Mikä ihme hyöty on rahastosäästämisessä?
Mulla on rahoja kolmessa rahastossa. Oli neljäskin, mutta pankki lopetti sen kannattamattomana.
Rahasto 1: Perustettu vuonna 2001. Pankki lopetti sen 2012 kannattamattomana ja palautti rahat, jotka siellä oli lopettamispäivänä. Olin laittanut sinne 100 euroa kuussa, eli silloin 12 900 euroa. Mutta koska kurssit oli miinuksella, sain vain 10 200 ja jotan hiluja. Kiva kiva. Minulla olisi siis 12 900, jos olisin laittanut ne suoraan tilille tai vaikka kerännyt käteistä patjan alle. Hävisin siis 1 700 euroa, vaikka rahasto oli riskiluokassa 1.
Rahasto 2: Perustettu vuonna 2005. Sinnekin menee 100 euroa kuussa. Laskin juuri, että jos nyt ottaisin sinne kertyneet rahat, saisin vähemmän kuin mitä olen sinne laittanut, koska pankki veloittaa jotain maksuja nostosta. Eli ei mitään järkeä tässäkään rahastossa.
Rahasto 3: Perustettu vuonna 2012. Laitoin tänne ne rahat, jotka sain rahasto 1:n lopetettua. Ja jatkoin 100 euroa kuussa säästämistä. NO KAPPAS KUN TÄMÄKIN RAHASTO ON MIINUKSELLA!!
Rahasto 4: Yhdistelmärahasto, perustettu tänä vuonna. Tällä hetkellä näyttää -5,38% miinuksella. Eli jos olen laittanut sinne 100 euroa, sen arvo onkin monta euroa alle sadan.
Olen pankin kanssa neuvotellut säästämisestä. Olen sanonut, ettei minulla ole mitään intressejä rikastua. Haluan säästää pahan päivän varalle. Pienistä puroista kasvaa iso joki. Jos haluan joskus tulevaisuudessa olla vaikka vuoden sohvalla maaten, haluan säästää rahaa sitä varten. No, nyt olen säästänyt ja säästänyt siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Ja joo, minulla on rahaa säästössä, mutta vähemmän kuin jos olisin laittanut ne yksinkertaisesti tilille makaamaan. Olisin saanut edes jonkun naurettavan 0,1% vuosittaisen koronkin!
Eli. Mikä ihme on rahastosäästämisen tarkoitus? Rahalla pelaaminen? Joka kymmenes arpa voittaa?
Kommentit (32)
Meillä pohjolan kautta otettu rahasto. Säästettiin 12000€ (2001-2014) ja saatiin kun se erääntyi 14.500€. Eli tuotto ei ollut kovin kummoinen mutta omilleen päästiin...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:03"]Kannattaa valita sellainen pankki, joka ei ota maksuja rahastoista. Esim. S-pankilla menee vain noin prosentin palkkio, ei mitään palvelumaksuja kuukausittain tms.
[/quote]
Mielestäni 1 % on liikaa. Hyvin varovaista ilmaista käyttääkseni, näyttö siitä, että rahastot osaisivat valita parhaat osakkeet, on heikkoa. Jos haluaa sijoittaa osakkeisiin, sen voi tehdä suoraan. Täytyy vain muistaa hajauttaa. Pitää ostaa vähintään viittä mahdollisimman erilaista firmaa. Ne voi valita vaikka noppaa heittämällä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:06"]Kannattaa myös valita kannattavia rahastoja. Meillä ne on kaikki plussalla.
[/quote]
Eikä lotossakaan kannata laittaa kuponkiin kuin voittonumeroita.
Rahastosäästämisen ideana on se että lapsenlapsenlapsen lapset saavat nauttia rahoista joskus.
Ihmisen elinikä ei itsessään riitä siihen omaan laittaman rahan nauttimiseen. Se on tulevaisuuden ihmisiä varten ei sinua. Se idea siinä on.
Meillä lasten rahastot on kivasti plussalla. (Aktia-pankki) Ei valittamista.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 17:39"]
Rahastosäästämisen ideana on se että lapsenlapsenlapsen lapset saavat nauttia rahoista joskus.
Ihmisen elinikä ei itsessään riitä siihen omaan laittaman rahan nauttimiseen. Se on tulevaisuuden ihmisiä varten ei sinua. Se idea siinä on.
[/quote]
Jeps. Eli mun lapset saavat nauttia ehkä 500e jos nostavat tilin. Paitsi avaamisesta pitää maksaa myös eli ei kannata avata myöskään hänen elinikänsä aikana.
Kyllä siinä suuri viisaus piilee ja se on epäitsekkyys :)
Palstoilla kirjoittelevat enimmäkseen ne, joiden rahastosijoitukset ovat miinuksella. Ja näyttäkää minulle taloustoimittaja, joka tekisi jutun rahastosijoituksella tienanneista Tiina & Teppo Taviksesta. Sellaista toimittajaa ei ole. Toimittajien ihannekohde on Kaisa Katkera, jonka sijoitus meni hiukan pieleen. Vaikka "pankki oli niinku luvannu et viiskyt prossaa vuodes niinku tulee.".
Nordea ei veloita merkintäpalkkiota pienemmistä sijoituksisa (olikohan alle 200 euroa kukaudessa).
Itse sijoitin keväällä asunnon myynnin rahat keskitason riskin rahastoon, kun muutin tilapäisesti vuokralle.
Takkiin tullut jo joitan kymmeniä tuhansia euroja. Jos euro jatkaa rypemistään, autoteollisuus sössii vielä lisää ja isis:tä tai pakolaisia ei saada kuriin, saattaapi olla että seuraava asunto onkin sitten kerrostalokaksio. Toisaalta työnäkymätkin on nyt niin heikot, jotta peruspäivärahalla siinä kaksiossa sitten varmaan elelläänkiin.
Mutta elämä on, käteistä rahaa on pahan päivän varalle joitain kymmeniä tuhansia, joilla saa kyllä ruokaa pahanakin päivänä. Eipä ne selkänahasta revityt asuntorahat sitä onnea välttämättä olisi taannut.
Nordnetissä rahastosäästämistä voi kokeilla superrahastoilla joista ei mene merkintämaksuja. Ainoa ylimääräinen kulu on normaali pääomatuloverotus siinä vaiheessa kun otat rahoja ulos ja olet saanut voittoa. Hajautus noissa on myös ihan hyvä, samoin sisältö. Ja tottakai kannattaa ja täytyy tutustua niiden sisältöön itsekin ennen ostamista.
Jokaisen länsimaisen ihmisen kannattaisi perustaa rahastosäästötili omalle sukupuulleen.
Se on suuri viisaus ja lapsia kannattaa valmentaa siihen. Joskus heidän lapsenlapsensa saavat käyttää sen ja köyhyys ehkä vihdkoinkin loppuu. Näin moni miljonäärisuku on saanut alkunsa. Rahaa on säästetty sukupolvia ja sitten käytetty fiksusti. Sen käyttöä on suunniteltu vuosikymmeniä ellei satoja. On äärimmäisen tärkeä toimia järjestelmällisesti. Ihmisten ahneus on syynä siihen ettei rikastumista tapahdu. Miettikää jos omat esivanhempanne olisivat olleet fiksuja ja laittaneet rahaston pystyyn? Ei, he eivät laittaneet he olivat hölmöjä ja itsekkäitä kusipäitä. Noh, ei heitä muistetakaan. Tuskin muistatte heitä nimeltä tai edes kasvoilta. Vai mitä?
On tärkeä nähdä omaa nenäänsä pidemmälle.
Täällä joku artikkeli, selventää:
Rahastojen kuluissa on isoja eroja | Taloussanomat
Pankkien vedätyshän noi rahastot on.
Nordealla on 6kk määräaikaisilla talletuksilla tällä hetkellä 3% korko.
Tosin ehtona, että sijoitat saman summan johonkin pankin sijoituskohteeseen.
Mutta ihan houkutteleva tarjous yhdistettynä ilmaiseen merkintäpalkkiion säännöllisessä säästämisessä.
Vielä kun joku rahasto lähtisi nousuunkin tässä pörssiromahduksen keskellä :D