Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestät sen että sulla on ainoassa elämässäsi ollut paljon kärsimystä?

Vierailija
08.04.2022 |

Varsinkin jos samaan aikaan muilla on upea onnellinen elämä, ystäviä, matkoja, hyvä työ, parisuhde, oma talo jne? Tämä ei ole veetuilua vaan aidosti kiinnostaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana hyvin vaikea elämä. Oli väkivaltaista parisuhdetta, kaksisuuntainen mielialahäiriö roihusi ilmiliekeissä, viiltelin, ei ollut työtä tai koulutusta, sairastelin jatkuvasti eikä ollut yhtään kaveria. Tätä jatkui 18-vuotiaasta n. 24-vuotiaaseen saakka. Usein ihmettelin, että tällaistako tämä aikuisen elämä sitten on. 

Aloin käydä terapiassa ja popsin mielialalääkkeitä kuuliaisesti. Hain myös opiskelemaan ammattikorkeaan, vaikka olin varma, etten kykene opiskelemaan mielenterveydellisten ongelmien takia. Kela hyväksyi opintoni ammatillisena kuntoutuksena. Lopulta hain töitäkin, kun huomasin, etten olekaan niin heikko, kuin luulen.

Nykyisin olen avoliitossa ihanan miehen kanssa, ja minulla on kaksi rakasta tytärpuolta. En ole enää masentunut (kiitos lääkkeiden ja terapian), minulla on vakituinen työ ja saan koulusta kiitettäviä, käyn säännöllisesti salilla urheilemassa ja bänditreeneissä. Elämäni on ihan mahtavaa pientä stressiä ja rahahuolia lukuunottamatta. 

En ole yhtään katkera siitä, että kärsin nuorempana niin monta vuotta. Se kärsimys kasvatti minusta tällaisen ihmisen, jollainen olen, ja osoitti minulle oikean suunnan elämässä. 

Vierailija
22/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paljoa valinnanvaraa. Luovuttaminenhan on mielessä aika ajoin, mutta ei vielä minusta ole ollut siihenkään. Joku päivä menen vielä vanhempia tapaamaan helvettiin, vaikka sanottavaa ei olekaan. 

Älä mene ,ei tarvitse mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rankka lapsuus, nuoruus, olen kokenut hylkäämisen, raakaa väkivaltaa, kiusaamista, ahdistelua, olen menettänyt niin paljon, mutta uskoontultuani olen saanut niin paljon hyviä asioita joista olen ikuisesti kiitollinen!

Olen kärsinyt n.80% elämästäni mutta jäljelle jäänyt 20% on muuttanut elämäni elämisen arvoiseksi joten en enään ole katkera kenellekään, joka minua kaltoinkohteli. 

Rakastan elämää ja vihdoin haluan elää ja nousta huomiseen.<3

Elämä voi muuttua Sinunkin kohdalla vaikka olosuhteet olisi kuinka toivottomat!

Kerron kokemuksesta. Minun ei pitäisi olla elossa. Olen täällä Ihmeen avulla.

Älä ikinä luovuta!<3

Vierailija
24/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän aikaa sitten menettänyt ja kärsinyt paljon, ja välillä tuntuu, etten todellakaan kestä. Uskoni auttaa minua ja myös kaikkien muiden kärsimysten ajatteleminen. Olen myös oppinut todella paljon, koska vastoinkäymisistä oppii aina eniten. Luotan siihen, että aika tekee vielä tehtävänsä ja joku päivä voin taas tuntea olevani minä.  

Vierailija
25/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En päivääkään vaihtaisi pois” tai ”mikä ei tapa, se vahvistaa” tai ”kenellekään ei anneta suurempaa taakkaa kuin jaksaa kantaa”

Kaikki valhetta.

Olen nykyisin ihan onnellinen, mutta kyllä vaihtaisin kasapäin päiviä pois.

Ei vastoinkäymiset aina vahvista, voi käydä päinvastoinkin. Ja jos vahvistaa, niin en halua olla enää nykyistä vahvempi.

Kun ei enää jaksa kantaa taakkaa, ei ole muita vaihtoehtoja kuin jaksaa.

Saatan kuulostaa masentavalta, mutta se ei ole tarkoitus. Jokaisella on joskus vaikeaa, kenenkään toisen taakkaa ei koe niin kuin omaansa. Älä vertaile itseäsi muihin, et tiedä, miten muilla menee.

