Yle kertoo Sh palkat
https://yle.fi/uutiset/3-12395472
Kunnallisella puolella sairaanhoitajan peruspalkka on 2 567 euroa kuukaudessa.
Summa ei sisällä lisiä, jotka muodostavat merkittävän osan sairaanhoitajien keskimääräisistä tuloista.
Kun mukaan lasketaan vuorotyöstä ja työkokemuksesta tulevat lisät sekä ylityökorvaukset ja hälytyslisät, puhutaan kokonaisansioista, joka sairaanhoitajilla on keskimäärin 3 310 euroa kuukaudessa.
Kommentit (376)
Minä olen valtiolla keskijohtoa ja peruspalkka on vain 3500 euroa. Minusta mukaan ei kuulu laskea henkilökohtaista lisää 900 euroa, eikä esimieslisää 800 euroa, eikä puhelinetua, sillä eivät kaikki valtiolla niitä saa!!! T. Sh-logiikalla
Mä olen luullut että nuo lisät tulee epämukavasta työajasta, ylityöstä yms. Mä tein aiemmassa työssäni (tavallaan toimistohomma) epäsäännöllistä vuorotyötä. Moni perheellinen tai vanhempi työkaveri ei halunnjt tehdä viikonloppuja tai ilta-, yötyötä, ja tein mielelläni niitä. Mutta ei sitä voinut säännöllisesti harrastaa ryhmissä, ei nähdä kavereita, mennä kauemmaksi yms. Mä saan nyt päivätyöstä yli 3400, yksityisellä. Kyllä peruspalkan tulisi hoitajalla alkaa 3:lla.
Sh kirjoitti:
Ei kyllä sh tienaa yli 3000€ kovinkaan helposti. Jos tekee paljon pyhiä ja öitä, tuplavuoroja joista saa korvauksen, niin ehkä sitten. Mut nehän on korvausta siitä, että työskentelee virka-ajan ulkopuolella!
Itse sh poliklinikalla. Peruspalkka 2486€, eli aika surkea. Lisäksi saan yhden kokemuslisän ja bruttopalkka on siis 2560€. Netto 1900€. Mitään lisiä ei koskaan tule joten vuosiansio noin 32 000€.
Sekö on mielestänne hyvä palkka? Ja emme ansaitsisi muiden pohjoismaiden tapaan kilpailukykyistä palkkaa ja siedettäviä työoloja? Suomessa on uskomatonta tämä hoitoalan viha!
Se on ihan itsestäsi kiinni kuten muillakin aloilla mitä tienaat. Itselläni on kaksi virkaa sekä terveyskeskuksen päivystyksessä ja vanhustenpalvelutalossa, jossa hoidetaan myös vammaisia. Sano toimen ala, jolla voit ottaa vastaan kaksi virkaan joutumatta syytteeseen? Hoitoalalla on hyvin eri tasoisia tehtäviä, jne. Ei ole alan sisälläkään reilua, että kaikille hoitajille maksetaan sama kun vaativuus, jne ei ole samaa. Hoitaja työkin pitää pisteyttää ja tehdä selkeä tehtävä kuvaukset. Sinä olet ”jämähtänyt” sille polille ja nyt vaadit samaa kuin hoitaja joka ns kilpailuttaa itsensä kouluttamalla itseään lisää, pistää itseään likoon esim tekemällä vuorotyötä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valtiolla keskijohtoa ja peruspalkka on vain 3500 euroa. Minusta mukaan ei kuulu laskea henkilökohtaista lisää 900 euroa, eikä esimieslisää 800 euroa, eikä puhelinetua, sillä eivät kaikki valtiolla niitä saa!!! T. Sh-logiikalla
Onpas teillä kovat henk.koht, lisät valtiolla. Kerrohan lisää miten ja mistä se muodostuu, samoin tuo esimieslisä. Kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei tässä maassa kukaan sillä työllä ”rikastu” kuin tekemällä niitä työtunteja. Tekemällä työtunteja saat myös kerättyä niitä kaikkien kahdehtimia lomia.
Ei tässä kukaan rikastumassa ole 😂😂
Fakta on se että ne monet ja taas monet jotka tienaa 3000e päivätyöstä, eivät todellakaan olisi hiljaa ja tyytyväisiä jos se 3000e tuliskin jatkossa sitä vastaan että teet kolme vuoroa, ylitöitä, tuplavuoroa, olet hälytysvalmiudessa, tulet lomalta töihin kun kutsutaan ja olet töissä joka ikinen joulu ja juhannus- ainakin jonkun vuoron.
