpitäjiä saattaa olla vain 1, mutta hoitajia iso joukko. Ei voida ainakaan julkisella verovaroista maksaa niin isoja palkkoja mitä vaativat.
Vierailija kirjoitti:
No miten nyt yhtäkkiä on niin paljon päivätyötä tekeviä hoitajia kun aiemmin vedottu alan raskaaseen vuorotyöhön?
Montako prosenttia heistä on päivätyössä? Luultavasti itse siihen halunneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valtiolla keskijohtoa ja peruspalkka on vain 3500 euroa. Minusta mukaan ei kuulu laskea henkilökohtaista lisää 900 euroa, eikä esimieslisää 800 euroa, eikä puhelinetua, sillä eivät kaikki valtiolla niitä saa!!! T. Sh-logiikalla
Kaikki samoja tehtäviä samalla nimikkeellä tekevät varmasti kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei tässä maassa kukaan sillä työllä ”rikastu” kuin tekemällä niitä työtunteja. Tekemällä työtunteja saat myös kerättyä niitä kaikkien kahdehtimia lomia.
Ei tässä kukaan rikastumassa ole 😂😂
Fakta on se että ne monet ja taas monet jotka tienaa 3000e päivätyöstä, eivät todellakaan olisi hiljaa ja tyytyväisiä jos se 3000e tuliskin jatkossa sitä vastaan että teet kolme vuoroa, ylitöitä, tuplavuoroa, olet hälytysvalmiudessa, tulet lomalta töihin kun kutsutaan ja olet töissä joka ikinen joulu ja juhannus- ainakin jonkun vuoron.
Noista se hoitajan 3000 koostuu, JOS sellaisia joku ansaitsee. Suurin osa ei, koska tuollainen tahti ei tietenkään ole inhimillistä ja on muuten aika haitallista myös sille POTILASTURVALLISUUDELLE josta ollaan niiiiin huolissaan.
Kaupassa? Siellä on huomattavasti paremmat vuorolisät kuin hoitoalalla! Tiedän koska olen tehnyt molempia.
Hoitajt saavt sentään palkkaa ylitöistään. Moni päivätyötä toimistolla tekevä saa sen reilu kolme tonnia, mutta siihen kuuluu työtä myös työajan ulkopuolella. Ei ole mitään iltavuoroa, joka tulee jatkamaan töitä sitten kun itse lähtee aamuvuorosta kotiin, niin kuin hoitajilla on.Tuo on muuten kaikkien lisien ongelma. Laiitetaan ilta- ja yölisät samalle tasolle miesvaltaisten alojen kanssa ja nostetaan kaikkien hoitajien peruspalkkaa vaikutusten verran.
Solidaarisuutta hoitajien kesken!
Sitten katsellaan kuinka hoitsut menee yövuoroon samalla liksalla kuin ne menee päivävuoroon, sen perusteella mitä vuorolista sanoo, aivan kuten kaupassa, poliisina, palopelastajana, tai vartijana.
Hoitsuja on niin paljon että ne itseasiassa nostaa suomalaisten keskipalkkaa.