Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme hyöty on rahastosäästämisessä?

Vierailija
01.10.2015 |

Mulla on rahoja kolmessa rahastossa. Oli neljäskin, mutta pankki lopetti sen kannattamattomana.

Rahasto 1: Perustettu vuonna 2001. Pankki lopetti sen 2012 kannattamattomana ja palautti rahat, jotka siellä oli lopettamispäivänä. Olin laittanut sinne 100 euroa kuussa, eli silloin 12 900 euroa. Mutta koska kurssit oli miinuksella, sain vain 10 200 ja jotan hiluja. Kiva kiva. Minulla olisi siis 12 900, jos olisin laittanut ne suoraan tilille tai vaikka kerännyt käteistä patjan alle. Hävisin siis 1 700 euroa, vaikka rahasto oli riskiluokassa 1.

Rahasto 2: Perustettu vuonna 2005. Sinnekin menee 100 euroa kuussa. Laskin juuri, että jos nyt ottaisin sinne kertyneet rahat, saisin vähemmän kuin mitä olen sinne laittanut, koska pankki veloittaa jotain maksuja nostosta. Eli ei mitään järkeä tässäkään rahastossa.

Rahasto 3: Perustettu vuonna 2012. Laitoin tänne ne rahat, jotka sain rahasto 1:n lopetettua. Ja jatkoin 100 euroa kuussa säästämistä. NO KAPPAS KUN TÄMÄKIN RAHASTO ON MIINUKSELLA!!

Rahasto 4: Yhdistelmärahasto, perustettu tänä vuonna. Tällä hetkellä näyttää -5,38% miinuksella. Eli jos olen laittanut sinne 100 euroa, sen arvo onkin monta euroa alle sadan. 

Olen pankin kanssa neuvotellut säästämisestä. Olen sanonut, ettei minulla ole mitään intressejä rikastua. Haluan säästää pahan päivän varalle. Pienistä puroista kasvaa iso joki. Jos haluan joskus tulevaisuudessa olla vaikka vuoden sohvalla maaten, haluan säästää rahaa sitä varten. No, nyt olen säästänyt ja säästänyt siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Ja joo, minulla on rahaa säästössä, mutta vähemmän kuin jos olisin laittanut ne yksinkertaisesti tilille makaamaan. Olisin saanut edes jonkun naurettavan 0,1% vuosittaisen koronkin! 

Eli. Mikä ihme on rahastosäästämisen tarkoitus? Rahalla pelaaminen? Joka kymmenes arpa voittaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita sellainen pankki, joka ei ota maksuja rahastoista. Esim. S-pankilla menee vain noin prosentin palkkio, ei mitään palvelumaksuja kuukausittain tms.

Vierailija
2/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on juuri se kysymys, mihin mä haluan vastauksen, mutta en ole saanut.

Eläkerahastot ne vasta suurta huijausta ovatkin. Saat maksaa säästämistäsi rahoista verot kahteen kertaan, jee.

Kyllä ennen oli toista, kun sai avata säästötilin, jonka korko oli 4%. Se oli kannattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan noissa on pakko hävitä, että toinen voittaa. Huonoa tuuria

Vierailija
4/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös valita kannattavia rahastoja. Meillä ne on kaikki plussalla.

Vierailija
5/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia pidän säästöni ihan tavallisella korkeakorkoisella tilillä.

Vierailija
6/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:06"]

Kannattaa myös valita kannattavia rahastoja. Meillä ne on kaikki plussalla.

[/quote]

Aivan. Eli ihan rahalla pelaamista. Minä olen sanonut pankkiini, että nimenomaan haluan vain säästää, en tienata. Haluan niin varman rahaston kuin ikinä vaan voi olla. Tavoitteeni on säästää 1000 euroa, jos laitan rahastoon 1000 euroa. Eikä niin, että haluan sen olevan 1005 euroa vuoden päästä. Pankissa näitä rahastoja on suositeltu, mutta taloustilanne on mitä on. Ihan naurettavaa, että se ensimmäinen varma rahasto oli vielä niin monta vuotta "varma", mutta aina miinuksella ja lopulta lopetettiin.

ap

Vierailija
7/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksessa tuotto-odotuksen määrää suurimmilta osin allokaatio eri omaisuusluokkien välillä. Suurempaa tuottoa voi odottaa, jos sijoittaa puhtaaseen osakerahastoon. Tällöin myös rahaston arvo heittelee enemmän ja välillä voidaan mennä reippaastikin miinukselle.

