1 kysymys työttömille/kotona päivät oleville
Olen 25v nainen ja jäin pari viikkoa sitten työttömäksi. Olen tottakai koittanut etsiä jonkinlaisia töitä siittä lähtien ja miettinyt myös vaihtoehtoa jos lähtisin opiskelemaan taas ellei töitä löydy. Hainkin jo koulupaikkaa ja luvassa olisi noin 2kk kuukautta ennenkuin opinnot alkaisivat.
Kysymys kuuluukin nyt, että kuinka ihmeessä saisin päiväni kulumaan? Asun yhdessä puolisoni kanssa joka käy vuorotöissä 5päivänä viikossa (viikossa siis on aina satunnaisesti niin aamuvuoroja ja iltavuoroja). Meillä ei ole lapsia.
Tähän mennessä olen siivoillut kotia ja tehnyt kaikenlaisia rästihommia joita harvemmin on tullut tehtyä (esimerkiksi siivonnut vaatekaapin perusteellisesti, järjestellyt eri kaappien tavaroita, pessyt uunia, jääkaapin, siivonnut keittiön kuivaruoka-aine kaapin, käynyt läpi vanhoja paperimappeja ym) ja hoidan itse aina kauppareissut miehen ollessa töissä sekä laitan ruoan aina miehen ollessa töissä.
Ei-niin-hyödyllisiä askareitakin on tullut tehtyä kuten olen aloittanut käymään lenkillä, olen lueskellut kirjoja/lehtiä, katsellut elokuvia, roikkunut välillä netissäkin, kierrellyt kaupungilla ja silloin tällöin nähnyt esimerkiksi muutamaa ystävääni tai äitiäni. He kuitenkin kaikki käyvät töissä ja heillä on omat parisuhteensa ja arjen askareensa joten aika paljon saan kuluttaa arkipäiviä yksin tehden.
Kysymys kuuluu, kuinka te muut päivät kotona olevat kulutatte aikaanne?
Itseltä alkaa siivoaminen loppua etenkin kun olen muutenkin suht. siisti ihminen (tottakai tiskikoneentäyttöä, pyykinpesua, imurointia ym nyt aina vähän on mutta ei sillätavoin että niihin sen kummemmin aikaa saisi kulutettua) eikä aina jaksaisi kirjojakaan löhötä lukemassa ja elokuvia katsella joka päivä. Reippaalla lenkilläkin käyn melkein joka päivä, mutta sekään ei yksissään kovin pitkäksi aikaa tuo tekemistä. Tietysti aina yhden päivän saa kulumaan kun ensin hoitaa siivoilua, sitten käy lenkillä, käy kahvilla ystävän kanssa, käy kaupassa ja laittaa ruokaa ja vähän ehkä kirjaakin ehtii lukemaan mutta tylyä jos pari kuukautta liki joka päivä samaa.
Kyllä sitä taas osaa arvostaa työntekoa ja opiskelua ja sen tuomaa sisältöä päiviin....
Aika kuluu aatellen, päivät päätä käännellen.
Työkyvyttömyyseläkkeellä, fyysiset syyt. Iloisesta ja sosiaalisesta naisesta tullut sulkeutunut, ahdistunut, elämänhaluton. Minä.
Koira aamulla lenkille, sitten lehti ja aamu-TV aamupalan kanssa. Notkumista netissä. Paikat siivoamatta viikosta viikkoon, suursiivoamatta vuodesta toiseen. Väsymys painaa raajoja ja mieltä kroonisesti. Syy ei ole unen puutteessa, vaan sairauksissa.
Mikään ei enää kiinnosta. Ei ole mitään yhteistä kenenkään kanssa, paitsi korkeintaan jotkut ikävät kokemukset.
Velvollisuudentunnosta rakas, vanha koira kyllä hoituu.
Asennetta olen vaihtanut kaikin konstein, mutta paska ei muuksi muutu asenteen vaihdolla.
Toivottavasti pääset pian palaamaan työelämään ja pysyt työkykyisenä. Tätä elämää, mitä elän, en toivoisi vihamiehellenikään.