Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mies sairaslomaa, kun kotona alle 3-vuotiaiden lasten kanssa oleva vaimo on sairaana (+lapset)? Mita papereja taytyy toimittaa ja minne?

Vierailija
04.10.2006 |

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkatonta voi ottaa.

Vierailija
2/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaa saa jos on itse sairaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos molemmat on töissä, mutta jos toinen on kotona, niin ei ole oikeus.

Vierailija
4/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaita lapsia. Jos siis äiti on kotona, vaikkakin sairaana. Ei siinä todistukset auta.

Vierailija
5/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamassa lasta. Tai sitten he noudattavat omaa politiikkaa, ei tessiä. Ja se tietty ei ole huono asia. Mutta tessin mukaan ei voi saada palkkaa.

Vierailija
6/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin muutama vuosi sitten, kun selvitimme asiaa lakimieheltä, sanottiin, että ei saa jäädä. Meillä minä ja lapsi olimme kaameassa vatsataudissa ja isä olisi saanut jäädä kotiin hoitamaan lasta vain palkattomasti.

Vierailija
7/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jäädä hoitamaan sairasta lasta, mutta opiskelijan pitäisi toimittaa todistus tän työssäkäyvän työnantajalle, että on ollut opiskelemassa.

Vierailija
8/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joustava. lakien mukaan ei voi saada palkkaa sellaisessa tapauksessa.

Vierailija
9/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma, ei sairasloma.

Vierailija
10/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastuu vakavasti ja pienet lapset hoidettavana. Mutta vakava sairastuminen = sairaalahoitoa vaativa,

Miksi ette tilaa lapsilla hoitoapua jostain kodinhoitofirmasta?

Vierailija
11/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei ole sairaan lapsen hoitamista sellaisessa tilanteessa, jossa toinen vanhempi on töissä. Tietty, jos joku työnantaja on niin kiltti, että maksaa, niin saahan niin tehdä.

Vierailija
12/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa olla tilapäisellä hoitovapaalla lapsen sairauden vuoksi tai poissa pakottavista perhesyistä. Ja todistus haetaan siitä, että lapsi on sairaana, eikä miehelle itselleen sairauslomaa.

Vierailija
13/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti se kai ei ole suotavaa, mutta ainakin minun raskausaikanani (kärsin karmeasta oksentelusta ja olin lähellä joutua tiputukseen) lääkäri sanoi, että voimme koska tahansa soittaa häneltä lääkärintodistuksen miehelleni, jotta hän voi jäädä töistä kotiin hoitamaan esikoista vaikka minäkin olin kotona.

Vierailija
14/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saa jäädä kotiin ns. " pakottavasta perhesyystä" , jos lapsia normaalisti hoitava äiti tai vaikka kotiin palkattu lastenhoitajakin sairastuu. Tästä säädetään työsopimuslain 4. luvun 7 pykälässä: " Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta."

Palkanmaksuvelvollisuutta työnantajalla ei kuitenkaan ole.

Vierailija
15/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies voi saada saikkua, jos ei kipeekään ole.

Yleensä työnantajat sallivat tällaisessa tapauksessa töistä poisjäännin, mutta palkaa ei työnantajan tietenkään tarvitse maksaa.

Vierailija
16/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilapäiseltä hoitovapaa-ajalta (3pv) palkan, mikäli kotona lasta hoitava vanhempi on saanut lääkärintodistuksen sairaudestaan eikä siis ole kykenevä lasta hoitamaan. Riippumatta sitten siitä, mikä sairaus on kyseessä. Mutta siis ensin kotona olevan puolison pitää saada sairausloma, sen jälkeen puoliso voi jäädä tilapäiselle hoitovapaalle. Mun miehen töissä ei kuulemma edes kysytä, missä vaimo on jos hän jää sairaiden lasten kanssa kotiin.

Vierailija
17/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...todella kyennyt hoitamaan kahta pientä lastamme. Lapset olivat 2v3kk ja 2kk ikäiset silloin. Kirjoittivat ihan neuvolasta miehelle lapun ja sillä sai palkallisen kolmen päivän vapaan.

Vierailija
18/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen hoitoa ei muulla tavoin voi järjestää. Lääkärintodistus äidin sairaudesta ja sairasloma kyllä täytyy isälle antaa.

Vierailija
19/19 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 6 viikkoa vanha kun minä joudun umpparin takia sairaalaan 4 päiväksi. Palkattomalla oli mies lasta hoitamassa kotona.