Rahastoissa pitää olla tarkkana, ettei maksa liikaa hallinnointipalkkioita. Nyrkkisääntönä on, että mitään pankin rahastoja ei kannata ostaa, koska niissä on kovat kulut. Vaihtoehdoiksi jää käytännössä Seligsonin indeksi- ja korirahastot, Nordnetin Superrahastot ja pörssin kautta ostettavat ETF-rahastot. Nämä sijoittavat pienillä kuluilla indeksin mukaisesti ja voit odottaa indeksin tuottoa (miinus ne pienet kulut).

Pankin rahastoissa rahaston palkkiot syövät aimo-osan niistä tuotoista. Lisäksi silloin kun rahasto ei juuri tuota, palkkiot syövät pääomaa kovalla vauhdilla. Kannattaa sijoittaa kustannustehokkaasti eikä maksaa turhia siitä, että joku kovapalkkainen rahastonhoitaja leikkii asiakkaan rahoilla ilman mitään taetta siitä, että pärjää indeksille.

Ja tällä korkotasolla pysyisin korkorahastoista vähän helvetin kaukana. Sieltä ei ole mitään tuottoa saatavissa, pitkien korkojen kanssa tulee väkisinkin jossain kohtaa takkiin. Tämä johtaa vääjäämättä siihen, että yhdistelmärahastojakin kannattaa karttaa.  

Vierailija
8/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:07"]

[/quote]

Korkeakorkoisella tilillä? Mitä se tarkoittaa, onko sellaisia vielä olemassa, missä pankissa, mikä korko? Tämän haluan kuulla.

[/quote]

Ei korkeakorkoisia tilejä ole, kun inflaatio on tällä hetkellä lähellä nollaa. Määräaikaistalletuksista voi saada prosentin, Osuuspankin tuotto-osuuksista 3 prosenttia, osakkeista 5 prosenttia osinkoina ... Kyllä niitä vaihtoehtoja aina on. Riippuu siitä, kuinka paljon riskiä haluaa ottaa. Jos ei halua lainkaan riskiä, voi säästää tilille tai rahamarkkinarahastoon.

Vierailija
9/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:03"]

No tämä on juuri se kysymys, mihin mä haluan vastauksen, mutta en ole saanut.

Eläkerahastot ne vasta suurta huijausta ovatkin. Saat maksaa säästämistäsi rahoista verot kahteen kertaan, jee.

Kyllä ennen oli toista, kun sai avata säästötilin, jonka korko oli 4%. Se oli kannattavaa.

[/quote]

Eikä ollut. Inflaatio oli vuodesta toiseen yli 4 %, eli säästöjen reaaliarvo aleni jatkuvasti.

Vierailija
10/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Anna vinkki, mistä löydät tänään korkeakorkoisen tilin. Venäjältä, Zimbabwesta?

Vierailija
11/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sijoitin viime vuonna USA:han sijoittavaan indeksirastoon 10 000 euroa ja myin tänä vuonna koko potin pois 11 600 eurolla. Ihan kannattavaa mielestäni.

Vierailija
12/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:01"]

Mulla on rahoja kolmessa rahastossa. Oli neljäskin, mutta pankki lopetti sen kannattamattomana.

Rahasto 1: Perustettu vuonna 2001. Pankki lopetti sen 2012 kannattamattomana ja palautti rahat, jotka siellä oli lopettamispäivänä. Olin laittanut sinne 100 euroa kuussa, eli silloin 12 900 euroa. Mutta koska kurssit oli miinuksella, sain vain 10 200 ja jotan hiluja. Kiva kiva. Minulla olisi siis 12 900, jos olisin laittanut ne suoraan tilille tai vaikka kerännyt käteistä patjan alle. Hävisin siis 1 700 euroa, vaikka rahasto oli riskiluokassa 1.

Rahasto 2: Perustettu vuonna 2005. Sinnekin menee 100 euroa kuussa. Laskin juuri, että jos nyt ottaisin sinne kertyneet rahat, saisin vähemmän kuin mitä olen sinne laittanut, koska pankki veloittaa jotain maksuja nostosta. Eli ei mitään järkeä tässäkään rahastossa.

Rahasto 3: Perustettu vuonna 2012. Laitoin tänne ne rahat, jotka sain rahasto 1:n lopetettua. Ja jatkoin 100 euroa kuussa säästämistä. NO KAPPAS KUN TÄMÄKIN RAHASTO ON MIINUKSELLA!!

Rahasto 4: Yhdistelmärahasto, perustettu tänä vuonna. Tällä hetkellä näyttää -5,38% miinuksella. Eli jos olen laittanut sinne 100 euroa, sen arvo onkin monta euroa alle sadan. 