Oman selviytymiseni alkutaipaleella sain terapeutilta tehtäväksi kirjoittaa joka päivä kolme hyvää asiaa muistiin. Niitä hyviä asioita oli vähän, mutta aina niitä oli. Esimerkiksi ”jaksoin hengittää tänäänkin”, ”join kahvia” tai ”en jäänyt auton alle”, tosin viimeisen positiivinen merkitys ei välttämättä ollut totta.

Se lisääntyy, mihin kiinnittää huomiota. Eli hiljalleen positiivisia asioita on helpompi löytää. Kurjuuden keskelle tulee kirkkaita värejä.

Vierailija
26/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin on vielä huonommin. Sen ajatuksen avulla jaksan.

Vierailija
27/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin kestän. Kiitos kysymästä😌

Vierailija
28/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuorempana hyvin vaikea elämä. Oli väkivaltaista parisuhdetta, kaksisuuntainen mielialahäiriö roihusi ilmiliekeissä, viiltelin, ei ollut työtä tai koulutusta, sairastelin jatkuvasti eikä ollut yhtään kaveria. Tätä jatkui 18-vuotiaasta n. 24-vuotiaaseen saakka. Usein ihmettelin, että tällaistako tämä aikuisen elämä sitten on. 

Aloin käydä terapiassa ja popsin mielialalääkkeitä kuuliaisesti. Hain myös opiskelemaan ammattikorkeaan, vaikka olin varma, etten kykene opiskelemaan mielenterveydellisten ongelmien takia. Kela hyväksyi opintoni ammatillisena kuntoutuksena. Lopulta hain töitäkin, kun huomasin, etten olekaan niin heikko, kuin luulen.

Nykyisin olen avoliitossa ihanan miehen kanssa, ja minulla on kaksi rakasta tytärpuolta. En ole enää masentunut (kiitos lääkkeiden ja terapian), minulla on vakituinen työ ja saan koulusta kiitettäviä, käyn säännöllisesti salilla urheilemassa ja bänditreeneissä. Elämäni on ihan mahtavaa pientä stressiä ja rahahuolia lukuunottamatta. 

En ole yhtään katkera siitä, että kärsin nuorempana niin monta vuotta. Se kärsimys kasvatti minusta tällaisen ihmisen, jollainen olen, ja osoitti minulle oikean suunnan elämässä. 

Minä olen katkera. Se pas*ka ei loppunut ihanaan elämään upean miehen ja lasten saannin myötä.

Se seurasi minua vuosia ja lopulta se sai mitä halusi ja hajoitti minut myöhemmin lasten vakavien sairauksien myötä.

N 52

Vierailija
29/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tämä paljon kiinnostavampaa kuin kultalusikka suussa tylsäily.

Kaikesta olen selvinnyt.

Vierailija
30/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tuota varmasti paljon, paljon meikäläisen kärsimyksiä kovempiakin ihmisillä.

Ja mistä senkään tietää monesko kierros nyt on menossa?

Rakkailla ihmisillä ei ole kierroksia. Kierrätettävillä on.

Vierailija
31/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono ajatus. Aina jollain menee huonommin ja aina joku on rikkaampi kuin sinä, kuten Brunein sulttaani. Olet aina keskitasoa, sulla ei pitäisi olla mitään ylenkatsetta huono-osaisempia kohtaan, koska olet samaa massaa milloin tahansa.

Vierailija
32/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on välillä vaikeaa. Olen ollut hyvin lähellä itsemurhaa pari kertaa, sillä tuntuu niin epäreilulta että pari pientä väärää valintaa voi pilata koko loppuelämän... Yritän olla ajattelematta kaikkea sitä kurjuutta, koska valitettavasti tehtyä ei saa tekemättömäksi. Keskittyä siihen mikä on hyvin (vaikka se vaikeaa onkin) ja unelmoin siitä että saisin aloittaa alusta, lapsena.

Vierailija
33/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ajatella, että monella on vielä vaikeampaa.

Pahinta on oma kateus, ei niinkään vastoinkäymiset.

Mulla on parikin kaveria joilla on täydelliset elämät. Ovat huippumallitason kaunottaria, miehet komeita, työt mielenkiintoisia ja hyvinpalkattuja, kodit kalliita ja upeasti sisustettuja ja sosiaalinen elämä vilkasta. Välillä oikeasti tuntuu kuin sielua kirvelisi. Niin kateellinen olen.

Vierailija
34/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono ajatus. Aina jollain menee huonommin ja aina joku on rikkaampi kuin sinä, kuten Brunein sulttaani. Olet aina keskitasoa, sulla ei pitäisi olla mitään ylenkatsetta huono-osaisempia kohtaan, koska olet samaa massaa milloin tahansa.