Noista se hoitajan 3000 koostuu, JOS sellaisia joku ansaitsee. Suurin osa ei, koska tuollainen tahti ei tietenkään ole inhimillistä ja on muuten aika haitallista myös sille POTILASTURVALLISUUDELLE josta ollaan niiiiin huolissaan.
Hoitajt saavt sentään palkkaa ylitöistään. Moni päivätyötä toimistolla tekevä saa sen reilu kolme tonnia, mutta siihen kuuluu työtä myös työajan ulkopuolella. Ei ole mitään iltavuoroa, joka tulee jatkamaan töitä sitten kun itse lähtee aamuvuorosta kotiin, niin kuin hoitajilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei tässä maassa kukaan sillä työllä ”rikastu” kuin tekemällä niitä työtunteja. Tekemällä työtunteja saat myös kerättyä niitä kaikkien kahdehtimia lomia.
Fakta on se että ne monet ja taas monet jotka tienaa 3000e päivätyöstä, eivät todellakaan olisi hiljaa ja tyytyväisiä jos se 3000e tuliskin jatkossa sitä vastaan että teet kolme vuoroa, ylitöitä, tuplavuoroa, olet hälytysvalmiudessa, tulet lomalta töihin kun kutsutaan ja olet töissä joka ikinen joulu ja juhannus- ainakin jonkun vuoron.
Noista se hoitajan 3000 koostuu, JOS sellaisia joku ansaitsee. Suurin osa ei, koska tuollainen tahti ei tietenkään ole inhimillistä ja on muuten aika haitallista myös sille POTILASTURVALLISUUDELLE josta ollaan niiiiin huolissaan.
Hih hih, hmm miksiköhän tuo rikastuminen oli lainausmerkeissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kun lisätään vielä se, että on reilu kaksi viikkoa lomia enemmän kuin suurimmalla osalla, niin aika ohuet on argumentit. Työn ikävyydestä en sano mitään, mutta aika moni tuntuu kertovan, että pitää itse työstään.
Ei ole. Virheellistä tietoa levität.
Perustelut väitteellesi.
Uran alussa lomaa on 28 päivää, joka on 2 vk ja 3 päivää. Lauantaita ei lasketa.
15 vuoden jälkeen lomaa on 38 vrk, mikä on 7 vk ja 3 päivää.
Normaalilla palkansaajalla on 30 vrk. Lauantait lasketaan mukaan, joten lomaa on vuodessa 5 viikkoa.
Kyllä tässä on mielestäni iso ero.
Alalle saataisiin lisää resursseja lyhentämällä lomia ja silloin kuukausipalkkaakin voisi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajt saavt sentään palkkaa ylitöistään. Moni päivätyötä toimistolla tekevä saa sen reilu kolme tonnia, mutta siihen kuuluu työtä myös työajan ulkopuolella. Ei ole mitään iltavuoroa, joka tulee jatkamaan töitä sitten kun itse lähtee aamuvuorosta kotiin, niin kuin hoitajilla on.
Teen päivätyötä toimistolla ja hanskat tippuu käsistä tasan klo 16 ja puhelin menee kiinni. Koska ylitöistä ei makseta, niitä ei tehdä. On oma valinta olla ilmainen orja.
Vierailija kirjoitti:
No meillä hoitajilla ei ole moisia lisiä. On se vähän eri kuitenkin saada 900e henk. koht lisää omasta osaamisesta (hoitajille ei makseta extraosaamisesta) kuin saada 900e koska teet tuplavuoroa tai jatkuvia ylitöitä.
Luulis että “keskijohdon” johtajan aivokapasiteetilla ymmärtäisit erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kun lisätään vielä se, että on reilu kaksi viikkoa lomia enemmän kuin suurimmalla osalla, niin aika ohuet on argumentit. Työn ikävyydestä en sano mitään, mutta aika moni tuntuu kertovan, että pitää itse työstään.
Perustelut väitteellesi.
Uran alussa lomaa on 28 päivää, joka on 2 vk ja 3 päivää. Lauantaita ei lasketa.
Normaalilla palkansaajalla on 30 vrk. Lauantait lasketaan mukaan, joten lomaa on vuodessa 5 viikkoa.
Alalle saataisiin lisää resursseja lyhentämällä lomia ja silloin kuukausipalkkaakin voisi nostaa.
Siis 28 vrk on 5 vk ja 3 vrk. Kaikesta tästä ylimääräisestä lomasta maksetaan myös lomaraha, 50% palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut väitteellesi.
Sopii. Tonnin korotus peruspalkkaan ja normi korotukset lisäksi. Lomathan on korvausta siitä ettei aikoinaan ollut varaa palkankorotuksiin, kuten hyvin tiedät.