Olen pankin kanssa neuvotellut säästämisestä. Olen sanonut, ettei minulla ole mitään intressejä rikastua. Haluan säästää pahan päivän varalle. Pienistä puroista kasvaa iso joki. Jos haluan joskus tulevaisuudessa olla vaikka vuoden sohvalla maaten, haluan säästää rahaa sitä varten. No, nyt olen säästänyt ja säästänyt siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Ja joo, minulla on rahaa säästössä, mutta vähemmän kuin jos olisin laittanut ne yksinkertaisesti tilille makaamaan. Olisin saanut edes jonkun naurettavan 0,1% vuosittaisen koronkin! 

Eli. Mikä ihme on rahastosäästämisen tarkoitus? Rahalla pelaaminen? Joka kymmenes arpa voittaa?

[/quote]

Rahastojen idea on tuottaa rahaston omistajalle (pankki) ja rahaston suursijoittajille (rahastot) voittoa.

Piensijoittajien ei ole mitään järkeä laittaa rahaa rahastoihin.

41v m

Vierailija
13/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on 2 rahastoa vuodesta 2009 sillion tällöin osteltuna tällä hetkellä +62% ja huonoimmin menestyneet +7% (muistaakseni ekan kerran rahaa tähän yksilöön 2012).

Eli valitse rahastosi paremmin, vertaile ennenkaikkea pankin perimiä kuluja. Saatat huomata, että muualla kuin perinteisillä pankeilla on paremmat tarjoukset.

Vierailija
14/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesijoittamisessa ei ole mitään järkeä ainakaan piensijoittajana, jos ei itse osaa valita osakkeensa oikein. Hajauttaminen syö voitot, vaikka tasaa riskit. Niinpä ei ole varaa pitää huonoja osakkeita lainkaan salkussa. Hyvin harva suomalainen firma on oikeastaan parantanut tulostaan muutoin kuin vähentämällä työntekijöitään ja karsimalla liiketoiminnan kuluja. Tämä johtaa erittäin niukkaan kasvuun, jos lainkaan, joskin voitot lisääntyvät jonkun verran. Nämä asiat on kuitenkin jo hinnoiteltu osakkeisiin, joten niillä on suurempi todennäköisyys halventua, ja tulee takkiin näillä hinnoilla, ellei saa haaviinsa jotakin kunnollista tulosparantajaa.

Vierailija
15/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Korkeakorkoisella tilillä? Mitä se tarkoittaa, onko sellaisia vielä olemassa, missä pankissa, mikä korko? Tämän haluan kuulla.

Vierailija
16/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kurjaa lukea ap:n aloitus. Aika varattuna pankkiin tarkoituksena aloittaa rahastosäästäminen. Noh, eipä ilmeisesti kannata ainakaan pienillä summilla, jotka siis ovat ainoat joihin itselläni on varaa. Parin tonnin sijoitus kerralla ja sitten kuukausittain olisi tarkoitus laittaa 100-150e.

Osaisiko joku tietävä neuvoa mitä kaltaiseni kannattaisi tehdä nykytilanteessa, jos ammattilaisista ei ole apua?

Ystäväni suositteli Nordnettiä, juurikin alhaisten kulujen vuoksi ja neuvoi karttamaan pankkia, mutta tuntuu hankalalta aloittaa itse ja pelottaa oppia sitten kantapään kautta.

Vierailija
17/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään, joka oli tienannut noilla. Tyhmien kusettamista.

Vierailija
18/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:32"]

[/quote]

Paitsi pankit tietenkin nettoaa, sehän on selviö.

Vierailija
19/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin vittuuntunut kun mulle soitettiin pankista ja varattiin aika koska kuulemma täytyy käydä näyttää henkkarit jonkun uuden systeemin takia. En haluaisi. Soitin siirtääkseni aikaa ja mulle sanottiin sieltä että jaa oletkin tulossa keskustelemaan säästämisestä! Mitä vattua?! Eli toisin sanoen kusetti mut menemään kuuntelemaan taas kerran eläkesäästämisestä tai sijoitustileistä! Ei kiitos!

Vierailija
20/32 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:32"]

[/quote]

Minä tiedän montakin, mm. itseni, joka on rahastosisjoittamisella tienannut ihan kivasti. Miten voisi maailmassa olla kymmeniätuhansia taviksille tarkoitettuja sijoitusrahastoja, jos kaikki niissä vain menettäisivät rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme