Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten korjata unirytmi?

Vierailija
01.10.2015 |

Mulla on aina laiska ja ihan vetämätön olo ja päätäkin särkee usein. Luulen, että se johtuu siitä, kun valvon joka ilta myöhään. Mutta miten saada uni jo aikaisemmin? Mä aina piristyn iltaa kohti ja valvon sitten aina puoli yhteen. Aamulla kuitenkin herään jo kahdeksalta, niin olisi kiva päästä nukkumaan jo edes tuntia aiemmin. Kun en mä heti nukahda, kun sänkyyn menen. Jos menen sänkyyn 00:30, niin nukahdan varmaan vasta lähempänä yhtä. Joskus menee paljon kauemminkin. Eli liian lyhyeksi jää unet.

Mutta miten tämän rytmin saa korjattua, kun ei väsytä vasta kuin silloin puolenyön jälkeen?? Nyt on taas sellainen olo, että kylläpä tekisi mieli ottaa aamupäivätorkut...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriltä nukahtamislääke? Otat sitten sellaisen ajoissa ja painut sänkyyn.

Vierailija
2/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:12"]

Pyydä lääkäriltä nukahtamislääke? Otat sitten sellaisen ajoissa ja painut sänkyyn.

[/quote]

En haluaisi heti siihen lähteä... Jos olisi jotain hyviä vinkkejä mitä ensin voisin kokeilla.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisin tuosta heräämispuolesta. Jos nyt heräät kasilta, ala herätä seiskalta. Eikä päiväunia. Ja tosiaan, unilääkkeetkin on keksitty, jos homma pahasti pitkittyy. Niistä vaan on vaikea sitten päästä eroon, että harkintaa siihen.

Vierailija
4/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on varmaan monia konsteja. Itse käytän sitä että herään aamulla Klo.5.00 olinpa menny nukkumaan mihin aikaan hyväänsä. Ja vältän illalla sellaista tekemistä joka piristää. Esim. Elokuvat ym. Luen kirjaa pedissä ehkä noin vartin niin uni tulee.

Vierailija
5/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole tarpeeksi itsekuria, että heräisin "turhaa" ennen kuin on ihan pakko. Tai jos laittaisi herätyksen ensin 10 min aikaisemmaksi ja sitten taas 10 min aikaisemmaksi jne. niin jos se sitten alkaisi vaikuttaa pikkuhiljaa illan väsymykseen.

Tuota kirjan lukemista voisin kokeilla, mutta sitä en voi tehdä sängyssä, kun mies nukkuu jo siinä vieressä. Kirjan lukeminen on niin puuduttavaa aina, että luulisi auttavan.

ap.

Vierailija
6/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi muutta unirytmiäsi? Iltavirkut ei yleensä saa muuta kuin sydänkohtauksen yrittäessään muuttaa itseään aamuihmisten rytmiin. Terveys siinä vain menee, ennemmin kannattaa rakentaa elämä sen oman unirytmin mukaiseksi.

Vierailija
7/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:22"]

Miksi sinun pitäisi muutta unirytmiäsi? Iltavirkut ei yleensä saa muuta kuin sydänkohtauksen yrittäessään muuttaa itseään aamuihmisten rytmiin. Terveys siinä vain menee, ennemmin kannattaa rakentaa elämä sen oman unirytmin mukaiseksi.

[/quote]

Siksi, kun aina on niin vetämätön olo.. En voi nukkua aamuisin pidempään, niin unet jää selvästikin liian lyhyiksi. Olen kyllä ihan samaa mieltä, että iltavirkkujen ei pitäisi väkisin sulloutua aamuvirkkujen rytmiin, mutta kun tämä maailma on rakennettu niiden aamuvirkkujen mukaan. Pakko siihen kuitenkin on toisinaan yrittää sulloutua.

ap.

Vierailija
8/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun unet kyllä kovin lyhkäseltä vaikuta, yli 7 tuntia.

Vierailija
9/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, kun ap:llä on elämänhallinta ihan lapsenkengissä.

Ilmeisesti väsymyksestä johtuen et jaksa touhuta ja ulkoilla päivisin ja juot kahvia tai energiajuomia? Tästä syystä yöllä ei tule uni ja päivät on yhtä helvettiä. Et ole tarpeeksi virkeä, jotta jaksaisit "väsyttää" itsesi saadaksesi kunnon unet. Rytmisi on liian tasainen, et ole kunnolla hereillä päivällä etkä kunnolla unessa yöllä.

Nimenomaan se yöuni on ihmiselle tärkeintä - aamu-unta on syytä välttää terveyden takia. Ilta- ja yövalvominen on epäterveellistä jo senkin takia, että iltaisin usein vain syödään, juodaan ja lojutaan tv:n tai netin tai kirjan ääressä ja päivisin ollaan liian väsyneitä liikkumaan. Väsynyt syö epäterveellisesti, ei jaksa liikkua ja on altis tapaturmille.

Unta on aina pidennettävä illasta: Univelatkin on kuitettava menemällä aikaisemmin nukkumaan.

Eli ylös ulos ja lenkille eikä millekään tunnin lenkille vaan ihan parin kolmen tunnin reippailu tekee nykyihmiselle hyvää. Energiajuomat ja kahvi pois. Illalla tulee rauhoittua ja pitää tv ja netti pois päältä. Ja aikaisin ylös, ettei taas mene päivä pipariksi!

Vierailija
10/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua tehdä muutoksen etéen mitään niin miksi täällä kyselet?

Vierailija
11/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:41"]

[/quote]

Ai miten niin en halua? En kai mä täällä muuten kyselisi.

Tuo on totta, etten jaksa kunnolla liikkua, kun on niin vetämätön olo koko ajan. Sehän se tekee sitten tällaisen noidankehän. Energiajuomia en juo, kahvia 3 kuppia päivässä. Ei voi luopua siitä! :) Tosi hankala tuo liikkuminen, kun just sitä olen ajatellut, että pitäisi lisätä, niin varmaan illallakin sitten nukuttaisi aikaisemmin, mutta on niin laiska, ettei saa lähdettyä kuin niille pakollisille jutuille. Eli vain sitä hyötyliikuntaa. Päivässä kävelen sellaiset 4 km yhteensä. Muuta liikuntaa en juurikaan tee.

Jos kokeilis nyt päättää, että menen vielä tuon lisäksi iltaisin kunnon lenkille ja sitten vielä juuri ennen sänkyyn menoa lukisin muutaman sivun jotain kirjaa. Just nyt tuntuu nuo kummatkin kauhean raskailta ajatuksilta! Etenkin tuo lenkkeily, mutta ei se auta kuin yrittää.

ap.

Vierailija
12/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:38"]

Ei sun unet kyllä kovin lyhkäseltä vaikuta, yli 7 tuntia.

[/quote]

Se unentarvehan on yksilöllistä. Jos mulla on aina väsynyt olo, niin kyllä sitä unta liian vähän on. Viikonloppuisin on paljon virkeämpi olo, kun saa nukkua aamulla pidempään. 8-9 h olisi aika sopiva mulle.

ap.

Vierailija
13/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap ei taida edes haluta muutosta tosissaan, kun mikään ei kelpaa.

Vierailija
14/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:51"]

[/quote]

Ap ei taida edes haluta muutosta tosissaan, kun mikään ei kelpaa.

[/quote]

No höpö höpö. Mähän olen jo kaksi vinkkiä aikonut ottaa käyttöön. Vain tuo unilääke saa vielä jäädä sekä tuo, että heräisin aikaisemmin, koska tiedän, ettei minusta siihen ole.

ap.

Vierailija
15/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntapamuutoksia ei tehdä nopeasti, jos niistä haluaa pysyviä. Mene ensin sadan metrin lenkille, ja lue ensin kymmenen riviä.