Lisiä karsittava. Ei kukaan esim pyhitä enää mitään pyhäpäivää ja käy sunnuntaisin kirkoissa vaan esim kaupoissa. Viikonloput on ihan tavallisia arkipäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä hoitajilla ei ole moisia lisiä. On se vähän eri kuitenkin saada 900e henk. koht lisää omasta osaamisesta (hoitajille ei makseta extraosaamisesta) kuin saada 900e koska teet tuplavuoroa tai jatkuvia ylitöitä.
Tuo 🤡 ei ole keskijohtoa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas teillä kovat henk.koht, lisät valtiolla. Kerrohan lisää miten ja mistä se muodostuu, samoin tuo esimieslisä. Kiinnostaa.
Henkilökohtainen lisä on prosenttiosuus peruspalkasta ja se perustuu suoritusarvioon. Kerran vuodessa on tuloskeskustelu, jossa edellisen vuoden tekeminen pisteytetään. Minun prosenttini edellyttää tavoitteiden reilua ylittämistä. Esimieslisä koostuu esimiehenä toimimisesta, eli siitä, että ottaa muun työn oheen esimiestyötä: strategiatyö, henkilöstöjohtaminen, osaston tulosvastuu ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut väitteellesi.
Sopii. Tonnin korotus peruspalkkaan ja normi korotukset lisäksi. Lomathan on korvausta siitä ettei aikoinaan ollut varaa palkankorotuksiin, kuten hyvin tiedät.
Niin eli ottaisitte näin jälkikäteen tuplaedun eli myös sen palkankorotuksen? Miksi sitten ette tingi lomasta? Tämän vuoksi palkkoja ei tule verrata yksityisalojen palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi jopa hoitsun tajuavan, että kyse oli siitä, otetaanko lisät mukaan palkasta kerrottaessa vai ei. Kyse ei myöskään ole osaamislisästä vaan suorituslisästä.
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Ei kyllä sh tienaa yli 3000€ kovinkaan helposti. Jos tekee paljon pyhiä ja öitä, tuplavuoroja joista saa korvauksen, niin ehkä sitten. Mut nehän on korvausta siitä, että työskentelee virka-ajan ulkopuolella!
Itse sh poliklinikalla. Peruspalkka 2486€, eli aika surkea. Lisäksi saan yhden kokemuslisän ja bruttopalkka on siis 2560€. Netto 1900€. Mitään lisiä ei koskaan tule joten vuosiansio noin 32 000€.
Sekö on mielestänne hyvä palkka? Ja emme ansaitsisi muiden pohjoismaiden tapaan kilpailukykyistä palkkaa ja siedettäviä työoloja? Suomessa on uskomatonta tämä hoitoalan viha!
Se on ihan itsestäsi kiinni kuten muillakin aloilla mitä tienaat. Itselläni on kaksi virkaa sekä terveyskeskuksen päivystyksessä ja vanhustenpalvelutalossa, jossa hoidetaan myös vammaisia. Sano toimen ala, jolla voit ottaa vastaan kaksi virkaan joutumatta syytteeseen? Hoitoalalla on hyvin eri tasoisia tehtäviä, jne. Ei ole alan sisälläkään reilua, että kaikille hoitajille maksetaan sama kun vaativuus, jne ei ole samaa. Hoitaja työkin pitää pisteyttää ja tehdä selkeä tehtävä kuvaukset. Sinä olet ”jämähtänyt” sille polille ja nyt vaadit samaa kuin hoitaja joka ns kilpailuttaa itsensä kouluttamalla itseään lisää, pistää itseään likoon esim tekemällä vuorotyötä?
Jos sieltä tuntuvia korotuksia tulee minä ainakin hakeudun näihin helppoihin virkoihin ja lopetan vuorotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Nämä henkilökohtaiset lisät eivät oikein ole verrattavissa hoitotyöhön. Omassa sh-piirissä lisä on n 100 €. Lisiä on jaossa x määrä. Viimeisen neljän vuoden aikana olen myöntänyt lisän yhdelle 25 alaisestani. Lisän pystyin myöntämään, kun yksi lisä vapautui toisen työntekijän eläköityessä. Eikä ollut ihan kiva juttu myöntää lisää yhdelle, kun mielestäni lähes 10 työntekijää olisi sen ansainnut. Toisin sanoen, sitä henkilökohtaista lisää ei tule, vaikka kuinka tekisi kuinka painaa työtä. Kun niitä lisiä ei nyt vaan satu olemaan vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Mulla ei ole lähellekään tota ei henkilökohtaiset lisät eikä esimies lisät. Toki mun peruspalkkakin on 2000e T. Toinen valtiolla töissä.