Olen sentään saanut elää nelikymppiseksi. Moni kuolee jo lapsena.

Vierailija
35/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoinkäymiset (sairaudet ja muut harmit) on helpompi kestää, kun niitä ei tarkoituksellisesti aiheuta toinen ihminen nimenomaisena tavoitteenaan tuhota toisen ihmisen ainoa elämä. Enemmän mietinkin sitä, miten toisen elämän tarkoituksellisesti tuhoava voi elää itsensä kanssa? Mutta taitaa olla niin, että se ihminen ei kivusta ja kärsimyksestä ymmärrä, jonka kädessä on se vasara, jolla lyödään.

Vierailija
36/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaihtoehtoja oikein eli kestän, koska on pakko kestää. Kyllähän se välillä on vaikeaa ja on maailmankaikeutta kohtaan katkera oli siitä mitä kaikkea olen joutunut käymään läpi. Niinä hetkinä on vaikea muistaa se, että kyllä muillakin ihmisillä on haasteita ja vaikeuksia. Osalla isompia ja osalla pienempiä. Vaikka tuon tiedostaminen auttaa, ei se poista surua omasta tilanteesta.

En ole somessa, koska ihmiset laittavat sinne kiiltokuva version elämästään. Sitä katsoessa tulee todella yksinäinen olo, kun tuntuu siltä, että muilla on energiaa tehdä suuriakin asioita samalla kun itse taistelen ihan arkisten juttujen kanssa.

Pyrin löytämään positiivisia asioita elämästäni. Iloitsen vaikka vain siitä, että aurinko paistaa ja linnut laulaa. Pyrin myös tekemään asioita, joista tykkään. Haen apua silloin, kun sitä tarvitsen.

Vierailija
37/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys. Silloin masennuksen pohjamudissa teininäkin, kun makoilin yksinäisen kotini lattialla veitsi kädessäni pohtien, löytyisikö minulta rohkeutta työntää sitä lävitseni, en vaan jotenkin päässyt yli tarpeestani ymmärtää elämää jotenkin syvällisemmin saati uteliaisuudesta tulevaa kohtaan. Imin itseeni filosofiaa ja hain selitystä kaikesta huolimatta. En vaan voinut tappaa itseäni, jos en voinut perustella sitä itselleni tarpeeksi hyvin.

Kai minua on siis suojellut tietynlainen uteliaisuus ja resilienssi. Vaikka miten huonosti elämässä on mennyt, olen vain kestänyt. Toki sillä on hintansa mutta nykyään 32-vuotiaana maisterina, joka työskentelee kansainvälisessä firmassa, omistaa omaisuutta ja elää tavallaan sen pienen lapsen unelmaa, joka minulla joskus oli eläinten muodossa… Tunnen kiitollisuutta siitä, etten luovuttanut elämässäni aikaisin. Olisi jäänyt moni merkittävä eläin- ja ihmistuttavuus kokematta. Ja monia muitakin kokemuksia.

Koen, että kokemukseni ovat avanneet minulle elämän merkityksen uudella tavalla. Koen olevani jollain psykologisen kehityskaaren tavalla ehkä jopa edellä ikäluokkaani, kun en jaksa murehtia ihan aivan pinnallisista asioista enää. Ja kun korona tai sota iskivät, en niinkään panikoinut, sillä olen kokenut jo henkilökohtaisesti paljon pahempaa. Pystyn myös empatisoimaan erilaisista lähtökohdista kotoisin olevia paremmin ja ymmärtämään erilaisia elämäntilanteita.

Vierailija
38/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerintä on verrata itseään muihin ja kuvitella että muilla on paremmin. Ette voi koskaan tietää mitä muut on joutuneet kokemaan.

Jos murheet liittyy vain materian puuttumiseen, aika vähästä valitetaan.

Vierailija
39/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen katkera. Se pas*ka ei loppunut ihanaan elämään upean miehen ja lasten saannin myötä.

Se seurasi minua vuosia ja lopulta se sai mitä halusi ja hajoitti minut myöhemmin lasten vakavien sairauksien myötä.

N 52

Samoin. Lapsena kaltoin kohdeltu, myöhemmin hyväksikäytetty, minä lopulta päätin, että onni on omissa käsissäni. Ei se ollut.

Vierailija
40/42 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mä vaan jotenkin kestän. Eipä tässä muutakaan vaihtoehtoa ole. Kärsin hiljaa itsekseni, en juuri kerro näitä asioita kellekään, edes lähimmäisilleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan